Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Har inte läst hela tråden, men du har inte funderat på Kelpie? Min kelpietjej är gärna med i stallet och på ridturer - och tränas/tävlas i lydnad och bruksJag vill ha en hund att köra bruks och lydnad med, men som kan koppla av tillräckligt för att klara att vara med när jag rider hästarna.
Vill du ha "mycket" hund som ska kunna duga till "allt" måste tyvärr oxå någon av föräldrarna vara något mer extrem än det du söker. Detta då valparna normalt inte nedärver allt från föräldradjuren. .
[/url]
Detta måste jag invända i mot. Detta med avel går väl ändå ut på o välja 2 hundar som passar så perfekt ihop att valparna ska bli bättre eller lika bra som sina föräldrar. Vore det inte så skulle inte vi ha några hundar i dag om inte aveln gick framåt hela tiden. Det är ju det som gör aveln så svår o komplicerad o lyckas få jämna och bra kullar som är i samma kaliber som föräldrar djuren. Men målet för varje seriös kennel måste ändå vara o försöka få fram bättre hundar hela tiden.
Till Love_Travare:
Det finns inget som heter "skyddslinjer".
Det finns enbart hundar som är lämpade och direkt olämpade för att träna skydd med. Får man tag i det sistnämnda i en schäfer så tror i alla fall jag att det är något med trådarna i knoppen på det djuret som är fel eller så har aveln gått helt galet.
Jag förstår indirekt vad du menar och du ska vara noga med att veta, innan du skaffar en schäfer. Köper du en från en seriös uppfödare med s k "brukslinjer" kommer du med största sannolikhet oxå få en schäfer med vad du kallar "skyddslinjer". Sådan är schäfern och sådan är dess mentala beskaffning. Det finns naturligtvis de som är lättare att ha att göra med än andra men med arbetsvilja och stabil mentalitet i en schäfer så får du oxå lite att stå i.
En sista fråga till er båda,
har ni träffat min hund någon gång, med tanke på era, i detta forum, tidigare bedömningar av honom?
Tack igen!
www.bosco.se
Håller faktiskt med här till viss del - som ett exempel kan jag ta en tik uppfödd av mig som var högst meriterad av alla; 114 förstapris i elitlydnad och flera 2:a pris i elitklass på jaktprov - men långt ifrån den hund som har haft mest kapacitet av de hundar jag fött upp. Men hon hade en väldigt duktig - och framförallt målinriktad förare! Själv stirrar jag mig alltså inte blind på meriter när det gäller val av avelshundar, jag ser mycket mer till individen och dess mentalitet och arbetsförmåga. Det är inte alls säkert att den som är högst meriterad är den bästa hunden, och inte heller den som nedärver de bästa egenskaperna.Har från kunniga hundförare (inom annan ras, men ändå) hört att de anser att i ett bra arbetsekipage, så beror det till 20% på hundens förutsättningar och till 80% på föraren och dennes träningsmetoder etc.
Personligen skulle jag nog vilja jämna till de siffrorna lite grand, men visst ligger det en del sanning det
*knapplån*Men hade det varit en sämre hund hade de kanske bara fått 50 1:a pris... Hade det varit en ännu sämre hund så hade den kanske aldrig fått ett 1:a pris oavsett hur duktig Matte är. Jag tänker mycket på hundar med mycket stora rädslor. Hundar som nästan blir innåtvända. Kommer man verkligen så långt med sådana vrak till hundar?