Sitsdiskussion

Sv: Sitsdiskussion

Jag kan inte kommentera så mycket om hvad den ryttaren gör fel. Men jag vågar prova endå, kanskje jeg lærer noe :)

Jag tycker han borde ha lite längre stigläder. Dom er lite för korta, och det gör att ryttaren söker bakåt för att kompensera. Då fordeles inte vikten bra nog som Pelle sa. Salen är för långt fram som HannaZ sa, och det hjälper inte mycket...det gör at ryttaren vil luta bakåt, och derefter kortar inn tyglarna för att kompensera.

Jag tycker ryttaren verkar ha mycket bra kvaliteer, men "let down" av sadeln i det här tilfellet.

(Pelle, jeg kommer på lørdag)

HannaZ skrev:
Det jag som som novis ser/uppfattar är att ryttaren trycker undan ryggen på hästen och gör det omöjligt för den att samla sig. Ryttaren sitter i stolsits och bär/balanserar inte sig själv utan håller balansen m tygeln. Sadeln ser ut att ligga för långt fram.

Hei Hanna :)
Jeg er enig med deg, hesten blokkeres av hånden, mangler ryggsving og har balansen på framparten. Rytterfeil alt sammen.

Hilsen Anne

Trollspeilet skrev:
Hästen går emot tygeln. Den kommer med näsan framföre lodplan, och INTE förr att den sätter rumpan in under seg, så att banden över ryggen och nacken lyfter näsan fram.Pelle

Yes - när hsäten tippar framåt för mycket så vill de ju gärna höja huvudet för att få tillbaka vikten

Trollspeilet skrev:
Jag ville säga att ryttaren snarast borde komma åtminstone fem centimeter fram i sadeln, samtidigt som han lyfte rumpan ur sadeln, genom att vinkla sitt bäcken lite framåt i förhållandet til nu- positionen. Pelle

Han borde fram ja - men det finns bättre sätt än att vinkla bäckenet framåt

Trollspeilet skrev:
Jag tycker det ser ut som han belastar sadeln alldeles för långt bakåt, och därför trycker undan ryggen till hästen. Pelle

Alldeles riktigt :D

Trollspeilet skrev:
Hästen borde möjligen klara av samlingsgraden också baktill, men jag vill rekommendera att släppa tygeln ut en halvmeter innan jag ville prova att samla upp lite forsiktigt...

Sista tänk;
- För att tygeln verkar emot hästens mund, vill denna skjuta på mer och mer för att försöka komma ikapp balansen. Det vill den aldrig klara av, all den tid ryttaren håller ryggen nere på det ovan förklarade viset. En av åtgärderna borde vara nog, men jag ville bruka båda två.

Pelle

Vi är överens att han aldrig för upp ryggen på nuvarande sätt:D

angloluso skrev:
Jag kan inte kommentera så mycket om hvad den ryttaren gör fel. Men jag vågar prova endå, kanskje jeg lærer noe :)

Jag tycker han borde ha lite längre stigläder. Dom er lite för korta,

Korrekt iaktagelse:banana: Framförallt så ser man på benet ( och på hästens rygg) att han tar spjärn i stigbygeln:o

Kombinationen spjärn i tygeln hårt tag i tygeln - eftersom han lutar sig bakåt gör att hästen får bära en mycket stor del av ryttarens vikt i munnen.

Det är inte det att han är fet lord owen ( det kan man knappast lssta honom för) - utan det är det att han inte kan hantera sin vikt själv - utan låter hästen bära en del av den i munnen

angloluso skrev:
och det gör att ryttaren söker bakåt för att kompensera. Då fordeles inte vikten bra nog som Pelle sa. Salen är för långt fram som HannaZ sa, och det hjälper inte mycket...det gör at ryttaren vil luta bakåt, och derefter kortar inn tyglarna för att kompensera.

Jag tycker ryttaren verkar ha mycket bra kvaliteer, men "let down" av sadeln i det här tilfellet.

(Pelle, jeg kommer på lørdag)

Ungefär så ja:D

Urk.

Jag är alltså alldeles idiot när det gäller plassering av sadeln och såna saker. Hänger meg jämnt för lite upp i grejorna, och mer i ryttaren.

Tycker ändå att han har vinklat sitt bäcken lite bakåt. Om det inte är så, tror jag att det er balansen i förhållandet til farten som är fel. Hela vikten hänger knappast i hästens mun, själv om jag är helt och hållet enig i att det är alltför hårt tryck i hästens mun. Det mesta av vikten faller bakåt i sadeln. Det ser ut som om ryttaren, som ni säger tar spjärn i stigbyglarna, och den kraften tycker jag försvinner emot baksvisseln på sadeln. Alltså; Trycket i stigläderna går upp igenom ryttarens lår, och skjuter rumpan bakåt. Så kan ryttaren "hålla i seg", utan att klämma med benen, till exempel.

Jag tror ändå att det vore möjligt att sitta mycket bättre på hästen, själv om sadeln ligger på fel ställe...

Men jag rotar bort meg. Det jag kan lära av denna bild samt kommentarerna, är att jag borde lära noggrant hur sadeln skall ligga.

Hehe,

Jag skall få citera min fru lite angående elitryttarnas problem att höra på experthjälp;

"Don´t confuse me with facts!":cool:

Gillar den setningen. Den är almängiltig, tror jag...

Pelle (Ok Olav.)

Låner en svarknapp.

Dere 'glemmer' en ting, og det er at denne måten å ri på er noe mange gjør helt bevisst. D.v.s. de legger vekten bakover, driver for mye, og tar for mye støtte foran (til at hesten kan gå i balanse). Dette gjør at hesten må kompansere gjennom å løfte frambeina høyere, hvilket ser spektakulært ut for et utrent øye.

Jeg mistenker denne rytteren for å gjøre nettop dette, det er ganske vanlig - spesielt på kåringer. Desverre, for hesten.

Hilsen Anne

Först måste jag ju säga undskyld.
Man kanske ska titta på bilden man kommenterar :angel:. Det är hans ex . som brukar åka häst - låtandes hästen bära henne i munnen :o

Det stora problemet som denne bilden visar är att spjärnet i stigbygeln blockerar hästens ryggrörelser.
För spjärnet gör det omöjligt för hästen att komma upp med ryggen och svinga.
Som jag skrev förut någonstans så måste man tillåta hästen att komma upp och fram med en rygghalva i taget.

Detta svingande kommer att öppna människans höftled. = vinkeln mellan bål och överskänkel ökar...
Spjärn i stigbyglarna hindrar denna rörelse...- och hindrar därmed hästen att komma upp med ryggen...

Utan avslappnad höftled - ingen svinging back.:smirk:

Också som jag skrev tidigare - få ryttare har problem att svinga till svank - det stora problemet är åt andra hållet och - då kan det vara en fördel att aktivt tippa bäckenet lite bakåt.

Prova när du går rakt fram, gå som vanligt - håll sedan upp "kisseriet" :o mot hakan
Du får en helt annan frihet i höft och länd :)

Gunga på Gutten :D

Enig i den. Har dessverre ikke sett så mange kåringer, men regner med å henge med på endel sånt til våren/sommeren.

Likevel synes jeg diskusjonen er god når man unnlater å "beskylde" noen for å gjøre galt, men bare diskuterer feilene.

Kanskje vi skulle lage en diskusjon omkring de moralske aspektene ved ridningen?

Pelle

Jag brukar säga till folk:
Ställ er med armarna framför kroppen som Frankeneins monster
Och sedan böjer ni kroppen bakåt allt ni kan nedanför skulder bladen

Pröv selv / prova själva :cool:

Efter det så imponerar inet höga rambenslyft på någen längre...

Jag har inga probelm med att man driver med sitsen så länge man inte börjar luta sig bakåt - eller som i det här fallet låser höftleden.

Om man bara tippar bäckenet bakåt men fortfarande har bröstkorgen ovanför bäckenet och fortfarande har en lös höftled så släpper du ju bara upp rörelsen så den blir rundare - lägger du sedan till rotatorerna i rumpan och släpper fram näsan på hästen utan att tippa fram själv - så kan du ju få en fin ökning....:D

med lite tur....

En sak som ansätter mig är varför dommarna går på bensprattlet fram - hästen sitter ju inte ihop - bakbenet står ju kvar i stallet...

Trollspeilet skrev:
Likevel synes jeg diskusjonen er god når man unnlater å "beskylde" noen for å gjøre galt, men bare diskuterer feilene.
Pelle

Och anledningen till att jag kan diskutera dessa fel är ju att jag har personlig erfarenhet av att göra dem:o :o :D

Jag har blivit medveten om dem - och försökt rätta till dem.
Men ridning är ju inte statiskt - jag lär ju trilla dit då och då igen, som jag ser det är kunskapen om hur ryttarkroppen påverkar hästen effeltiv eftersom den då ger ledtråd till vad man gör för fel när det inte går bra.
Rättar man tilldet felet så brukar det ju gå bättre sedan...och rida bättre är ju ngt alla vill - i alla fall jag.

( han har också samma ryttarfel som mig - glider ned åt höger)

Angående Brink är han lång - det är mycket kropp att hålla reda på - också det har jag erfanhet av :D
Brink lyckas ju också hantera den bättre i vissa rörelser än andra.
Tidigare satt han ricktigt bra i passage tex. och gjorde därför en riktigt bra passage.

Att han sitter riktigt bra i den samlade galoppen vet vi ju också - eftersom vi berömt hans skrittpiruetter på den andra tråden.

Sedan så är han ju rankad som tvåa i världen och tänka jaja - Ert tal är som flugors surr i mina öron:D

(vem är olav?)

Susan skrev:
(vem är olav?)
Det er jag :) Jag er elev hos Trollspeilet, og har min 6-årige anglo lusitaner sto der. Började rida för snart 3 år sen, och då i ridskolan der Hanne och Pelle blev instruktörer. Sen när dom flyttade till sitt eget ställe flyttade jag och hesten med :) Men jag får kun ridd i helgene nu när det blir mörkt så tidligt och jag bor så långt ifrån. :(
Har nyss började rida på kandar
photob009.jpg

Hej Olav!
Susanne heter jag egentligen.

Vill du vi skall dissekere deg?
- jag ser att du inte tar spjärn i sitgbyglarna ialla fall.:)

hmmm...jag tenkte inte just på det, jag ville bara introdusera mig lite :angel: :D Kansche nån annan går när jag har fått tagit nån bra kort der jag rir i min nye Espanola sadel :love:

Okey.
Det kändes som en presentation så det var därför jag frågade :)
Vi hittar säkert någon annan.

Susan skrev:
Det är inte det att han är fet lord owen ( det kan man knappast lssta honom för) - utan det är det att han inte kan hantera sin vikt själv - utan låter hästen bära en del av den i munnen

Jag skojade bara. :D Det är nämligen så det ser ut, som att hästen har 200 kg dödvikt på ryggen. Därav min "kvicka" kommentar.

Jag brukar ofta se en massa saker i en bild men saknar förmåga att uttrycka vad det är jag ser i ord. Som tex "utan det är det att han inte kan hantera sin vikt själv" är något jag kunde skrivit istället för det jag skrev, men de orden hittade jag inte. Min spontana reaktion var att det såg tungt ut för hästen, som att den försökte balansera upp en stor tyngd.

Vem är det som rider på bilden? B? :confused:
Jag är inte särskilt bra på att se sånt nej. :o

Hallonsoda skrev:

Aha, du menar att du ser det eller läst du helt enkelt Susans nästa inlägg där det stod i klartext som jag inte gjorde. ;) :angel:

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 385
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
549
R
Tjatter Hej! 🌺 Jag är ny här på bukefalos, så ville bara presentera mig. ☺️ Av privata skäl så kan jag inte skriva nåt som kan avslöja vem jag...
2 3
Svar
58
· Visningar
2 905
Senast: Raderad medlem 149639
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar