I Stockholm händer det att jag springer, vilket är riktigt idiotiskt när tunnelbanan går med 3 minuters mellanrum och bussarna 5 min. Men jag blir inte sur om bussen åker utan det är helt naturligt. När de väntar blir det ett stort leende och varmt tack.
Här i Bollnäs kommer jag alltid tio minuter minst för tidigt eftersom det står att det kan skilja på 5 minuter - sen gäller det naturligtvis att din klocka/mobil är syncad med lokaltrafiken
därför man egentligen alltid ska ha klockan några minuter för tidigt.
Vad som verkligen irriterat mig i Bollnäs är när bussen inte stannar eftersom jag inte har en reflexväst på mig. Ok, när hållplatsen är ute i skogen, men när man står vid en stor väg, inte långt ifrån en lyktstolpe så borde bussen för fasiken stanna.
När jag skulle åka hem till Stockholm över jul så stannade inte bussen och jag ringde och skrek
på kundtjänst vilket jag aldrig gör. Som tur var var jag ute i så god tid att jag hade en buss till jag kunde ta 25 min senare men det var förjävligt kallt och min stackars katt frös förskräckligt så jag fick ta av mig min jacka och lägga över buren och inte ställa ner den på marken. Vägen är tungt trafikerad så jag ville inte direkt hoppa ut i vägen och vifta med armarna. Kundtjänst lovade att jag skulle få en taxi til Söderhamn om något gick fel.
Nu viftade jag med armarna som en galning och bussen stannade, och när jag stelfrusen och sur gick på frågade jag varför inte bussarna stannar och då fick jag höra att jag måste ha på mig en reflexväst, vilket det inte står något om på deras hemsida!