Schäfer - Brukslinjer

Sv: Schäfer - Brukslinjer

Jättetack för länken! Gillade verkligen den kenneln!
 
Sv: Schäfer - Brukslinjer

det var så lite... råder dig dock att ringa och prata med dom eller maila så snart du kan om du är intresserad. Dom brukar ha tryck på sina kullar. Men den tiken de parat nu, Jiva, är en helt underbar hund:love: träffat henne flera gånger:) hennes mamma är också jätte trevlig verkligen. Denna kenneln tävlar ju mest i IPO vad jag har förstått.

Åker du och hälsar på dom kan du ju stanna förbi oss och fika, vi bor alldelles i närheten. Mitt mellan Aubiose Hästsport och kenneln :D
 
Sv: Schäfer - Brukslinjer

.

Jag går inte ut på plan med en utställningsschäfer o tror att man ska vinna VM.

Men ärligt talat, hur många Svensons tror du då har som mål att vinna VM?
Förhoppningsvis skaffar man sig en hund som är lagom för ens egen kunskapsnivå och beroende hur mycket man kan och vill träna. Stackars VM-hunden som hamnar hos den som vill vara lite aktiv på klubben så där ibland! Skaffa en schäfer som passar dig och dina mål. Alla passar inte med racerhundar!
Och för de som vill ha en racer- skaffa en!
Svårare än så är det inte. Men låt oss sluta klanka ner på de olika inriktningarna. Vi tycker olika helt enkelt. Och som tur är kan alla fritt välja vad de vill ha för typ av hund.

Skulle jag skaffa bruksschäfer blir det från kustmarkens. Så trevliga hundar!!!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Schäfer - Brukslinjer

Okej då hade ju inte jag tagit Äskar för han är ju ingen utställningshund men de linjerna blandat med 50/50 bruks/utställning

mena två som var bra på bruks men av olika härstamning en från brukshållet en från Utställning men som delade samma intresse o då bruks.

Bara på kul, för att vända på diskutionen lite.;) Nämn två hundar med olika härstamning ( en utställning, en bruks) som är lysande utställningsschäfrar?
 
Sv: Schäfer - Brukslinjer

Ja, jag ska göra det. Ska visserligen inte skaffa hund förens till sommaren om allt går väl, men det är alltid bra att ligga före. Kanske är bättre att ha haft bra kontakt med kenneln innan man köper hund därifrån, då vet man ju så mkt mera om den aktuella valpens föräldrar :)

Åh, tack för din inbjudan! Har du själv hund därifrån?
 
Sv: Schäfer - Brukslinjer

Vi stod på kö för en valp från just Jiva men hon fick då två valpar så vi fick ingen.. vilket kanske var tur för min sambo erkände senare att han inte trodde sig klara av en bruks schäfer.. det är ju jag som tränar och donar men jag vill så klart att han också ska känna sig säker att hantera hunden om jag är sjuk osv.. så vi har nu bestämt oss för en labrador istället och det känns bra för oss båda.
Jag är inte så gammal och hinner skaffa bruks schäfer senare när min sambo har fått mer hundvana (hans första hund vi skaffar nu).
Och jag kan ju tävla samma saker med en labbe så..
Tycker det var bättre att det kröp fram innan vi fått hem hunden än efter..

hämtar förresten vår labbe kille på fredag :D

men hade jag fått välja helt själv hade jag väntat på denna kullen från Jiva, hon är :love:
 
Sv: Schäfer - Brukslinjer

Tipsar om kenneln som min hund kommer ifrån.
Kanontrevlig hund med bra brukslinjer, arbetar MKT bra men kan lika gärna ligga hemma och mysa i en vecka utan att bli knäpp :bow:
Fungerar super med hästarna.

Ser verkligen inte ut som någon räka heller, har rak rygg och är lite "fyrkantig", kraftig och rejäl hund!

www.turbaz.se
 
Sv: Schäfer - Brukslinjer

Bara på kul, för att vända på diskutionen lite.;) Nämn två hundar med olika härstamning ( en utställning, en bruks) som är lysande utställningsschäfrar?

:bow: bra sätt att vända på det hela

har dock inga bra svar då jag inte är inne på schäfer men det är intressant läsning
 
Sv: Schäfer - Brukslinjer

Turbaz har bra hundar, men de jag mött har varit rätt lugna/långsamma, jobbar bra till en viss gräns, men håller inte alltid måttet.
Väldigt trevliga och mysiga schäfrar däremot. Beror på hur mycket man vill träna, vad man siktar på.
 
Sv: Schäfer - Brukslinjer

Ärligt talat så tycker jag att mina Labradorer är värre än de flesta Schäfrar jag träffat! Jag skulle nog inte säga att de är enklare, bara på ett annat sätt. Utåtriktade och med massor av energi! De Schäfrar jag träffat har haft lika mycket spring i benen, men varit mycket mer naturligt ointresserade av andra människor och hundar. Ändå är min ena hundar ett väldigt lugnt exemplar om jag jämför med tidigare Labradorer jag haft :)
 
Sv: Schäfer - Brukslinjer

Och jag kan ju tävla samma saker med en labbe så..

Inte riktigt, men det beror på vad du tycker om att träna.
En labbe kan du nog inte köra skydds med, men däremot mer apportering osv.
Det är ju varandras raka motsatser. Men vill man köra lydnad exempelvis fungerar ju båda raserna.
Lycka till med din labbe:)
 
Sv: Schäfer - Brukslinjer

Ja, håller helt med men måste inflika att de faktiskt har en hel del hundar som blivit polis- och väktarhundar så nog finns det hundar från dem som håller måttet. Garanterat finns det även många av den sorten som du beskriver, jag har en sån ;) Hon är lite ängslig av sig ibland och reserverad mot vissa människor men det finns skärpa i damen och behövs det så tar hon fram det. Tar inte för sig om hon inte måste men sitter matte i knipa så tvekar hon inte att försvara.... :bow: (Har hänt och jag är mkt glad och tacksam att jag har henne).
Jag har inga höga tävlingsmässiga krav på min hund men hon fungerar i allt arbete jag sätter henne i och det finns skärpa i hunden som heter duga. Detta utan att för den skull märkas i vardagslivet, något jag sätter stort värde på- att det finns där att ta fram när det ska arbetas (eller behövs i andra situationer) men att det inte är nåt jag behöver brottas med varje dag för att hålla undan...

Vet också att de har många hundar från sin kennel som går som polishundar och väktarhundar, bland annat min hunds föräldrar.

Om trådskaparen (som hon skrivit i sitt första inlägg) vill ha en hund som är avlad på brukslinjer, med en exteriör som står för hållbarhet, som fungerar bra i vardagen men ändå jobbar bra och kan slappna av när det inte är arbete på gång så kan jag varmt rekommendera Turbaz hundar. De har också ofta mörka hundar, vilket TS var intresserad av.

Till TS: Hoppas att du hittar rätt i djungeln av kennlar!
 
Sv: Schäfer - Brukslinjer

Bara på kul, för att vända på diskutionen lite.;) Nämn två hundar med olika härstamning ( en utställning, en bruks) som är lysande utställningsschäfrar?

bruks:Gullrics Åbi-Wan Kenobi BHP III IPO III BSL III Kkl 1 KORAD L-Test

Årets IPO hund -02
SSM BHP III -02, nr 7
Reserv IPO VM 2002
V4 BRHKH SSM -03
SSM BHPIII-03, nr 8

Utställning:Ghandi von Arlett

Där har du två iof så är inte Kenobi min favorit skyddshund men långt har den kommit.
 
Sv: Schäfer - Brukslinjer

Turbaz är ojämna i sin avel för en del bra o sen en hel del mindre bra hundar.
 
Sv: Schäfer - Brukslinjer

det finns skärpa i damen och behövs det så tar hon fram det. Tar inte för sig om hon inte måste men sitter matte i knipa så tvekar hon inte att försvara.... :bow: (Har hänt och jag är mkt glad och tacksam att jag har henne).

Om man har problem o veta vad hunden tar fram hur vet man att ens hunden har mycket av nåt?

Om hunden tar till en massa skärpa så är det då inte för o försvara dig det ska du ha klart för dig.
Skärpa betyder att hunden är rädd o visar att den vill ha undan hotet fortsätter hotet kommer hunden garanterat backa. Är det däremot försvarslust så kommer hunden gå framåt om hotet förtsätter o då visa att den skyddar sig o sitt alltså dig.

Tycker det är skit skoj o höra att så många har inne har hundar med så mycket skärpa o försvar sen när dom väl får se en hund med mycket då häpnar dom o sen får sig en funderare om sin egen verkligen har så mycket försvar.
Så vart det för mig iaf när jag såg en hund med stort försvar första gången då förstod jag att inte sett så mycket ännu. O jag har nu hållt på med skydd i 6år o sett ett fåttal med benämningen stor skärpa o stort försvar.
 
Sv: Schäfer - Brukslinjer

jag är lite benägen att hålla med dig (oj va konstigt ;)). schäfern är överlag mer sansad medan labben har mer ben är hjärna ibland. jag tror det är betydligt svårare att få en labbe riktigt lydig. men å andra sidan blir den inte farlig om man råkar göra lite fel, sålänge den är som den ska i huvudet.
 
Sv: Schäfer - Brukslinjer

har läst detta ämne, hmmm, så unga och så mycket kunskap:cool: :eek: man slutar aldrig förvånas, innan ni säger saker ta reda på det olika begreppen skärpa, försvar och dådkraft, men det är väl så man kan allt i början för att sedan med erfarenhet säga till sig själv "då var jag ung och kunde egentligen ingenting,

det finns många högt meriterade det ni kallar utställningsschäfrar nämnas en som tävlat i VM triumphs gucci

för mig och många fler finns det bara en schäfer allt annat är bara genvägar som blir senvägar - utställning - bruksschäfrar som ni kallar dom
 
Sv: Schäfer - Brukslinjer

det finns många högt meriterade det ni kallar utställningsschäfrar nämnas en som tävlat i VM triumphs gucci

Gick hunden på provet ens?. på Hemsidan står det deltog men inget mer söker man på resultat så får man inte fram nåt.
Hittar inga poäng eller nånting från WUSV 1999 Baunatal då FS tävlade med hunden där.
 
Sv: Schäfer - Brukslinjer

Tja... Lydig på ett annat sätt. Oftast sker det lite mer på hundens villkor när de blir lite äldre ;) Fast nu pratar jag ju inte FT-linjer på Labradorerna. De flesta av dem ligger ju i en annan kaliber... Men då har man kanske återigen en hund som inte är lika frimodig. Sen ska jag väl säga att min hunds pappa var en sådan superlydig hund där matte aldrig behövde höja rösten och han inte tänkte så mycket själv. Men det var inte mattes förtjänst, för hon har inte lyckats med några fler, utan han var i en klass för sig och jag tror vi är få som får uppleva en sådan Labrador... (Vanlig då) :D

Nåja! Jag håller med! Hellre en ouppfostrad Labrador än en ouppfostrad brukshund. Vi har ett par schäfrar och en rottweiler i samma hus :crazy: Där går jag omvägar om jag ser att de kommer...
 
Sv: Schäfer - Brukslinjer

Det var visseligen ett tag sen jag tränade och såg på skyddsarbete... Men förr fanns det flera riktigt bra skyddshundar från Triumphs. Som också var exteriört bra. Är så urusel på att komma ihåg namn bara...
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 683
Senast: linnsan
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 384
Senast: Troll
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 409
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 529
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp