Sitsdiskussion

Sv: Sitsdiskussion

Susan skrev:
Hemskt ledsen jag glömde skriva att du skall sitta till häst framför spegeln :sorry :o

Då förstår du också vinkel mellan lår och överskänkel

Och så måste du se om stigbygeln är längre...

Jag tror du glider ned åt vänster så den skänkeln ligger slickad
och den andra pekar ut.

prova att vända med att "flytta revbenskanten" till höger när du går in höger volten - för din vikt ligger inte mitt över hästen utan för långt åt vänster.

svårt när jag inte ser dig

Inga tankar om andra ryttare???

HAHA, det borde jag ju ha tänkt på själv.. :o
Men det är tyvärr lite svårare att ordna..

Jag VET att hö. stigbygel KÄNNS längre men jag vet också att stiglädrena ÄR lika långa. :crazy:

Men det känns inte som vänster? Jag viker mig ju i vänster sida för att jag glider ner till höger, eller? Höften glider ju ner åt höger, känns det som i alla fall. Vä. axel dippar. Och missförstå mig rätt, höger ben sticker ju inte UT, det är bara vinklat ut från hästens kropp, dvs tå/knä/ben ät vinklat utåt från hästen, vänster skänekl däremot ligger rakt fram längs med hästen. Det är svårt att förklara, hoppas du hajjar.:o :D

Det ska jag.

Ehm. Nu har jag glömt vad vi diskuterade men ska gå tillbaka och kolla och se om jag kan komma med andra kommentarer då. :p Det enda jag kan komma på i nuläget är att jag allt som oftast kommer på mig själv med att leta efter mina egna sitsfel i andras ridning, just för att jag känner till dem.

Hinner inte kommentera mer nu (men ska göra, I promise :D ) än att jag gillar din haka mer och mer...

Sedan tycker jag att ryttaren på bilderna (iss inte nämna namn....:angel) alltid ser ut som om hon har gjort i byxorna alt. fått en eldgaffel i de bakre regionerna. Finare skrivet tycker jag alltid hon sitter så spänt i rygg/axlar och lite mer. Hela den viktiga mellandelen ser helt låst ut. DUNS DUNS STUMT STUMT tänker jag. Som att ha en...eldgaffel på ryggen.
Jag brukar tänka att man ska rida som man rider när man sitter på en gunghäst, gunga med i rörelsen. (Det du kallar "swinga med ryggen"?).

Senast ändrad av en moderator:

Med fara att vara elak, och dessutom alltför stor i min käft, tänkte jag endå att stikka hakan ut lite sådär enormt mycket...

Först. Detta är ingen piaff. Jodå, jag ser att hon provar, men att få hästen till at trampa uppochner med benen är inte svårt. Det svåra ligger i att få rumpan ner, och samtidigt bakbenen under kroppen.

Denna häst sätter sej inte alls. Den har dessutom det bakbenet som är i backen, som man under alla omständigheter måste observera först, BAKOM korset, och även bakom hela sin längd.

Nu vill jag att någon förklarar mej hur detta skall styrka hästens bakben...

Vidare; Tyglarna är ju på tok för stramma. Jag vet nämligen att "om hästen bär bakifrån, bär den också sin mun", och därför tränger man inte ta tag i tyglarna alls. Hästen går också bakom lodplan något så enormt!

Det för till att hästen de facto inte KAN vika sitt bäcken in under sej! Frambenen väljer jag att förbigå i stillhet, om jag inte skall grisa till "pappret" med mina modiga tårar...:cry:

Jag fasthåller att det säkerligen är svårt att finna nåt som står i reglementet att ta tag i... Men jag ser att ryttaren sitter som skruven fast däruppe. Rak i kroppen, men ändå lite bakåtlutad. Jag upplever i min träning just nu, att när jag samlar mina hästar så gott jag kan, mister jag lite energi och framåtbjudning. Det tror jag kommer från att jag lutar för mycket tillbaka, och jag nekar av princip att hugga i med sporrarna...

Man kan också se att ryttaren svankar i korsryggen, och krumar i bröstryggen. Det fixar hon till genom att dra sitt huvud bakåt, så att det uppstår konstiga rynkar i andsiktet:devil:

Men hon är säkert stark...:banana:

Pelle

Lord Owen skrev:
Hinner inte kommentera mer nu (men ska göra, I promise :D ) än att jag gillar din haka mer och mer...

Sedan tycker jag att ryttaren på bilderna (iss inte nämna namn....:angel) alltid ser ut som om hon har gjort i byxorna alt. fått en eldgaffel i de bakre regionerna. Finare skrivet tycker jag alltid hon sitter så spänt i rygg/axlar och lite mer. Hela den viktiga mellandelen ser helt låst ut. DUNS DUNS STUMT STUMT tänker jag. Som att ha en...eldgaffel på ryggen.
Jag brukar tänka att man ska rida som man rider när man sitter på en gunghäst, gunga med i rörelsen. (Det du kallar "swinga med ryggen"?).

Det hela ser så fruktansvärt anpänt ut tycker jag med. Hon struntar i stötdämpningen, känns det som.
Det måste göra ont om man inte gungar med i rörelsen. Antingen så gör det ont eller så spänns musklerna så mycket att det inte gör ont. Statiskt arbete. ja trollspelet, hon är nog ruggit stark.
Det är så främmande för mig. Spänner man sig sådär så blir man ju ett stort knippe dödvikt.

NAAAAAAAAJS:smirk:...

Fast jag rider en avknäppt/balanstravshäst ibland. Han rör sig inte alls på samma sätt som min häst. Min häst gungar från sida till sida i traven=swinging back, den andra hästens rygg går mest upp och ner.
Kanske samma syndrom på denna? Kanske den konstiga spänningen tjänar sitt syfte på något sätt? Den gör nog att hästens rygg börjar röra sig på ett visst sätt, sen spelar ju även kontakten med munnen och dyligt stor roll det med såklart.
Hästen rör sig ju inte bättre än vad ryttaren rider. Och ryttaren på bilden rider ju så att hästarna rör sig väldigt.. spektakulärt. Spänt.

Jag håller med dig, lord owen. Man måste gunga. Annars blir man inte mjuk mot hästen. Man måste följa med, inte pressa in :crazy:. Stoor skillnad :D. Är man inte mjuk mot hästen så kan inte hästen röra sig mjukt.

En del ryttare är så väldigt starka i armarna :angel:

True blue - vår länkdrottning kan säkert bidra med hur det ska se ut enligt FEI's artiklar.

(du ser verkligen för härlig ut på din avatar - jag blir lycklig bara jag ser den :D
Vad gör du på bilden? Vad skall du göra? Vad har du gjort?)

Du har rätt.. wie immer.
Jag läste mitt inlägg igen, upptäckte att jag visst måste börja korrekturläsa :D

Ja det är fler än jag som vinglar runt bland knapparna ibland...:D
läste däremot inte vad du skrev..............
Om jag har en pordsvensk kanske du har en Nonny vid namn PING

Senast ändrad:

Först mej själv.

Det är jag på avataren, ja. Och jag ler, självsagt:o av min egen vits...

Vi skulle laga Ridderläger, istället för tråkiga ridlägrar, och så fikk vi Norges största avis på visitt.
Jag klädde ut meg, och hjälmen var inte riktigt färdig, så jag var tvungen att ha på meg ett par mössor för att den inte skulle ramla av. Den ena hade Superman (Stålmannen)- märke i pannan. Fotografen stod der med sitt kamera, och jag fick idéen att han ville ta en bild på meg med riddarkläder och Stålmann- mössa. Jag log och fortalde vad jag tänkte, och just efter jag fikk trädd hjälmen ner över huvvet blänkte det i blitzen. Resultatet ser ni på sidan här...

Men vi skall til denna killen som rider piaffe.

Han har kåll på nånting han också, tycker jag. Hästen setter rumpan ner, och lite in under tyngden, i alla fall. Men ryggen är sänkt, och min idé är följande;

Ryttaren svankar vanligtvis. Det vet jag. JAg tror det för till att han, när han vill belasta lite mer, kommer alltför långt bakut i sadeln, och därför trycker vekk ryggen på hästen lite sådär. Trots hästens styrka. Närmare korrekt än forriga bild, tycker jag, men ändå fattas nåt...

Pelle (Tycker det är sent, och vill inte skriva mer förrän i morgon...)

Tack! Nu behöver jag inte kommentera (bilden av A på den svarta hästen i sk piaff), för du skrev det jag tänkte skriva (fast mkt mer välformulerat..).:bow: :bow:

/Elin

Ingen länk - men Eckhardt Meyners gjorde en grej som var väldigt effektiv mot för starka armar.... Han nöp ryttaren i bröstmuskeln i armhålan så att hon blev närapå förlamad och sen gick det mycket bättre med ridningen...;)

Susan skrev:
En del ryttare är så väldigt starka i armarna :angel:

True blue - vår länkdrottning kan säkert bidra med hur det ska se ut enligt FEI's artiklar.

(du ser verkligen för härlig ut på din avatar - jag blir lycklig bara jag ser den :D
Vad gör du på bilden? Vad skall du göra? Vad har du gjort?)

Jag får en känsla av att hästen är lite hopdragen i halsen(om det beror på ryttarens hand eller att hästen är spänd syns inte).
En mm till och en underhals börjar bulla ut.
Mer framåtsökning hade gett en bättre överlinje och under:angel: .

/T

Jutt de! :bow: (Akkurat på Norsk)

Halsen tänker bakåt av för myckt inverkan.:angel:

En del av problemet med hästens rygg tror jag faktiskt ligger i sadeln :angel:

Jag har sett en sådan här sadel till försäljning, den skulle vara vid men var ganska smal, dessutom hade den en väldigt smal tunnel

Även sitsen i en sådan här sadel sluttar ju bakåt och då är det svårt att göra något annat än att hamna där bak.:o

Sedan så har han ju en alldeles för långa stigläder, jag gissar att han inte rider lätt men stigläderlängden påverkar bäckenet och höften mycket. Det ser ofta ut som om han tar spjärn i stigbygeln.

Bent är egentligen en mycket duktig ryttare, jag tror att det är hans romantiserande med forna dar som lägger krokben för honom.

sadeln, den gammeldags hjälpgivningen, den portugisiska sitsen

(smisk, smisk, smisk)

Tez1 skrev:
Jag får en känsla av att hästen är lite hopdragen i halsen(om det beror på ryttarens hand eller att hästen är spänd syns inte).
En mm till och en underhals börjar bulla ut.
Mer framåtsökning hade gett en bättre överlinje och under:angel: .

/T

AHA! :idea: Nu kom jag på en sak till jag tycker om bilden som jag inte kunde få ord på.. Nacken tänker bakåt, kort hals (haha vad svårt det var då.. :angel: ) och inget riktigt tänk framåt som jag vill se det.

Vilken sadel är det han har på bilden? Jag ser inte riktigt om det är en Ecuyer eller om det är den där andra varianten (Renässans-sadeln?). Om det är den sista så tänker jag samma som dej - bilden är en sorts rekonstruktion av en viss tidsepok, från sadeln, sitsen till vilken hatt han har på huvet...

Tänker faktiskt inte att hästen ser ut att sänka sin rygg särskilt mycket men här ser ju verkligen alla olika (har någon facit, jag menar, förutom hästen....). Jag upplever det också som att den skulle blivit bättre med mer sökning fram genom överlinjen -ifall B hade haft mindre belastningssits och en större ram fram, men jag har inte särskilt mycket att klaga på vad gäller balans överlinje-underlinje ändå - jag tycker inte den ser ut att ha underhals (visst hade den KUNNAT ha det - men min erfarenhet är att det är just i de faserna, då man är nära till den totala katastrofen, som det absolut bästa jobbet finns...), den ser stark ut över länden, har plockat upp bröstkorgen mellan bogbladen (upp med manken). Självklart kan det bli bättre, så är det ju alltid.... Men med risk för att bli anklagad för att tillhöra någon sekt - så tycker jag definitivt att denna piaff är (till och med mycket) bra.
Ifall man kan överse med BB´s kärlek för att leka historia :p

-> Susan - du får gärna utveckla hur du menar med gammaldags hjälpgivning! Du kanske skrivit innan men isåfall har jag missat.
Vad är det som skiljer BBs hjälpgivning från andra med mer "Modern" hjälpgivning (?)? Jag är faktiskt lite förvånad - visserligen väljer BB att beskriva det hela på ett lite annorlunda sätt än andra (en del av hans sorts pedagogik tänker jag), men min erfarenhet från det lilla jag sett och läst av annat är att det mesta är upprepningar av sådant som är ganska universalt.
BB har ju valt att förenkla systemet väldigt mycket, särskilt ifall man bara läser böckerna - men det beror litegrann på hur djupt man väljer att förstå honom, tänker jag.

Susan skrev:
(smisk, smisk, smisk)

:o :rofl:

Jag har själv en liknande sadel (ett litet experiment, var det att skaffa den :) ) fast en bomlös där jag kan ändra kanalens bredd. Övht tycker jag sadlar av den där modellen har en tendens at placera ryttaren i bakvikt. :crazy: Min har ju inte det problemet, för den är för vid för hästen så den ramlar fram istället. :angel:

Du kommer bli galen på min sadel sedan, Sus. :p

Jag förstår angående tänket framåt (jag skulle också önska lite mer sökning) men undrar ibland över detta med "Lång hals" - om man vill ha en piaff med låååång hals, hur blir piaffen? Blir det inte då det man ser på Anky-bilden här ovanför?
Jag tänker som så att när piaffen blir tillräckligt samlad, bärig - så övergår den till levad. (hästen viker ihop frambenen för att de så att säga inte längre "har plats") Hur ser en hästs hals ut i en levad - hur kan hästens hals se ut i en levad? När piaffen börjar bli så samlad att den hela tiden gränsar till levad (det är för mej en bra piaff) - vad får det för effekter på hur hästen balanserar sej genom huvud/hals/bog?
Man vill förstås inte ha "bakåttänk" in i levaden - det är ju katastrofalt vad gäller ryggens arbete (jag tänker att det eventuellt är det som sker på bilden - hästen tänker bakåt in i en eventuell kommande levad = inte bra), men var går gränserna?

Bara några funderingar!!

Jag kan inte uttala mig angående gränserna.
Men vad jag menar med lång hals kommer av att jag upplever en kort nacke på hästen (bakåttänkande) och det ger bilden av en kort hals. Jag menar inte att halsen ska vara lång som en giraffs utan mer framåttänk i nacke/hals, precis som du skrev! :)

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 385
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
548
R
Tjatter Hej! 🌺 Jag är ny här på bukefalos, så ville bara presentera mig. ☺️ Av privata skäl så kan jag inte skriva nåt som kan avslöja vem jag...
2 3
Svar
58
· Visningar
2 905
Senast: Raderad medlem 149639
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar