Schäfer - Brukslinjer

Sv: Schäfer - Brukslinjer

Ja, du är alltid lika snabb på att hacka ner på allt som kan tänkas vara fel som någon annan säger :crazy: Du besitter massor av kunskap, kan du inte tagga ner lite och använda kunskapen på ett trevligt sätt?

Jag har sett både bra och dåliga hundar vad gäller skyddsarbete och vet vad en bra hund innebär i sådana sammanhang... Kanske jag använde mig av fel uttryck och nämde skärpa istället för försvarslust, men gissar att de flesta här förstod vad jag menade, ser ingen alledning till att hacka på en sån grej.

Om man har problem o veta vad hunden tar fram hur vet man att ens hunden har mycket av nåt?

Jag har inga problem med att veta vad min hund tar fram och inte, hon är inte okontrollerbar på nåt sätt eller tar fram sånt hursomhelst, det skrev jag tydligt. Skrev även att jag inte jobbar med det för tävlingsbruk, inte heller har jag någon nytta av att ha en sån hund i jobbet och arbetar därför inte så hårt med det men vi går våra "ronder" på klubben och tränar på så som passar oss.

Att hon har skärpa (fel ord igen då förstås...) fastän man lätt får för sig att det är en vek hund vet jag av erfarenhet, och det skrev jag också- läs gärna innan du svarar. Jag har blivit överfallen två gånger och hunden har (till min stora förvåning faktiskt) försvarat mig för fullt. Inte bara i ett första skede utan verkligen för fullt så du behöver inte upplysa mig om att min hund kommer att backa...

Kan för övrigt hålla med, Turbaz har fått fram både bra och mindre bra hundar men som jag fattat det så är TS inte ute efter en elithund till varje pris. Hon vill ha en vettig bruksschäfer med bra exteriör och ett temperament som även tillåter lata dagar hemma ibland och då håller jag fast vid min rekommendation.

Hade inte för avsikt att här argumentera för min hund och vad hon kan eller inte, inte heller att tjafsa om ordval- ville bara hjälpa TS med ett tips om en kennel som uppfyller hennes krav. Diskussionen har blivit en helt annan än trådskaparens ursprungliga fråga... Hoppas att tråden kan återgå till det som den startades för.
 
Senast ändrad:
Sv: Schäfer - Brukslinjer

Jag hade inte tänkt tävla skydd utan lydnad och spår :) Det känns bra med en labbe för oss i alla fall. Snart börjar vi nedräkning av timmarna tills den lilla skrutten får komma hem.. inte långt till fredag nu :love: :bump:
 
Sv: Schäfer - Brukslinjer

Det finns nog ingen kennel som bara fått bra hundar.... Det är inte så lätt med avel i praktiken som i teorin...

Sen skulle jag också vilja kommentera detta med en "bra brukshund". Enligt PIRU handlar det enbart om skyddset, när man bedömer en hunds bruksegenskaper. Det finns ju faktiskt andra bruksgrenar också... Sen tycker jag att det finns en övertro på de hundar som tävlas i skyddet. Många av dom är tämligen medelmåttiga vad gäller skärpa, försvar och nervkonstitution. Med rätt träning går det att få fram de flesta hundar även i skyddet.

Inte kan man heller alltid utläsa av en korning vad hunden har för kapacitet. En hund som jag kände väl var en "+1" på sin korning och var inte speciellt "framåt". Den hunden blev ändå tjänstehund inom polisen där han gjorde många tuffa ingripanden. Föraren var en erfaren polis och lyckades med rätt metoder plocka fram de, från början, obefintliga egenskaperna. Ingen som såg den hunden kunde tro att den var korad med så dåliga poäng. Han gick alltid in med fullt tryck i ärmen, även under träning och inte bara när han var i stress i arbetet.
 
Sv: Schäfer - Brukslinjer

Sen skulle jag också vilja kommentera detta med en "bra brukshund". Enligt PIRU handlar det enbart om skyddset, när man bedömer en hunds bruksegenskaper. Det finns ju faktiskt andra bruksgrenar också... Sen tycker jag att det finns en övertro på de hundar som tävlas i skyddet. Många av dom är tämligen medelmåttiga vad gäller skärpa, försvar och nervkonstitution. Med rätt träning går det att få fram de flesta hundar även i skyddet.

Varför jag tar det hela tiden för är för att det är alla grenar i just den grenen för o få en bra hund så måste man ha lydnad. Sen ingår alltid spår i både IPO och svenskskydd. Sen har dom i svenskskyddet uppletande, sök. därför är dom så allsidiga de bästa skyddshundarna.
 
Sv: Schäfer - Brukslinjer

Om du läser vad jag skrev så kunde det ju vara bra.

Om din hund nu hjälpt dig o stått upp för den har visat o verkligen hjälpt dig fullt ut, så är det knappast skärpa hunden har jobbat i utan sin försvarslust.

Skrev inget illa om det om din hund utan, dina benämningar som blir tokiga.
 
Sv: Schäfer - Brukslinjer

Varför jag tar det hela tiden för är för att det är alla grenar i just den grenen för o få en bra hund så måste man ha lydnad. Sen ingår alltid spår i både IPO och svenskskydd. Sen har dom i svenskskyddet uppletande, sök. därför är dom så allsidiga de bästa skyddshundarna.

Men är det egentligen inte lite halvidiotiskt att skaffa sig en renodlad skyddshund om man vill hålla på enbart med lydnad och spår? Risken är väl att man får lite för mycket i handen..Jag vill ju tex inte ha så mycket hund som din är, trots att jag kommer köra i samma gren för att jag inser mina begränsningar.
 
Sv: Schäfer - Brukslinjer

Men är det egentligen inte lite halvidiotiskt att skaffa sig en renodlad skyddshund om man vill hålla på enbart med lydnad och spår? Risken är väl att man får lite för mycket i handen..Jag vill ju tex inte ha så mycket hund som din är, trots att jag kommer köra i samma gren för att jag inser mina begränsningar.

Nej men vem har sagt att skydd är till för alla då?
klart man kan ha en renodlad skyddshund som bara spårhund det skiljer sig ju inte mycket. har hunden Arbetslusten för skydd så har den ju det för spår också är du med?
sen om man aldrig drar fram dessa bitar som försvar o.s.v. så är det knappast nån risk att det blir galet heller.

Varför ta min som ex. Lättare hund o ha med o göra finns knappt, han är mjuk o förig o man behöver aldrig ta tag i han utan han funkar det hur fint som helst med bara röst o styra.
 
Sv: Schäfer - Brukslinjer

Det man vill ha i alla tävlingshundar är en god arbetsmotor och sen kamplust då kommer man långt o givetvis förighet. o dom bitarna finns i samtliga bra skyddshundar det är därför jag tar dom som ex hela tiden efter som det var folk som undra varför skyddet är det enda jag vet.

Men tävlingsskyddshundar som går på ren aggression i allt dom gör kommer sällan nånstans överhuvudtaget utan dom passar bäst nog som TJH. men hundar som kan driftväxla mellan försvar o byte och har mycket av bägge är väl optimalt men fick man välja på tävlingshundar så ska nog bägaren rinna över mot kamp/byte. Kan ju tillägga att de allra flesta hundar går i skyddet på ren kamplust, Kan vara de första tävlingarna hunden tänder till sen lär dom sig vad det innebär, sällan man ser nån hund varje tävling snear till men det finns det också men sällan man ser en hund i 6år tid blir sur varje tävling.
 
Senast ändrad:
Sv: Schäfer - Brukslinjer

Nej men vem har sagt att skydd är till för alla då?
klart man kan ha en renodlad skyddshund som bara spårhund det skiljer sig ju inte mycket. har hunden Arbetslusten för skydd så har den ju det för spår också är du med?
sen om man aldrig drar fram dessa bitar som försvar o.s.v. så är det knappast nån risk att det blir galet heller.

Varför ta min som ex. Lättare hund o ha med o göra finns knappt, han är mjuk o förig o man behöver aldrig ta tag i han utan han funkar det hur fint som helst med bara röst o styra.

Tog han som exempel eftersom att så många säger att han är så himla "vass" och eftersom att jag inte träffat honom själv så har jag utgått från det. Och jo jag är med ;) , men jag försår iof också att folk inte kollar på skyddskennlar i första hand om dom vill ha hunden till lydnad bara.
 
Sv: Schäfer - Brukslinjer

Hur ska en schäfer se ut/vara för att ni ska kalla den "bruksschäfer"?

Är den någon speciell bruksschäfer ni tycker är riktigt bra? Både hanar och tikar.

Finns det schäfrar som bara har bruks i sig, eller är alla "blandade" hos kennlarna?

Schäfrar jag tycker om:
Hanar:
IMZEDRIFT BUFFY

QURARE BOSCO

ELCH VOM KOHRENER-LAND

Tikar:
SKAYBACKENS LOA

VISKADALENS COFFIE

Hittade denna sidan:
http://www.kennelvanhildernisse.nl/Studs.htm

Och fann en hel del hanar. Är de efter brukslinjer?
 
Senast ändrad:
Sv: Schäfer - Brukslinjer

Hur ska en schäfer se ut/vara för att ni ska kalla den "bruksschäfer"?
En hund som är avlad enbart på prestation och mentalitet kallar jag en brukshund (inom alla raser som brukas). Självklart sla hunden vara fysiskt sund också.

Är den någon speciell bruksschäfer ni tycker är riktigt bra? Både hanar och tikar.
Är inte så insatt ännu i schäfervärlden men ska köpa schäfer inom kort..Hittils tycker jag att Hasko Von der Mohnweise verkar helt fantastisk. Så är han sjukt snygg också:d :love:

Finns det schäfrar som bara har bruks i sig, eller är alla "blandade" hos kennlarna?

Nej som tur är finns det schäfrar med bara bruks.



ELCH VOM KOHRENER-LAND

Piru, visst är detta Connys Elch? :d
 
Sv: Schäfer - Brukslinjer

Hur vet man vilka schäfrar det bara är brukslinjer i? Vilka kennlar här i Sverige är det som bara avlar bruksschäfer?
 
Sv: Schäfer - Brukslinjer

Bruksschäfern ska ha rakare rygg och rakare vinklar än vad man ser hos utställninsgschäfern i många fall. En sund anatomi som håller för arbete är viktigt.

Det finns så många jag gillar men för att nämna några så är Jurassic Erox, Körmesiters Troll och Arrak Vom Scandinawian.

En tik som jag tycker är superfin men som jag inte vet något om för övrigt är Quieni Vom Annenhof som finns på Atenagårdens hemsida. En vackrare tik får man leta efter tycker jag.
 
Sv: Schäfer - Brukslinjer

Om jag inte minns fel så har du en tik med väldigt fint utseende? Rak rygg och rakare vinklar?
 
Sv: Schäfer - Brukslinjer

Schäfrar jag tycker om:
Hanar:
IMZEDRIFT BUFFY : En hane som varit hos 3ägare o tvåhar han bitit sönder o samman o hamnade till sist till en person som styrde upp han. Dålig HD statestik finns i hans led. Skulle själv aldrig köpa efter den hanen.

QURARE BOSCO : en hund med mycket allvar i sig o enormt driftstark hund skulle kalla den extrem.

ELCH VOM KOHRENER-LAND : En av dom härligaste hundar jag mött med alla drifter med i leken.

QUOTE]
 
Sv: Schäfer - Brukslinjer

Men jag gillar honom endå :).

Quieni är underbart vacker oavsett ;).

Nja ingen av dom är väl favoriter för min del.

Arrak är väl go i angreppen o.s.v. men en ful schäfer som är lång o högbent vilket jag inte gillar.

Quieni henne har jag sett o figgat för själv o det var si o så där, men med rätt förare o figurant så kommer hon gå långt.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 683
Senast: linnsan
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 384
Senast: Troll
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 410
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 532
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp