SD minskar igen Del V

Jag är inte mycket för att fälla framröstade regeringar för att opinionen ändras, det bäddar ju för ständiga byten och politiken blir ännu mer kortsiktig för att ens få behålla makten i fyra år. Svårt att skapa långsiktiga förändringar då.
Politik är ett spel för galleriet. Dels har varje parti en egen agenda, dels inser man vad som är möjligt och att bedriva politik innebär därför kompromisser.
Dessa måste dock läggas upp på sådant sätt att de deltagande partiernas väljare inte känner sig blåsta på konfekten. Då reagerar man som den sittande regeringens väljare idag.

Sedan inser nog de flesta allvaret och vidden av dagens migrationsproblem.
När det kommer till kritan så är både S och M realpolitiker och ligger inte alltför långt ifrån varandra.
M tjänar på att gå ut lite tuffare
S förlorar på det.
Då är det bättre för M att låta omständigheterna tvinga den sittande regeringen att ta de beslut som man ändå stöder.

Men det ska bli väldigt intressant att se hur den aningslösa gruppen som bara låtit empati och humanism styra sina åsikter, hur de kommer att reagera när de inser vidden av det vägval regeringen nu tar.

Politik är ett spel för galleriet. Dels har varje parti en egen agenda, dels inser man vad som är möjligt och att bedriva politik innebär därför kompromisser.
Dessa måste dock läggas upp på sådant sätt att de deltagande partiernas väljare inte känner sig blåsta på konfekten. Då reagerar man som den sittande regeringens väljare idag.

Sedan inser nog de flesta allvaret och vidden av dagens migrationsproblem.
När det kommer till kritan så är både S och M realpolitiker och ligger inte alltför långt ifrån varandra.
M tjänar på att gå ut lite tuffare
S förlorar på det.
Då är det bättre för M att låta omständigheterna tvinga den sittande regeringen att ta de beslut som man ändå stöder.

Men det ska bli väldigt intressant att se hur den aningslösa gruppen som bara låtit empati och humanism styra sina åsikter, hur de kommer att reagera när de inser vidden av det vägval regeringen nu tar.

Eller hur den aningslösa grupp som röstar fram ett parti som inte är så noga med yttrandefrihet, pressfrihet och konkreta lösningar reagerar om partiet i fråga får möjlighet att göra verklighet av sin politik.

Eller hur den aningslösa grupp som röstar fram ett parti som inte är så noga med yttrandefrihet, pressfrihet och konkreta lösningar reagerar om partiet i fråga får möjlighet att göra verklighet av sin politik.
Välkommen till verkligheten :angel:
http://raset.story.aftonbladet.se/chapter/chapter-2/
Från S – till Sverigedemokraterna.
Hon menar att hennes gamla parti driver en politik där man inte lyssnar på svenska folket.
– Socialdemokraterna är inte verklighetsförankrade, säger hon.

Anna Dahlberg skrev 2008 (länk) (länk2): "Väck en kriminolog mitt i natten och du kan vara säker på att han kommer att utbrista: "Brottsligheten har inte ökat!"... "Kriminologernas slutsatser kan alltid förutsägas på förhand. De använder metoder och data som visar just det man vill ska bevisas. Det är dålig forskning helt enkelt," säger Eckert Kühlhorn, professor emeritus i sociologi som har ägnat 30 år åt brottsforskning."

"Det verkar finnas en ideologisk överbyggnad som dikterar hur man ser på verkligheten. Jan Andersson, generaldirektör på Brottsförebyggande rådet, Brå, är böjd att hålla med: - Ja, det kan man säga att det gör och därför tar man gärna till det där med ökad anmälningsbenägenhet. Man är väldigt angelägen om att skapa motbilder till den svarta bild av brottsligheten som ges. - Kriminologerna vill inte ha strängare straff, eftersom de inte tror på det, och då funderar de på konsekvenserna av vad de säger. Man letar efter argument för att det inte är så allvarligt. Man sitter inte och ljuger, men faller i sin egen fälla. Det blir ju inte nyanserat, utan man ligger hela tiden på motargumentssidan. Vi på Brå har sagt att vi inte ska hamna där...
Jan Andersson på Brå medger att det går en tydlig skiljelinje mellan den svenska forskningstraditionen och den anglosaxiska. Han menar dock att Brå ligger närmare det anglosaxiska synsättet medan det är mer ideologiserat utanför Brå, såsom på kriminologiska institutionen vid Stockholms universitet. Ett tecken på det är att Brå oftare än andra säger att brottsligheten ökar, enligt Jan Andersson. - Just nu är det inne med konstruktivism i universitetsvärlden. Man ställer frågor som "finns brottsligheten över huvud taget?" Det är mycket teoretiserande."

Det kommer därför bli intressant att följa kriminologerna i media 2016. Vi börjar med Jerzy Sarnecki i GP (länk): "Just nu köper svenskarna mer försvarsspray än någonsin. Ett svenskt företag kan berätta att man i januari redan sålt 500 procent mer jämfört med samma månad i fjol – en ökning man aldrig sett tidigare.– Förklaringen är ganska uppenbar, säger kriminologen Jerzy Sarnecki till GP... Han tror inte att risken för övergreppen i sig har ökat, men eftersom rädslan för överfall blivit större är det en naturlig reaktion att skaffa sig ett skydd."

Kriminologiprofessor Felipe Estrada i SR, 20 jan 2016: "...det är inte fler människor som säger sig ha blivit utsatta för våld."

Kriminologiprofessor Felipe Estrada i SR, 26 jan 2016: "Enligt Felipe Estrada har, tvärtemot vad många tror, brottsligheten i sjunkit i Sverige och i hela västvärlden. Det gäller inte minst det allra grövsta våldet som minskat påtagligt. Men även egendomsbrotten har minskat under de senaste 20 åren."

SCB ger dock en annan bild:
brott.png

Jag är inte mycket för att fälla framröstade regeringar för att opinionen ändras, det bäddar ju för ständiga byten och politiken blir ännu mer kortsiktig för att ens få behålla makten i fyra år. Svårt att skapa långsiktiga förändringar då.
förutsättningar för en regering har ju inte ändrats. Det har ju inte varit ngt nytt val.
ett alternativ vore att tvinga fram en regeringskris och sedan blockera möjligheterna för ny samlingsregering = nyval

Hörde ngt jag kunde sagt själv alldeles nyss, en regeringsrepresentant som säger att vi kan inte ta emot fler, för vi kan inte integrera dem......;)

förutsättningar för en regering har ju inte ändrats. Det har ju inte varit ngt nytt val.
ett alternativ vore att tvinga fram en regeringskris och sedan blockera möjligheterna för ny samlingsregering = nyval

Hörde ngt jag kunde sagt själv alldeles nyss, en regeringsrepresentant som säger att vi kan inte ta emot fler, för vi kan inte integrera dem......;)
Nu skärper Tyskland sin asylregler för att minska antalet asylsökande. Bla 2årigt stopp för anhöriginvandring för asylsökande som beviljats begränsat skydd. Så ska det även gå snabbare att utvisa asylsökande som fått avslag

Tja det har väl från det hållet framförts åsikter om betalt friår, samhällslön, extremt höjda skatter i syfte att föra över resurser istället för att finansiera statlig verksamhet ;)

Ett annat namn brukar väl vara revolution :)

Är höjda skatter och betalt friår samma sak som att vilja begränsa yttrandefrihet och pressfrihet? Jag hänger nog inte med faktiskt, men det kan ju vara så att vi värderar olika saker olika högt. Själv är jag rätt förtjust i de grundläggande friheterna.

Är höjda skatter och betalt friår samma sak som att vilja begränsa yttrandefrihet och pressfrihet? Jag hänger nog inte med faktiskt, men det kan ju vara så att vi värderar olika saker olika högt. Själv är jag rätt förtjust i de grundläggande friheterna.
Att extremt höjja skatter i syfte att tvinga ägarana att avstå äganderätten är knappast demokratiskt. Ngt som bla DDR satte i system då det begav sig.
Begränsad yttrandefrihet har vi redan idag, då man inte har rätt, utan påföljd att publicera vad man önskar eller föra fram vilka åsikter man vill.
Varför har vi exempelvis en ansvarig redaktör om vi har pressfrihet?

Men(det är ju så populärt att ta upp) historiskt sett så fördes det väl inom S en diskussion om att förbjuda parabolantenner överhuvudtaget, syftet var att blockera utländska sändare. Detta pga av reklaminslag, spelreklam och filmer som inte gått genom svensk censur.

Fördelningspolitik är ju vad namnet säger, att fördela resurser oberoende vad resursernas ägare tycker ;)

Dagens Industri: "Ekonomiska skäl dominerar asylansökningar i EU... Över hälften av alla flyktingar inom EU har ekonomiska motiv och därmed ingen rätt till asyl, enligt EU-kommissionens förste vice ordförande Frans Timmermans... Det är människor som man kan anta inte har en enda anledning att ansöka om flyktingstatus", sade Frans Timmermans"

Dagens Industri igen: "Regeringen har gett i uppdrag till polisen och Migrationsverket att förbereda avvisningar av upp till 80.000 personer som sökte asyl i Sverige i fjol... "Jag tror att det vart fall rör sig om 60.000 personer, men det kan också bli upp till 80.000”, säger Anders Ygeman till Di.

Att lyckas utvisa 80 000 personer är dock fullständigt orimligt och rent trams enligt källor inom Kriminalvårdens Nationella Transportenheten skriver Lars Wilderäng: "NTE har hand om forcerade utvisningar av personer som inte vill bli avvisade från landet. Just nu rekryterar man personal och ökar till 130 anställda varav 40 deltider, från dagens ca 100 inom utvisning. Förutom utvisningar har man förstås även uppgifter inom den nationella vården av interner, som t ex ska flyttas mellan olika anstalter och NTE:s totala anställda är ca 400. Av de som idag sysslar med utvisningar är ca 20-25% sjukskrivna pga överarbetning eller skador i tjänsten. Arbetsförhållandena blir allt mer ohållbara och frågan är om ens nyrekryteringarna kan bibehålla 4000 utvisningar om året. Kapaciteten med dagens anställda är 4 000 utvisningar om året och 30 ytterligare anställda kommer dra upp detta till drygt 5 000."

Hur vill de som nu vill fokusera på att snabbt bygga upp en stor mottagarkapacitet hantera frågan? Eller är en växande svart ekonomi någonting vi får lära oss leva med?

Dagens Industri: "Ekonomiska skäl dominerar asylansökningar i EU... Över hälften av alla flyktingar inom EU har ekonomiska motiv och därmed ingen rätt till asyl, enligt EU-kommissionens förste vice ordförande Frans Timmermans... Det är människor som man kan anta inte har en enda anledning att ansöka om flyktingstatus", sade Frans Timmermans"
Det där är ju inget nytt. Det har ju jag, Oldie, LBB och några andra här påtalat flera ggr. Nu har även Migrationsverket fattat detta och ska utvisa 80 000 asylsökande som fått/kommer att få avslag. Men hur ska det gå till. Ska polisen åka runt och leta efter dom :laugh:.

Att extremt höjja skatter i syfte att tvinga ägarana att avstå äganderätten är knappast demokratiskt. Ngt som bla DDR satte i system då det begav sig.
Begränsad yttrandefrihet har vi redan idag, då man inte har rätt, utan påföljd att publicera vad man önskar eller föra fram vilka åsikter man vill.
Varför har vi exempelvis en ansvarig redaktör om vi har pressfrihet?

Men(det är ju så populärt att ta upp) historiskt sett så fördes det väl inom S en diskussion om att förbjuda parabolantenner överhuvudtaget, syftet var att blockera utländska sändare. Detta pga av reklaminslag, spelreklam och filmer som inte gått genom svensk censur.

Fördelningspolitik är ju vad namnet säger, att fördela resurser oberoende vad resursernas ägare tycker ;)
Fler o fler anser att Alliansen bör förhandla med SD NU. Det är inte tabu längre att säga sånna saker numera. För några år sedan var detta fullständigt otänkbart att säga detta. Men tänk vad tid kan göra mycket :grin:
http://www.svd.se/statsvetare-alliansen-bor-forhandla-med-sd

Liknande trådar

Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 275
Senast: Smoothi
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 916
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 617
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 557

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Träning och hälsa del 12
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25