Sitsdiskussion

Sv: Sitsdiskussion

Fin hest, har du et bilde der den går på trinse?

Anne

Hallonsoda skrev:
:D Fast du har en 1000 gånger vackare häst. Men jag älskar min plutt ändå!

Ärsch, det har inget med det här att göra. :o
Jag skulle kunna visa bilder där han ser ut som en ko men det tänker jag inte göra. :angel:

Anne,

Jag har en del bilder med träns, men inga som er bra. :( På träns spenner hon ryggen upp och spenner nacken "in a false outline" även på långa tygler. Hon löper för skjenkel og har enormt stort steg. Mycket svår combination, och omskoleringen gikk alldeles för långsamt...jag var orolig för att det ble så mycket belastning på framparten. Så derfor gikk vi över på kandar, och som på "blanke ark" aksepterer hun det bettet, söker kontakt, bruker ryggen, öronen fram, och ser mer avslappad ut.

Du kan ta en titt här (flickan er den forrige ägaren som er utdannad beridare, och hesten var der i 15mnd äfter jag kjöpte hon medan jag väntade på stallplats i Norge)
http://photobucket.com/albums/v168/equitimer/

Takk, bare lurte - fordi du red med i mine øyne alt for korte tøyler og for høy hånd, slik at det er 'stangen' som gjør at hesten 'går i form'.

Men som det er med bilder, i neste øyeblikk kan verden være en annen, slik at dette ikke trenger å være slik du rir.

Jeg mener ikke at det er 'feil', å ri hesten på stang, for korrekt gjort er det helt greit, men om man bruker stangen til å få hesten 'i form', så er det feil, iallefall i mine øyne, og som sagt, på bildet så det ut som den ble ridd med for høy hånd og for mye 'i stangen', i forhold til hva du ellers har.

Ikke lett dette her med bilder.

Anne

Det er helt greit at du synes det, jeg er helt enig. Pelle sa det samme. Men det er bare 3. eller 4. gangen jeg rir på kandar, samme for hesten. Det er mye som er feil der...Bildet var ikke valgt fordi det er bra. Her er flere bilder
http://photobucket.com/albums/y96/olavs/
Men det er vanskelig å vurdere fra bilder....derfor ba jeg jo ikke om feedback heller ;)

Jeg sa ikke at jeg rir på kandar for å få hesten "i form". Men hun blir tatt ut av sin "trinse tankegang", og bruker kroppen bedre og er mye mer avslappet enn på trinse. Det er grunnen til at kandaren er introdusert nå fremfor om et år.

Hej! Söt häst du har :p Stämmer det att hon är lite låst i ländpartiet?

Hei, ble litt nyskjerrig på det du sier (min norsk er ikke så god , men jeg pröver ihvertfall...)
Jeg sa ikke at jeg rir på kandar for å få hesten "i form". Men hun blir tatt ut av sin "trinse tankegang", og bruker kroppen bedre og er mye mer avslappet enn på trinse. Det er grunnen til at kandaren er introdusert nå fremfor om et år.
Hvordan merker du forskjell? Kan du fortelle.
Er det fordi hun bärer sin nakke litt höyre? söker frem bedre? föles mer avlappet over ryggen?
eller hva er du föler og baserer din teori på? :)

CarolaLind: Jag vet inte.... Men hon har et *enormt* stort steg, så jag kan kun be om små rörelser, annars bliver rörelsen alldeles for stor, och kommunikationen med setet går tapt. Så vi "lunter avgårde" än så länge, medan vi etablerar öppna och sluta i skritt och trav. Så kan vi öka på lite energi när vi klarar av det och fjädringen bliver enda bättre. Hon kansche är lite stiv nu, för vi jobbar inte så hårdt.

Rikkan: Teori? Det här har inget med teori att göra. Jag rir med bomlösa sadler, och kjenner hvad ryggen gör. Bärer sin nacke högre på kandar? Vad då högre?? Hon går avslappad med kandar - titta på ethvert bilde och studera ögonen. Möjligtvis är inte bilderna representativa att visa det här, jag sa aldrig att dom var det. Jag kan hällre inte komma ihåg att fråga om feedback med dom bilderna som grunnlag, eller alls, faktisk.

Som jag sa innan, hästen gikk "i form" på träns även på långa tygler. Det är forstås alldeles fel, för hon spände kun nacken där hon var tillärd att hålle den, och sökte ingen kontakt med bettet. Och ryggen var pressad uppåt. Begge är tecken på fel tillridning, men en dressyr ryttare kan göra ett mycket bra resultat även då. (Kolla dressyr konkurranse bildene...dom kom på 4. plats i en mycket stor dressyrkonkurrans över 3 omgånger.....) Scary stuff...men jag rider inte moderna dressyr, och jag ville aldrig brukt så mycket kraft i tyglarna som beridaren.

I hovudsak går hon med mycket mer fjädring i steget på kandar. Och det behövs, for steget är som sagt enormt stort. Vidare söker hon ned och frem, men det blev endå bättre i den nya sadeln som jag inte har någon bild på enn så länge...har kun provat den två gånger.

Jag har inte lagt ut detta för att bli dissekerad, som jag sade...
Räcker det nu? :devil:

:o Oj! Det var inte meningen att Dissekera dig :p

Jag slogs bara av känslan att hon spänner sig i länden, men det är ju fullt normalt om det är som du säger att hon har stora rörelser och du jobbar med att ta ner dem.

Sorry ;)

Välkommen till Bukefalos förresten :)

Hej Olav!!!
Du och din häst är snygga!!!!
Husk de!:D

Det är en och annan som velat se mig rida för att disskere, därför Har jag bytt min avatarbild - så att de skall få se hur det ser ut när jag rider. :rofl:

Undrar vad de finner ut av den bilden :confused:

Jag är grymt imponerad av att din avatar rör sig.....

Hur gör man då - kan du pm'a mig.
Kan jag i princip köra en hel film???? på 3 minuter????

Susanne

Jag skall leta upp ngt annat att disskera :D

Senast ändrad:

Det er lugn, Susan och CarolaLind. :) Det bare tar så lång tid att svara, för om jag bara svarar snabbt kommer det många fler frågor, och det är lite svårt med svenska.... Om jag hade ønskad feedback ville det vore okej, men det kjänns lite jobbigt när jag bare ville introdusera mig ;)

Har PMad dig, Susan. Men jag glömde att skrive hur lång film man kan lägga inn. Max avatar storlek är 19,5kB og med sådär 14 färger (som jag har på min) får man kansche 8-10 bilder. Varje bilde kan vara i 0.1 sekund til typ hundre sekunder (och justeres för varje bild), så det kan bli et långt klipp...men inte med hög "frame rate".

Susan skrev:
Okey ingen ville säga ngt om att Jan Brinks högra axel är för hög vilket beror på att han glidit ned åt höger vilket ofta gör att vänster ben vrids utåt

Men om det är höger ben/fot som vrids utåt? Syftar på mitt eget problem. Känns för övrigt som att jag glider ner åt höger ibland men höger ben/fot är konstant utåtvinklat även när jag går. :confused:

Hur ser du ut framifrån i en spegel?

Vilken Axel är högst?
Vinkel bål - överskänkel vilken sida är störts?
Vilken stigbygel häner längst ned?

Glappar högerskänkeln när du rider?

Vill hästen skjuta ut hö bog ?
- har du svårt att komma in på en volt i vänster varv?

( börjar känan mig som RIKKAN i den andra tråden )

Susan skrev:
Hur ser du ut framifrån i en spegel?

Vilken Axel är högst?
Vinkel bål - överskänkel vilken sida är störts?
Vilken stigbygel häner längst ned?

Glappar högerskänkeln när du rider?

Vill hästen skjuta ut hö bog ?
- har du svårt att komma in på en volt i vänster varv?

( börjar känan mig som RIKKAN i den andra tråden )

Vänster axel är minimalt högre än höger, är så lite att jag lika gärna kan ha tittat fram det för att jag vill se en olikhet. Nu tittade jag igen och jag tror att det är en viss olikhet, 1 cm kanske?

Hur menar du med vilken sida som är störst? Förklara hur jag ska kolla det?

Höger stigbygel känns alltid längre än den vänstra, även om lädren är lika långa. Har svårt att slappna av - släppa ner hö. ben.

Högerskänkeln är vinklas utåt när jag rider. Kanske det betyder att den glappar? Den ligger i alla fall inte så "slickat" mot hästen som vä. skänkel. När jag sitter på hästen känns det som att jag sitter mer åt höger, dvs högerbenet är spänt och sticker ut/framåt från hästen medans vänster är avslappnat och ligger jämnt mot hästens sida.

Hm, skjuter ut höger bog vet jag inte. Är inte riktigt säker. Ska fundera (bra minne jag har...). Däremot, svårare att gå in på volt i hö varv. Vänstersidan är kortare, svårt att böja sig åt höger (då borde han ju skuta ut vä. bog?). Viker sig i nacken, i höger varv förböjer han sig i halsen. Detta med kort/lång sida märks främst när jag stretchar honom efter ridpasset.

:D

Hemskt ledsen jag glömde skriva att du skall sitta till häst framför spegeln :sorry :o

Då förstår du också vinkel mellan lår och överskänkel

Och så måste du se om stigbygeln är längre...

Jag tror du glider ned åt vänster så den skänkeln ligger slickad
och den andra pekar ut.

prova att vända med att "flytta revbenskanten" till höger när du går in höger volten - för din vikt ligger inte mitt över hästen utan för långt åt vänster.

svårt när jag inte ser dig

Inga tankar om andra ryttare???

Oj!

Det är nu det börjar bli interessant! Jag rider ju som en dass, som det heter, men denna dam skulle ju rida perfekt, nästan?

Skall vi se. En grund till at jag inte vet hur jag skall börja, er at det hela ju ser ganska bra ut. En piaff skulle jag kanskje kunna plocka sönder, men ökningar är jag inte så god på, än, märker jag.

Jag tycker det ser lite maskinaktigt ut. Jag tänker mycket mer på kraft, och maskinmässig takt, än jag får tankar om dans. Om jag får dra in skidor; Det minner meg mer om Johann Mühlegg, än om Tomas Alsgaard eller Per Elofsson, om ni hänger med:D

Inte för att jag skall anklaga för dopning. Det har jag inget tro på!

Endå, sedan jag nu kom i tänk på muskler; Dom skuldrarna på hästen ser ju maffiga ut! Men rumpan kunde varit från en utav mina hästar, tror jag. Jag menar, den hänger ju lite efter och sådär...

Vidare har jag några konstiga tankar kring rörelsesmösntret i framvagnen, så att säga. Det ser ju ut som om skuldrarna har god frihet, benen griper gott framåt, men så kommer jag i tänk om at det är ju lite märkligt, för hästen ser ju ut att belasta frambenen mycket mer än bakvagnen? Och då slår det meg, at dom maffiga skuldrarna kan ju verka fria trots den enorma påfrestningen?

Vidare tycker jag hästen ser lite sned ut, på nåt vis. Det är svårt att se pga ljuset och vinkeln, men den ser ut att vrida seg, och jag kan inte se på ryttaren varför? Märkligt.

Tårna pekar framåt, det är ju bra, men jag är inte så säker på knäna. Dom ser ut att peka utåt, och det bygger ju upp under påståndet ovan, om att ryttaren sitter lite "ovanpå" hästen. Jag vågar tro att rumpmusklarna inte är mjuka, och så tror jag ryggen är stiv. Det ser så ut, som att ryttaren måste hålla emot nåt. Tyglarna ser ju stramma ut, men det KAN vara perfekt kontakt. Det är bara en tyst tanke som för meg till att fundera kring hur hästens nacke ser ut. Den ser lite rätt ut en bra bit uppåt, och lite rak efter det. Inte så att jag tycker det är en uttalad knäck, men en liten tanke, är det.

Jag skulle önska att jag satt lika rätt i sadeln, bara lite djupare...

Vänster axel hänger lite ner, tycker jag, kanskje den lilla snedhet jag tidligare bemärkde hänger ihop med det?

Kandarsjenkeln är såpass bakåtvinklad, att den börjar verka som en träns, tycker jag. Det gillar jag inte. Får meg till att tro dom der tyglarna kanskje är lite stramma, ändå.

Jag tycker det är svårt, svårt, svårt, att se något direkt "fel". Hästen ser lettare ut i framvagnen än många andra på samma nivå, den har säkert grymt stora rörelser, och ryttaren verkar på ett ögonkast att sitta vackert.

Det är egentligen bara maskin- grejen som får meg att tänka om, och leta på fel...

Pelle

Det som stör mej mest på bilden är att hon ser ut att dra upp sin tyngdpunkt rätt mycket - det ger intrycket av att hon har dålig balans och sitter "uppepå". Ser ut att ha andningnen "ytligt", spända halsmuskler (på henne alltså.....), drar fram och upp axlarna. Dålig stabilitet i skulderpartiet, omkull-lagda händer.

Något som förbryllar mej är att hon "faller ner" lite i sin vänstra axel - men när jag då tittade ner på hästens bakben var det inte så konstigt - hon viker av i vänstersidan, då hästen är som högst på denna sidan (bakbenet i sitt bakersta läge).

Men - jag tycker absolut hon är (mycket) tekniskt duktig - jag tycker det syns mycket väl att hon vet hur hon vill att det ska se ut (hästen), har en viss kunskap om hur det bör se ut, och att hon också med "tajming" och "ridning" får hästen dit.

Jag tycker hästen är nästintill klanderfri - skulle kanske önskat en renare rörelse genom ryggen och kan kanske ana en viss "bruten linje" i överlinjen i halsen, mer paralella upplyfta fram och bakben (men det är svårt att avgöra petimetrar i denna vinkeln), men i jämförelse med många andra hästar (på samma nivå...) känns det som små-bagateller :p.

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 385
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
549
R
Tjatter Hej! 🌺 Jag är ny här på bukefalos, så ville bara presentera mig. ☺️ Av privata skäl så kan jag inte skriva nåt som kan avslöja vem jag...
2 3
Svar
58
· Visningar
2 905
Senast: Raderad medlem 149639
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar