Sex är limmet i en relation

Status
Stängd för vidare inlägg.
Påhopp?

Jag tycker det är konsigt att det ska handla om att "skylla" på något då man inte vill ha sex. Måste det finnas en orsak, måste den godtas av partnern?

@Zoya du får nog läsa inläggen igen.

Såna saker som sex tycker jag att vi in i det längsta ska undvika att skapa normer kring. Det är så himla lätt hänt att folk tror att man måste ha sex för att ens partner ska vara nöjd, att man ska "ställa upp", att det är nåt fel ifall man inte orkar, vill eller har lust.

Tycker det är lite lustigt att många här attackerar AliceZeta som de gör. Verkar vara en öm tå detta ämne?

Om jag minns rätt så skrev AliceZeta att om allt är som det ska i ett förhållande så har man oftast sex i någon form. Med det menas ju att ingen i förhållandet är sjuk, asexuell, genomgår en livskris, inte har småbarn, gravidkrämpor eller fan och hans moster. Ändå så skriver folk att man minsann inte hade sexlust när man hade cancer, skov av något slag och var bortrest i jobbet m.m. och verkar väldigt stötta. Hur vore det om man faktiskt läste först?

Jag håller med om att vill man så kan man alltid hitta en lucka att ha sex på. Vill man inte så tja... då vill man inte (oavsett anledning) men att då skylla på att man t ex inte har tid blir ju bara konstigt.

Fast så är det inte. Jag har inget att skylla på, jsg har bara inte lust ibland. Ibland kan vara en dag eller en längre period. Det behöver inte finnas en orsak.
Det är ingen öm tå, men det retar gallfeber på mig när nån med en dåres envishet då hävdar att om man inte knullar är något fel. Jag är ju bara inte sugen och då har jag inte sex.

Ja, dom är verligen jättekonstiga som hoppar på mig i debatten på det viset
Är folk inte friska, vad är det med dom?
Jag har aldrig varit med om något liknande.

Va bra att du såg det också

Skylla på tidsbrist är ju vara patetiskt

Ok, så om min partner säger; ledsen, men hinner inte just nu. Ska jag ta det personligt då?

Jag tänker : ok, hen har mycket att göra och fokuset ligger någon annan stans just nu.

Fast så är det inte. Jag har inget att skylla på, jsg har bara inte lust ibland. Ibland kan vara en dag eller en längre period. Det behöver inte finnas en orsak.
Det är ingen öm tå, men det retar gallfeber på mig när nån med en dåres envishet då hävdar att om man inte knullar är något fel. Jag är ju bara inte sugen och då har jag inte sex.
Hur lång är en längre period?

Påhopp?

Jag tycker det är konsigt att det ska handla om att "skylla" på något då man inte vill ha sex. Måste det finnas en orsak, måste den godtas av partnern?

@Zoya du får nog läsa inläggen igen.

Såna saker som sex tycker jag att vi in i det längsta ska undvika att skapa normer kring. Det är så himla lätt hänt att folk tror att man måste ha sex för att ens partner ska vara nöjd, att man ska "ställa upp", att det är nåt fel ifall man inte orkar, vill eller har lust.
jamen om du känner att du inte vill ha sex med din partner
Så behöver du inte skämmas för det.
Det går säkert att lösa på något sätt,
Ni kanske har en liten kris just nu, det kan ju hända alla människor och är säkert inget ovanligt alls.

Hoppas verkligen att det löser sig för er båda:)

Det här är så himla viktigt och bra och ska verkligen inte glömmas bort! :bow:

Att sätta normer och likhetstecken mellan kåthet och kärlek känns verkligen som ett utmärkt sätt att få osäkra individer att tvinga sig själva till att ha sex även när lusten inte finns.

jamen om du känner att du inte vill ha sex med din partner
Så behöver du inte skämmas för det.
Det går säkert att lösa på något sätt,
Ni kanske har en liten kris just nu, det kan ju hända alla människor och är säkert inget ovanligt alls.

Hoppas verkligen att det löser sig för er båda:)
Men VARFÖR måste de vara en liten kris bara för att man för stunden inte har lust att ha sex?? Varför inte bara acceptera att vissa människor har perioder, längre eller kortare, då de av någon anledning inte är sugna på sex. Och detta behöver varken bero på sjukdomar, småbarn eller annat, utan bara att det är stor skillnad i vilken sexdrift vi har.
Varför är "brist på lust" något som "säkert går att lösa på något sätt"? Måste brist på lust vara ett problem som måste lösas? Eller kan det vara så att båda parterna i ett förhållande faktiskt kan acceptera att det är just så? Jo, faktiskt så kan det var just accepterat. Och sexlivet återkommer när båda känner lust samtidigt.

Jag kan säga att efter drygt 15 år har vi fortfarande inte haft något som ens är i närheten av att kallas kris. Vi haft kaninperioder likaväl som vi haft flera månader långa pauser i sexlivet, främst för att min lust varierar. Det är liksom inget problem för oss, det finns inga kriser eller annat!
Varför är det så svårt att acceptera?

Vet du? Det här uttalandet är så himla himla dumt. Vill någon inte ligga med någon så vill den inte. Inget mer med det liksom. Det är varken fel eller dåligt - det är "bara" en känsla som ska respekteras.
Vet du, jag tror vi komplicerar det här med sex mer vi behöver

Om man lever i en bra relation, där båda är trygga och mår bra

Varför göra sex till en så stor sak?

Naturligtvis ska man aldrig bruka våld på sig själv och göra något man inte vill

Sex är enkelt i en bra sund relation
På den punkten ger jag mig aldrig!

Men VARFÖR måste de vara en liten kris bara för att man för stunden inte har lust att ha sex?? Varför inte bara acceptera att vissa människor har perioder, längre eller kortare, då de av någon anledning inte är sugna på sex. Och detta behöver varken bero på sjukdomar, småbarn eller annat, utan bara att det är stor skillnad i vilken sexdrift vi har.
Varför är "brist på lust" något som "säkert går att lösa på något sätt"? Måste brist på lust vara ett problem som måste lösas? Eller kan det vara så att båda parterna i ett förhållande faktiskt kan acceptera att det är just så? Jo, faktiskt så kan det var just accepterat. Och sexlivet återkommer när båda känner lust samtidigt.

Jag kan säga att efter drygt 15 år har vi fortfarande inte haft något som ens är i närheten av att kallas kris. Vi haft kaninperioder likaväl som vi haft flera månader långa pauser i sexlivet, främst för att min lust varierar. Det är liksom inget problem för oss, det finns inga kriser eller annat!
Varför är det så svårt att acceptera?
Vad är det som gör att din lust varierar?

Vad är det som gör att din lust varierar?
OM jag visste det skulle jag svara på det. Men jag vet inte det. Kanske det faktum att jag är fullt nöjd oavsett vilket, så jag tillåter den att variera. Det är inget problem för mig.
Är det ett problem för dig att jag accepterar att min lust varierar?

Edit - jovisst, vissa av gångerna har jag nog kanske varit gravid och nyförlöst. Men det är långt ifrån hela sanningen.

Vet du, jag tror vi komplicerar det här med sex mer vi behöver
Sex är enkelt i en bra sund relation
På den punkten ger jag mig aldrig!

Och jag tror att du förenklar och förringar andras erfarenheter. Det är mycket möjligt att det fungerar så för dig, det är ju toppen, men det är inte en allmänt vedertagen sanning och jag tror vi ska akta oss för att göra det till en sådan också.

Människor har olika förhållande till sig själva, andra och till sex. Så är det bara och det går inte att göra en massa allmängiltiga antaganden bara för att det funkar så för dig. Det framstår som rätt oempatiskt att inte se att alla har olika förutsättningar utan istället försöka trycka in folk i en mall och tala om för de som faller utanför att de antingen inte vet vad de känner eller att de känner fel.

OM jag visste det skulle jag svara på det. Men jag vet inte det. Kanske det faktum att jag är fullt nöjd oavsett vilket, så jag tillåter den att variera. Det är inget problem för mig.
Är det ett problem för dig att jag accepterar att min lust varierar?

Edit - jovisst, vissa av gångerna har jag nog kanske varit gravid och nyförlöst. Men det är långt ifrån hela sanningen.
Vi diskuterar sex och lust, hur du gör som individ kvittar mig helt. Det är upp till dig
Om man är gravid eller nyförlöst, då är man ju inte i riktigt balans

Det enda jag försöker få fram med inläggen är....att om man inte har sexlust i en kärleksfull relation. Då är något ur balans

Vi diskuterar sex och lust, hur du gör som individ kvittar mig helt. Det är upp till dig
Om man är gravid eller nyförlöst, då är man ju inte i riktigt balans

Det enda jag försöker få fram med inläggen är....att om man inte har sexlust i en kärleksfull relation. Då är något ur balans
Och som jag skrev, det är LÅNGT IFRÅN alla gånger det har handlat om graviditet eller förlossning.
Och jag hävdar, som flera andra också gör, att det inte alls behöver vara något som är ur balans för att man inte har sex. Det är där ditt antagande är felaktigt. Alla behöver inte sex regelbundet för att förhållandet ska må bra.
Vårt förhållande mår inte sämre, inte ett dugg faktiskt, de perioder då vi inte har sex. För vi kommunicerar med varandra, umgås och skapar närhet på andra sätt. Vi måste inte nödvändigtvis ha sex för att må bra ihop. Det är inget problem i vårt förhållande om vi har en paus på några månader.

Du måste nog däremot försöka inse att alla inte fungerar som du gör!

Och jag tror att du förenklar och förringar andras erfarenheter. Det är mycket möjligt att det fungerar så för dig, det är ju toppen, men det är inte en allmänt vedertagen sanning och jag tror vi ska akta oss för att göra det till en sådan också.

Människor har olika förhållande till sig själva, andra och till sex. Så är det bara och det går inte att göra en massa allmängiltiga antaganden bara för att det funkar så för dig. Det framstår som rätt oempatiskt att inte se att alla har olika förutsättningar utan istället försöka trycka in folk i en mall och tala om för de som faller utanför att de antingen inte vet vad de känner eller att de känner fel.
Ja, just så är det

Människor har olika erfarenheter och olika förhållande till sig själva

Det är därför sexet blir komplicerat

Ofta är skam skuld och brist på tillit och avsaknad av dom rätta känslorna avgörande för att lusten försvinner

Väldig sällan handlar det om brist på tid och ork, men det är bekvämare att skylla på tidsbrist än på att känslorna för partnern svalnat (just då)

(Om det inte handlar om uppenbara saker som sjukdom, kris barnafödsel eller annat. Bäst att tillägga)

Och som jag skrev, det är LÅNGT IFRÅN alla gånger det har handlat om graviditet eller förlossning.
Och jag hävdar, som flera andra också gör, att det inte alls behöver vara något som är ur balans för att man inte har sex. Det är där ditt antagande är felaktigt. Alla behöver inte sex regelbundet för att förhållandet ska må bra.
Vårt förhållande mår inte sämre, inte ett dugg faktiskt, de perioder då vi inte har sex. För vi kommunicerar med varandra, umgås och skapar närhet på andra sätt. Vi måste inte nödvändigtvis ha sex för att må bra ihop. Det är inget problem i vårt förhållande om vi har en paus på några månader.

Du måste nog däremot försöka inse att alla inte fungerar som du gör!
Några månader?!?

Jamen VARFÖR i hela friden har ni inte sex på några månade?
Vad finns det för anledning?

Du har ett liv, du har en kropp, använd den innan du blir för gammal, till slut funkar den inte mer. Då kan du och gubben spela yatzyeller vad ni nu gör

Ofta är skam skuld och brist på tillit och avsaknad av dom rätta känslorna avgörande för att lusten försvinner

Väldig sällan handlar det om brist på tid och ork, men det är bekvämare att skylla på tidsbrist än på att känslorna för partnern svalnat (just då)
Var snäll och sluta generalisera!
Det finns inga universalsvar. Det finns ingen norm för hur mycket sex varenda människa måste vilja eller behöva ha för att må bra i ett förhållande.
Det FINNS människor vars lust varierar, UTAN att det behöver bero på någon skam, skuld, brist på tillit eller avsaknad av rätta känslor (vad nu DET skulle vara, VAD är rätt??? Och vem är du att döma??).
Några månader?!?

Jamen VARFÖR i hela friden har ni inte sex på några månade?
Vad finns det för anledning?

Du har ett liv, du har en kropp, använd den innan du blir för gammal, till slut funkar den inte mer. Då kan du och gubben spela yatzyeller vad ni nu gör
För att vi inte nödvändigtvis måste pippa som kaniner för att må bra!
Och vet du, jag är fullkomligt nöjd med hur jag använder min kropp i det fallet. VARFÖR ska jag ha mer sex än jag har lust till?

@AliceZeta vem tycker att sex är komplicerat? Just nu verkar det vara du som tycker det. För mig och min fästman är sex väldigt okomplicerat. Såpass okomplicerat att vi inte använder det för att bedöma kvaliteten på vårt förhållande. Varför kan det inte vara så att vissa vill ha sex varje dag, vissa en gång i veckan, vissa en gång i månaden, vissa aldrig, utan att något alls är fel? Jag förstår verkligen inte var du har fått den idén ifrån?

Och ibland kan de som vill ha sex varje dag vara så trötta eller upptagna att de inte orkar eller hinner ha sex. Vad är det som gör detta till en kris?

Du tror inte att just du bidrar till att skapa skuld och skam kring sex med alla dina inlägg om att nåt är fel ifall man inte har sex tillräckligt ofta? Kan du tänka dig att någon läser tråden och tänker "Oj, jag har inte orkat ha sex sedan förra veckan, nu är jag och min man i kris, och vi behöver hitta tillbaka till varandra, ha sex och blablabla. Annars är jag patetisk och det är nåt fel på mig och jag bara skyller ifrån mig."

Det måste vara stressande att leva i en parrelation där man anser sig ha en kris ifall man inte orkar ha sex på ett par veckor.

Jag blir alldeles matt. Nästan så matt att jag inte kommer att orka ha sex med min man imorgon efter nattskiftet. Vi får nog ta och kontakta någon terapeut för att hitta tillbaka till varandra...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är...
2
Svar
31
· Visningar
2 150
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 627
Senast: monster1
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 260
Senast: gullviva
·
Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med...
19 20 21
Svar
414
· Visningar
16 760
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka