Sex är limmet i en relation

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vem pratar om att hinna ha sex?

Har du aldrig varit med om att lusten svänger? Den gör det för de flesta, utan att det är något fel. Ibland vill man bara inte. Det kanske går precis lika bra att bara mysa och kela.
Att inte ha sex innebär inte att man inte rör varandra.
Okey om min sambo i ett halvår påstår att hans sexlust har "svängt" då undrar jag "åt vilket håll"

Det är klart att lusten kan svänga?
Det gäller väl inte bara i en relation, när jag är singel så svänger min lust ganska mycket också.
För mig handlar inte lust bara om en specifik partner utan om så mycket annat. Periodvis som singel så har jag haft mycket sex, både med mig själv och andra och i vissa perioder så gör jag det inte ens med mig själv.
Det är likadant i en relation tycker jag, vissa perioder vill jag mer och vissa mindre och det är inte kopplat till mina övriga känslor för min partner.

Där ser man

Om min sambo inte skulle vilja ha sex med mig på en vecka, då hade jag frågat om han inte mår bra

Man pratar väl med varandra i en relation

Skulle du inte bli orolig om han va sjuk eller deprimerad, om han haft det jobbigt av någon anledning?
Jag frågar min man varje dag hur det är med honom, nu känner vi dessutom varandra så pass väl att jag kan se på hans kropps språk om det är något som tynger honom, om han vill ha sex eller inte är helt ointressant.
Jag förstår att sex är väldigt viktigt för dig, men för mig är det inte lika viktigt, det finns så mycket annat som är viktigt.

Detta förvånar verligen mig

Att du inte alls reagerar om din partner säger sig vara trött och inte hinner ha sex med dig på 6 månader

Vad har han då för prioriteringar?

Är allt annat så mycket viktigare att han inte hinner ha sex med dig på ett halvår ?
Fast att du önskar det av honom

Detta gör mig väldigt förvånad
Det handlar inte om att hinna eller prioritera utan handlar om behov vilket kan skifta utan att deras med psykiskt eller fysiska besvär.

Jag känner mej både älskad och bekräftad både med och utan sex i förhållandet, gör inte du det?

Det f

Det finns inga krav i vår relation alls
Vi har varit tillsammans i 5 år
Visst passionen lugnar ner sig efter första året, (det är biologiskt) och helt naturligt
Sexlivet ändras efter att tiden gå, vårt sexliv är bättre nu än när vi först träffades inte lika ofta nu, men bättre

Ni verkar inte vilja förstå alls vad jag säger
"Problemet" är väl snarare att du inte vill förstå att andra kan vara nöjda även om de inte har sex varje dag? Har du barn? Vad jobbar ni med?

Att inte orka är ingen ursäkt utan en förklaring, många har fullt upp med jobb, sjuka ungar, sjuka anhöriga osv. Man kan ha ett bra förhållande med mycket beröring utan att ha sex periodvis. Sex ska vara lust och ömsesidig njutning, inte ytterligare ett krav i högen. Det handlar om kvalité, inte kvantitet. Ibland är en stående snabbis i hallen precis vad man behöver här och nu, en annan gång räcker knappt huset till. :o

Okey om min sambo i ett halvår påstår att hans sexlust har "svängt" då undrar jag "åt vilket håll"

Det här låter inte som kommunikation eller tillit, det låter som egoism och tjat. Det är verkligen inte att respektera andra. Vad gör du om din sambo nu skulle få världens dipp i sexlusten? Ska du svara med ett "Vad har han då för prioriteringar?" och "Det är vetenskapligt bevisat att sex gör människiskor lyckligare och friskare, lever längre etc och att det stärker kärleken och relationen" och mer eller mindre tvinga honom till ett ligg, bara för att det inte ska gå för lång tid mellan gångerna? (För du skrev trots allt "Om min sambo inte skulle vilja ha sex med mig på en vecka./../" vilket antyder att en vecka utan sex är för lång tid).

Jag tycker som sagt om att ha sex. Det gör min sambo också. Trots det har vi haft perioder utan sex, och det går bra det med. Och som sagt, vi snappar upp att saker är fel långt innan det hamnar i sängen. Långt innan det gått så långt att det går ut över något vi båda tycker om.

Det är klart att lusten kan svänga?
Det gäller väl inte bara i en relation, när jag är singel så svänger min lust ganska mycket också.
För mig handlar inte lust bara om en specifik partner utan om så mycket annat. Periodvis som singel så har jag haft mycket sex, både med mig själv och andra och i vissa perioder så gör jag det inte ens med mig själv.
Det är likadant i en relation tycker jag, vissa perioder vill jag mer och vissa mindre och det är inte kopplat till mina övriga känslor för min partner.
Ja, men om man är i en fungerande relation, är det lite märkligt att det svänger i halvårsvis
Visst är man singel då gör man som man vill men om man har en relation då månar man ju om sin partner och borde då också ta hänsyn till hens känslor

Jag tror inte att jag skulle acceptera "min sexlust har svängt" därför kan det gå ett halvår innan vi har sex igen"
Lite mer än "svängt" vill jag veta

Det handlar inte om att hinna eller prioritera utan handlar om behov vilket kan skifta utan att deras med psykiskt eller fysiska besvär.

Jag känner mej både älskad och bekräftad både med och utan sex i förhållandet, gör inte du det?
Det vete tusan om jag hade känt mig bekräftad om sambon kom med en förklaring om att han hade 'svängt'

Ja, men om man är i en fungerande relation, är det lite märkligt att det svänger i halvårsvis
Visst är man singel då gör man som man vill men om man har en relation då månar man ju om sin partner och borde då också ta hänsyn till hens känslor

Jag tror inte att jag skulle acceptera "min sexlust har svängt" därför kan det gå ett halvår innan vi har sex igen"
Lite mer än "svängt" vill jag veta

Grejen är ju att för dig är det märkligt att det svänger i halvårsvis.
För andra är det kanske inte märkligt.

"Problemet" är väl snarare att du inte vill förstå att andra kan vara nöjda även om de inte har sex varje dag? Har du barn? Vad jobbar ni med?

Att inte orka är ingen ursäkt utan en förklaring, många har fullt upp med jobb, sjuka ungar, sjuka anhöriga osv. Man kan ha ett bra förhållande med mycket beröring utan att ha sex periodvis. Sex ska vara lust och ömsesidig njutning, inte ytterligare ett krav i högen. Det handlar om kvalité, inte kvantitet. Ibland är en stående snabbis i hallen precis vad man behöver här och nu, en annan gång räcker knappt huset till. :o
Ja, det är ju precis DET jag skriver.....................
Att det finns en anledning till att inte vilja ha sex som tex sjukdom barn och krävande jobb etc
Då är vi ju överen :)

Om jag inte frågar så vet jag ju inte vad alla menar.
Dom började själva skriva om sina sexliv, jag började inte med att fråga

Jag försöker bara göra någon form av sammanfattning
Ämnet är ju väldigt komplext
Varför vi har gjort sex komplext begriper jag inte heller, det borde vara lika naturligt som att äta (utan ätstörning)

Ni anser alltså att människor helt naturligt kan tappa sexlusten i en fungerande relation utan någon anledning alls i ett halvår och det är helt i sin ordning?

Jag tror inte på det
Ni får tro vad ni vill

Jag säger ju bara att jag TROR att det måste finnas en anledning till att tappa sexlusten i 6 månader
Det kan vara allt från sjukdom kris eller barnafödande, eller något annat som inte stämmer i relationen eller människans egenuppfattning, erfarenhet etc
Sammanfattning av vad?
Dom flesta som tycker sex är komplext är ofta dom som tycker sex har en norm och trillar någon utanför normen gör man det för att något är fel.

Att utgå från en norm hur sex, lust eller behov skall vara är skadligt på så många sätt.

Nu har jag och sambon inte långa perioder utan sex men det har funnits perioder där jag inte vill. När jag hade p-stav hade jag ofta jobbiga infektioner och obefintlig sexlust. Sambon var lite nere av det men han fick sköta sig själv så att säga. Nu när jag inte äter hormoner är sexlusten bättre.

Men man kan väl säga som min mormor sa till mamma en tid efter förlossningen.

-Nu när du är gift måste du ställa upp för din man även fast du inte har lust.

Förjävligt!

Det här låter inte som kommunikation eller tillit, det låter som egoism och tjat. Det är verkligen inte att respektera andra. Vad gör du om din sambo nu skulle få världens dipp i sexlusten? Ska du svara med ett "Vad har han då för prioriteringar?" och "Det är vetenskapligt bevisat att sex gör människiskor lyckligare och friskare, lever längre etc och att det stärker kärleken och relationen" och mer eller mindre tvinga honom till ett ligg, bara för att det inte ska gå för lång tid mellan gångerna? (För du skrev trots allt "Om min sambo inte skulle vilja ha sex med mig på en vecka./../" vilket antyder att en vecka utan sex är för lång tid).

Jag tycker som sagt om att ha sex. Det gör min sambo också. Trots det har vi haft perioder utan sex, och det går bra det med. Och som sagt, vi snappar upp att saker är fel långt innan det hamnar i sängen. Långt innan det gått så långt att det går ut över något vi båda tycker om.
I relationer så tror jag ofta att människor brister i sin kommunikation, jag tror att brist i komunikation är en av dom främsta anledningarna till att människor skiljer sig så ofta

Om min sambo skulle säga till mig att hans sexlust hade nästintill försvunnit i månader, utan synbar anledning
Då hade jag blivit genuint orolig för att han hade fått en allvarlig sjukdom, jag hade insisterat att han uppsökte läkare

Som en som funderar på om jag är asexuell - nej, sex är inte en av de viktigaste sakerna i en relation. Om jag skulle ha sex så är det för att jag har lust, vilket jag inte har alls just nu. Jag anser att man älskar varandra, närheten (som i kramar), kommunikationen är viktigare.
Därför tar jag också lite illa upp när ett par personer har skrivit här att utan sex så kan man lika gärna vara kompisar - som om kärleken inte räknas?

Dock så är jag för-evigt-singel, så jag kanske inte räknas :p;)

Nu har jag och sambon inte långa perioder utan sex men det har funnits perioder där jag inte vill. När jag hade p-stav hade jag ofta jobbiga infektioner och obefintlig sexlust. Sambon var lite nere av det men han fick sköta sig själv så att säga. Nu när jag inte äter hormoner är sexlusten bättre.

Förjävligt!
Ja, det är precis det jag är inne på att det ofta är något som inte stämmer när sexlusten försvinner. I ditt fall va det hormoner

Jag håller med dig helt man ska inte bruka våld på sig själv, man måste se vari problemet ligger och lösa det innan man kan ha ett bra fungerande sexliv som båda trivs med

Ja men precis.
Så om hen inte vill ha sex, är det ju helt befängt att tycka att hen borde "ta hänsyn till mina känslor" och knulla ändå för husfridens skull :wtf: Never ever ever att jag kan köpa att man borde ha sex för att ta hänsyn till om den/de andra i förhållandet är kåtare just då.
I min värld ska hänsyn alltid visas den som INTE vill ha sex för tillfället, inte tvärt om.

Förjävligt!

Det har jag också hört. I en film... Jag tror det var något medeltidsdrama, faktiskt, där den unga hustrun fick höra nåt liknande.
Medeltida, alltså.
Att folk fortfarande sitter och verkar ha såna åsikter år 2015 gör mig lite orolig faktiskt.

Ja, det är precis det jag är inne på att det ofta är något som inte stämmer när sexlusten försvinner. I ditt fall va det hormoner

Jag håller med dig helt man ska inte bruka våld på sig själv, man måste se vari problemet ligger och lösa det innan man kan ha ett bra fungerande sexliv som båda trivs med

Fast det behöver inte vara något fel. Alla människor har olika stor eller liten sexlust. Klarar man inte av att leva i ett förhållande där man får ligga en gång om året så finns det ingen anledning att stanna kvar, så känner jag i alla fall. Nu har jag och sambon lika stor sexlust så vi passar varandra bra på den biten men vi håller inte ihop relationen enbart på att ligga nästan varje dag. Vi gör det för att det är roligt, skönt och mysigt, vi mår bra av det. Men om den ena inte har lust i några dagar så är det ingen som blir sur över det, vi har en sån pass öppen och bra kommunikation så det löser sig ändå.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är...
2
Svar
31
· Visningar
2 150
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 627
Senast: monster1
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 260
Senast: gullviva
·
Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med...
19 20 21
Svar
414
· Visningar
16 760
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka