Sitsdiskussion

Sv: Sitsdiskussion

Susan skrev:
Genereltt så skall man ha läder så stigbygeln är i höjd med knylan på foten när benet hänger bredvid.

Men liet beroeden på hur sadeln och hsäten sätter dig så får man variera.

Rid i den längd där du har lättast att placera stigbygeln under din tyngdpunkt(se bild) det är viktigast.
Det där Lord Owen nämnde är bra, att din överskänkel sklall få stöd av sadelsn stöd :D Det är det dom är till för.
Beror då på vilken sadel du har om det funkar i praktiken

Ridhus med speglar eller kompisar är väldigt bra.

Det stora problemet med ridning är just att så gott som ingen talar om HUR - bara ATT.:crazy:

SUS

SM i felstavningar?? :rofl: :D
(Kan inte låta bli att retas lite..)

Appropå det sista du skrev så är det ju det vanligaste, min ridlärare på skolan pratar sig varm om lösgjordhet men kan knappt förklara hur man ska sitta upp på hästen på rätt sätt. :angel:

Rapport:

Jag red ut 2h barbacka idag och jag kan ge mig fan på att jag viker mig i vänster sidan! :confused: Känns som att rumpan ligger på ett bord någonstans till höger medans mina axlar kämpar med att hålla sig ovanför hästen. :angel:

Jag fattar inte hur detta kan gå ihop med att jag gliiider ner till vänster, då borde ju inte vinkeln på den sidan bli mindre, utan större. Eller så är det bara så att hästen knuffar över mig (pga snedhet, SI ledsgrejen kanske har kommit tillbaka)..

När han var låst/sned i SI leden så knuffade han ideligen över mig till sin högra sida (ville inte bära på vä) men när kiropraktorn fixat det så gjorde han inte det mer.. Det kanske är det som halkat tillbaka. *fundera*

Det blev mycket bättre när jag körde ut skärpet åt vänster, stabiliserade min vänstra sida, men så fort jag släppte det så for det igen. :crazy: Gruff.

Jag blir inte klok på om det är JAG eller om det är HÄSTEN eller om jag bara inbillar mig, för att vika mig i vänster sida går inte ihop med att glida ner till vänster tycker jag..

Skitkropp, jag ska klaga hos min tillverkare. :angel:

Du kan ju gissa hur min och Hallonsodas kommunikation ser ut....
Finns inte ens en smiely som kan beskriva det....

Tycker inte det spelar ngn roll om det är du eller hästen

Det är i allafall du som måste rätta till det.:D

Det tar bara några 10 000 gånger innan det går automatiskt..

(genomgånget och rättstavat av GOOGLE)

Ja både hon och jag är ju helt värdelösa på att pricka tangenterna.

Att vi förstår varandra är ju ett under.

Är föresten tacksam mot alla som tragglar sig igenom min fingerdyslexi :o

Susan skrev:
Ja både hon och jag är ju helt värdelösa på att pricka tangenterna.

Att vi förstår varandra är ju ett under.

Är föresten tacksam mot alla som tragglar sig igenom min fingerdyslexi :o

:rofl: har man för många ideer i huvet och för lite hjärnkapacitet så har man :angel:

Vi kan ju roa de övriga rätttangentsprickarna...

Kolal dian pm nu = Kolla dina pm nu - men det hajjade ju du :)

Jag kan ju faktiskt läsa både vad du och Hallon skriver alldeles utmärkt men jag kan inte låta bli att kommentera när ni har femtio stavfel i ett och samma ord. :p :angel: :D

Susan skrev:
Det är i allafall du som måste rätta till det.:D

Jag vet. :crazy:
Men det hade varit lättare att få det att gå ihop om jag visste var jag ska börja. Och kiropraktorn kostar 1000 lappen öven om hästen inte är sned. :(

Jag tänker låna "din" equiterapeut nästa gång jag kommer!

Jag hade henne ute till king, oj vilken fin ponny sa hon, trevligt när gamla hästar är så fräsha, då håller dom länge :D :p ;)

Hallonsoda skrev:
Jag hade henne ute till king, oj vilken fin ponny sa hon, trevligt när gamla hästar är så fräsha, då håller dom länge :D :p ;)

Ja, jag hörde det. Vad roligt. :)
Det kommer hon inte säga om Owe om hon får träffa honom. :angel:
Men hon kanske frågar efter receptet på superlimmet jag håller ihop honom med. :D

Tyckte du hon var duktig då?
Vad sa hon mer? *nyfiken i en strut* :)

Hon sa inte så mycket, mest att han var fräch och han skulle muskla sig mer över baken sen när han vart mer vältränad. Han fick något såntdär "magnettäcke" på sig, skulle vara dokumenterat bra för musklerna. Var inte så mycket att säga tror jag.. Jag skulle ta det lungt om jag tog av bakskorna på sommarhalvåret också, man ska vara försiktig med invänjningen av gamla hästars hovar tydligen.

Mer än så var det inte ;)

Vad tyckte du om henne då? :bump:

Avundsjuk på din hela häst. :D

Jag är jätteglad att han mår så bra som han mår :D. Jorå, hon verkade kompetent, sökte igenom hästen ordentligt, böjde ben och kände efter. Hon verkade bra! fast jag har ju inte så mycket underlag att bedömma henne på.

Hallonsoda skrev:
Han fick något såntdär "magnettäcke" på sig, skulle vara dokumenterat bra för musklerna.
Om nu såna där magnetprodukter är så bra, så kan man väl lika gärna ställa hästen under en kraftledning istället...? Mycket billigare :idea:

Jag ropar på ditt matematiska fysikgeni i rolkkurstråden på Dressyr.
Skall knoppsa nu hörs i morgon.

Det lär ju finnas forksning på att magneter funkar, jag gissar att de har en svagare strålning än kraftledningen som också är bevisat ? farlig...

Jag känere tanten. Hon har en medicinsk utbidlning i botten så det är inte så mycket hokuspokus över henne :)

När nu Hallon betalat dyra pengar ville hon väl göra ngt...

natt natt:)

Susan skrev:
Det lär ju finnas forksning på att magneter funkar, jag gissar att de har en svagare strålning än kraftledningen som också är bevisat ? farlig...

Styrkan på magnetfältet avtar med kvadraten på avståndet till ledningen, så det är väl bara att pricka in rätt avstånd då :rofl:

Jag roade mig med att läsa på nån hemsida om såna magnetgrejer till häst. Det var nån anordning som kostade MULTUM där frekvensen inte var så långt från en vanlig kraftledning och där styrkan var ABSURT hög! Dessutom stod det "räckvidd 2m" :D

Urspårad tråd förresten... Sov så gott!

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 385
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
548
R
Tjatter Hej! 🌺 Jag är ny här på bukefalos, så ville bara presentera mig. ☺️ Av privata skäl så kan jag inte skriva nåt som kan avslöja vem jag...
2 3
Svar
58
· Visningar
2 905
Senast: Raderad medlem 149639
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar