SD minskar igen Del V

Ett av mina barn ska göra praktik och det är ju bra, problemet är att barnet har blivit erbjuden praktik på HVB- boende.
Nu var det NOG bara en fråga.
Eller inte och då försvinner väl de där 2900 kr i månaden.
Om barnet tackar nej alltså.
Är det verkligen lämpligt att ett barn ska göra praktik på ett sånt ställe O_o

Var det också rättspolitiska talesmän och andra högt uppsatta personer? Och om det var det, är det mer rätt för att andra haft åsikterna tidigare? Det där med att det finns idioter i alla partier håller ju bara i en viss mån. Hade moderaternas rättspolitiska talesman uttryckt sig som Sverigedemokraternas hade jag blivit minst lika upprörd.
Jag anser inte att våldtäkt är inbäddat i Islamsk kultur.
Däremot så inser jag att med den kvinnosyn som råder i många av dessa länder, kombinerat med inbördesliknande situationer så är det bäddat för övergrepp.
För kan inte unga grabbar fån Nordafrika hålla fingrarna i styr en nyårsafton så betvivlar jag inte att jämnåriga pojkar, med samma bakgrund och ett rejält tillskott av adrenalin heller inte klarar av det.
Det mindre med Islam att göra än den situation de befinner sig i.
Men för den som inte är insatt i frågan är det lätt att dra alla muslimer över en kam. Det gör inte det hela mer acceptabelt för det.

Men det är nog inte så svårt att hitta folk i ledande ställning som gått över gränsen i fler partier.

Jag undrar egentligen vad den förtroendevalde från MP hade för föreställning av demokrati o politik.
Här går hans parti in i en minoritetsregering på minoritetsproblem. Tror han då verkligen att regeringen skulle köra MP:s politik fullt ut? Patetiskt.

Och reportern var lika mjäkig som en lekskoleredaktör skulle varit.
Min första fråga efter uppsägningen skulle naturligtvis vara: Och hur skulle du vilja att vi löste problemen?

S - Muslimer????????????? Vad menar du? Om det är som jag befarar blir jag rädd påriktigt!!

Socialdemokrater för tro och solidaritet är en organisation inom Socialdemokraterna, ungefär som Socialdemokraternas kvinnoförbund. Senare utvecklades organisationen till att innehålla flera förbund, ett för kristna och ett för muslimer. Det muslimska förbundet antog samma manifest som det kristna förutom att de strök "sexuell läggning" i meningen "Vi strävar efter en värld utan över- och underordning, utan klasskillnader, utan etniska och religiösa klyftor, utan ojämlikhet på grund av kön eller sexuell läggning, där alla behövs och alla får plats, där alla har samma rätt och värde."

Det försvarade Peter Weiderud, ledamot i socialdemokraternas verkställande utskott, med att vi inte kan förvänta oss att muslimer inte kan ha samma förståelse för hbt-frågor, det vore etnocentriskt, arrogant och otåligt av "oss".

http://www.socialdemokraterna.se/up...- Manifest för muslimska socialdemokrater.pdf

Punkt 4.

Det försvarade Peter Weiderud, ledamot i socialdemokraternas verkställande utskott, med att vi inte kan förvänta oss att muslimer inte kan ha samma förståelse för hbt-frågor, det vore etnocentriskt, arrogant och otåligt av "oss".
Han riskerade väl annars att få islamofob-kortet kastat på sig....Om han hade gått ut och sagt att -ja det är förjävligt att en grupp muslimer som verkar i ett sekulariserat land och dessutom i ett demokratiskt parti inte värnar alla människors lika värde.
Vikten av att skilja religion från politik blir mycket viktigt! Lagar och regler skall under inga omständigheter ta någonsomhelt hänsyn till religiöst skit.
Idag blir jag medlem i humanisterna och kommer att verka för att sprida deras manifest.
gulan

Socialdemokrater för tro och solidaritet är en organisation inom Socialdemokraterna, ungefär som Socialdemokraternas kvinnoförbund. Senare utvecklades organisationen till att innehålla flera förbund, ett för kristna och ett för muslimer. Det muslimska förbundet antog samma manifest som det kristna förutom att de strök "sexuell läggning" i meningen "Vi strävar efter en värld utan över- och underordning, utan klasskillnader, utan etniska och religiösa klyftor, utan ojämlikhet på grund av kön eller sexuell läggning, där alla behövs och alla får plats, där alla har samma rätt och värde."

http://www.socialdemokraterna.se/upload/webbforalla/arbetar-rorelsen/Broderskapsrorelsen/Dokument/Arkiv - Manifest för muslimska socialdemokrater.pdf

Punkt 4.

Att skriva den meningen i ett politiskt manifest är ju harmlöst,,,så länge ingen känner till original meningen, Då blir den plötsligt explosiv och extrem i sitt ställningstagande.
Det borde nog en så erfaren politiker som Weiderud insett.

Om man nu ställer S mot väggen i den här frågan, på samma sätt som S nagelfarit andra i samma fråga, ja det skulle kunna bli en intressant tillställning ;)

Lyssnade idag på en diskussion mellan en engelsk parlamentariker, en libanesisk företrädare för kristna grupper och en i England boende anhängare av ISIS.

Det hela tog en lustig vändning. Då Libanesen påpekade att Kristna och Judar förföljdes i den sk Islamska staten replikerade anhängaren av ISIS, att man minsann inte förtryckte dessa grupper, de var fria att utöva sin religion i den mån de önskade, bara de gjorde det utanför det område ISIS kontrollerade.
Den Engelske parlamentarikern,började le, begärde ordet och sade: - Hm om nu det engelska folket beslutar att endast kristen trosutövning skulle få utövas i England ,men att full frihet för andra trosutövare skulle existera så tillvida att man lämnade England, då skulle du inte protestera?
Skulle du då sälja din stora egendomsvåning i centrala London och flytta till kalifatet?
Svaret? Otryckbart, finns inte plats för det svamlet som följde men det gick ut på att kalifatet inte stödde demokrati men det gör England alltså vore det hyckleri....

Grundregeln i allt umgänge mellan individer och folk är
- Behandla dem du möter såsom du blir behandlad själv, respektera dem du möter såsom du själv blir respekterad.

Beskriver någon att du, för att du inte tillhör hans trosgemenskap eller folk som en ickemänniska, ja då har du full rätt att göra detsamma om honom.

:up::up:
För några år sedan!! Nej du, bara för drygt två månader sedan lekte regeringen som bäst barmhärtig samarit och här på buke var vi nasserassar, brunskjortor, och ja vi kan ju hela harangen. Någon kan ju roa fredagskvällen åt att hitta någon passande förkortning på alla tillmälen som brukats här...
Efter terrordåden i Paris blev regeringen som förbytt?? Man är liksom inte van vid så där tvära kast från våra etablerade politiker.

Högmod går före fall....Förstår att det inte känns kul för dig.
Det är inte annat än att man måste beundra gubben...kan inte va lätt att stå med brallorna nere och samtidigt försöka sig på att vara kaxig.

Haha:up:
Kanske redan vid 100 000 att sjoberga började tycka att det var lite mycket? Men har man målat in sig i ett hörn och dessutom dragit på storkanonerna vad gäller att kalla meningsmotståndare för både det ena och det andra, så blir fallet mycket hårt. Då gäller det att försvara sitt skit ännu värre. Ja till och med att överdriva...vi kan ta emot flera hundra tusen om året (eller hur många det nu var sjoberga tyckte var lagom, minns inte och orkar inte bläddra igenom hela tråden)

Det är för bedrövligt att det skulle gå så här långt. Hästar kan vända på en femöring när de blir skiträdda. Det går så fort så efteråt sitter man och undrar hur det hela gick till.. Detta är samma upplevelse.
gulan

Vi skulle kunna bygga kapacitet för att ta emot runt 250.000 per år om vi ville. Det är en tillväxt på 2% och inga konstigheter. Då behåller vi dagens system.

Skulle vi gå till att istället erbjuda temporärt skydd kan vi mycket väl klara samma volymer som Libanon, Jordanien och Turkiet, dvs ett par miljoner. Men så ska man komma ihåg att målet inte längre är vare sig integration eller assimilering utan målet är återflytt när kriget upphört.

Det allra, allra viktigaste är att vi i västliga demokratier ser till att medmänniskor i kris får tillgång till skydd. Därefter kommer möjligheten att bygga sig ett nytt liv i väst.

Det har varit pinsamt att se hur länder i Europa agerat, och det är med stolthet man kan se på hur Tyskland, Sverige och något fåtal länder till stått upp för en flyktingpolitik värd namnet så länge det gick. Det hade varit uthålligt om fler länder hängt på. Nu blev det inte så. Stort underbetyg till västliga demokratier.

Vi skulle kunna bygga kapacitet för att ta emot runt 250.000 per år om vi ville. Det är en tillväxt på 2% och inga konstigheter. Då behåller vi dagens system.

Skulle vi gå till att istället erbjuda temporärt skydd kan vi mycket väl klara samma volymer som Libanon, Jordanien och Turkiet, dvs ett par miljoner. Men så ska man komma ihåg att målet inte längre är vare sig integration eller assimilering utan målet är återflytt när kriget upphört.

Det allra, allra viktigaste är att vi i västliga demokratier ser till att medmänniskor i kris får tillgång till skydd. Därefter kommer möjligheten att bygga sig ett nytt liv i väst.

Det har varit pinsamt att se hur länder i Europa agerat, och det är med stolthet man kan se på hur Tyskland, Sverige och något fåtal länder till stått upp för en flyktingpolitik värd namnet så länge det gick. Det hade varit uthålligt om fler länder hängt på. Nu blev det inte så. Stort underbetyg till västliga demokratier.
vi skulle kunna bygga, tja det kanske vi skulle. Men just nu har vi inte den kapaciteten.

Sedan efter att hört om att mellan 60 och 80 000 skulle få besked att deras ansökan ska avslås.
Borde då inte regeringen även ändra reglerna. Så att 4 veckor efter avslaget, ersättningar , tillgång till vård, skola o hälsovård samt bostaden dras in. Då tror jag att det blir ett bra incitament att ta erbjudet flyg, Till skillnad från idag då alla dessa förmåner ligger kvar så länge man befinner sig i landet.

PS Bara tältlägret som varit ingång sedan november 2015 kostar straxt över 43 000 per plats, eller 15 000 kr per månad o plats........

Senast ändrad:
vi skulle kunna bygga, tja det kanske vi skulle. Men just nu har vi inte den kapaciteten.

Sedan efter att hört om att mellan 60 och 80 000 skulle få besked att deras ansökan ska avslås.
Borde då inte regeringen även ändra reglerna. Så att 4 veckor efter avslaget, ersättningar , tillgång till vård, skola o hälsovård samt bostaden dras in. Då tror jag att det blir ett bra incitament att ta erbjudet flyg, Till skillnad från idag då alla dessa förmåner ligger kvar så länge man befinner sig i landet.

PS Bara tältlägret som varit ingång sedan november 2015 kostar straxt över 43 000 per plats, eller 15 000 kr per månad o plats........

Livet som gömd är inte direkt en dans på rosor som det är. Jag träffar gömda familjer i mitt arbete ibland och det är ingenting jag skulle önska någon.

Detta uttalande är lika trovärdigt som om jag skulle påstå att bara alla skärper till sig och använder sunt förnuft så skulle vi ha fred på jorden.
gulan

Jag håller egentligen med dig. Det finns ganska stora strukturella problem hos SD, större än i övriga partier (V exkluderat). Men det är faktiskt inte så svårt att hitta strukturella problem och idioti hos högt uppsatta personer inom andra partier. Själv finner jag det häpnadsväckande att Peter Weiderud (S) skrev att "S-muslimer kan inte förväntas ha samma förståelse för HBT-personer" och att det måste finnas gränser för "den etnocentriska arrogansens otålighet" som försvar efter att S-muslimer hade strukit "sexuell läggning" från en lista över attribut som man ej bör diskrimineras för.

Jag håller helt med dig att det är ett problematiskt uttalande, och jag kan ju tycka att det dessutom snarare är att förnedra muslimer att påstå att de inte kan förväntas förstå något så självklart. Däremot tycker jag inte att det är i jämförbart med allt som kommer från SDs företrädare

Ett av mina barn ska göra praktik och det är ju bra, problemet är att barnet har blivit erbjuden praktik på HVB- boende.
Nu var det NOG bara en fråga.
Eller inte och då försvinner väl de där 2900 kr i månaden.
Om barnet tackar nej alltså.

Varför skulle barnet tacka nej menar du?

Borde då inte regeringen även ändra reglerna. Så att 4 veckor efter avslaget, ersättningar , tillgång till vård, skola o hälsovård samt bostaden dras in. Då tror jag att det blir ett bra incitament att ta erbjudet flyg,
Lägger Åkesson det förslaget och inget annat parti hakar på så kommer SD öka ännu mer.

Varför skulle barnet tacka nej menar du?
Barnen vårdnadshavare har beslutet i sin hand.

Fortfarande kvarstå dock problemet med dem vars hemländer inte tar emot dem

Men det skulle nog avlasta kraftigt för den krupp som idag kan skjutsas hem

Men det är klart, man kan ju öppna för att enskilda eller organisationer borgar och stå för dessa utgifter tills avhysning verkställs, är du intresserad ;)

Jag håller helt med dig att det är ett problematiskt uttalande, och jag kan ju tycka att det dessutom snarare är att förnedra muslimer att påstå att de inte kan förväntas förstå något så självklart.
Precis! Vad tänkte han på när han sa så där? Egentligen...Men visst skulle det kännas bra om han istället för att dra alla muslimer över en kam, och istället deklarera att S under inga omständigheter står bakom åsikten att homosexuella ej är likvärdiga människor i vårt sekulära Sverige.
gulan

Precis! Vad tänkte han på när han sa så där? Egentligen...Men visst skulle det kännas bra om han istället för att dra alla muslimer över en kam, och istället deklarera att S under inga omständigheter står bakom åsikten att homosexuella ej är likvärdiga människor i vårt sekulära Sverige.
gulan
Då trampar han ju många presumtiva väljare på tårna, och han har ju inte så gott om dem. (inte tårna vill säga ;) )

Liknande trådar

Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 275
Senast: Smoothi
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 916
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 617
Senast: Enya
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 135
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama