Sex är limmet i en relation

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om min sambo skulle säga till mig att hans sexlust hade nästintill försvunnit i månader, utan synbar anledning
Då hade jag blivit genuint orolig för att han hade fått en allvarlig sjukdom, jag hade insisterat att han uppsökte läkare
Här ringer stora varnings klockor för mej, det är inget fel att ha lite eller obefintlig sex lust och absolut ingen sjukdom lika lite som ett stort behov av sex, eller skulle du be sambon att gå till läkare om han under en period har behov av sex 3 gånger om dagen?

I relationer så tror jag ofta att människor brister i sin kommunikation, jag tror att brist i komunikation är en av dom främsta anledningarna till att människor skiljer sig så ofta

Om min sambo skulle säga till mig att hans sexlust hade nästintill försvunnit i månader, utan synbar anledning
Då hade jag blivit genuint orolig för att han hade fått en allvarlig sjukdom, jag hade insisterat att han uppsökte läkare
Om du inte har märkt något under den tiden innan han talar om det för dig, då har du/ni betydligt större problem än så!

Som en som funderar på om jag är asexuell - nej, sex är inte en av de viktigaste sakerna i en relation. Om jag skulle ha sex så är det för att jag har lust, vilket jag inte har alls just nu. Jag anser att man älskar varandra, närheten (som i kramar), kommunikationen är viktigare.
Därför tar jag också lite illa upp när ett par personer har skrivit här att utan sex så kan man lika gärna vara kompisar - som om kärleken inte räknas?

Dock så är jag för-evigt-singel, så jag kanske inte räknas :p;)

Överlag, hela sex vs kärlek-grejen känns väl lite normativ.
Jag tar också lite illa upp av "utan sex kan man vara bara kompisar", mina relationer har inte alls varit "bara vänner", fast vi inte alltid haft sex. För mig är kärlek och kåthet olika saker.

Nu utgår jag från mig personligen, alla är ju olika. Men jag är inte kåt speciellt ofta, och ganska ofta när jag är det så vill jag ändå inte ha sex med någon annan. Ibland när jag är kär så är jag kåt och vill ligga med den personen, ibland vill jag inte ligga med hen fast jag är jättekär. Och ibland är jag kåt och har sex med en kompis, fast vi inte alls är kära i varandra.

Det är ju helt olika saker liksom? Jag tänker att om man drar jättestarka paralleller mellan sex och kärlek, är nog risken ganska stor att man bara känner sig bekräftad genom sex och det känns inte så hälsosamt. Då blir det nog lätt just såna problem, att om partnern inte vill ha sex en period tror man att relationen knakar och att det måste fixas. Och det i sig kan nog ge större problem.

Bara en utsvävande tanke, inte riktat till just dig :p

@AliceZeta
Jag tror att du gör en rejäl tankevurpa om du tror att folk "håller försvarstal för att slippa sex". Snarare är det nog så att folk känner att de vill försvara både sig själva och sin relation när du med en dåres envishet fortsätter att hävda att det är något fel på dem som inte är som du.

Igår kväll t ex fixade jag och min sambo i vårt hus på kvällen, vi drack några bärs och när vi gick och lade oss spelade vi "hänga gubbe" tills vi somnade i en kram. Vi hade hur trevligt som helst, och när jag vaknade var jag lika lycklig som kvällen innan när vi låg med varandra. Att man har annat än sex innebär inte en brist, utan snarare just att det finns annat man kan ha sin partner till också.

Sammanfattning av vad?
Dom flesta som tycker sex är komplext är ofta dom som tycker sex har en norm och trillar någon utanför normen gör man det för att något är fel.

Att utgå från en norm hur sex, lust eller behov skall vara är skadligt på så många sätt.
Normer när det gäller sex, det har vi väl alla mer eller mindre. Det finns säkert sånt som ligger utanför din norm vad gäller sex

Eller tycker du att anything goes?

Därmed inte sagt att det är fel att tex gilla xxxxx men det ligger ändå utanför min norm

Vi pratar alltså om TAPPAD sexlust i flera månader utan någon som helst yttre eller inre anledning

Jag kan bara svara för mig själv där och jag vill inte ha en man som vill ha sex var 6:e månad
Om en person har mycket lust och den andra lite, så kan det säkert bli problem i längden
Tror du inte det?

Ja, du kan bara prata för dig själv även om du gärna vill pracka på dina åsikter på andra.
Det behöver inte alls betyda problem i längden. Den största delen tillsammans har man ju ändå inte sex.

Ja, det är precis det jag är inne på att det ofta är något som inte stämmer när sexlusten försvinner. I ditt fall va det hormoner

Jag håller med dig helt man ska inte bruka våld på sig själv, man måste se vari problemet ligger och lösa det innan man kan ha ett bra fungerande sexliv som båda trivs med
Det har bedrivits forskning på asexuella får i England och fans inga skillnader på hormoner så lägg ner med att gå ut med en falsk sanning om brist på sex lust har en bakomliggande orsak.

I relationer så tror jag ofta att människor brister i sin kommunikation, jag tror att brist i komunikation är en av dom främsta anledningarna till att människor skiljer sig så ofta

Du skulle inte reagera förrän han berättar för dig att han inte velat pippa på flera månader?! Och att då insistera på att han är sjuk..
Nej, det är inte kommunikation.

Jag skulle bli helt vansinnigt ledsen om det visade sig att min sambo hade sex med mig trots att han inte ville, för att "ta hänsyn".
Det vore fruktansvärt! Snacka om dåligt förhållande..

Normer när det gäller sex, det har vi väl alla mer eller mindre. Det finns säkert sånt som ligger utanför din norm vad gäller sex

Eller tycker du att anything goes?

Därmed inte sagt att det är fel att tex gilla xxxxx men det ligger ändå utanför min norm

Vi pratar alltså om TAPPAD sexlust i flera månader utan någon som helst yttre eller inre anledning

Problemet blir ju att du utgår från att det normala är att ha en viss sexlust naturligt. Att alla är födda med en viss sexlust. Och att den sen tappas och försvinner pga att ngt är fel.

Jag tror inte att att det är så. Vissa är säkert födda med lägre lust och andra högre.

@AliceZeta
Jag tror att du gör en rejäl tankevurpa om du tror att folk "håller försvarstal för att slippa sex". Snarare är det nog så att folk känner att de vill försvara både sig själva och sin relation när du med en dåres envishet fortsätter att hävda att det är något fel på dem som inte är som du.

Igår kväll t ex fixade jag och min sambo i vårt hus på kvällen, vi drack några bärs och när vi gick och lade oss spelade vi "hänga gubbe" tills vi somnade i en kram. Vi hade hur trevligt som helst, och när jag vaknade var jag lika lycklig som kvällen innan när vi låg med varandra. Att man har annat än sex innebär inte en brist, utan snarare just att det finns annat man kan ha sin partner till också.
Nu är det så många som skriver
Så jag kan inte motstå att provocera er lite ibland
(Jag ska skärpa mig)

Vi kramades också "bara" igår kväll det va jättemysigt

Jag tycker att dom som skriver att sexlusten kan svänga halvårsvis helt naturligt, gör det med en dåres envishet

För visst vill vi alla ha passion längtan gnista i vårt liv (eller det kanske inte alla vill)
Varför då inte försöka sträva efter det

Varför ursäkta sig med att man har svängt
(Sväng tillbaka då för sjutton)

Du skulle inte reagera förrän han berättar för dig att han inte velat pippa på flera månader?! Och att då insistera på att han är sjuk..
Nej, det är inte kommunikation.

Det vore fruktansvärt! Snacka om dåligt förhållande..
Nej jag skulle skicka honom till läkare efter två veckor efter först ha försökt grunna ut vad det handlade om. Om han sa att han svängt

Det har jag också hört. I en film... Jag tror det var något medeltidsdrama, faktiskt, där den unga hustrun fick höra nåt liknande.
Medeltida, alltså.
Att folk fortfarande sitter och verkar ha såna åsikter år 2015 gör mig lite orolig faktiskt.

Ja det gör mig mörkrädd.

Och att man sen ska lägga press på en person som säkert redan känner sig otillräcklig och tjata på att det måste vara något fel. Nej! Är det något som förstör sexlust så är det tjat!

Problemet blir ju att du utgår från att det normala är att ha en viss sexlust naturligt. Att alla är födda med en viss sexlust. Och att den sen tappas och försvinner pga att ngt är fel.

Jag tror inte att att det är så. Vissa är säkert födda med lägre lust och andra högre.
Ja, det tror jag också
Att människor kan vara födda med olika drift
Men att den försvinner helt i månade på en frisk person, tror jag inte är normalt

Nu är det så många som skriver
Så jag kan inte motstå att provocera er lite ibland
(Jag ska skärpa mig)

Jag tycker att dom som skriver att sexlusten kan svänga halvårsvis helt naturligt, gör det med en dåres envishet

Åh, du provocerar nog inte på det sättet du tänker dig. Du upplevs nog mest otrevlig, skulle jag tro.
Fast för dom som har svängande sexlust så ÄR det naturligt. För dig är det mer vanligt med en jämn och konstant lust. Det är det som är hela poängen och också det du missar; det är inte onaturligt. För dem.

Ja, det tror jag också
Att människor kan vara födda med olika drift
Men att den försvinner helt i månade på en frisk person, tror jag inte är normalt

Men när andra här hävdar art det visst kan vara så.. Kan du inte bara ta till dig att det finns andra som tycker annorlunda och att du inte vet allt.
Men du kanske vill provocera.

Åh, du provocerar nog inte på det sättet du tänker dig. Du upplevs nog mest otrevlig, skulle jag tro.
Fast för dom som har svängande sexlust så ÄR det naturligt. För dig är det mer vanligt med en jämn och konstant lust. Det är det som är hela poängen och också det du missar; det är inte onaturligt. För dem.
På viljet sätt har jag varit otrevlig
Har jag varit otrevlig mot dig?

Jag menar ta hänsyn och försöka reda ut problemet och inte bara komma och säga att man svängt

Men den personen/det paret/de personerna kanske inte har några "problem" för att det svänger? Vad finns det då att reda ut? Det är ju den lilla detaljen du borde försöka lägga fokus på att förstå. Alla har inte problem bara för att de inte har sex en gång om dagen/ käkar middag ihop varje dag/ har gemensamma intressen/ aldrig gör något utan varandra osv osv osv.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är...
2
Svar
31
· Visningar
2 150
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 627
Senast: monster1
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 260
Senast: gullviva
·
Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med...
19 20 21
Svar
414
· Visningar
16 760
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka