Det är säkert inte fel att rapporterna den, rundgång är det ju helt klart. Men jag tänker såhär också:
Andra med NPF på buke brukar berätta om att hur de tagit sig över sina sociala trösklar genom att se hur andra gör, och härma. Ungefär. Det känns inte som "jag" att göra en viss grej men de gör det ändå, för att de lärt sig att de flesta förväntar sig det i situationen.
Om det känns avigt att ge en gåva som tack för hjälpen så kanske det är bra att man får höra att det är vad de flesta gör, att man själv kan göra det även om det inte känns som "jag" för att man förstår att det är smörj i det sociala maskineriet. Sånt. är ju vardagen full av för oss alla, när jag frågar min granne om hon är nöjd med sina nya lilla bil och om hon fick ordning på den där blinkande varningslampan så är det ju inte för att jag är särskilt intresserad av hennes bil, utan för att jag vill visa att jag bryr mig och kommer ihåg vad hon berättade förra gången. Jag bryr mig alltså inte om hennes bil, jag bryr mig om henne, och ta upp det där med bilen är ett sätt att visa det. Det är social olja som upprätthåller vår relation, helt enkelt.
Många behöver inte öva särskilt mycket på det där, med NPF kan man behöva öva mer. Och då behöver man ju få veta hur nåt slags majoritet hanterar en viss situation, för att själv klara situationen på ett smidigt sätt.