Matlagning med en hand?

EmmaN

Trådstartare
Jag har ramlat av hästen och kommer under en längre tid enbart ha en arm att göra saker med. Vill hjälpa till så mycket jag kan hemma och funderar på om det finns mat att laga med bara en fungerande arm? Kan t.ex inte hälla ut pastavatten, skära osv. Bonus om det också går att äta med sked men inte är bara flytande, det är svårt att behålla på skeden. :p Det är också fel arm som är skadad så allt är lite svårt. :banghead:

Jag har ramlat av hästen och kommer under en längre tid enbart ha en arm att göra saker med. Vill hjälpa till så mycket jag kan hemma och funderar på om det finns mat att laga med bara en fungerande arm? Kan t.ex inte hälla ut pastavatten, skära osv. Bonus om det också går att äta med sked men inte är bara flytande, det är svårt att behålla på skeden. :p Det är också fel arm som är skadad så allt är lite svårt. :banghead:
Sätt ett durkslag i vasken så kan du förmodligen tippa ner pasta och vatten dit?

Koka ris, bulgur, couscous eller liknande. Köp färdigskurna sallader eller frysta grönsaker. Finns även frusen skuren lök. Vitlökspulver istället för hackad vitlök. När jag hade frozen shoulder så brukade jag hetta upp lite olja i en stekpanna och steka en kycklingfilé med lite fryst hackad lök. Hälla i lite krossade tomater, en slatt grädde och kryddade. Kokade ris till det.

Det jag tyckte var svårare var saker som att hänga tvätt och personlig hygien.

Edit: Det här är riktigt gott tycker jag och kan göras och ätas med en hand.

https://www.ica.se/recept/tomatkokt-matvete-712892/

Eller, om du har ett djupt durkslag, sänk ner både pasta och durkslag i kastrullen och koka pastan i durkslaget. Det går också att fiska upp pasta ur kastrullen med ett durkslag/hålslev utan att tippa ur vattnet. Samma sak med stekpannor; använd redskap (slev, tång, spade) för att plocka grejorna ur stekpannan, i stället för att lyfta pannan.

Har du en mixer/matberedare så löser du mycket av hackande och skärande med en sån. Kan du hjälpligt grovhacka grönsaker så får du enkla soppor med en stavmixer.

Det mesta går att göra med bara en hand, bara att träna upp tekniken,ibland som vid brödskärning så kan man byta ut handen mot resten av armen tex. pröva dock inte min geniala ide på snabb/lätt matlagning, pga allt krångel med grytor o stekpannor, slängde in en gjutjärnagryta i ugnen o fyllde den , var väldigt nöjd med mig själv till den skulle ut därifrån kokhet :eek: men det fanns en lösning på det med, man slevar ut innehållet,spiller på golvet, matar sig o lagom när man är klar med det så kan den numera kalla grytan tas ut ur ugnen.

Förlåt men min hjärna kunde inte alls computa denna trådrubrik när scrollade förbi, läste först "matlagning med en man" och sen "matlagning med en hund" :rofl: och hann fundera flera gånger vad både anledningen och problemet egentligen var. :laugh:

Vad gäller den faktiska frågan har jag tyvärr inte så mycket att komma med, tur att du fått bra tips av andra. 😬 Hoppas på så snabb och smidig läkning och rehab som möjligt! 💚

Jag stelopererade min högra handled för 10 år sen, då blev även fingrarna ingipsade. Gick gipsad i 12 veckor. Jag gjorde mat som vanligt. Alla kastruller/stekpannor som har ett långt handtag funkar, sånt som behövde röras runt i då ställde man handtaget ut mot kroppen som stöd och rörde runt med den friska handen, visst hände det att det skvätte runt, men bara att torka upp. Man hade till slut lite träningsvärk i vä-armen, men det funkade.
Värre tyckte jag det var att få på sig kläder, och borsta tänderna med vänster hand var f*n inte lätt, man var halvt sönderslagen i mun 😁

Liknande trådar

Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 419
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 212
Senast: Jahaja
·
Mat Som några av er nog redan har förstått har jag lite matfobi och har svårt för mat som KAN vara äcklig på något vis. Jag har ofta noga...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 854
Senast: Enya
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Och mitt livs historia, fortsätter.... för att ingen ska ta illa åt sig och börja diskutera om hur elak, dum och otrevlig jag är, så...
Svar
0
· Visningar
416
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama