Sambons son..

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sambons son..

Inte_Ung skrev:
Köpandet av onödiga prylar kan ju ifrågasättas.
Men inte att sätta husfriden först.
Om de där stackars dagarna med pappan blir otrevliga för sonen, så kan det hända att sonen inte vill komma.
Och det är dåligt.
Och om det kostar några onödiga prylar att hålla sonen lycklig, ja då så kan det väl få göra det.


Varför blir du så arg?? Enligt min uppfattning ska man inte köpa kärlek!!!! Men vad vet jag, kommer nämligen från KÄRNFAMILJ!!!!!!!
Inte ska 13 åring styra och ställa till, därför att barnen!!! dom kan verkligen manipulera, självklart det är sättet att komma till resultatet.
Skit i pappas sambo!!! Spotta hon i ansiktet och torka näsan på hennes halsduk!! Vad resulterar detta i långa siktet!!!!
 
Sv: Sambons son..

Eeh.... Det är ju du som är arg, inte IU.:crazy:

Varför ser du alla 13 åringar som manipulerande monster? Så är inte de 13-åringar jag känner. De är alldeldes vanliga människor, men ibland något kortare. Ser man barn på det sättet som du gör och förväntar sig att de ska uppföra sig så som du skriver, då förstår jag att det blir problem.
 
Sv: Sambons son..

Sar skrev:
Jag tycker både IU och Snuffsan resonerar förnuftigt. Låt pappan och sonen vara i centrum under de ynka 4 dagarna per månad, håll dig undan om du inte står ut!

Håller helt med I_U, Snuffsan och Sar.
Det är ynka 4 dagar i månaden. Låt grabben bestämma mat och TV tittande. Det är väl ingenting.

Jag frågar ofta min son vad han vill äta för mat. Vi bestämmer i bland tillsammans om TV och då är han bara 6 år.

/Åsa
 
Sv: Sambons son..

yazmin skrev:
Varför blir du så arg??
Jag är inte ett dugg arg.
Är du?

yazmin skrev:
Inte ska 13 åring styra och ställa till, därför att barnen!!! dom kan verkligen manipulera, självklart det är sättet att komma till resultatet.
Jag ser inte att vilja titta på TV eller att missbedöma sin hunger som att manipulera faktiskt.
Maten var väl god, han trodde att han kunde äta mera.
Något att faktiskt bli stolt över.
Och att pojken kan få välja maten när han är hos sin pappa, det tycker inte jag är så konstigt.
Det är nog bökigt för honom ändå att vara i en miljö med en främmande vuxen kvinna i.

yazmin skrev:
Skit i pappas sambo!!! Spotta hon i ansiktet och torka näsan på hennes halsduk!! Vad resulterar detta i långa siktet!!!!
Men här fanns inget sådant.
Utan bara litet sådär allmänt trassel om de gemensamma resurserna.

Vilka sorts tonåringar har du?
Min får bestämma massor och inte sjutton är hon varken manipulativ eller otrevlig.
Hon får ta ansvar för sina beslut också.
11-åringen får också bestämma en himla massa.

Jag ser inget problem med det.
De är jättetrevliga och alldeles underbara i alla fall - eller just därför.
De behöver inte manipulera, de vet att de får sina behov tillgodosedda i alla fall.
De vet att de blir hörda, sedda och kan påverka sin tillvaro.
 
Sv: Sambons son..

ramonarunds skrev:
ingen ide att vi sitter har och hjarn-stormar nar personerna som ville skriva av sej/fa hjalp inte sager nagonting.
Jodå, ämnet är intressant.
Vi kan väl diskutera det bara därför så länge i alla fall?
 
Sv: Sambons son..

Men i ditt exempel får dina barn lära sig att turas om. De får inte alltid bestämma över mat, tv eller husregler. I trådskaparens fall handlar det visserligen bara om fyra dagar, men 100% av tiden han är med sin pappa. Förstår du hur jag menar. Sonen får ju inte lära sig att ta någon hänsyn till någon annan utan hos pappa är det helt okej att strunta i andra och bara göra som man vill.
 
Sv: Sambons son..

30 dagar i en månad. Grabben är där 4 dagar.

Grabben bestämmer 4 dagar
Pomelo bestämmer 13 dagar
sambon 13 dagar

Att lära sig ta hänsyn får man göra när man bor mer på ett ställe. När man träffar pappa 4 dagar/månad (48 dagar/år) så kan det gott vara sonen i centrum och festligt och kul. Han kan gott få känna att pappa längtat och ställer till med "fest" för hans skull.
 
Sv: Sambons son..

"knapplån"
Jag tycker inte att en 13åring ska bestämma över 2 vuxna. De första som de måste göra är att bestämma vilka regler som ska gälla hemma hos dom. Oavsett om ungen bara är där varannan helg. Om det inte funkar när han är där varann helg så kommer det aldrig att fungera med växelvist boende. Inga barn mår bra av att bestämma allt.
Har man med en tonåring att göra så krävs det att man är vuxen och inte sänker sig ner till tonåringens nivå.
Det man åxå som i det här läget är att man måste acceptera de barn som finns med i bilden. Ungen kom väl inte som en överraskning.
Om de vuxna inte kan komma överens så kommer det aldrig att funka.
 
Sv: Sambons son..

Jag förstår hur du menar.
Men i de lägen när det bara finns 4 dagar i månaden åt barnet, så måste barnet få stå i centrum dessa 4 dagar.
Det är inte det samma som att strunta i andra utan det handlar om att känna att man är välkommen och har en plats.
 
Sv: Sambons son..

hofi skrev:
Om det inte funkar när han är där varann helg så kommer det aldrig att fungera med växelvist boende.
Om han inte trivs där varannan helg, så kommer det inte att bli något växelvis boénde.
Men det kanske var det som var meningen.
Att slippa att få det stor besväret varannan vecka.
 
Sv: Sambons son..

Så kan det ju vara. Men om man träffar någon som har barn så måste man ta med dom i den nya familjekonstelationen.
Om det är så att barnet bara ställer till det så kan man nog lägga ner hela förhållandet. Om man inte tycker om barnet (tonåringen) så kan man ju inte heller ställa några krav på ungen.
Jag har min mans tonåring boendes hemma hos oss på heltid och det fungerar utmärkt.Men jag bestämmer lika mycket om henne som hennes pappa. Så måste det fungera annars blir det problem.
 
Sv: Sambons son..

Jag föredrar att räkna i procent. Sonen bestämmer 100% av tiden han är hos pappan. Det gör att han inte lär sig att anpassa sig hos pappa, precis som man måste göra hos mamma. Det spelar ingen roll att det bara handlar om fyra dagar.

Sonen ska få 100% uppmärksamhet den tiden han är hos pappa eftersom det är så få dagar, men han ska definitivt inte bestämma allt till 100%.

Trådskaparen nämnde väl dessutom att de funderade på att gå över till boende varannan vecka. Tror du sonen kommer att köpa annorlunda regler då?
Han lär nog förvänta sig att få bestämma 100% av tiden då också.
 
Sv: Sambons son..

Håller helt med dig! Snuffsan och IU som vanligen har jäkligt bra åsikter om barn och ungdomsuppfostran tycker jag här är helt ute och cycklar.
Så kan jag inte begripa hur föräldrar låter sig bli toppridna av sina egna barn........som jag tycker att det låter som den här pojken gör med sin pappa.
gulan
 
Sv: Sambons son..

hofi skrev:
Har man med en tonåring att göra så krävs det att man är vuxen och inte sänker sig ner till tonåringens nivå.

Men snälla.... tonåringar är inga monster. Jag umgås med en massa tonåringar och de förtjänar verkligen inte sådana här uttalanden.
 
Sv: Sambons son..

Jadzia skrev:
Sonen bestämmer 100% av tiden han är hos pappan.

Hur vet du det? Tv och middag är väl knappast allt?

Min dotter bestämmer ganska ofta vad vi ska äta. Fler dagar än 4 i månaden.
Tv brukar inte vara några problem eftersom hon lägger sig när de program jag vill se börjar.
 
Sv: Sambons son..

gulan skrev:
Så kan jag inte begripa hur föräldrar låter sig bli toppridna av sina egna barn........som jag tycker att det låter som den här pojken gör med sin pappa.

Är det så då? Ellert är det en pappa med dåligt samvete som mutar runt grabben? Eller är det en pappa som är glad när grabben kommer och som vill göra allt för sin son eftersom han älskar honom? Eller är det en pappa som försöker få en son som kanske hellre är kvar hos mamma att komma varannan helg och som därför förtsöker muta honom? Eller....?

Det kan finnas massor av anledningar, men många av er ser bara en manipulativ, beräknande, elak 13 åring.
 
Sv: Sambons son..

100% av vaddå?
Det är frågan.
Om sonen är strandad i bostaden för att de vuxna har bestämt det.
Och att han då vill ockupera TVn och bestämma maten kanske bara ger sonen 15% bestämmande av totalen.
Eller han kanske inte ens vill vara där?

Ponera att de vuxna har bestämt att 13-åringen skall vara på en plats där han inte vill vara.
Och på den platsen så ockuperar han TVn och bestämmer maten.
Hur mycket bestämmer han då?
I procent räknat.
 
Sv: Sambons son..

Alltså, nu har jag inte bott i en sådan blandfamilj och erkänner min oerfarenhet av dylik, men någon form av hyffs måste väl en pappan kunna avkräva sonen när han är på besök?

Men det är ju just pappans uppgift att kommunicera med sonen, inte nya sambons. Som jag fattat bryts det direkt där. Sambon säger till pappan vad hon tycker, pappan gör inget. Försöker inte ens?

Nåväl, kanske är det enklast så just nu, men i framtiden då, blir det inte konstigt då att sonen vant sig vid att pappas nya sambo = någon man inte behöver visa respekt alls?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 523
Senast: Modest
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
3 422
Senast: Exile
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 453
Senast: sjoberga
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 811
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp