Sv: Sitsdiskussion
Oj!
Det är nu det börjar bli interessant! Jag rider ju som en dass, som det heter, men denna dam skulle ju rida perfekt, nästan?
Skall vi se. En grund till at jag inte vet hur jag skall börja, er at det hela ju ser ganska bra ut. En piaff skulle jag kanskje kunna plocka sönder, men ökningar är jag inte så god på, än, märker jag.
Jag tycker det ser lite maskinaktigt ut. Jag tänker mycket mer på kraft, och maskinmässig takt, än jag får tankar om dans. Om jag får dra in skidor; Det minner meg mer om Johann Mühlegg, än om Tomas Alsgaard eller Per Elofsson, om ni hänger med
Inte för att jag skall anklaga för dopning. Det har jag inget tro på!
Endå, sedan jag nu kom i tänk på muskler; Dom skuldrarna på hästen ser ju maffiga ut! Men rumpan kunde varit från en utav mina hästar, tror jag. Jag menar, den hänger ju lite efter och sådär...
Vidare har jag några konstiga tankar kring rörelsesmösntret i framvagnen, så att säga. Det ser ju ut som om skuldrarna har god frihet, benen griper gott framåt, men så kommer jag i tänk om at det är ju lite märkligt, för hästen ser ju ut att belasta frambenen mycket mer än bakvagnen? Och då slår det meg, at dom maffiga skuldrarna kan ju verka fria trots den enorma påfrestningen?
Vidare tycker jag hästen ser lite sned ut, på nåt vis. Det är svårt att se pga ljuset och vinkeln, men den ser ut att vrida seg, och jag kan inte se på ryttaren varför? Märkligt.
Tårna pekar framåt, det är ju bra, men jag är inte så säker på knäna. Dom ser ut att peka utåt, och det bygger ju upp under påståndet ovan, om att ryttaren sitter lite "ovanpå" hästen. Jag vågar tro att rumpmusklarna inte är mjuka, och så tror jag ryggen är stiv. Det ser så ut, som att ryttaren måste hålla emot nåt. Tyglarna ser ju stramma ut, men det KAN vara perfekt kontakt. Det är bara en tyst tanke som för meg till att fundera kring hur hästens nacke ser ut. Den ser lite rätt ut en bra bit uppåt, och lite rak efter det. Inte så att jag tycker det är en uttalad knäck, men en liten tanke, är det.
Jag skulle önska att jag satt lika rätt i sadeln, bara lite djupare...
Vänster axel hänger lite ner, tycker jag, kanskje den lilla snedhet jag tidligare bemärkde hänger ihop med det?
Kandarsjenkeln är såpass bakåtvinklad, att den börjar verka som en träns, tycker jag. Det gillar jag inte. Får meg till att tro dom der tyglarna kanskje är lite stramma, ändå.
Jag tycker det är svårt, svårt, svårt, att se något direkt "fel". Hästen ser lettare ut i framvagnen än många andra på samma nivå, den har säkert grymt stora rörelser, och ryttaren verkar på ett ögonkast att sitta vackert.
Det är egentligen bara maskin- grejen som får meg att tänka om, och leta på fel...
Pelle