Sex är limmet i en relation

Status
Stängd för vidare inlägg.
@AliceZeta verkar ha utnämnt sig själv till Bukefalos parterapeut. Varför (göra försök till att) analysera medlemmarnas relationer istället för att diskutera sakligt?
Jag diskuterar sakligt, jag har inte en enda gång berättat om mitt eget sexliv
Alla andra skriver om sitt, jagmåste ju svara på det dom skriver

Eller hur menar du?

Jag har läst tack så mycket och jag tolkar det uppenbarligen helt olika än du. Påhoppen står sedan vissa andra här för.
Jag läser att hon skriver att det är konstigt att en del skyller på t ex tidsbrist för tid finns alltid i någon form om man vill. Annat är det ju om man inte vill eller kan. Då hoppar vissa här på henne om att de minsann inte har sex p.g.a det och det och det men det var ju liksom inte det som var poängen heller.

Vill man inte så vill man inte och kan man inte fast man vill så är det ju inte så kul.
Vad som sen "godtas" av partnern är ju individuellt. Man kan ju hoppas att det finns en ömsesidig dialog ett par emellan så att båda antingen är nöjda med det som är till bjuds eller att man iaf har förståelse för varför det är på ett visst sätt.

Jag förstår inte riktigt det här argumentet med tidsbrist. Jag har för mig att hon nämnde att man ska ha sex åtminstone en gång i veckan i en relation, men en snabbis borde man ju kunna hitta tid till så gott som varje dag. Vad är det som säger att just det är en acceptabel frekvens? Varför inte varje dag, varannan, var tredje, en gång i månaden? Jag antar att det är vad hon tycker är acceptabelt i sin relation, någon annan kanske tycker det är oacceptabelt att ha sex så sällan och någon annan kanske har lust en gång i månaden. Betyder det att personen som vill ha sex ofta har en bättre relation än de andra? Det är så jag tolkar inläggen.

Helt ärligt
Om min sambo inte vill ha sex med mig på ett halvår

Då hade jag blivit orolig!

Jaha, men det är ju du och din sambo. Hur ni har det i er relation, och vad som är viktigt för er, litar jag på att ni vet bäst.

Men du skriver generella uttalanden om att något måste vara fel i ett förhållande om en eller flera av parterna inte vill ha sex. Och du flamsar bort alla ifrågasättanden och förklarar just ingenting om hur du menar.

Jag hoppas ju för övrigt att jag i ett förhållande skulle få veta av min partner om något var fel, på annat sätt än att hen inte ville ha sex i ett halvår. Typ genom att vi pratar med varandra, kanske. Då får jag ju liksom veta om hen bara inte har någon sexlust (just då), eller om hen tycker att något är på tok i förhållandet eller livet i stort.

För övrigt tycker jag att det är tråkigt att det talas om "ömma tår". Det visar bara ännu tydligare hur stigmatiserat det är att gå utanför normen eftersom det omedelbart leder till en social bestraffning att ens skriva något:

P1: Jag tycker att det är viktigt att man har sex. (Random generaliserande uttalanden.)
P2: Det tycker inte jag. (Bemöter generaliserande uttalanden)
P1: Träffade jag en öm tå? (insinuationer om att p2 har ett otillräckligt sexliv och att p2s åsikter därmed inte behöver bemötas.)

Det blir "Har du slutat slå din fru?" över det hela.

Vems sanning ska jag skriva, om inte min egen

Om du har en relation som du trivs i, du älskar din kille/man
Du ger honom inviter till sex
Han säger att han är trött orkar inte och har annat att tänka på

I ETT HALVÅR

Skulle du då inte fråga honom om något va fel?

Skulle du bara vända dig om igen och säga
-Jaha du är trött i kväll igen
Beror på, slutade det helt tvärt eller blev det bara mer sällan men också beroende på hur relationen började.

Men nä tror inte att jag skulle fråga då jag inte vill vara i en relation där det inte finns förtroende och tillit till att uttryck sina känslor.

Har du pratat med din man om ett platoniskt förhållande?

Gör det först, så fortsätter vi diskussionen sen

För flera år sen, när din lust va i botten
Va du då i obalans?

Brukar du fråga din partner och han säger, ledsen hinner inte just nu?

Jag menar om det händer ofta?

Hur lång är en längre period?

Vad är det som gör att din lust varierar?

Några månader?!?

Jamen VARFÖR i hela friden har ni inte sex på några månade?
Vad finns det för anledning?

Du har ett liv, du har en kropp, använd den innan du blir för gammal, till slut funkar den inte mer. Då kan du och gubben spela yatzyeller vad ni nu gör

Det jag menar är ovanstående. Istället för att diskutera sakfrågan så försöker du analysera varför just enskilda medlemmars sexliv inte fungerar enligt din bestämda mall. För mig är det dålig argumentationsteknik och emellanåt ganska fräckt, ex. sista citatet. Snacka om att befästa normer och skapa press.

Att du inte har broderat ut ditt sexliv (även om du gett lite hintar) betyder inte att du diskuterar sakligt.

Vems sanning ska jag skriva, om inte min egen

Om du har en relation som du trivs i, du älskar din kille/man
Du ger honom inviter till sex
Han säger att han är trött orkar inte och har annat att tänka på

I ETT HALVÅR

Skulle du då inte fråga honom om något va fel?

Skulle du bara vända dig om igen och säga
-Jaha du är trött i kväll igen

Visste jag att han hade så låg sexdrift så hade jag fått nöja mig med det och annan närhet. Hade det varit en förändring från tidigare så hade jag frågat hur han mår, inte vad som var fel. Men inte skulle jag vänta ett halvår med att prata med min sambo, pratar om olika saker gör vi hela tiden.

Javisst, jag döner ingen, jag säger bara vad jag tror är sant
Förstår faktiskt inte varför ni tar så illa vid er, bara för att jag säger hur jag uppfattar saken
Jag tar inte illa vid mig av era åsikter, jööö :)

Det är för att vi gör vårt yttersta för att på ett trevligt sätt förklara att det finns andra förhållningssätt än ditt. Du däremot kontrar med att anda ska fråga sina partners varför de inte vill ha sex eller säger att det måste vara fel på deras relationer. Därför tar "vi" illa upp och inte du.

Beror på, slutade det helt tvärt eller blev det bara mer sällan men också beroende på hur relationen började.

Men nä tror inte att jag skulle fråga då jag inte vill vara i en relation där det inte finns förtroende och tillit till att uttryck sina känslor.
Där ser man

Om min sambo inte skulle vilja ha sex med mig på en vecka, då hade jag frågat om han inte mår bra

Man pratar väl med varandra i en relation

Skulle du inte bli orolig om han va sjuk eller deprimerad, om han haft det jobbigt av någon anledning?

Jag gillar att ha sex. Det är trevligt, roligt och skönt. Är det A och O för vår relation? Nej. Måste det vara regelbundet? Nej. Måste det vara en visst typ av sex? Nej. Spelar det någon roll? Nej.
Som någon skrev tidigt i tråden: Kommunikation är viktigast. Och kommunicera kan man göra både med och utan kläder på.

Jag och sambon har varit tillsammans i snart tio år. Det har gått upp och ner med allt. Visst händer det att någon av oss inte vill ha sex emellanåt. Men otroligt nog har det aldrig inneburit sjukdom eller jordens undergång, det har bara inneburit att någon av oss helt enkelt inte varit sugen. Vi känner varandra så pass bra att vi kan snappa upp saker i relationen långt innan man hamnar i sängen.

Det är lätt i en ny relation att ha mycket och ofta sex, det brukar lugna ner sig med tiden. Hur många har sex >7 ggr/dygn i längden? Jag blir därför lite nyfiken på @AliceZetas förhållanden, hur långa och hur många har du bakom dig? Har du barn? Vad jobbar du med? Prickar du av i kalendern så det inte går mer än max 7 dagar emellan innan du kräver en snabbis för att hålla liv i passionen och veta att han fortfarande är kär?

Där ser man

Om min sambo inte skulle vilja ha sex med mig på en vecka, då hade jag frågat om han inte mår bra

Man pratar väl med varandra i en relation

Skulle du inte bli orolig om han va sjuk eller deprimerad, om han haft det jobbigt av någon anledning?
Ja om man pratar och har förtroende för varandra så blir den frågan en icke fråga om sex, hoppas innerligt att jag hinner märka om sambon inte mår bra och frågar innan jag märker av avvikelser i vårt sex liv.

Senast ändrad:
Det jag menar är ovanstående. Istället för att diskutera sakfrågan så försöker du analysera varför just enskilda medlemmars sexliv inte fungerar enligt din bestämda mall. För mig är det dålig argumentationsteknik och emellanåt ganska fräckt, ex. sista citatet. Snacka om att befästa normer och skapa press.

Att du inte har broderat ut ditt sexliv (även om du gett lite hintar) betyder inte att du diskuterar sakligt.
Om jag inte frågar så vet jag ju inte vad alla menar.
Dom började själva skriva om sina sexliv, jag började inte med att fråga

Jag försöker bara göra någon form av sammanfattning
Ämnet är ju väldigt komplext
Varför vi har gjort sex komplext begriper jag inte heller, det borde vara lika naturligt som att äta (utan ätstörning)

Ni anser alltså att människor helt naturligt kan tappa sexlusten i en fungerande relation utan någon anledning alls i ett halvår och det är helt i sin ordning?

Jag tror inte på det
Ni får tro vad ni vill

Jag säger ju bara att jag TROR att det måste finnas en anledning till att tappa sexlusten i 6 månader
Det kan vara allt från sjukdom kris eller barnafödande, eller något annat som inte stämmer i relationen eller människans egenuppfattning, erfarenhet etc

Jag gillar att ha sex. Det är trevligt, roligt och skönt. Är det A och O för vår relation? Nej. Måste det vara regelbundet? Nej. Måste det vara en visst typ av sex? Nej. Spelar det någon roll? Nej.
Som någon skrev tidigt i tråden: Kommunikation är viktigast. Och kommunicera kan man göra både med och utan kläder på.

Jag och sambon har varit tillsammans i snart tio år. Det har gått upp och ner med allt. Visst händer det att någon av oss inte vill ha sex emellanåt. Men otroligt nog har det aldrig inneburit sjukdom eller jordens undergång, det har bara inneburit att någon av oss helt enkelt inte varit sugen. Vi känner varandra så pass bra att vi kan snappa upp saker i relationen långt innan man hamnar i sängen.
Jag tycker också kommunikationen är viktigast i en relation och tillit

Ja om man pratar och har förtroende för varandra så blir den frågan en icke fråga om sex, hoppas innerligt att jag hinner märka om sambon inte mår bra och frågar innan jag märker av avvikelser i vårt sex liv.
Detta förvånar verligen mig

Att du inte alls reagerar om din partner säger sig vara trött och inte hinner ha sex med dig på 6 månader

Vad har han då för prioriteringar?

Är allt annat så mycket viktigare att han inte hinner ha sex med dig på ett halvår ?
Fast att du önskar det av honom

Detta gör mig väldigt förvånad

Det f
Det är lätt i en ny relation att ha mycket och ofta sex, det brukar lugna ner sig med tiden. Hur många har sex >7 ggr/dygn i längden? Jag blir därför lite nyfiken på @AliceZetas förhållanden, hur långa och hur många har du bakom dig? Har du barn? Vad jobbar du med? Prickar du av i kalendern så det inte går mer än max 7 dagar emellan innan du kräver en snabbis för att hålla liv i passionen och veta att han fortfarande är kär?
Det finns inga krav i vår relation alls
Vi har varit tillsammans i 5 år
Visst passionen lugnar ner sig efter första året, (det är biologiskt) och helt naturligt
Sexlivet ändras efter att tiden gå, vårt sexliv är bättre nu än när vi först träffades inte lika ofta nu, men bättre

Ni verkar inte vilja förstå alls vad jag säger

Är allt annat så mycket viktigare att han inte hinner ha sex med dig på ett halvår?

Vem pratar om att hinna ha sex?

Har du aldrig varit med om att lusten svänger? Den gör det för de flesta, utan att det är något fel. Ibland vill man bara inte. Det kanske går precis lika bra att bara mysa och kela.
Att inte ha sex innebär inte att man inte rör varandra.

@AliceZeta Du pratar om tappad sexlust, men om någon i förhållandet inte har så stor från början? Är man inte rätt för varandra då?
Jag kan bara svara för mig själv där och jag vill inte ha en man som vill ha sex var 6:e månad
Om en person har mycket lust och den andra lite, så kan det säkert bli problem i längden
Tror du inte det?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är...
2
Svar
31
· Visningar
2 150
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 627
Senast: monster1
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 260
Senast: gullviva
·
Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med...
19 20 21
Svar
414
· Visningar
16 760
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka