Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: rida russ

okej, men då är det ju ingen fara, trodde att du var en av dem som inte kan förstå att de vuxit ut sin lilla ponny och rider som "galningar" på den ändå.
men så länge man har koll på att hästen/ponnyn mår bra, så är det ju ingen fara.
så nu fattar jag hur du menade :D

Jag svarade ursprungligen på enjoyables inlägg, hon väger 78 kg.

Sen tycker jag iof att 65 är i överkant det också...
Skulle inte sätta mer än runt 55kg på ett russ, om det inte är en mkt skicklig ryttare som ska rida ponnyn enstaka gånger i tillridningssyfte.

Uhummm...? Russ är väl oxå kallblod ;)
Sen har vi islandshästen, en ganska så liten ponny som vuxna karlar rider på...?
Jag tror att svenska russföreningen har lite koll på vad ett russ klarar viktmssigt utan att slitas, sedan beror ju väldigt mycket på hur man rider, hur välmusklad hästen är och vilken kondition den är i...

Det beror ju på att islänningar är byggda för det, korta kompakta och inte så små egentligen, de är relativt grova. Men det gäller ju att hästen är vältränad- man kan inte sätta sig på en häst hur som haver och tro att den orkar bära dig bara för att den är en speciell ras. Den måste ha muskler för det (vilket inte många tänker på).

Russ är väl mer inriktade på trav medan islänningar är packhästar eller? Russ är inte särskilt överdrivet viktbärande egentligen, de kan väl ta upp emot 60 kg om den är mer åt c-ponny hållet och inte särskilt längre stunder då heller.

jag e medryttare på ett russ och det står bara russ i stallet så alla e russmänniskor. 65 kilo är max och då räknar man ju in sadel,träns,hjälm och allt sånt! så det blir ju ca 10 kg så maxvikten ligger ju på ca 55 kg senså får man ju inte va för lång för man måste ju få bra balans också!:D men man kan ju också alltid köra om man vill det gör de flesta oftast i stallet.

Hej hej!

Jag har ett russto som jag rider. Hon är 129cm och bra byggd för att kunna bära mig. Jag är 25 år, 164 cm och väger 60 kg...

Hon är 14 år nu och jag har ridit henne sen hon var 4 år och det har aldrig varit några problem. Allt beror ju på hur russet ser ut!

Hoppas du hittar ett russ som du kan rida för det är en helt underbar ras som har allt :love: Jag kommer aldrig att ha något annat än russ!

okej, men då är det ju ingen fara, trodde att du var en av dem som inte kan förstå att de vuxit ut sin lilla ponny och rider som "galningar" på den ändå.
men så länge man har koll på att hästen/ponnyn mår bra, så är det ju ingen fara.
så nu fattar jag hur du menade :D

Vuxit ur ponny har jag gjort för lääänge sedan :)
Är till och med lite för lång för D-ponny.
Men sedan så ska man jue inte säga nått förräns man sett hästen. Han är en kompakt liten sak med mkt muskler :p
Och en jävla kondis har han, med tanke på att han kan springa 4 km i samma tempo utan att bli trött :D

Det beror ju på att islänningar är byggda för det, korta kompakta och inte så små egentligen, de är relativt grova. Men det gäller ju att hästen är vältränad- man kan inte sätta sig på en häst hur som haver och tro att den orkar bära dig bara för att den är en speciell ras. Den måste ha muskler för det (vilket inte många tänker på).

Russ är väl mer inriktade på trav medan islänningar är packhästar eller? Russ är inte särskilt överdrivet viktbärande egentligen, de kan väl ta upp emot 60 kg om den är mer åt c-ponny hållet och inte särskilt längre stunder då heller.

Du verkar fortfarande inte ha fattat hur jag rider ponnyn.
Tror du att ja flänger runt på den?
Sen är den ponnyn inte lång heller, han är en kort sak med mkt muskler...
Sen så ska man inte säga nått förräns man sett hästen..

Enjoyable - du säger ponnyn har väldigt dålig balans. Har han det med en kortare ryttare med? Det är SVÅRT för dem att balansera såpass lång ryttare som dig, dessutom blir hjälpgivningen rätt kajko när ryttarbenen är vid knäna på de små liven.

Jag är 160 (45 - 48 kg) och jag rider in B-ponny ibland. Inag problem, men jag skulel inte vilja rida B-ponny 'för jämnan', just eftersom man måste modifiera skänkelhjälperna lite, för börjar du dra upp hälarna/lyfta knäna blir det knas för hästen direkt.

Så 175 på B-ponny så sure i motionssyfte stilla turer, men jag har SVÅRT att se hur det kan bli någon kvalitativ ridning alls?

Ang viktens så tycker jag NEJ. Max 60 kg inkl utrustning på B-ponny och där är jag benhård i min uppfattning. (OBS, gäller mer regelbunden ridning, åka en liten stund ser jag inga problem med. Pappa är 180 och väger typ 75 - 80 kg, och han satt upp på kraftiga B-ponnyn ibland när jag var liten och ponnyn drämt mig i backen. Ponnyn dock inte, men det var ju mågra varv skritt det handlade om).

Samma ponny red jag till när jag var tonåring (och vägde 55 kg) och han tramsade med sin nya lilla lätta ryttare. Red i all gpngarter och han hade inga problem alls med vikten, men jag skulle aldrig velat rida honom mer kontinuerligt.

Jag försökte bara få in lite ironisk humor... allt är inte svart eller vitt, det finns en stor gråzoon! Men som vanligt gick inte min humor fram...
Jag vidhåller iaf att jag tror att de som sysslar med russavel, och de som sitter med i russföreningen har en ganska god bild av vad ett russ orkar bära! Hör efter med dom, det har jag gjort! :)

Enjoyable - du säger ponnyn har väldigt dålig balans. Har han det med en kortare ryttare med? Det är SVÅRT för dem att balansera såpass lång ryttare som dig, dessutom blir hjälpgivningen rätt kajko när ryttarbenen är vid knäna på de små liven.

Jag är 160 (45 - 48 kg) och jag rider in B-ponny ibland. Inag problem, men jag skulel inte vilja rida B-ponny 'för jämnan', just eftersom man måste modifiera skänkelhjälperna lite, för börjar du dra upp hälarna/lyfta knäna blir det knas för hästen direkt.

Så 175 på B-ponny så sure i motionssyfte stilla turer, men jag har SVÅRT att se hur det kan bli någon kvalitativ ridning alls?

Ang viktens så tycker jag NEJ. Max 60 kg inkl utrustning på B-ponny och där är jag benhård i min uppfattning. (OBS, gäller mer regelbunden ridning, åka en liten stund ser jag inga problem med. Pappa är 180 och väger typ 75 - 80 kg, och han satt upp på kraftiga B-ponnyn ibland när jag var liten och ponnyn drämt mig i backen. Ponnyn dock inte, men det var ju mågra varv skritt det handlade om).

Samma ponny red jag till när jag var tonåring (och vägde 55 kg) och han tramsade med sin nya lilla lätta ryttare. Red i all gpngarter och han hade inga problem alls med vikten, men jag skulle aldrig velat rida honom mer kontinuerligt.

Jag KAN rida ponnyn i alla gångarter, jag vet för jag testade efter att ja ridit honom i skritt ett tag. Jag red i galopp en kortare sträcka, MAX 10 meter.
Men om jag nu har sån pass bra balans så ja kan hjälpa ponnyn på rätt köl så spelar de väl ingen roll?
Och sen, han går som sagt väldigt mkt framför vagn, och jag kör väldigt mkt, och som omväxlingens skull så tar han och jag en skrittur ibland. Inte så att ja drämmer av i full galopp och tror att ja kan göra precis samma sak på honom som ja kan göra med en storhäst.
Om ni nu tror de, så goahead. Jag bryr mig inte, men de är sanningen.
Sen har ni inte sett hur ponnyn ser ut, och ni har heller inte sett hur jag ser ut, så varför hålla på å gnata?
Sen åxå, jag VET att jag är för stor för ponnyn och jag vet att ja växt ur den..

Senast ändrad:

När man väger över 60 kg, varför vill man då sätta sig på en litet russ? Även om de nu skulle vara viktbärande så är det en liten hästras och du kommer se stor ut på hästen och det kommer försvåra din ridning väldigt. Köp en häst i lämpligare storlek! Jag skulle inte sätta upp någon över 155 cm/45 kg regelbundet på mitt russ. Varför liksom?

Jag vill ha en liten ponny för att jag känner mej tryggare på dom. Det känns även tryggare att hantera en liten.

Jag KAN rida ponnyn i alla gångarter, jag vet för jag testade efter att ja ridit honom i skritt ett tag. Jag red i galopp en kortare sträcka, MAX 10 meter.
Men om jag nu har sån pass bra balans så ja kan hjälpa ponnyn på rätt köl så spelar de väl ingen roll?
Och sen, han går som sagt väldigt mkt framför vagn, och jag kör väldigt mkt, och som omväxlingens skull så tar han och jag en skrittur ibland. Inte så att ja drämmer av i full galopp och tror att ja kan göra precis samma sak på honom som ja kan göra med en storhäst.
Om ni nu tror de, så goahead. Jag bryr mig inte, men de är sanningen.
Sen har ni inte sett hur ponnyn ser ut, och ni har heller inte sett hur jag ser ut, så varför hålla på å gnata?
Sen åxå, jag VET att jag är för stor för ponnyn och jag vet att ja växt ur den..

Du är väldigt defensiv...

Och följande:
Ojdå, jag som vager ca 78 kg, och är ca 175 cm lång sitter å rider runt på min kompis lilla ponnytravare (russ) i alla gångarter utan problem alls
Ägaren sa att han måste ha muskler till montén så de va bara å rida på, å han knatar på som ingenting alls. Men visst ser jag rolig ut på honom
låter ju inte direkt soms krittar runt någon gång lite då och då, och har galopperat tio meter EN gång...

I alla gångarter ja, då menar jag att jag galopperat på ponnyn utan problem. Max 10 meter, ja. Vill inte galoppera så mkt på ponnyn då ja som sagt "väger en del". Och för de meste, dom ggr ja nu ridit på honom så har jag bara skrittat.
Och jag har inte kunnat gör så mkt annat, med tanke på att ponnyn bara kan bak, fram höger och vänster. Men ni tror väl att ja sitter å slipar dressyr varje jävla dag. Men ack, där tror ni fel...
Men ingen tror jue på mig endå så varför ens fortsätta "gnälla".
Ingen idé att diskutera sånt skit här när alla bara hugger på en.
Skulle va kul om de kunde komma några positiva människor här på buke, men dom verkar svåra att hitta..
Sen en fråga åxå, är 60 kg för mkt för en shettis?

Vi 'tror' ju utefter hur du skriver, och du skulle nog fått ett HELT annat bemötande om du skrivit annorlunda från början.

Jag tycker absolut 60 kg är för mkt för en shettis ja. Även om de rent tekniskt kan bära det, anser jag inte att de ska.

Vi 'tror' ju utefter hur du skriver, och du skulle nog fått ett HELT annat bemötande om du skrivit annorlunda från början.

Jag tycker absolut 60 kg är för mkt för en shettis ja. Även om de rent tekniskt kan bära det, anser jag inte att de ska.

I så fall har ni missuppfattat mig rätt fint. Menade aldrig att ja sitter å galopperar skiten ur ponnyn varenda gång jag rider honom..

De är så att min kompis tränar shettis (ponnytravare) och hon väger runt 58-60 kg..

ja, jag anser att det är för mkt. för en shettis. min "lilla" (92 cm) sätter vi inte mer än 35 kg på och min större maxade grova (ej överviktiga) shettis har vi som max 50 kg på.

Du verkar fortfarande inte ha fattat hur jag rider ponnyn.
Tror du att ja flänger runt på den?
Sen är den ponnyn inte lång heller, han är en kort sak med mkt muskler...
Sen så ska man inte säga nått förräns man sett hästen..

Men hallå vad du blev arg! Jag syftade inte ens på dig när jag skrev det! Tat lungt ;)

Jag anser bara att man tittar efter individen och inte rasen- det var inte menat som en pik till dig utan jag har träffat många som säger att "självklart kan min islänning bära 100 kg" och då syftade kvinnan på en nyss inriden unghäst som var ganska liten i sig...

Självklart kan vissa russ vara viktbärande men de avlas väl främst för att dra och kanske inte orkar bära så mycket som man tror.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 861
Senast: Hermelin
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
32 203
Senast: Gilette
·
Träning Det här med frivillighet i träning är ett intressant ämne om än knivigt! :D Till viss del tror jag ändå det inte går att komma ifrån...
Svar
3
· Visningar
900
Senast: skiesabove
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 102
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar