Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: rida russ

Att en ponny är viktbärande betyder inte att den ska bära hur mkt som helst. Expl: En viktbärande litet russ kanske max 50-55 kg beroende på hur duktig ryttaren är på att rida:smirk:

Men ingen tror jue på mig endå så varför ens fortsätta "gnälla".
Ingen idé att diskutera sånt skit här när alla bara hugger på en.
Skulle va kul om de kunde komma några positiva människor här på buke, men dom verkar svåra att hitta..

Ena stunden skriver du att du "rider runt" på din kompis lilla ponnytravare, andra stunden "rider du inte runt på honom varenda dag". Först säger du att "jag rider honom i alla gångarter", sen säger du att "det blir för det mesta skritturer". Inte konstigt att man börjar undra..

Sen är det skillnad på att folk är positiva, och att folk tycker som du. Många här på buke har hållt på med hästar långt mycket längre än du funnits till, så jag tycker att du ska ta till dig istället för att säga emot och bli arg. Jag vet inte vad du kan och inte kan, men istället för att direkt "vända taggarna utåt", så att säga, så ta till dig av vad andra säger och tänk efter, du kan faktiskt lära dig en hel del..

Om jag var dej så skulle jag inte köpa ett russ sattsa på en större ponny.

På döttrarnas ridskola tror jag dem har satt en viktgräns på ca 80 kg på storhäst, förstår då inte hur någon som väger 60 kg eller mer funderar på att ha en bponny att rida på. Det är annat om någon på 60 kg sätter sig upp en liten stund fär att "rätta till" en bråkig liten ponny. Men det är min åsikt!

Oj.. jag skulle aldrig sätta så mkt vikt på en maxad b, oavsett om den var grov eller inte... väger man 80 kg ska man inte rida ponny över huvud taget tycker jag, om det inte är en fjording eller nordsvensk eller annat kallblod

Men jistanes! Så att jag som väger över 80 kg ska inte få rida min connemaravalack.Jag, som förövrigt är den enda som han accepterat som ryttare, måste alltså sälja honom?:p
Lite skrattretande.. går det en magisk gräns vid 148 cm? Då får jag nog ta och köpa mej en connemara på 149.:rofl:

/Naira, som älskar sin ponny över allt annat, och som ser fram emot mååånga år tillsammans med honom.

Självklart kan vissa russ vara viktbärande men de avlas väl främst för att dra och kanske inte orkar bära så mycket som man tror.

Öm, självklart vet jag de och jag hade aldrig i tanken på att ens sätta mig på ponnyn om inte ägaren hade frågat om jag ville prova...

Missuppfattning är vad allt handlar om.
Sen så lär jag mig väldigt mkt genom att titta runt i trådarna här på buke, men nu när ni påstår nått som inte är sant så blir man la lite arg?
Sen åxå har jag aldrig påstått att jag rider honom varenda dag. I så fall vill jag att du hittar de i tråden och skrivet ut de. Så vitt jag vet har jag inte gjort de.
Och när jag påstår att "rider runt på ponnyn i alla gångarter" menar jag att jag skrittar ut på ponnyn då och då, och HAR testat galopperat, men de va inte länge.
De känns som om ni tror att jag sitter å slipar dressyr på banan eller flänger runt i skogen på honom. Men de gör jag inte, och kommer nog ens aldrig få i tanken att göra de.

Sen är de fel att påstå att jag "inte kan nå vidare mkt om hästar". De är väl inte hur länge man hållt på med hästar som spelar roll?
De är kunskaperna i sig som gör de...

Senast ändrad:

På döttrarnas ridskola tror jag dem har satt en viktgräns på ca 80 kg på storhäst, förstår då inte hur någon som väger 60 kg eller mer funderar på att ha en bponny att rida på. Det är annat om någon på 60 kg sätter sig upp en liten stund fär att "rätta till" en bråkig liten ponny. Men det är min åsikt!

Syftar du på mig nu?
För de första är ponnyn inte min, jag är bara "skötare" åt honom när ägaren själv åker hem på helgerna från skolan då jag oftast stannar pga lång sträcka hem.

För de andra, jag har testat galopperat, men de va MAX 10 meter, har bara skrittat på ponnyn annars, sen så ska man inte döma förränas man sett hur ponnyn ser ut...

Och sen är de fel att en ridskola sätter en viktgräns på 80 kg, för en storhäst klarar mkt mer, fast som sagt, de beror på individen åxå där. Och alla har rätt till att kunna få rida på ridskola, oavsett hur man ser ut..

För de andra, jag har testat galopperat, men de va MAX 10 meter, har bara skrittat på ponnyn annars, sen så ska man inte döma förränas man sett hur ponnyn ser ut...

Men snälla rara, du kan ju inte spotta ochf räsa för att DU skrev en klantig formulering (eller så efterhandskonstruerar du, då förstår jag taggarna utåt). DU skrev att DU red runt på ponnyn i alla gångarter. Att DU formulerar dig klantigt kan du ju inte lasta andra för?

Och sen är de fel att en ridskola sätter en viktgräns på 80 kg, för en storhäst klarar mkt mer, fast som sagt, de beror på individen åxå där. Och alla har rätt till att kunna få rida på ridskola, oavsett hur man ser ut..
´

Hästarna går åtskilliga lektioner per dag, det är en himla skillnad på en privathäst som går 1 h per dag med sin 90-kilosmatte, och en ridskolehäst som kan gå FEM timmar per dag. Varav en del av timmarna är med obalanserade, skumpiga nybörjare t ex.

Varför hade du inte en tanke på att sätta dig på hästen förrän din kompis frågade dig? Kanske för att du kände att du var för stor?

Ja, men missuppfattningarna som uppstått beror ju på att du skriver en sak ena gången, en annan den andra. Du kan ju inte bli sur för att du själv inte vet hur du ska ha det.

Och du behöver inte bli arg oavsett, vi, jag, har inte påstått något om dressyr. Jag tycker i alla fall att du är för tung för russet. Oavsett om jag sett honom eller inte. Det är ungefär som att säga att en 90-kilos ryttare rider en shettis (extremt exempel, ja), "men du har ju inte sett hästen", ja, av det du skrivit att döma så anser jag att det är för tungt.

Men snälla rara, du kan ju inte spotta ochf räsa för att DU skrev en klantig formulering (eller så efterhandskonstruerar du, då förstår jag taggarna utåt). DU skrev att DU red runt på ponnyn i alla gångarter. Att DU formulerar dig klantigt kan du ju inte lasta andra för?

Ja, jag ber i så fall om ursäkt för att jag skrev klantigt i början, men jag har ju förklarat så många ggr så jag börjar bli lite trött på de..

Senast ändrad:

Varför hade du inte en tanke på att sätta dig på hästen förrän din kompis frågade dig? Kanske för att du kände att du var för stor?

Jag hade nämligen inte suttit på en ponny på över 4 år..
Jag var väldigt osäker i början om han skulle klara av mig, men ägaren fortsatte att så länge ja tar de lugnt så äre ingen fara.
Och angående galoppen, jag har berättat de för ägaren, och hon tyckte bara att de va kul. Men hon sa även att jag inte skulle göra de så ofta..

Jag skulle då inte sätta mig upp på ett russ om jag var så "stor och tung" (misstolka mig inte) som du. Oavsett om ägaren insisterat, jag bestämmer ju alltid själv vad jag gör.

Visst kan han gå på som ingenting nu, men i längden kan det skada honom ordentligt. Tänk efter i alla fall. Vi kan inte bestämma vad du gör och inte gör.

Jag skulle då inte sätta mig upp på ett russ om jag var så "stor och tung" (misstolka mig inte) som du. Oavsett om ägaren insisterat, jag bestämmer ju alltid själv vad jag gör.

Visst kan han gå på som ingenting nu, men i längden kan det skada honom ordentligt. Tänk efter i alla fall. Vi kan inte bestämma vad du gör och inte gör.

Men om jag rider honom nån gång då och då? Som jag gör nu?

För det är ju ändå ponnyn och inte ägaren som ska bära runt på dej.. Men har du ingen bild på ponnyn så vi får se hur grov den är?

Jag är 159 cm lång och väger 73 kg, det finns inte på världskartan att jag skulle sätta mig på en B-ponny, oavsett hur den ser ut.
På sin höjd en större D, som är kraftig o viktbärande.
Jag red ett russ för ett x antal år sedan, då var jag 10 kg lättare, men kände mig ändå för stor. Detta var i utbildningssyfte och korta stunder. / Jenny!!

Om jag var du, så skulle jag inte rida honom alls. Det är ju helt upp till dig, jag tänker inte säga vad som är rätt och fel. Jag säger bara vad jag skulle gjort, och vad jag tycker. Resten är din sak.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 861
Senast: Hermelin
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
32 203
Senast: Gilette
·
Träning Det här med frivillighet i träning är ett intressant ämne om än knivigt! :D Till viss del tror jag ändå det inte går att komma ifrån...
Svar
3
· Visningar
900
Senast: skiesabove
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 102
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar