Sitsdiskussion

Sv: Sitsdiskussion

Citatet är ju taget ur sitt sammanhang, och jag ser det mer som tecken på frustration, vilket jag också känt en och annan gång under mitt hästägarskap.

Jag har aldrig ridit en häst med så platt bäcken så jag vet inte hur det känns.
Jag har ridit en häst med väldgt låg rygg låg rygg och det kräver också en hel del, men av sånt man inte får lära på sig inom vanliga rdiningen.

Hur skulle du, eller Carde lösa det med det platta bäckenet?

Ballt :D

:bow: Jag tar av mig hatten för dig :bow:

Jag kämpar också med det här varje dag - hittar dit - tappar - hittar dit - tappar

- det är svårt på en norsvensk.
Det behövs väldigt lite för att balansens skall tippa framåt eller i sidled av någon anledning :angel:

Och en järnkoll på hans bäcken- tappar jag det i min sits så tappar jag allt.

Senast ändrad:

Jag eller Carde - smickrare där...... :o

Men jag har träffat några såna hästar - redan långt innan jag träffade Carde - och min övertygelse är att det är hästar med väldigt mycket framåtbjudning - ärlig, äkta framåtbjudning, men att de blir frustrerade av att hållas i järngrepp i truten. Om man rider dem framåt med lätt hand och eftergift kommer bäckenet och en sjujäkla framåtbjudning i god balans. :)

En häst med ett platt bäcken har ju per definition svårt att balnsera sig bakifrån. Just att den gärna skjuter på i framvikt gör ju att den hamnar bakom hjälperna istället för framför...

Många avråder ju från att köpa sådana hästar (klimke läste jag senast anser att det är ett allvarligt fel)

Amairalavkommor har ju fått högt blup, men de är svårsålda för de anses så svårridna....

Du anser altså att det rätta sättet att rida dem - är att rida framåt på det sätt som Trollspeilet, jag Fio och AGrundvig menar är fel väg att gå.

Du menar altså att bäckent vinklar om sig själv bara man har lätt hand och eftertgift.

Jag tänker på en sak till

Att hästen hänger i handen beror ju på att den inte "bär sig" bakifrån.:idea:

Beroende på ridstil finsn det ju två sätt att lösa det här...

Att få hästen att bära sig bakifrån:idea:

Eller få hästen att sluta vara tung i handen genom skarpt bett, och/eller diverse tygeltag:angel:

Vilken väg man valt syns ju ganska tydligt på resultatet:o

Jag trodde inte att jag uttryckte mig oklart.

"Du anser altså att det rätta sättet att rida dem - är att rida framåt på det sätt som Trollspeilet, jag Fio och AGrundvig menar är fel väg att gå.
Du menar altså att bäckent vinklar om sig själv bara man har lätt hand och eftertgift."
- Jag skrev:
"Om hästen har ett bra samspel med ryttaren - dvs inte bara hänger i bettet/n - så har den MÖJLIGHET att vinkla in bäckenet. /T_B"

:confused:

Jag refererade mer till det här angående hästar med plant bäcken

true_blue skrev:
Om man rider dem framåt med lätt hand och eftergift kommer bäckenet och en sjujäkla framåtbjudning i god balans. :)

Ja - och då är min fråga;

För att få Amiral att röra sig lika bra med ryttare som utan, räcker det då att rida framåt med lätt hand och eftergift?

Eller behövs det något mer?

Hiver mej på i diskussionen.

Det krävs nåt mer än bara lätt hand. Men det är jo möjligt att nån rider rätt också andra ställen än bara i handen.

Jeg tror man måste (givet att hästen förstår hjälpen, alltså är riden rätt hittils) hålla balansen noggrant. Man måste låta sin rygg svinga så mycket som man önskar att hästens skall svinga. Det vill säga att man måste svinga mindre och kraftfullare när man vill samla hästen. Särskilt en sån som Admiralen. Och trots detta måste man släppa hästens rygg upp mellan benen, så att säga.

Man kan inte alls tighta till i musklerna omkring höften och neråt. Man måste vara alldeles mjuk här. I alla fall tills man har hundraprosentig koll på när, hur, och hur mycket stöd man kan ge sig själv med benen.

Timingen och koordinationen är alfa och omega förr att hålla balansen.

Det är, tycker jag, en fråga om kreutz. Man måste forma sin kropp så som man vill forma sin häst. Också med tanke på ryggen. Alltså måste ryttarens rygg svänga like taktfullt, lika kraftfullt, lika mjukt, och lika starkt som hästens rygg. Och detta förandrar sig allt eftersom hästen sträcker, samlar, böjer och så vidare.

Tror jag.

Pelle

vi verkar tro lika :D
nu är min tyska inte vad denborde vara, med kreuz menar du länd
eller hur.
och att man måste rida med "länden" typ svinga utefter rörelsen.

Såsom Kreuz ridning använts här på sidan förut så har det typ varit luta sig "bakåt och trycka på", men det är ju inte det du menar eller hur :)

Hej.

Nei, jag menar inte luta bakåt och trycka till. Det klarade jag av på mitt allra førsta ridpass, så något svårare tycker jag det borde vara att samla hästen korrekt:angel:

Det jag menar med Kreutz er musklarna kring midjan, samt uppefter ryggraden och i området kring och med trapezius.

Kreutz kan alltså "tonas" mer eller mindre, och tror jag, måste göra det, om man vill samla på riktigt.

Tyvärr kan allt misförstås.

Mindre uppsträmd kreutz = mindre samling. Men kanskje är det även svårare grader. Det vet jag inte.

Pelle

Intressanta bilder!

En liten fråga bara, skulle någon vänlig själ vilja rita (i paint?) röda streck där bäckenet går på en häst med "dålig" exteriör och en med "bättre" exteriör - för ridning då. Det skulle vara lärorikt, tycker i alla fall jag som har lite svårt för att se just hur en "bra" rumpa ser ut och hur en "dålig" rumpa ser ut, om vi bara tittar till bäckenet då och dess vinklar.
:bow:

Nu vill ja ställa en fråga i enlighet med ursprungstråden???

Varför blir det sådär?????????

vad gör ryttaren för fel?????????

Susan skrev:
Angående bäcken så ved du ju var höftknölen (ovanför flanken) är!
Du vet också var sittbenen (Knölen bakpå hästen nedanför svansen)är - dra en linje där emellan - så får du vinkel på korset.

Men det visste jag ju. Snurrig jag är. :p
Tack.

Susan skrev:

För att ryttaren är för fet. ;)

Sorry, jag kunde inte låta bli, hästen ser ju ut som en hängmatta.
Rumpan "tänker uppåt".

Däremot är jag inte tillräckligt kunnig för att kunna säga varför det blir så (utan att skämta eller först fundera ett tag - vilket jag ska göra) men jag ser fram emot att läsa andras svar.

Detta är lite roligt, tycker jag.

Man kan se många tecken på at denna häst rids rätt bra, men ändå är det i realiteten inte bra alls.

Nacken till exempel ser ju jättefin ut!

Men du frågade vad ryttaren gör förr fel, och det i tråd med trådens början. Jag skall försöka.

Jag tänker lite, bara. Det kan självsagt vara många ting jag inte tänkt på, men jag tror dessa saker är lite viktiga.

Hästen går emot tygeln. Den kommer med näsan framföre lodplan, och INTE förr att den sätter rumpan in under seg, så att banden över ryggen och nacken lyfter näsan fram.

Jag ville säga att ryttaren snarast borde komma åtminstone fem centimeter fram i sadeln, samtidigt som han lyfte rumpan ur sadeln, genom att vinkla sitt bäcken lite framåt i förhållandet til nu- positionen.

Jag tycker det ser ut som han belastar sadeln alldeles för långt bakåt, och därför trycker undan ryggen till hästen. Hästen borde möjligen klara av samlingsgraden också baktill, men jag vill rekommendera att släppa tygeln ut en halvmeter innan jag ville prova att samla upp lite forsiktigt...

Sista tänk;
- För att tygeln verkar emot hästens mund, vill denna skjuta på mer och mer för att försöka komma ikapp balansen. Det vill den aldrig klara av, all den tid ryttaren håller ryggen nere på det ovan förklarade viset. En av åtgärderna borde vara nog, men jag ville bruka båda två.

Pelle

Susan skrev:
Nu vill ja ställa en fråga i enlighet med ursprungstråden???

Det jag som som novis ser/uppfattar är att ryttaren trycker undan ryggen på hästen och gör det omöjligt för den att samla sig. Ryttaren sitter i stolsits och bär/balanserar inte sig själv utan håller balansen m tygeln. Sadeln ser ut att ligga för långt fram.

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 385
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
549
R
Tjatter Hej! 🌺 Jag är ny här på bukefalos, så ville bara presentera mig. ☺️ Av privata skäl så kan jag inte skriva nåt som kan avslöja vem jag...
2 3
Svar
58
· Visningar
2 905
Senast: Raderad medlem 149639
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar