Schäfer - Brukslinjer

Sv: Schäfer - Brukslinjer

Okej, då vet jag det.

Trevliga är dom iallafall.


Nån annan som känner till dessa hundar och som vill svara?

ja det är väll huvudsaken att dom är det. Om man nu inte ska använda dom till nåt som kräver det andra så är det väl prio1 att dom är trevliga.
 
Sv: Schäfer - Brukslinjer

Ja. Jag är inte intresserad av varken bruks eller utställning.
Det viktigaste för mig är en sund, stark, frisk och bra hund som passar mig och mitt liv. Inga exteriöra räkor eller pip/stress schäfrar.

Jag har en tik efter Cliff som har passat mig som hand i hanske!

Hon är nu 12 år, inga problem med höfter, ögon eller andra fysiska problem, förutom att hon har blivit lomhörd på ålderns höst!
Hon ser ut som en 6-åring, kraftig och rakryggad. Knappt ett grått hårstrå runt noden.
Haft ett lagom aktivt liv med mig, som gårds/stall/vakthund.
Följer inte längre med på uteritterna som hon gjorde förr, men ligger troget kvar på gården och jobbar. Otroligt stabil i psyket! Jag Litar på henne till 100% i alla lägen och i alla situationer.

Jag har tränat vardagslydnad och kan ha henne med, lös överallt och i alla miljöer.
Hon är utställd 1-2 gånger i varje åldersklass, med mkt bra resultat.

Det för mig är en bra schäfer, och nu är mitt problem bara vart jag ska hitta en någotsånär likvärdig.....
 
Sv: Schäfer - Brukslinjer

okej på så vis.

Men tyvärr är jag inte rätt o hjälpa dig då jag mer eller mindre kollar dom extremare schäfrarna och dom tillhörande kennlarna. när det gäller bruks har själv en unghund som har rena brukslinjer.

IMG_7144.jpg
 
Sv: Schäfer - Brukslinjer

Nej men så frågade jag inte bara dig heller :smirk:

Tack för ditt svar dock, :bow:

jag undrar fortfarande om det finns någon här med erfarenhet av dessa två hannar? Tex avkommor.....
 
Sv: Schäfer - Brukslinjer

Saken med Rapports E-kull är att hanarna fick lite mycket i sig och det kan mycket väl vara fadern som ligger bakom. Jag skulle däremot inte kalla det dåliga hundar, utan de kräver bara sin förare. Tikarna i kullen uppvisar samma goda egenskaper som hanarna, men är mer lätthanterliga. De är dessutom jämna. Jag har träffat två systrar till Exxon förutom honom själv och jag föredrar kullens tikar faktiskt. Eassa har jag dock inte träffat, men hört att också hon liknar sina systrar. Mycket fräs, men alla fyra tassarna står på backen.

Modern Rapports Beriva har dessutom tidigare lämnat D-kullen, där tre gått till tjänst och fyra tävlas framgångsrikt i både spår och sök. Tre av tikarna har använts i avel.

Just i E-kullens fall skulle jag inte vara orolig att använda någon av dem i avel. Tiklinjen är stark och homogen och lämnar mycket goda SBK-racers. Överlag verkar Rapports kennel ha gjort lite tvärtom vad gäller val av avelsdjur. Många ser bara till hanen och leta upp en stjärna till pappa medan mamman är...tja....snäll. Så vitt jag vet bygger dock Rapport på starka tiklinjer där man försöker kombinera detta med så bra hanar som möjligt. Det är något som E-kullen har med sig.

Det vore ju däremot dumt att blunda för det faktum att kombinationen med Azco kan ha blivit lite för mycket i fallet med hanarna. Det måste man tänka på när man väljer partner till både Exxon och övriga. Exxon har i dagsläget en kull med Torboldts Alba och de blir ett år i februari. Det ser lovande ut än så länge och där finns inga problem hittills vad jag vet.

Själv skulle jag inte tveka på en hund från Rapports, speciellt inte där Berivas linjer finns representerade. Rivas mamma Contacts Delight är ju också mamma till Arista (SM 2002 &2003) och Alison som i sin tur lämnat C-kullen där Canis Lupus och Casper finns. I D-kullen efter Riva finns Dundra och Debra. Alla dessa avkommor har varit Sm-kvalade, utom Debra som blivit två i SSM BSL istället.

Jag oroar mig därför inte så mycket över vad Exxons pappa lämnade efter sig då styrkan i kennelns avel inte verkar ligga hos hanarna utan i tiklinjerna. Väljer man då att låta exempelvis Eassa föra dessa linjer vidare i kombination med rätt hane torde det generera fler SM-kandidater. Samma gäller Exxon bara man tar hänsyn till vad som finns bakom och jag finner det inte så troligt att den hunden skulle lämna riktigt vassa avkommor. Saken vore annorlunda om man använde någon av hans bröder. Dock är trots allt både Ego, Exzo och Exter korade med inte alltför tokiga poäng. Ebbe är en hund som jag överlämnar till någon annan att diskutera då jag inte vet hur det förhöll sig med honom riktigt. Då låter jag också bli att spekulera.

Jag kan dock förstå att det förekommer en del rykten om Rapports. Det brukar bli så när någon är på väg uppåt, men deras statistik talar för sig själv och jag gillar den och deras hundar.

Värt att nämna om just Exxon är också att han tog sig till Elit spår på bara sex starter, endast 2,5 år gammal. Då var han inte direkt övertränad heller utan han gick mest på egen förmåga.
 
Senast ändrad:
Sv: Schäfer - Brukslinjer

jag gillar också rapports filosofi! och de verkar få fram väldigt trevliga hundar. vad jag har förstått är det första (?) gången det blir så för mycket, och jag vet inte ens om det stämmer att de kommer använda hanen igen. men OM man nu tycker att Exxon eller Eassa verkar fina och vill ha en valp efter någon av dem så kanske man inte ska välja en ur en kombination med en lite vassare hund.

vissa saker går inte att läsa på uppfödarnas hemsidor. jag tyckte (och tycker väl fortfarande) att Molars hundar verkar kanon (de har super ledstatistik dessutom) men har hört av dels piru, dels på andra ställen att de är lite för på och piper/skriker. på hemsidan står det bara hur bra de är och hur mycket drifter de har.
 
Sv: Schäfer - Brukslinjer

Kan det bli för mycket`???

Tror inte det på sånt ja utan det är upp till föraren om det är för mycket.
Men det kan vara för mycket för mig men du klarar av det men det betyder ju inte då att det är hunden som har för mycket. Utan vi passar inte med alla med alla hundar,
 
Sv: Schäfer - Brukslinjer

det är som med hästavel. det gynnar ingen att bara avla fram djur till den yttersta eliten.
 
Sv: Schäfer - Brukslinjer

När Exxon parades med Alba vet jag att man tänkte på att få fram hanterbara hundar. Alba är ju trevlig och bra för tävling, men inget extremt eller svårt. Enligt Exxons ägare är också Rapports medvetna om att det blev lite mycket (och det var första gången), vilket de säkert väger in vid ev parningar. Eassa parades ju senast med Vargfjells Buddy, som jag inte vet mycket om, och vi får väl se hur det blir.

Men det är sant, man kan inte läsa allt på hemsidan. Däremot har jag bara positivt att säga om de Rapporthundar jag träffat. Exi kunde jag har tagit med mig hem.
 
Sv: Schäfer - Brukslinjer

Fast om man avlar med stjärnor som mål får man medelmåttorna med på köpet. Avlar man med medelmåttor som mål får man istället skräp med på köpet.
 
Sv: Schäfer - Brukslinjer

Dock kan jag hålla med om att hundarna ska vara hanterbara och föriga. Det är ingen omöjlighet att få fram hundar som både är föriga, men ändå rejäla. Tydligen skulle till och med jag klarar av den lille svarte (säger den där förvirrade Piru), just för att han är så mjuk på det viset.
 
Sv: Schäfer - Brukslinjer

Dock kan jag hålla med om att hundarna ska vara hanterbara och föriga. Det är ingen omöjlighet att få fram hundar som både är föriga, men ändå rejäla. Tydligen skulle till och med jag klarar av den lille svarte (säger den där förvirrade Piru), just för att han är så mjuk på det viset.

Jag kan ändra det uttalandet nu :-) det är betydligt mer hund nu.
 
Sv: Schäfer - Brukslinjer

det är det jag menar. att hunden är lätt att hantera är a och o. en riktigt duktig förare klarar säkert av en hund som är lite svårare att hantera (det verkar nästan eftertraktat? läste på molars om en hund som var extremt förarhård, och detta nämdes i positiva ordalag???).

jag ser inte några motsättningar i att hunden är förig och ändå har bra sprutt i sig.
 
Sv: Schäfer - Brukslinjer

men just schäfern SKA vara "en hund för alla". det är det som gör den rasen. att den är så otroligt mångsidig och "lätt". varför inte skaffa sig en malle om man vill ha en hund med mer temprament?
 
Sv: Schäfer - Brukslinjer

men just schäfern SKA vara "en hund för alla". det är det som gör den rasen. att den är så otroligt mångsidig och "lätt". varför inte skaffa sig en malle om man vill ha en hund med mer temprament?

Har du sett dom gammla schäfrarna dom är då inte för svensson o vem har sagt att schäfer är en svensson hund???

Det är ju vi som gjort den till det idag, men det ska vara temprament.
och om inte jag vill ha en IKEA Schäfer ska jag lägga ner då för det inte finns hundmatrial åt mig för min gammla slitna mor ska också kunna ha samma hund från samma kennel.

nej det där köper jag rakt av inte!!!
 
Sv: Schäfer - Brukslinjer

du missade mina citationstecken? jag menar inte att hunden passar varenda människa, men att det ska vara en hund som man inte behöver vara expert för att klara av. ett bra val som första brukshund helt enkelt. kännetecknet för en schäfer är att den har en hjärna som den faktiskt använder. och så tycker jag att det ska förbli.

men du kanske har en bra förklaring på varför man vill ha en extremt hård, tuff hund med bara ben och tänder?
 
Sv: Schäfer - Brukslinjer

Jag vet inte varför dom tycker så? bara korkat!

det finns kennlar för alla smaker
om jag vill ha en extrem skyddsschäfer så ska det finnas det åt mig.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 683
Senast: linnsan
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 384
Senast: Troll
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 409
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 529
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp