Sitsdiskussion

Sv: Sitsdiskussion

Man kan som regel ikke vurdere helheten ut fra et par bilder, da det kan se annerledes ut allerede i neste steg.

Ut fra denne diskusjonen ser det for meg ut som at man blander litt begreper, som f.eks. fremadbydning og tempo.

Det er ganske vanlig at de som mangler bydning rir enten over eller under tempo - noe bildene her kan tyde på, d.v.s. et bilde viser en hest uten fremadbydning og under tempo, og et annet viser et bilde med en hest uten fremadbydning og over tempo.

Men som sagt, virkeligheten kan være helt noe annet. Travbildene er ganske små og utydelige, vanskelig å se ordentlig.

For meg ser det ut som at iallefall en av rytterne sitter i stolsits.

Anne

Hm.

Kunne du ta deg tid til å forklare begrepet fremadbydning?

Jeg tror kanskje det er noe jeg ønsker meg...

Vennligst
Pelle

Nej.

jag rider för mig :D

Skämt å sido. Jag har inte haft någon tränare som kunnat hjälpa mig så det blir _bättre_, utan har klarat mig själv de senaste fem åren och klurat och klurat.

Men har i höstas, gått en veckoslutskurs för Claire Lilley som har tysk berdiarexamen och som varit uttagen till trainers trust de senast femton åren, vilket innebär att hon tränar regelbundet för de stora elefanterna bl a. Kottas.

Calire Lilley var absolut ett lyckokast - och jag tänker absolut vara med nästa gång hon kommer igen.

Senast ändrad:

jag har för mig att det var du som skrev att du inte riktigt var säker på vad jag menade med balans i sidled.
Gör följande övning så förstår du vad jag menar .

Rid längs långsidan, gå in i en öppna.
böj om i en förvänd sluta med vikthjälper- behåll samma spår, takt och tempo.
böj til baka till öppnan.
osv.
Börja i skritt givetvis.

Om du klarar att upprepa detta flera gånger längs långsidan i trav utan att tappa spåren, takten, och tempot så har du kontroll över hsätens balans i sidled med vikthjälperna.

Om du grejar det i trav längs långsidan, så vänd rätt upp på medleinjen så kan du öva på satt kontrollera tyngdpunkten både i sidled och svårare frmåt bakåt, samt kordinationen - utan att börja bromsa och dra i tylarna

Lycka till :angel:

Senast ändrad:

Frammåtbjudning er ett dritt som Dressyrmennesker i Sverige plejer å bruke för å få hästen på framparten

:rofl:

Barnlekar :) men ändå så är det så många som inte kan hantera sin kropp och få hästen att ställa om från öppnor, slutor förvända. Har aldrig någonsin mött en häst som inte har kunnat, men många ryttare som inte kan.
Om vi tror att vi måste lära en häst att balansera, hur skulle dom klara sig i hagen :) ?

Trollspeilet skrev:
Hej!

dda739d0.jpg

Han brukade vara väldigt stel och bunden i sina rörelser, och klarar bara med stor möja att balansera sig i travet om det inte skal likna skritt fram och trav bak...

Någon utav felen är väl uppenbara, tror jag, men inte är det vel så illa, hällre? En utav felen skulle ni lätt kunde finda, men vad är grunden för detta fel?

Pelle

Hej!

Såhär tänker jag.
Om man tittar på en katt (som är snäll och står still) från sidan så ser den någorlunda rektangulär ut.
Om vi lyfter samma katt med en hand under magen och genast ställer ned den igen så har formen förändrats fram och bakben är närmare varandra beroende på att ryggen har böjts uppåt.

Samma katt kan ställas upp i sadlebreedposstion med bakbenen i stallet och sänkt rygg på mitten.

Jag vidhåller att jag tycker att det finns en balans i bilden - något otvunget.
- det som hänt är att den är lite för mycket saddelbreed :o
Bakdelen är för långt bakom.

En teori är att rida mer framåt öka tempot - men min teori är - gör som med katten - lyft upp ryggen så överlinjen blir mer jämt böjd.

Hur göra då?

För det första - släppa upp ryggen

Om man står på ett ben och drar sitt andra ben upp till hakan, så kan man be någon studera vad hände med min rygg, på den sidan - ju den rundades ganska ordentligt.
Likadant är det med hästens rygg när bakbenen kommer in under hästens kropp - så välvs den en aning upppåt - om den får plats.:o

En sadel kan hindra liksom en ryttare som är spänd, elelr som hamnat i bakvikt på en häst som inte är så stark.

Tyskarna på besök i Sverige försöker få oss att "svinga med ryggen" få oss att tillåta hästen att "svinga med ryggen"

Att få hästen och oss själva att gå åt ena hållet -svank har vi inte svårt för. :smirk:
Men att tillåt låta hästen komma åt andra hållet är svårt, för vi har svårt att sjäva gå åt andra hållet beorende på felaktigheter i vår balans.:angel:

Vi måste låta hästens ena rygghalva bära vår ena bäckenhalva framåt upppåt. vi måste tillåta hästen att flytta vårt ena sittben framåt uppåt.

Det går inte om man är låst i sitt ben eller i sin rygg.

Pelle är helt inne sjäv på vad som är felet, hans skänkel ligger fel, han blir låst i höften och släppper inte upp ryggen på hästen.

Om man rättar till sitsen så kommer hästen att tillåtas att arbetas i "Kattposstion".
Han kommer då också att bli ren i takten.

Hästen måste alltid arbetas i en "kattposition" för att motverka ryttarens tyngd. Ju mer hästen skall bära bakifrån - ju mera "kattposition" och kortare understödsyta.

Min 5 cent som du brukar säga.

Senast ändrad:

Jag har ingen ridbana att tillgå men den dagen har har så ska jag meddela dig.... ;)

*hihi* Vi färdas bara i skogen, just nu, efter vägen så kör jag. ;) Ska fixa en bra grusplan till sommaren. *tjoho* Å, då --->!

Jobbar på just omställningar från öppna till förvänd sluta i nuläget.

Tycker det är skitsvårt, men så´n är det väl.

Min sambo brukar säga "all anfang ist schwer", och jag ger meg över. Hon har nog rätt...

Pelle

Men är inte just det svåra med att låta hästen svinga sin rygg att få till det samtidigt som man balanserar. Det är ju himla lätt att låte höfterna svänga som villa h****te, med skuldrarna i balans i omlag en tusendel av tiden. Problemet för meg uppstår när jag skall få mina fötter under min tyngdpunkt, öppna i höften, OCH balansera på sittknölarna i samma tid. Klarar jag av detta, faller oftast skuldrarna/övre ryggen bakåt lite. Det är svårt, tycker jag. Men jag ridit så lite, så jag anser jag har massor av tid...

Pelle

De flesta har svårt med det där, de vill gärna luta sig båkåt så de får mer rörlighet.
Orkar inte hästen så släpper den ryggen - för att inte tala om munnen :eek: som får bära bra mycket av ryttarens vikt...

Allt är teknik

Man måste ha en bra sadel som låter dig sitta korrekt, och du måste använda ditt buktryck för att stabilisera din mittdel, du skall ju swinga inte wobbla ;)

Jag vet att du lyfter vikter så jag tror du hajjar nedstående.

Sitt i sadeln och så gör du som när du laddar för att göra en bicepscurl men xxxxxkg utan att börja gunga med överkroppen.

Du vet vad du måste göra för att orka stå still i possition trots xxxxkg - det är det du skall göra till häst.

Då sitter du kvar där du skall. - och hästen går kvar i formen!

Senast ändrad:

Trollspeilet skrev:
Hm.

Kunne du ta deg tid til å forklare begrepet fremadbydning?

Jeg tror kanskje det er noe jeg ønsker meg...

Vennligst
Pelle

Alle ønsker seg vel det, iallefall jeg.

Jeg beskriver (fremad)bydning som den energi man må skape i hesten for å kunne høyne samlingsgraden. Generelt sett deler man fremadbydning i tre; Elementær, sekundær og superior. Om du ønsker å vite mer om hvilke kvaliteter som kjennetegner de forskjellige kvalitetene av fremadbydning, eller sagt på med et annet ord; samlingsgrad, så anbefaler jeg deg å lese Decarpentry's Adademic Equitation. Han har en svært god definisjon på hvilke kvaliteter som skal til her. Den er dog for lang og komplisert til å gjengi på et forum som dette.

Hilsen Anne

Allt man behöver göra i det läget är att sätta sig i slutan. Det är faktiskt så enkelt som det är skrivet.

Att tillåta hästen att svinga sin rygg är svårt.Men om man delar upp rörelserna i små bitar så blir det lättare.
Tex det här funkar för mig:
Först hitta "cyklabaklängesgrejen" med höfterna. Mentalt försöka "laga så att man cyklar jämnt.

Känn och bli medveten om hur dina ben svingas. När höger ben svingas åt vänster så gör vänsterben det oxå.

Koppla ihop ovanstående.

När det börjar bli svårt och det känns som att man går sönder, det du kallar tippa bak överlivet då har man helt riktigt "gått sönder" och det har hästen oxå, den har oxå sänkt sin rygg då (att ta bak överlivet är att sänka sin rygg, släppa magmusklerna).
Då går den i ett för snabbt tempo för att kunna orka bära sig korrekt.

Då får man med hjälp av magen samla ihop pålle och sig själv igen.

Balansen är att hitta tempot där hästen just idag, just nu orkar hålal ihop sig.

PS. Jag håller med dig om att 50 gram är ett hårt tygeltag. Min tränare hade en bra beskrivning hur ett "overkande" tygeltag ska kännas.
Som att man håler en liten leksaksbåt i ett snöre i en milt flytande bäck, ständigt rörelse men oändligt mjukt.
Svårt, svårt svårt, har övat på det i evigheter, absolut inget man får gratis. Men när man lärt sig det är det otroligt effektivt och hästarna tycker att man blri otroligt mkt trevligare.

Du sätter altså likhetstecken mellan samling och framåtbjudning, och jag förstår hur du tänker för alla mästare säger ju i egntligen samma sak fast med olika ord.
I sverige när folk pratar om framåtbjudning så menar de att hästen skall röra sig fortare framåt vilket brukar få till följd att hästen ramlar över bogarna och tappar den rena takten- därav den spontana reaktionen.
( vilket du ju egentligen sa i ditt inlägga att man blandar ihop tempo och framåtbjudningen....)

På ditt sätt - så är vi eniga. :)
Tyskarna kallar det första steget du talarom -rätt kontakt med bettet, vilket är vad jag är ute efter med min kattliknelse.

Fio/banned här inne brukar kalla det ett "sug" framåt, vilket jag tycker är en mycket bra beskrivning. Det skall inte alls förstås så att hästen lägger sig på handen utan det är hela hästen som "tänker framåt" - eftersom den är i en balans skapad bakifrån.

Det går säkert att hitta fel på denna bilden, men jag tog den för att den visar ett så starkt sug.

iframepic_evykort.asp

Senast ändrad:

Susan skrev:
Det skall inte alls förstås så att hästen lägger sig på handen utan det är hela hästen som "tänker framåt" - eftersom den är i en balans skapad bakifrån.

Men tänker du så att "framåtbjudning" bara finns på en häst som är i balans och rätt riden?

För så ser inte jag på framåtbjudningen... Framåtbjudning för mig är att hästen hela tiden har tänket framåt, viljan och suget framåt. Men den egenskapen finns redan hos en unghäst med bra psyke. Det vill jag alltid känna när jag rider en häst, oavsett utbildning.

En galoppör har ju framåt bjudning - vill jag att hästen skall röra sig som en galoppör :eek:

Jag brukar föröka undvika hela termen framåtbjudning, eftersom det blir lika underligt som termen lösgjordhet....

I vilket ridhus som hellst kan jag gå in och se intruktörer som skriker framåt framåt, och hästen jagas runt på bogarna i omvänd fyrtakt och i övertempo....
Braa! skriker instruktören
Brrr

När hästen skall gymnastisera så måste den balansera sig själv, med en tyngd ovanpå.... Den tyngden måste ta ansvar för sin del av balansen. Under de försök som pågår i zurich, så började de att testa med 40 kgs dödvikt, men det blev stört omöjligt för den kom i gungning så det integick att fortsätta.
Ryttaren måste alltså ta ansvar för att hennes tyngpunkt är där den skall vara i varje del av hästens rörelser.

Trollspeilet är ovanligt bra på det tycker jag,:bow: därför är han närmare balans än de flesta ryttare. Förmodligen beroende på att han är van att hantera sin kropp under rörelse i andra sportsammanhang

Han har en intuitiv förståelse för detta med balans.
Detta med framåt kommer först efter Calm - straight - tänk framåt.

Om du börjar lära dig att gå på lina eller en bom i gymnastiken, så inte faen håller du dig kvar på bommen genom att tänka framåt, - man springer framåt när man föröker komma ifatt sin balans:angel:

Först hittar du balansen från det ben du står på, långsamt rör du dig framåt för att kroppen skall kunan skapa nya nervbanor, så att denna koordination blir integrerad i ryggmärgen.
Gör du det långsamt så blir du också starkare. när du har styrka och korrdination så kan du röra dig hastigare framåt utan att tappa balansen.

Långsamt men inte inaktivt.
Barockare gör det ofta långmmat och inativt vilket RHF påpekar. Men aktiviten kan vi ju inte klaga på på Trollspeilets bilder.

Tänk såhär:
Nyckeln till en bra ökad trav är samling.
Den måste balanseras bakifrån det belastade bakbenet.
Därifrån skall hästen orka bära sin framdel och ryttaren,
råkar ryttaren tippa framåt så säger det pladask:o

Du kan ju gissa hur mycket styrka det krävs för min framtunga nordis att lyfta sig och mig bakifrån....
Då vet du också hur katstrof - fel det blir om jag hamnar det minsta fel - pladask :D

Som svar på din inlednande fråga.

Jag rider alltid hästarna i balans - även unghästarna.
Om du själv har bra balans så kan du hjälpa hästen om den tillfälligt tappar balansen, ut i skogen nästan hellång tygel gärna lite uppför i fältsits.

Kavalettibommar på nästan hellång tygel vänd med vikthjälper är bra för ryttaren oxå :angel:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 385
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
548
R
Tjatter Hej! 🌺 Jag är ny här på bukefalos, så ville bara presentera mig. ☺️ Av privata skäl så kan jag inte skriva nåt som kan avslöja vem jag...
2 3
Svar
58
· Visningar
2 905
Senast: Raderad medlem 149639
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar