Schäfer - Brukslinjer

Sv: Schäfer - Brukslinjer

Bara för den får höga poäng betyder då inte det att det är en skyddshund för det.
Som skyddet ser ut i dag får man mest poäng för lydnaden hunden utför i skyddet inte sin vilja o försvara sig som IPO gick ut på från begynnelsen.
 
Sv: Schäfer - Brukslinjer

:love: :love: I slutet på -60 talet fick jag 9 år gammal tävla med en härligt erfaren schäfertik.Vi vann DM i Norrköping.Hon hette Malou:love: Jag var inte så duktig på att hålla isär Väääänster OM MARSCH,med Hööööger OM MARSCH.Men "Malla" hon buffade till mig, så vi helt korrekt kom dit vi skulle.Hon var en ängel:love:
Annars på "Bruksis" hade de många fina,från en kennel som hette,Silverpilen.Det var tider det:rofl: Kunde spendera heeeela helgerna,och bara drömma om att få en så`n,när de vuxna var inne på apellplan och tränade.
Synd att en så härlig ras fått ta så MKT skit från oss människor:mad:
:idea: Men,inte ens då,på den g:a goda tiden,var detta en ras som skulle hamna hos ngn som aldrig varit i kontakt med,eller haft hund innan.Det finns det andra raser,som kan visa vägen mot ett ägande av schäfer vid senare tillfälle.
Detta sagt av en hundälskare,oavsett rase.:rofl: Men Pudel ÄR häftigt att "lära" sig hund på.;)
 
Sv: Schäfer - Brukslinjer

Jag vill ha en hund att köra bruks och lydnad med, men som kan koppla av tillräckligt för att klara att vara med när jag rider hästarna.
Har inte läst hela tråden, men du har inte funderat på Kelpie? Min kelpietjej är gärna med i stallet och på ridturer - och tränas/tävlas i lydnad och bruks :)
 
Sv: Schäfer - Brukslinjer

Njae har väl tittat på rasen o så, men tycker inte att den passar mig riktigt. Men nu är det inte så att jag har kört in mig endast på schäfer, utan schäfer blir det om jag hittar en kull jag tycker verkar vettig, så jag håller alla dörrar öppna.
Men tack ändå:)
 
Sv: Schäfer - Brukslinjer

Hej alla,
har följt diskussionen under detta inlägg under kort tid och detta under den senaste veckan. Intressant hur man diskuterar, tycker och framförallt känner.

För om sanningen skall fram är det väl så att man oftast låter känslor styra framför den krassa sanningen.

Val av valp skall ju trots allt utgå ifrån vad du som förare har för avsikt/mål med din nya hund, hur dina kunskaper är och i mångt och mycket vilken form av hjälp man har till hands.

Vill du ha "mycket" hund som ska kunna duga till "allt" måste tyvärr oxå någon av föräldrarna vara något mer extrem än det du söker. Detta då valparna normalt inte nedärver allt från föräldradjuren. Det som många lurar sig på idag är att titta på tävlingsresultat på SM, osv och då lätt får fel bild av djuret.
Det man inte får glömma är att det bakom dessa hundar ligger ofantlig mängd med träning och de förare som tar sig till dessa kval är otroligt duktiga hunddressörer och har du det i fingrarna kan du ibland få ut mer på tävlingsplan än vad hunden egentligen är i själva verket .

Tag hjälp av någon som kan mycket om mentalbeskrivning och är neutral när du ska köpa hund och kom ihåg, i hundvärlden lever de flesta på hörsägen.
Har t ex på senare tid och bl a i detta forum fått se uttalanden om min egen tjänstehund "Qurare Bosco".

Talar naturligtvis "för min egen sjuka mor" men Bosco är en av de hundar idag som är att anse såsom föredömlig avelshane. Detta då han är mkt stabil i sitt psyke och ligger högt i många av de egenskaper som man letar efter då man söker material för tjänst o bruks.
Hans rykte om att mer eller mindre vara ngn form av galning kan med det bestämdaste avfärdas här och nu.

Till syvende och sist är det vad du som valpköpare sätter ner i hunden som valp och i dess fortsatta liv. Att köpa valp är lite av ett lotteri och för det mesta blir det vinst, om än inte storvinst varje gång.

Tack för mig och lycka till alla valpköpare!!!
http://www.bosco.se
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Schäfer - Brukslinjer

Ja, jag tänker ju inte göra som så att jag kärar ner mig i en valp som ser gulligt ut hos uppfödaren, och sen upptäcker att valet av hund var helt fel. Det är inte rättvist mot vare sig mig själv eller hunden.

Därför vände jag mig hit till Buke, eftersom att det finns några som har mer kunskaper än vad jag själv har på "schäferområdet". Men ju mer jag är inne på olika schäfer-kennelsidor, både svenska och utländska, desto mer lär jag mig om vad man ska titta efter, och vad man ska akta sig för.

Blir det schäfer, vilket det lutar väldigt åt, då letar jag efter en hund som har brukslinjer rakt igenom. Jag vill inte att det ska finnas några utställningslinjer i den just pga att jag har sett utställningsschäfrar på bild och i verklighet, och den typen är inget jag någonsin kommer att vara intresserad av.

Men jag vill inte ha en superextrem schäfer som bara har skyddslinjer i sig, för det tror jag blir alldeles för mkt hund. Visst, det kan finnas nån sån linje i den, men renodlad skyddshund är inget jag letar efter. Utan jag vill ha en schäfer som är sund, har bra huvud, arbetslust och kroppsliga funktioner för det. En hund som ska hålla båda mentalt och fysiskt.

Men jag kollar vidare på lite kennlar, och ska ut när jag fått körkort och kolla på de kennlar där de har hundar jag vill titta på IRL. Så förhoppningsvis kommer det en valp i min väg som är vad jag letar efter.
 
Sv: Schäfer - Brukslinjer

Vill du ha "mycket" hund som ska kunna duga till "allt" måste tyvärr oxå någon av föräldrarna vara något mer extrem än det du söker. Detta då valparna normalt inte nedärver allt från föräldradjuren. .
[/url]


Detta måste jag invända i mot. Detta med avel går väl ändå ut på o välja 2 hundar som passar så perfekt ihop att valparna ska bli bättre eller lika bra som sina föräldrar. Vore det inte så skulle inte vi ha några hundar i dag om inte aveln gick framåt hela tiden. Det är ju det som gör aveln så svår o komplicerad o lyckas få jämna och bra kullar som är i samma kaliber som föräldrar djuren. Men målet för varje seriös kennel måste ändå vara o försöka få fram bättre hundar hela tiden.
 
Senast ändrad:
Sv: Schäfer - Brukslinjer

Detta måste jag invända i mot. Detta med avel går väl ändå ut på o välja 2 hundar som passar så perfekt ihop att valparna ska bli bättre eller lika bra som sina föräldrar. Vore det inte så skulle inte vi ha några hundar i dag om inte aveln gick framåt hela tiden. Det är ju det som gör aveln så svår o komplicerad o lyckas få jämna och bra kullar som är i samma kaliber som föräldrar djuren. Men målet för varje seriös kennel måste ändå vara o försöka få fram bättre hundar hela tiden.

Naturligtvis går det ut på det, men det innebär ju då oxå att man till största del måste välja utifrån de mentala egenskaperna och viljan att arbeta och inte framför allt titta på tidigare resultat på tävlingar, etc.
Jag sa oxå att det var då man önskade en hund med "mycket i", som man i de flesta fall var tvungen titta efter åtminstone ett ngt mer extremt föräldra-djur.
Till gemene man räcker den normala uppfödningen.
Men idag finns det faktiskt en hel del kennlar som håller med mig (tror jag) och numera kallar sig för uppfödare av hund mot "bruks & tjänst" och avlar oxå i mångt och mycket på djur importerade från, södern, mm av det s k mer extrema slaget.

Schäfer-aveln i Sverige var ju på slutet av 80-talet i mångt och mkt på väg att gå fullständigt åt pepparn. Schäfern var sönderavlad och tyvärr så lider våra kära uppfödare till viss del av det fortfarande idag.
Så frågan är om schäfern av idag är ett bättre djur än sjuttio-/åttio-talets variant - tveksamt, om man tittar på det stora hela.

Varför tror du att polis, militär och andra myndigheter har svårt att hitta bra och mentalt lämpliga hundar.
En av de orsakerna tror jag man finner i ovan.

Vill med bestämdhet understryka att jag inte framför någon kritik mot samtliga uppfödare men det finns nog en del som behöver en rejäl titt i spegeln innan även Schäfern har avlat bort sina ursprungliga egenskaper, som Rottweilern t ex.

Till Love_Travare:
Det finns inget som heter "skyddslinjer".
Det finns enbart hundar som är lämpade och direkt olämpade för att träna skydd med. Får man tag i det sistnämnda i en schäfer så tror i alla fall jag att det är något med trådarna i knoppen på det djuret som är fel eller så har aveln gått helt galet.
Jag förstår indirekt vad du menar och du ska vara noga med att veta, innan du skaffar en schäfer. Köper du en från en seriös uppfödare med s k "brukslinjer" kommer du med största sannolikhet oxå få en schäfer med vad du kallar "skyddslinjer". Sådan är schäfern och sådan är dess mentala beskaffning. Det finns naturligtvis de som är lättare att ha att göra med än andra men med arbetsvilja och stabil mentalitet i en schäfer så får du oxå lite att stå i.

En sista fråga till er båda,
har ni träffat min hund någon gång, med tanke på era, i detta forum, tidigare bedömningar av honom?

Tack igen!
www.bosco.se
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Schäfer - Brukslinjer

Det jag sagt om Bosco kommer från uppföddare som användt han i avel och folk eller seriösa bruks folk som sett han eller som har hundar efter han så det lär nog stämma rätt så bra iaf. Men det kanske inte var menat till mig vad vet ja.
 
Senast ändrad:
Sv: Schäfer - Brukslinjer

Till Love_Travare:
Det finns inget som heter "skyddslinjer".
Det finns enbart hundar som är lämpade och direkt olämpade för att träna skydd med. Får man tag i det sistnämnda i en schäfer så tror i alla fall jag att det är något med trådarna i knoppen på det djuret som är fel eller så har aveln gått helt galet.
Jag förstår indirekt vad du menar och du ska vara noga med att veta, innan du skaffar en schäfer. Köper du en från en seriös uppfödare med s k "brukslinjer" kommer du med största sannolikhet oxå få en schäfer med vad du kallar "skyddslinjer". Sådan är schäfern och sådan är dess mentala beskaffning. Det finns naturligtvis de som är lättare att ha att göra med än andra men med arbetsvilja och stabil mentalitet i en schäfer så får du oxå lite att stå i.

En sista fråga till er båda,
har ni träffat min hund någon gång, med tanke på era, i detta forum, tidigare bedömningar av honom?

Tack igen!
www.bosco.se

Ja, jag menade att jag inte vill ha en schäfer som är jätteextrem och där uppfödaren påtalar att kullen förmodligen kommer att vara avsedd för skydd, utan jag vill ha en hund med "go" i, men inte extremt mkt. Så visst, det kommer säkert att vara skyddslinjer i den framtida hunden, men jag vill ju inte köra skydd med den, varför det är onödigt för mig att leta efter en kull med bara skydd i sig så att säga.

Självklart kommer det inte vara som så att jag tror att en schäfer är en soffliggare som bara behöver en timmes promenad så är den nöjd. Sån är inte min nuvarande hund heller, så det är ingen fara ;)

Sen det sista, det enda jag skrivit om Bosco, var tillsammans med ett annat gäng avelshanar som jag personligen gillade. Vet inget annat jag skrivit?
 
Sv: Schäfer - Brukslinjer

Ett tips i all välmening: Länka inte till din hemsida i dina inlägg. Det är inte tillåtet enligt forumsreglerna ;)

Har från kunniga hundförare (inom annan ras, men ändå) hört att de anser att i ett bra arbetsekipage, så beror det till 20% på hundens förutsättningar och till 80% på föraren och dennes träningsmetoder etc.

Personligen skulle jag nog vilja jämna till de siffrorna lite grand, men visst ligger det en del sanning det :cool:
 
Sv: Schäfer - Brukslinjer

Jag får hålla med dig i mångt och mycket. Hunden blir vad man gör den till sålänge man utgår från rasens behov och förutsättningar. Jag är själv på jakt efter bruksschäfer och har jag tillslut en bra hund i handen är det upp till mig sen att försöka göra rätt för den,vilket jag åtminstone hoppas på att jag kan.Men med lite hjälp från olika håll ska det nog gå bra:D . Jag tror förvisso att man enbart genom avel kan få fram topp hundar, men en hund kan fortfarande vara bra trots att den inte gått SM eller högre eller dyl.
Fördelen med titlar är ju att man vet vad kommade valpar efter hunden KAN vara kapabla till. Dock med rätt man i snöret.
 
Sv: Schäfer - Brukslinjer

Jag undrar om man haft en riktigt bra hund, eller en riktigt dålig hund när man säger så? Med vissa hundar spelar det ingen roll åt vilket håll föraren är dålig eller bra. Det går ändå skitdåligt eller hur bra som helst.
 
Sv: Schäfer - Brukslinjer

I mångt och mycket hade gubben en poäng, men som sagt; Jag personligen skulle valat jämna till de siffrorna en aning ;)
 
Sv: Schäfer - Brukslinjer

Har från kunniga hundförare (inom annan ras, men ändå) hört att de anser att i ett bra arbetsekipage, så beror det till 20% på hundens förutsättningar och till 80% på föraren och dennes träningsmetoder etc.
Personligen skulle jag nog vilja jämna till de siffrorna lite grand, men visst ligger det en del sanning det :cool:
Håller faktiskt med här till viss del - som ett exempel kan jag ta en tik uppfödd av mig som var högst meriterad av alla; 114 förstapris i elitlydnad och flera 2:a pris i elitklass på jaktprov - men långt ifrån den hund som har haft mest kapacitet av de hundar jag fött upp. Men hon hade en väldigt duktig - och framförallt målinriktad förare! Själv stirrar jag mig alltså inte blind på meriter när det gäller val av avelshundar, jag ser mycket mer till individen och dess mentalitet och arbetsförmåga. Det är inte alls säkert att den som är högst meriterad är den bästa hunden, och inte heller den som nedärver de bästa egenskaperna.
 
Sv: Schäfer - Brukslinjer

Men hade det varit en sämre hund hade de kanske bara fått 50 1:a pris... Hade det varit en ännu sämre hund så hade den kanske aldrig fått ett 1:a pris oavsett hur duktig Matte är. Jag tänker mycket på hundar med mycket stora rädslor. Hundar som nästan blir innåtvända. Kommer man verkligen så långt med sådana vrak till hundar?
 
Sv: Schäfer - Brukslinjer

Nej, det gör man inte. Vraken kommer nog aldrig ut på en tävlingsplan alls. Dåliga hundar gör inga lysande resultat heller. En medelmåtta kan däremot ta sig till SM med rätt förare.
 
Sv: Schäfer - Brukslinjer

Men hade det varit en sämre hund hade de kanske bara fått 50 1:a pris... Hade det varit en ännu sämre hund så hade den kanske aldrig fått ett 1:a pris oavsett hur duktig Matte är. Jag tänker mycket på hundar med mycket stora rädslor. Hundar som nästan blir innåtvända. Kommer man verkligen så långt med sådana vrak till hundar?
*knapplån*
Nu vill jag förstås ha sagt att den tiken som jag tog som exempel verkligen inte var någon dålig hund, tvärtom! Hon kom för övrigt ur en mycket jämn och lyckad kull. Men jag har själv haft syskon och syskonbarn (och nu syskonbarnbarn) till den tiken som har haft mycket mer kapacitet än hon, men inte kommit lika långt tävlingsmässigt pga att jag inte har haft samma möjligheter att tävla. Vad jag ville säga med mitt inlägg var att meriterna definitivt inte säger allt om en hund.
Men jag håller med om att en hund med stora rädslor kommer man nog inte så långt med, hur duktig man än är.
 
Senast ändrad:
Sv: Schäfer - Brukslinjer

Knapplån...

Rätt hund, till rätt människa, på rätt plats. Mycket få hundar är dåliga, men alla hundar passar inte alla människor eller alla platser.

Min mor har en stor, gammeldags bruksschäfer med raka linjer, förarvek, smart och ambitiös. På sin gata i sta'n bland sällskapshundsägarna blir morsan utskälld för att äga ett monster. Och när hon söker hjälp för detta bland hundfolk, blir hon utskälld för att se ett monster i en så talangfull och ljuvig varelse.

Jag har nog hunden att tacka för att jag öht har en av mina nära i livet, men om jag kunde vrida tillbaka tiden hade jag kämpat ännu hårdare för att mamma inte skulle ha köpt henne.

Hon skulle nog ha blivit en ypperlig tjänstehund. Men det är svårt att ha mycket hund i vardagen, särskilt som många hundägare runt omkring inte är särskilt rutinerade. Många Schäferar läser sin förare extremt väl och lyder ibland signaler som inte var avsedda.

Mitt råd är att inte skaffa (bruks)schäfer som första hund - vilket inte är fallet för TS. Att inte skaffa schäfer om du inte är intresserad av hund och har tid att gå på brukshundsklubben, kurser etc. En sådan hund är inte en assecoar. En bra bruksschäfer behöver ett jobb.

Om du skaffar dig hunden, tala med lite olika uppfödare om vad du kan om hundar, hur mycket tid du har och vad du vill ha ut av ditt hundägande. De kan kanske tipsa om linjer som passar just dig. Det är lite som med halvblod - Briar vore inte en bra häst om han hamnat hos lilla Lisa 14 år. Däremot kanske Lisa ska ha en helt annat halvblod av linjer som inte smäller lika högt bland de som tävlar SM, EM, VM etc
 
Senast ändrad:
Sv: Schäfer - Brukslinjer

Nu menar jag inte att du är Lisa, utan att de som tävlar ställer krav på egenskaper som inte alltid är önskvärda i andra miljöer. Du ska hitta en hund som passar dig och inte stirra dig blind på resultatlistor.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 683
Senast: linnsan
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 384
Senast: Troll
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 401
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 529
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp