Schäfer - Brukslinjer

Sv: Schäfer - Brukslinjer

Nej, inte är Schäfer en hund för alla inte. Det finns det ingen ras som är. En Schäfer är till för de som vill jobba seriöst med hunden och som vet hur man hanterar hund. Jag ser det inte direkt som någon nybörjarras och ryser över de nallebjörnsvarianter som avlas fram. Schäfern är och förblir, i mina ögon, en hund för bruks och tjänst och vill man inte syssla med det ska man välja någon annan ras.

Naturligtvis ska det inte krävas samma pondus och kunskap att hantera en Schäfer som en KO, men det ska inte vara någon labbe med ståndöron heller. SBK-racern ser jag som den enklaste varianten och sedan kan det gå uppåt mot de mer extrema som Pirus kennels hundar. Dock ska det inte avlas fram några extremt förarhårda hundar och jag förstår inte varför någon skulle tycka att det är positivt.
 
Sv: Schäfer - Brukslinjer

du såg inte heller mina citationstecken ser jag. alla hundar som är avlade för arbete ska få arbeta, det är en förutsättning för att hunden ska må bra. på samma sätt som att hunden ska få mat, kunna uträtta sina behov och inte lämnas ensam för länge. att en understimulerad hund blir svår att hantera betyder inte att hunden har en dålig mentalitet.

sedan vet jag inte vad labbe har med saken att göra? en labbe är en helt annan typ av hund som är svår på ett helt annat sätt. fast även labbar kan bli ruskigt förbannade, även om de bör ha högre trösklar (men det finns det minst en här inne som inte har). och även labbar kan bli snudd på ohanterbara när de blir understimulerade (min blir snart 7 men är fortfarande "a pain in the ass" om han får vila från träning mer än ett par dagar).
 
Sv: Schäfer - Brukslinjer

*kl*

Har funderat och tittat runt på lite olika schäferkennlar, och läser lite på buke/aktivhund om schäfer och har blivit lite klokare.

Sen vet jag inte riktigt om jag vill ha en valp, utan jag är nog intresserad av unghund/vuxen hund. Är det bara negativt att ta hand om en vuxen hund mot valp? För jag fick lite tips om att vissa kennlar brukar omplacera sina tikar efter ett tag, alternativ att man är fodervärd åt ev. unghundar dom har. Är det en dum idé?

Sen, får man lägga ut länkar på olika kennlar här på buke för att diskutera kenneln?
 
Sv: Schäfer - Brukslinjer

Kanske inte precis det du önskar eller så men den kenneln jag tipsade om har ett tjänstehunds ämne ute nu..
 
Sv: Schäfer - Brukslinjer

Gahh!!! :eek:
Dom moderna ser ju förjävliga ut! :mad:

´Vilka godingar från förr :love: Om man kunde ta en tidsmaskin och köpa valp istället....

Tror dock jag har hittat en bra nu... *hoppas*
 
Sv: Schäfer - Brukslinjer

Ja, verkligen!
Framtill 70 såg dom fina ut, sen under mitten på 70 - början på 80-talet verkar det gå utför.

Får man fråga från vilken kennel din tilltänkta kommer från?
 
Sv: Schäfer - Brukslinjer

*knapplån*

Hur är det med Triumphs Izaro egentligen? Han är väl en ren utställninsghund men som om jag inte minns fel även tävlat IPO?
 
Sv: Schäfer - Brukslinjer

*knapplån*

Hur är det med Triumphs Izaro egentligen? Han är väl en ren utställninsghund men som om jag inte minns fel även tävlat IPO?

Ja den har tävlat IPOIII med rätt så höga poäng men inge vidare till skyddshund om man ska vara ärlig sett en film med hunden från nån tävling. Mest lydnad den får betalt för.
 
Sv: Schäfer - Brukslinjer

Ja den har tävlat IPOIII med rätt så höga poäng men inge vidare till skyddshund om man ska vara ärlig sett en film med hunden från nån tävling. Mest lydnad den får betalt för.

Aha oki! Jag såg att den hade artros med? Avlar man på sånt? Jag förstår det inte.
 
Sv: Schäfer - Brukslinjer

Fast ärligt... HUu många hundar är så extrema egentligen? Köper man från en normal schäferkennel så får man väl knappast en sådan extrem hund?

Jag har många kompisar med vanliga schäfrar och faktiskt så ser ingen ut så där. De ser normala ut och de är jättetrevliga.
 
Sv: Schäfer - Brukslinjer

Amerikanarna är ju alltid lite extrema, men nog sjutton är de Schäfrar från utställningslinjer övervinklade bak med räkstjärtar, om det nu är sådana man menar med vanliga Schäfrar. Tragiskt egentligen, det borde vara bruksvarianten som räknas som vanlig och utställning som en sällsynt avart.
 
Sv: Schäfer - Brukslinjer

Nej du har säkert rätt!

Blev lite chockad bara!

Jag har en av den "gamla" typen vilket jag är väldigt glad för, och hållbar har hon visat sig vara också!
Nästa helg hämtar jag hem min nya valp, som också är av den modellen så visst finns det bra, fina schäfrar att få tag på tack o lov! :)
 
Sv: Schäfer - Brukslinjer

Får man lägga ut länkar till olika kennlar här i forumet och diskutera dem, eller måste det ske "undangömt"? Om så är fallet, finns det någon här som är villig att hjälpa mig då? Har kollar runt på ett par kennlar, men vet inte riktigt vad de oliak kennlar står för osv. Någon som vill diskutera över msn eller liknande?

Sen tittade jag lite för skojs skull (hade lite tid över) på GSD Pedigreedatabase på olika hundar och hittade denna bilden:
http://www.pedigreedatabase.com/gsd/pedigree/125607.html
Bara jag som tycker att det ser hemskt ut att hundarna redan som valpar har räkstjärtar?
 
Sv: Schäfer - Brukslinjer

Ja, tyvärr är det ju det. Sökte på en Triumph's hund så vad förväntar man sig.

Men det är alltså meningen att hunden ska gå på haserna redan som valp? Är det så illa?
 
Sv: Schäfer - Brukslinjer

Ja den har tävlat IPOIII med rätt så höga poäng men inge vidare till skyddshund om man ska vara ärlig sett en film med hunden från nån tävling. Mest lydnad den får betalt för.

Vet inte vad du fått det ifrån?! går man in på skk:s hunddata så är det lydnaden på alla hans prov som har sämst poäng, och skyddet och spåret högst:angel:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 683
Senast: linnsan
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 384
Senast: Troll
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 401
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 529
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp