Jag har funderat på att höra av mig till kundtjänsten och fråga om busstidtabellen är tänkt att stämma med något tåg eller om de kanske kan titta på det, under morgon och kväll går bussarna med 30 min mellan rum, mitt på dagen med en timme. Men jag åker ett tåg som många pendlare åker som även det bara går en gång i timmen men måste åka bussen så att jag får vänta på station 25 - 30 min eftersom nästa buss kommer in exakt samma tid som tåget ska avgå och jag räknar helt kallt med att det ska bli några minuter sent med bussen. Och på vägen hem gäller det omvända, tåget kommer in samma minut som bussen avgår, alltså helt omöjligt att hinna med bussen och jag får då vänta 30 min - en timme på nästa buss. Det blir helt enkelt nästan mer väntetid än vad det skulle ta mig att åka bil själv. Men samtidigt så vet jag ju att bussarna väntar in andra landsortsbussar för att andra människor ska kunna ta sig hem också, så det är inte så enkelt att lägga tidtabeller.
Intressant så är det nästan enbart i stadstrafiken jag ser bussar som väntar in passagerar som kommer springande, vilket gör mig överraskad, oftast går bussarna med 10 min mellanrum.
När det gäller att synas på busshållsplatsen så håller jag med om att reflexväst är det enda vettiga, alla vi som åker buss har även små ficklampor som vi kan vifta med om det är riktigt eländigt att se något. Vi har haft rätt tjock dimma periodvis och då är det svårt att se.