Sex är limmet i en relation

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, just så är det

Människor har olika erfarenheter och olika förhållande till sig själva

Det är därför sexet blir komplicerat

Ofta är skam skuld och brist på tillit och avsaknad av dom rätta känslorna avgörande för att lusten försvinner

Väldig sällan handlar det om brist på tid och ork, men det är bekvämare att skylla på tidsbrist än på att känslorna för partnern svalnat (just då)

(Om det inte handlar om uppenbara saker som sjukdom, kris barnafödsel eller annat. Bäst att tillägga)

Det är inga känslor som svalnat. Jag går bara inte runt och är kåt jämt. Det är olika känslor. Skam och skuld, ja, det skulle vara om jag hade sex för att ställa upp, då skulle de känslorna vakna.

Vet du, jag tror vi komplicerar det här med sex mer vi behöver

Om man lever i en bra relation, där båda är trygga och mår bra

Varför göra sex till en så stor sak?

Naturligtvis ska man aldrig bruka våld på sig själv och göra något man inte vill

Sex är enkelt i en bra sund relation
På den punkten ger jag mig aldrig!
Du behöver ändra ditt tankesätt till "för MIG". Det är ju flera i tråden som skriver att de inte fungerar som du. Det verkar du inte acceptera vilket är väldigt märkligt.

Vem är du att påstå att de inte vet hur de fungerar och om deras relationer är bra.

Det är som om jag skulle påstå att det inte finns någon som gillar att lyssna på dansband. Det finns helt klart folk som gör det även om det för mig är helt obegripligt.

Några månader?!?

Jamen VARFÖR i hela friden har ni inte sex på några månade?
Vad finns det för anledning?

Du har ett liv, du har en kropp, använd den innan du blir för gammal, till slut funkar den inte mer. Då kan du och gubben spela yatzyeller vad ni nu gör
Nu är jag visserligen inte Ameo, men några månader är inte mycket av ett helt liv tillsammans, som jag har försökt förklara finns det många anledningar till att inte ha sex, när min hjärna är full av andra saker så är jag inte så särskilt intresserad av sex, periodvis är vi båda så pass trötta att vi prioriterar bort sex och istället prioriterar att kunna sätta oss och dricka te tillsammans och bara få prata i lugn och ro.
Jag tror du måste ta ett steg tillbaka och försöka förstå att ditt sätt att vara och tänka inte är det enda sättet att vara och tänka, människor är olika, relationer är olika och det finns många olika som är bra, sen finns det en del som är dålig men det måste varje människa få avgöra hur det känns för en själv.

Jag förstår hur du tänker @AliceZeta men tycker att det är onödigt att lyfta sexet som en så livsviktig del i ett förhållande. Det du skriver är i princip att man inte ska tycka att det är ok att inte vilja ha sex på några månader eftersom sex är såpass viktigt i en relation.

Det är bland annat sådana diskussioner (i mina vänkretsar och viss del media) som gjort att jag mer eller mindre undvikit relationer de senaste åren.

Jag har känt mig otillräcklig eftersom jag inte känt mig så sugen på att ha sex tidigt i en relation och tänkt dumma tankar som "vem kommer att tycka att det är ok att ta den tid jag behöver?" "Kommer det att respekteras?" Osv. Jag tycker också illa om när det skall diskuteras intimt om sex med andra än någon jag har/har haft/tänker ha sex med. Ingen annan har med mitt sexliv att göra. Det handlar inte om att vara pryd.

Och ja jag har issues så att säga, men jag jobbar på det och det motarbetar mitt positiva tänkande var gång jag bemöts av attityden att sex är centralt och viktigt i en fungerande relation. Jag vill inte att det ska vara en "sanning". Det slår ju fel åt alla håll.

Förstår du hur jag menar?

Eller så känner personen helt enkelt så som den skriver. Man utgår ju från sin egen verklighet. Vissa tycker helt säkert att sex är så centralt i en kärleksrelation att det för dem personligen faktiskt är något som inte stämmer om lusten tillfälligt försvinner.

Onödigt bara att få det att verka som att SÅ ÄR DET rent generellt.

Påhopp?

Jag tycker det är konsigt att det ska handla om att "skylla" på något då man inte vill ha sex. Måste det finnas en orsak, måste den godtas av partnern?

@Zoya du får nog läsa inläggen igen.

Såna saker som sex tycker jag att vi in i det längsta ska undvika att skapa normer kring. Det är så himla lätt hänt att folk tror att man måste ha sex för att ens partner ska vara nöjd, att man ska "ställa upp", att det är nåt fel ifall man inte orkar, vill eller har lust.

Jag har läst tack så mycket och jag tolkar det uppenbarligen helt olika än du. Påhoppen står sedan vissa andra här för.
Jag läser att hon skriver att det är konstigt att en del skyller på t ex tidsbrist för tid finns alltid i någon form om man vill. Annat är det ju om man inte vill eller kan. Då hoppar vissa här på henne om att de minsann inte har sex p.g.a det och det och det men det var ju liksom inte det som var poängen heller.

Vill man inte så vill man inte och kan man inte fast man vill så är det ju inte så kul.
Vad som sen "godtas" av partnern är ju individuellt. Man kan ju hoppas att det finns en ömsesidig dialog ett par emellan så att båda antingen är nöjda med det som är till bjuds eller att man iaf har förståelse för varför det är på ett visst sätt.

Fast så är det inte. Jag har inget att skylla på, jsg har bara inte lust ibland. Ibland kan vara en dag eller en längre period. Det behöver inte finnas en orsak.
Det är ingen öm tå, men det retar gallfeber på mig när nån med en dåres envishet då hävdar att om man inte knullar är något fel. Jag är ju bara inte sugen och då har jag inte sex.

Fast jag tolkar inte det så. AliceZetas originalinlägg tolkade jag som att är man inte sugen så vill man inte och då är det ju så och att hellre än att skylla på tidsbrist, nageltrång eller torkande målarfärg så bör man bara kunna säga att man inte har lust.

AliceZeta skrev:
Enkelt utryckt...

Vill du inte knulla, är något fel

Vet du? Det här uttalandet är så himla himla dumt. Vill någon inte ligga med någon så vill den inte. Inget mer med det liksom. Det är varken fel eller dåligt - det är "bara" en känsla som ska respekteras.

Det där uttalandet håller inte jag heller med om. Det behöver inte vara något "fel" för att man inte vill ha sex. Problem kan ju dock uppstå om man har olika stor lust i ett förhållande och inte lyckas kommunicera på ett bra sätt kring det.

@AliceZeta
Jag blir lite fundersam här faktiskt. Du säger att om allt är bra i förhållandet så ska man vilja ha sex, annars är något på tok och bör (och förhoppningsvis kan) rättas till. Och du verkar bli chockad när några berättar att de i perioder inte haft sex på flera månader med sin partner.
Jag undrar bara, varför? Varför förutsätter du att något är fel om den ena partnern saknar sexlust? Eller för övrigt, om två i förhållandet har sexlust men en tredje person i förhållandet inte har sexlust, är det fel på person nr. 3 då? Eller om det är två personer i förhållandet och ingen av dem har någon sexlust, tillfälligt eller långvarigt, men båda är nöjda, glada och kära. Vad är det då som behöver rättas till? Är det fel på båda då?

Jag försöker förstå hur du menar, varför sex verkar vara överordnat så mycket annat. Och lite undrar jag varför du antar att folk "skyller på" att de är trötta, inte har tid eller något annat för att "slippa" ha sex. Visst, det händer säkert, men jag hoppas och vill tro att i de flesta sunda förhållanden så räcker ett "nej, jag är inte så sugen".
Vill de båda ha sex, ja men då har de säkert sex. Tror du inte?

Jag skulle bli knäpp om jag var i ett förhållande och min partner tog förgivet att något var fel och genast behövde rättas till om jag sa att jag inte har lust med sex. Eller om min partner inte skulle ha lust, och jag skulle behöva "rätta till det" så vårt förhållande kunde klassas som normalt och sund. Nej gud vad jobbigt.

Den som tycker att det förekommer påhopp kan ju lämpligtvis rapportera dem. Moderatorer är ju moderatorer av en anledning.

Själv kan jag till exempel tycka att det är något av ett påhopp att uttrycka:
Många sexpartners däremot tycker jag är lite desperat och tragiskt
Men det räknas kanske inte, för att @AliceZeta har förlöjligat bort alla försök till konfrontation gällande uttalandet? Precis på samma sätt som hon förlöjligar bort ALLA former av ifrågasättanden, t ex av @em-pirre ?

Jag förstår hur du tänker @AliceZeta men tycker att det är onödigt att lyfta sexet som en så livsviktig del i ett förhållande. Det du skriver är i princip att man inte ska tycka att det är ok att inte vilja ha sex på några månader eftersom sex är såpass viktigt i en relation.

Det är bland annat sådana diskussioner (i mina vänkretsar och viss del media) som gjort att jag mer eller mindre undvikit relationer de senaste åren.

Jag har känt mig otillräcklig eftersom jag inte känt mig så sugen på att ha sex tidigt i en relation och tänkt dumma tankar som "vem kommer att tycka att det är ok att ta den tid jag behöver?" "Kommer det att respekteras?" Osv. Jag tycker också illa om när det skall diskuteras intimt om sex med andra än någon jag har/har haft/tänker ha sex med. Ingen annan har med mitt sexliv att göra. Det handlar inte om att vara pryd.

Och ja jag har issues så att säga, men jag jobbar på det och det motarbetar mitt positiva tänkande var gång jag bemöts av attityden att sex är centralt och viktigt i en fungerande relation. Jag vill inte att det ska vara en "sanning". Det slår ju fel åt alla håll.

Förstår du hur jag menar?
Vad tråkigt att du känner så, att du inte räcker till i en relation
Jag tror inte att det är ovanligt alls att människor känner så.
(Vi ser ju försvarstalen här för att undvika sex)

Jag vill inte döma någon alls, snarare att vi ska ha ett enklare förhållningssätt till sex

Det är vetenskapligt bevisat att sex gör människiskor lyckligare och friskare, lever längre etc och att det stärker kärleken och relationen

Det är ju bra att du jobbar med dina känslor av att inte räcka till. Jag tror att du gör det bäst i en relation. När du träffar en trevlig kille, snacka med honom

Nu är jag visserligen inte Ameo, men några månader är inte mycket av ett helt liv tillsammans, som jag har försökt förklara finns det många anledningar till att inte ha sex, när min hjärna är full av andra saker så är jag inte så särskilt intresserad av sex, periodvis är vi båda så pass trötta att vi prioriterar bort sex och istället prioriterar att kunna sätta oss och dricka te tillsammans och bara få prata i lugn och ro.
Jag tror du måste ta ett steg tillbaka och försöka förstå att ditt sätt att vara och tänka inte är det enda sättet att vara och tänka, människor är olika, relationer är olika och det finns många olika som är bra, sen finns det en del som är dålig men det måste varje människa få avgöra hur det känns för en själv.
Javisst, jag döner ingen, jag säger bara vad jag tror är sant
Förstår faktiskt inte varför ni tar så illa vid er, bara för att jag säger hur jag uppfattar saken
Jag tar inte illa vid mig av era åsikter, jööö :)

Men det är DIN sanning. Långt ifrån den enda sanningen.
Det är helt märkligt att du måste hävda din sanning som den enda gällande sanningen. Varför är det så otroligt svårt för dig att förstå att människor är olika?
Jo, jag vet att det är min sanning, jag har aldrig sagt något annat
Jag kan ju inte skriva din sanning, den får ju du skriva

@AliceZeta
Jag blir lite fundersam här faktiskt. Du säger att om allt är bra i förhållandet så ska man vilja ha sex, annars är något på tok och bör (och förhoppningsvis kan) rättas till. Och du verkar bli chockad när några berättar att de i perioder inte haft sex på flera månader med sin partner.
Jag undrar bara, varför? Varför förutsätter du att något är fel om den ena partnern saknar sexlust? Eller för övrigt, om två i förhållandet har sexlust men en tredje person i förhållandet inte har sexlust, är det fel på person nr. 3 då? Eller om det är två personer i förhållandet och ingen av dem har någon sexlust, tillfälligt eller långvarigt, men båda är nöjda, glada och kära. Vad är det då som behöver rättas till? Är det fel på båda då?

Jag försöker förstå hur du menar, varför sex verkar vara överordnat så mycket annat. Och lite undrar jag varför du antar att folk "skyller på" att de är trötta, inte har tid eller något annat för att "slippa" ha sex. Visst, det händer säkert, men jag hoppas och vill tro att i de flesta sunda förhållanden så räcker ett "nej, jag är inte så sugen".
Vill de båda ha sex, ja men då har de säkert sex. Tror du inte?

Jag skulle bli knäpp om jag var i ett förhållande och min partner tog förgivet att något var fel och genast behövde rättas till om jag sa att jag inte har lust med sex. Eller om min partner inte skulle ha lust, och jag skulle behöva "rätta till det" så vårt förhållande kunde klassas som normalt och sund. Nej gud vad jobbigt.
Helt ärligt
Om min sambo inte vill ha sex med mig på ett halvår

Då hade jag blivit orolig!

@AliceZeta blir helt matt av dina antagande om sex i relationer.

Din sanning är inte den ända, den ända ömma tån du trampar på är att du tycker att din sanning är den rätta utan att inse att sanningen om sex är så olika beroende på vem man är.
Det finns inget normalt utan ett stort spann av olika sexuella behov som spretar åt alla håll och kanter dessutom kan behovet variera under livet.
Vart ju inte så länge sedan BDSM klassades som en psykisk störning, tycker dina antagande om sex är ett stort kliv bak i tiden.

Senast ändrad:
@AliceZeta blir helt matt av dina antagande om sex i relationer.

Din sanning är inte den ända, den ända ömma tån du trampar på är att du tycker att din sanning är den rätta utan att inse att sanningen om sex är så olika beroende på vem man är.
Det finns inget normalt utan ett stort spann av olika sexuella behov som spretar åt alla håll och kanter dessutom kan behovet variera under livet.
Vart ju inte så länge sedan BDSM klassades som en psykisk störig, tycker dina antagande om sex är ett stort kliv bak i tiden.
Vems sanning ska jag skriva, om inte min egen

Om du har en relation som du trivs i, du älskar din kille/man
Du ger honom inviter till sex
Han säger att han är trött orkar inte och har annat att tänka på

I ETT HALVÅR

Skulle du då inte fråga honom om något va fel?

Skulle du bara vända dig om igen och säga
-Jaha du är trött i kväll igen

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är...
2
Svar
31
· Visningar
2 150
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 627
Senast: monster1
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 260
Senast: gullviva
·
Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med...
19 20 21
Svar
414
· Visningar
16 760
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka