SD minskar igen Del V

Intressant intervju med migrationsforskaren Joachim Ruist i GP: "Joakim Ruist tror att tisdagens besked från regeringen endast kommer att få en begränsa betydelse för att få ned antalet flyktingar som kommer till Sverige... – Men skulle det fortsätta så här i två år till med kanske 800.000-900.000 flyktingar på två år, ja då tror jag att den svenska välfärdsmodellen kommer att knäckas".

En läcka från finansdepartementet bekräftar bilden: "Under 2016 kommer man kunna spara inom de strukturer som nu finns. Men från och med 2017 måste systemen i sig ändras, d.v.s. välfärdsstaten kommer börja nedmonteras. De beräknade kostnadsökningarna är enorma."

Det stämmer även väl överens med vad jag hört flera andra bedömare mena. Sverige har resurser att tillgå och kan lånefinansiera satsningarna ett tag till men om flyktingströmmen fortsätter i liknande takt i mer än något år så kommer vi att få skära ned rejält i välfärden.

Miljöpartiet var enligt uppgifter väldigt nära att hoppa av regeringen för att slippa genomföra tisdagens skärpa asylregler. Åsa Romson gjorde det dessutom tydligt i en intervju att det är uteslutet att hennes parti skulle stanna i en regering som går med på Moderaternas förslag om mer långtgående åtgärder. Det är ett helt obegripligt agerande. Asylrätten är inte hotad inom EU, ändå så väljer de att sätta välfärden på spel för att flyktingar inte i större utsträckning ska behöva söka asyl i andra rika demokratiska välfärdsstater, något som de dessutom säger sig vilja se.

Jag har sett och hört både här och på andra ställen att en del tycker det är bra att vi ändå tagit emot så många som det bara gick innan vi nu behövde skärpa reglerna ett tag för att få lite andrum. Men vi hade kunnat skärpa reglerna tidigare så att det hade kommit lika många på lite längre sikt men jämnare fördelat. Integrationskapacitet över de närmaste, säg fem åren, har inte ökat bara för att vi tagit emot extremt många på några månader. Snarare tvärtom eftersom vi hade sluppit den tunga lånefinansiering och skenande statsobligationsräntor m.m, så antagligen så hade vi alltså klarat av att ta emot ännu fler och på ett bättre sätt.

Intressant intervju med migrationsforskaren Joachim Ruist i GP: "Joakim Ruist tror att tisdagens besked från regeringen endast kommer att få en begränsa betydelse för att få ned antalet flyktingar som kommer till Sverige... – Men skulle det fortsätta så här i två år till med kanske 800.000-900.000 flyktingar på två år, ja då tror jag att den svenska välfärdsmodellen kommer att knäckas".

En läcka från finansdepartementet bekräftar bilden: "Under 2016 kommer man kunna spara inom de strukturer som nu finns. Men från och med 2017 måste systemen i sig ändras, d.v.s. välfärdsstaten kommer börja nedmonteras. De beräknade kostnadsökningarna är enorma."

Det stämmer även väl överens med vad jag hört flera andra bedömare mena. Sverige har resurser att tillgå och kan lånefinansiera satsningarna ett tag till men om flyktingströmmen fortsätter i liknande takt i mer än något år så kommer vi att få skära ned rejält i välfärden.

Miljöpartiet var enligt uppgifter väldigt nära att hoppa av regeringen för att slippa genomföra tisdagens skärpa asylregler. Åsa Romson gjorde det dessutom tydligt i en intervju att det är uteslutet att hennes parti skulle stanna i en regering som går med på Moderaternas förslag om mer långtgående åtgärder. Det är ett helt obegripligt agerande. Asylrätten är inte hotad inom EU, ändå så väljer de att sätta välfärden på spel för att flyktingar inte i större utsträckning ska behöva söka asyl i andra rika demokratiska välfärdsstater, något som de dessutom säger sig vilja se.

Jag har sett och hört både här och på andra ställen att en del tycker det är bra att vi ändå tagit emot så många som det bara gick innan vi nu behövde skärpa reglerna ett tag för att få lite andrum. Men vi hade kunnat skärpa reglerna tidigare så att det hade kommit lika många på lite längre sikt men jämnare fördelat. Integrationskapacitet över de närmaste, säg fem åren, har inte ökat bara för att vi tagit emot extremt många på några månader. Snarare tvärtom eftersom vi hade sluppit den tunga lånefinansiering och skenande statsobligationsräntor m.m, så antagligen så hade vi alltså klarat av att ta emot ännu fler och på ett bättre sätt.

Jag kan hålla med om det sista. Problemet är att vissa säger att regeringen anammar SDs politik, att SD får som de vill och jag visste inte att SDs politiska vilja var att ta emot så många som praktiskt möjligt, som fortfarande är regeringens ambition.

Problemet med att åtgärda tidigare är att det hade riskerat att göras för tidigt och att vi faktiskt hade missat att ta emot så många som möjligt.

Men du har en poäng i att en långsammare kapacitetssatsning enligt förslag från V och C tillsammans med mer reglering, på sikt hade kunnat bereda plats för många fler.

Problemet är att behoven inte styrs av oss. Den samlade kapaciteten i Europa måste öka. Och det ansvaret har vi axlat i hög grad. Ett paradexempel för Europa. Nu behövs fler länder som gör att fördelningen blir bättre.

En viktig detalj är att vi måste bli bättre på avvisningar. Asylplatser som upptas av redan avvisade är ett problem.

Nej SD har inget inflytande för att SD är ett rasistiskt parti. Alla andra partier har inflytande, även om de i regeringen är större än de i opposition..
Knappat logiskt påstående. SD har inget direkt inflytande därför att man befinner sig i opposition.
Exakt i samma stol skulle MP hamna om man väljer att lämna regeringen.

Att sedan konstatera om SD;s verksamhet påverkat, tja det är väl bara att jämföra de olika partiernas position i asylfrågan för ett år sedan och idag. och seda vad SD sade för ett år sedan.
Rätt basic egentligen ;)

Knappat logiskt påstående. SD har inget direkt inflytande därför att man befinner sig i opposition.
Exakt i samma stol skulle MP hamna om man väljer att lämna regeringen.

Nej, eftersom inget annat parti förhandlar eller gör upp med ett rasistiskt parti, så har alla andra partier ett större inflytande än SD.

MP kan i opposition göra upp med regeringen, andra partier kan stödja MP-s motioner. Liberalerna funderar över att göra upp med regeringen om skatter, inflytande opposition.

Nej, eftersom inget annat parti förhandlar eller gör upp med ett rasistiskt parti, så har alla andra partier ett större inflytande än SD.

MP kan i opposition göra upp med regeringen, andra partier kan stödja MP-s motioner. Liberalerna funderar över att göra upp med regeringen om skatter, inflytande opposition.
Jag tror inte MP gör upp med regeringen i vinterns stora fråga.
Och du lyfter hela tiden ordet rasistiskt parti. Om man gör bedömningen utifrån den asylpolitik man vill föra så är väl en absolut majoritet av partierna i riksdagen rasistiska.

Jag skulle nog hellre beskriva att partierna blivit/varit restriktiva vad det gäller asylfrågan.

Jag tror inte MP gör upp med regeringen i vinterns stora fråga.
Och du lyfter hela tiden ordet rasistiskt parti. Om man gör bedömningen utifrån den asylpolitik man vill föra så är väl en absolut majoritet av partierna i riksdagen rasistiska.

.

MP har redan gjort upp om vinterns stora fråga. Budgeten. Den fråga som berör i stort sett hela den svenska politiken. Större kan det inte bli.

SD är ett rasistiskt parti på grund av anledningen till att de vill föra den flyktingpolitik de vill föra, men för all del också kriminalpolitik, kulturpolitik...

Du påstår att om vi svenskar skaffar barn med invandrare så kommer deras IQ bli runt 80?

-Ja det var lite elakt, det stämmer. Det är en aningen elakt, det står också att de kan skriva ut tal åt riksdagsledamöter.

Det är också en aningen rasistiskt skrivet

-Ja ohh ja, jag är rasist, visst är jag det

Du påstår också att det är invandrare som eldar upp asylboenden

-Jajjemensan, det är inga svenskar som eldar, det är dom själv.

Om vi ska finna något positivt i Bergströms rasism så får det väl vara att han är en av få Sverigedemokrater som öppet erkänner att han är rasist….. Eller som han själv sa: ”Jag skriver inget som jag inte står för…”

MP har redan gjort upp om vinterns stora fråga. Budgeten. Den fråga som berör i stort sett hela den svenska politiken. Större kan det inte bli.

SD är ett rasistiskt parti på grund av anledningen till att de vill föra den flyktingpolitik de vill föra, men för all del också kriminalpolitik, kulturpolitik...

Du påstår att om vi svenskar skaffar barn med invandrare så kommer deras IQ bli runt 80?

-Ja det var lite elakt, det stämmer. Det är en aningen elakt, det står också att de kan skriva ut tal åt riksdagsledamöter.

Det är också en aningen rasistiskt skrivet

-Ja ohh ja, jag är rasist, visst är jag det

Du påstår också att det är invandrare som eldar upp asylboenden

-Jajjemensan, det är inga svenskar som eldar, det är dom själv.

Om vi ska finna något positivt i Bergströms rasism så får det väl vara att han är en av få Sverigedemokrater som öppet erkänner att han är rasist….. Eller som han själv sa: ”Jag skriver inget som jag inte står för…”
vinterns stora fråga är den som dominerar media. och vad har dominerat i vinter hittills?)
Tja de två senaste höstmånaderna var det ju den exploderande invandringen /flyktingströmmen och allt, absolut allt talar för att just denna fråga ska dominera de nästkommande tre månaderna.
Men du är väl av en annan åsikt?
För det är ju just denna fråga som får MP att överväga att lämna regeringen. Inte budgeten!

Att sedan konstatera om SD;s verksamhet påverkat, tja det är väl bara att jämföra de olika partiernas position i asylfrågan för ett år sedan och idag. och seda vad SD sade för ett år sedan.
För ett år sedan? Om man någon gång ska använda sig av total tvärvändning så är det i denna fråga. Och vilken jävla fart det blev efter terrordådet i Paris. Det var som om de hade eld i baken. Jag tror SÄPO har tagit tag i megafonen och vrålat några väl valda ord så Lövet sket i brallan.
gulan

För ett år sedan? Om man någon gång ska använda sig av total tvärvändning så är det i denna fråga. Och vilken jävla fart det blev efter terrordådet i Paris. Det var som om de hade eld i baken. Jag tror SÄPO har tagit tag i megafonen och vrålat några väl valda ord så Lövet sket i brallan.
gulan

Det tror jag noll på.

Problemet är att människor inte kan erbjudas tak över huvudet.

Rätt basic egentligen ;)

Eller så handlar det om att det finns extremt många flyktingar i världen just nu och att vi inte längre kan erbjuda dem tak över huvudet. I såfall skulle det ha hänt även utan SD.

gulan
Haha, dra inte på dig en infarkt, det är det inte värt. Men det ligger mycket i vad du säger ;)

Eller så handlar det om att det finns extremt många flyktingar i världen just nu och att vi inte längre kan erbjuda dem tak över huvudet. I såfall skulle det ha hänt även utan SD.
Så många fler än för ett år sedan är det nog inte. Men man har tydligen fått upp ögonen för de möjligheter som finns. Det är bara runt 30% av dem som kommer som kommer från Syrien.
Stora delar av gruppen flyr inte från krig, de flyr till en bättre liv.

*Host* åsiktsregistrering *host*

Vad tycker du om att SD vill ha åsiktsregistrering?

Vad snackar ni om? Statistik och opinionsundersökningar är inte åsiktsregistrering. Det finns redan flera undersökningar om svenska muslimers attityder gällande extremism och allt möjligt, gjorda av bland annat myndigheter som BRÅ. Precis som det finns undersökningar om attityder hos svenskar i allmänhet, män, kvinnor, kristna, pensionärer, ungdomar och i princip alla andra grupper i samhället.

Åsiktsregistrering vore det om vi skapade ett register där det stod att Alexis tycker X och julgrisen tycker Y. Det är inte åsiktsregistrering när man genom enkätundersökningar tar reda på hur många ungdomar som tycker det är okej att sina vänner röker cannabis, hur utbrett stödet för Miljöpartiet är, hur stor andel av kristna som är emot abort, hur många inrikes födda som hyser rasistiska åsikter eller hur många muslimer som sympatiserar med IS.

Liknande trådar

Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 275
Senast: Smoothi
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 920
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 626
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 557

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka