Sambons son..

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sambons son..

Men bara för att man inte träffar sitt barn mer än varannan helg så måste man väl inte kasta allt sunt förnuft över axeln?
Barn är ju faktiskt så skapta att dom snabbt ser när dom kan utnyttja en situation och också gör det!

Varför ska man stå ut med att en hel portion mat kastas bort bara för att sonen har fått en fix idé att göra så bara för att det funkar?? För det är ju det det handlar om i det här fallet. Grabben kan ha en massa kvalitetstid ihop med sin pappa. Pappa kan ändå sätta gränser och ha regler, för det mår bara barnen bra av, även fast dom inte träffas mer än var fjortonde dag.

Varför ska man köpa hockeyutrustning till grabben som är flera nr för stort bara för att grabben vill ha??
Som jag ser det så handlar det om att pappa har dåligt samvete och vill döva det, och sonen är ju inte dummare än att han utnyttjar situationen... ;)
 
Sv: Sambons son..

Köpandet av onödiga prylar kan ju ifrågasättas.
Men inte att sätta husfriden först.
Om de där stackars dagarna med pappan blir otrevliga för sonen, så kan det hända att sonen inte vill komma.
Och det är dåligt.
Och om det kostar några onödiga prylar att hålla sonen lycklig, ja då så kan det väl få göra det.
 
Sv: Sambons son..

Yamaha skrev:
Som jag ser det så handlar det om att pappa har dåligt samvete och vill döva det, och sonen är ju inte dummare än att han utnyttjar situationen...

Vaddå utnyttjar? Han träffar sin pappa alldeldes för lite och ställer krav för att kompensera för detta. I en 13 årig pojkes värld betyder det kanske att "pappa har visserligen inte tid med mig, men han ställer i alla fall upp och köper hockeyutrustning så det betyder att han bryr sig om mig."

Det låter mer som en pappa som köper sig fri tycker jag. Vet vi ens om det var pojken som tjatade ang utrustningen eller var det pappan som stillade sitt samvete med "Jag hinner inte komma på träningen på tisdag, men du, behöver du inte nya prylar för att spela?"
 
Sv: Sambons son..

Inte_Ung skrev:
Och om det kostar några onödiga prylar att hålla sonen lycklig, ja då så kan det väl få göra det.

Men om man måste köpa saker för att sonen ska vara nöjd och glad så känns det som om man är lite fel ute! Det är ju meningen att dom ska vara tillsammans under dessa dagar och inte köpa onödiga prylar som ingen blir gladare av.
 
Sv: Sambons son..

Du kan ha rätt i att det kan vara en pappa som försöker köpa sig fri. När jag läste inlägget första gången tolkade jag det inte så, men nu läste jag igen och ja, det kan vara så.

Men det kan också vara så att det är sonen som tjatar sig till det. Det där vet vi ju inte. Så den diskussionen kanske vi ska lägga ner tills trådskaparen kommer hit och bekräftar eller dementerar.... :confused:
 
Sv: Sambons son..

Att vilja ha saker är ofta ett sätt att kompencera brist på annat.
Och att få dem (sakerna) kan hjälpa.

Vi vet väl inte om pojken t.ex. kramar dessa saker om natten när han saknar sin pappa.

Jag lever i blandad familj och vet hur mycket en fin present kan betyda.
 
Sv: Sambons son..

Men det star inte i inlagget om det var pa pappans initiativ eller om sonen ville ha hockey-skydden. Ooch oavsett vems initiativ och varfor man kopte skydden, sa kan man ju undra varfor de kopte skydd som inte passade?? Antagligen var inte sonen med, och heller inte tillfragad vad han hade for storlek. Nar man kom underfund med att de inte passade, varfor gick ingen tillbaka till affaren och bytte dem mot skydd som passade??
 
Sv: Sambons son..

Visst ska hon gilla laget, men varfor far hon inte vara med??
Barn har man ju inte bara tills de flyttar hemifran, utan for resten av livet, och det ar meningen att hon och sonen ska komma overrens aven nar sonen ar vuxen.

Ar det inte battre att uti med problemet istallet for att aka darifran och hoppas pa att det loser sej sjalv?
 
Sv: Sambons son..

Intensivt kan det ju bli, men barnet kan ju inte få uppföra sig hur som helst. Jag tycker det känns knepigt.

Om man tänker så här, barnet har bott tillsammans med sin mamma och pappa och då har det funnits gränser och pappan har inte låtit sonen styra. Sedan efter skilsmässan ändras det förhållandet helt och sonen får styra. Det fattar jag inte riktigt. Att man väljer att lägga all tid på sonen då han är där förstår jag, men inte att sonen ska ha total kontroll över vad som ska ätas, tv:n och liknande.

Det kanske är annorlunda om barnets föräldrar aldrig bott ihop, vad vet jag.
 
Sv: Sambons son..

ramonarunds skrev:
Visst ska hon gilla laget, men varfor far hon inte vara med??
Hon får visst vara med.
Men om hon inte trivs med som det är, så gör hon bäst i att inte vara där.
Att sätta igång och konkurrera med sonen för att få det på "sitt vis" kommer bara att bli dåligt.
Kom ihåg att hon är ny, sonen har varit där i 13 år.

ramonarunds skrev:
Ar det inte battre att uti med problemet istallet for att aka darifran och hoppas pa att det loser sej sjalv?
Det beror på.
Om pappan bara skall vara varannanhelgs-pappa, så behöver det inte lösa sig mellan dem alls.

Vid varannanveckas boende, så kommer saken i ett helt annat läge.
 
Sv: Sambons son..

Jadzia skrev:
Intensivt kan det ju bli, men barnet kan ju inte få uppföra sig hur som helst. Jag tycker det känns knepigt.

Om man tänker så här, barnet har bott tillsammans med sin mamma och pappa och då har det funnits gränser och pappan har inte låtit sonen styra. Sedan efter skilsmässan ändras det förhållandet helt och sonen får styra. Det fattar jag inte riktigt. Att man väljer att lägga all tid på sonen då han är där förstår jag, men inte att sonen ska ha total kontroll över vad som ska ätas, tv:n och liknande.


:bow: :bow:

Jag tycker precis som du!

Jag lever i blandad familj. Mina två som bor hos oss, mannens son som bor hos sin mamma och som kommer varannan helg. Och så har vi vårt familjehemsbarn som då också bor hos oss.

Barn behöver regler. Dom har alltid gjort det och kommer förmodligen alltid att göra det. Barn kan inte hantera att få bestämma för mycket. Dom fixar helt enkelt inte det. Det har jag sett allt för många bevis på.:bow:
 
Sv: Sambons son..

Jadzia skrev:
Om man tänker så här, barnet har bott tillsammans med sin mamma och pappa och då har det funnits gränser och pappan har inte låtit sonen styra.
Men frågan är när det var?
När sonen var 3? 4? 5?
Och vad likheten mellan det och att ha en tonåring då är.

Jadzia skrev:
inte att sonen ska ha total kontroll över vad som ska ätas, tv:n och liknande.
Jag låter mina barn ha det vissa dagar.
Vi turas om med det här i huset.
Och nog blir det minst 4 dagar/månad de får bestämma det var.
Och vi har 2 TV apparater för att det inte skall bli så mycket krockar.
Jag har kontroll över TVn lika mycket jag.
Varför skall vissa i familjen ha mera kontroll över TVn än andra?
Trådskaparen kan ju titta ostört 26 dagar av 30 i månaden.
Det som går på de övriga 4 dagarna och som man vill se, det får man väl spela in på band då och titta på senare när man har TVn för sig själv.

Jadzia skrev:
Det kanske är annorlunda om barnets föräldrar aldrig bott ihop, vad vet jag.
Om barn och föräldrar inte känner varandra så väl, så måste man vara försiktig.
Och där så gäller det att välja sina krig.
TVn och maten är i det läget krig som man väljer bort.
 
Sv: Sambons son..

Visst ska hon vara med, men jag tycker hon ska backa ett steg och låta pappa-son ha sina helger där hon faktiskt får stå tillbaka lite för att det ska fungera. Sonen är 13 år, hon är vuxen. Då får hon se till att det inte blir en maktkamp. Och som jag tolkar Pomelos inlägg så är det just en maktkamp det håller på att bli. Om det var två barn som kämpade om pappas uppmärksamhet hade jag förstått det, men Pomelo är faktiskt vuxen.
 
Sv: Sambons son..

Men hos er så är skillnaden att där så finns det flera barn att ta hänsyn till.
Och att ni båda är vana vid att hantera just barn.
I det läget är det lättare att veta vilka gränser som är viktiga och varför.
Jag skulle inte tro att du sätter igång att konkurrera om TVn med en 13-åring.
Utan att du kan förklara att resurserna, typ TVn och annat skall räcka till alla.
 
Sv: Sambons son..

Ja, det där är lite konstigt.
Det där får jag inget grepp om!
 
Sv: Sambons son..

Ja, hemma hos oss har alla varsin TV, så duger inte kanalen nere så kan dom alltid gå upp på sitt rum och titta på sin egen tv. Jag skulle inte börja konkurrera om tv:n med en 13-åring, det har du rätt i. Men jag skulle heller inte konkurrera om tv:n med min 8-åring.

Jag gör klart om det är något spec som jag vill se. Jag tittar nästan aldrig på tv så dom få ggr jag gör det vill jag kunna göra det också, utan tjafs. När så "mitt" program börjar så får dom välja mellan att sitta kvar och titta eller att gå upp på sitt rum och titta på en annan kanal. Eller helt enkelt att göra något annat.

Hemma hos oss har vi inga sådana regler att varje barn har varsin dag att bestämma allt på. Jag vet inte om jag skulle vilja det heller, men det är ju en helt annan diskussion.

Mina barn åker till sin pappa varannan helg. Dom får inte bestämma mer hos honom än vad dom gör hos mig. Varför skulle dom? Dom mår bra av att känna till gränserna. Det är heller inte high life varje gång dom åker till pappa, inte ens varannnan eller var tredje. Dom kanske åker och badar en gång i månaden eller så. Varför måste det vara cirkus bara för att barnen kommer? Dom kan tycka att det är lite skönt att ta det lugnt också efter en jobbig vecka.

Mannens son tyckte förut att det var pest att åka till oss. Varför? Därför att hos oss frågar man först! Man tar inte bara! Hos oss tackar man för maten och säger ja tack och nej tack. Hos oss slåss man inte. Det var hårda bud för honom i början, han som är van att göra som han vill hemma hos mamma. Nu börjar han dock förstå vad som gäller och det mesta fungerar bra. Vi kan inte ha annorlunda regler för honom än för dom andra barnen bara för att han är hos oss mer sällan.

Oj, nu känns det som om jag svävade ut lite...?:o
 
Sv: Sambons son..

Yamaha skrev:
Ja, hemma hos oss har alla varsin TV,
Precis, ni har löst problemet på ett "krigfritt" sätt.

Yamaha skrev:
Hemma hos oss har vi inga sådana regler att varje barn har varsin dag att bestämma allt på.
Det har inte vi heller.
Men vi turas om.
Det blir mest enligt äldre bestämmer mera ju senare på kvällen som det blir.

Yamaha skrev:
Mina barn åker till sin pappa varannan helg. Dom får inte bestämma mer hos honom än vad dom gör hos mig.
Har de samma resurser hos honom som hos er?
Egen TV, eget rum o.s.v.
Finns det liksom roliga saker att sysselsätta sig med på egen hand?

Yamaha skrev:
Vi kan inte ha annorlunda regler för honom än för dom andra barnen bara för att han är hos oss mer sällan.
Nej, det är ju omöjligt.
Men i ett hus fullt med barn så brukar det vara anpassat för just barn och finnas vettiga saker att göra.
T.ex. leka med andra barn.

Yamaha skrev:
Oj, nu känns det som om jag svävade ut lite...?:o
Nja, inte då.
Det är mycket intressant det här med blandade och sammanslagna familjer.
 
Sv: Sambons son..

Jag tror inte att jag riktigt förstår hur du menar när du säger att ni turas om att bestämma??!

Mina barn har eget rum hos sin pappa. Sonen har egen tv men inte dottern. Hon är en mkt social person och kan mycket väl tänka sig att titta på ett program som hon inte gillar bara för att vara nära. Kanske få somna mot någons axel..

Jag tror att dom har ganska mycket vettiga saker att syssla med hos sin pappa. Dom bor i ett villaområde = nära till kompisar och bor nästan granne med en idrottsplats. Dom är ganska mycket ute, typ åker skridskor, grillar korv mm på vintern.

Jag tror på regler, att barnen ska veta vad som gäller. Men mycket kärlek, mycket gemenskap och trivsamhet. Och som jag känner det kan det bara bli trivsamt om man har regler. För grejen är ju att det ska vara trivsamt för alla - inte BARA för barnen.
 
Sv: Sambons son..

Yamaha skrev:
Jag tror inte att jag riktigt förstår hur du menar när du säger att ni turas om att bestämma??!
Jo att barnen får bestämma över TVn vissa gånger precis som att vi också gör det.
Minstingen har t.ex. alltid rätt till sin Bolibompa.
De äldre till sitt Hjärnkontor och vi till vårat Commander in Chef.

Yamaha skrev:
Jag tror på regler, att barnen ska veta vad som gäller.
Regler för allas trevnad är bra men reglerna får inte bli till förbud för vissa.

Jag ser en skillnad mellan dig och trådskaparen här.
Du vill ha det trevligt för alla och tråskaparen vill hävda sin rätt till att ta ha kontroll över resurserna.

Ni erbjuder ju också noga andra roliga saker att göra än att titta på TV.
Jag undrar vad pojken i orginalinlägget har för alternativ till sysselsättning.
 
Sv: Sambons son..

Jag undrar ocksa over vad han har att gora, forrutom att titta pa TV nar han ar hos sin pappa. Jag kan forsta om han blir man om sitt TV-tittande om det ar det ensa han har att gora, som jag sa tidigare i traden.

Men jag vantar fortfarande pa att Pomelo ska dyka upp och saga nagonting....ingen ide att vi sitter har och hjarn-stormar nar personerna som ville skriva av sej/fa hjalp inte sager nagonting.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 530
Senast: Modest
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
3 422
Senast: Exile
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 453
Senast: sjoberga
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 813
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp