Jag sitter och slipar på ett brev till säljaren av peugeoten. Vet inte om detta är bra:
Hej!
Med tanke på att jag fått en månads trygghetsgaranti har jag förväntat mig att bilen jag köpt av er ska fungera i åtminstone en månad. Det har den inte gjort.
Köpte peugeoten med registreringsnummer xxxxxx den 15 september. Den tappade ett däck på hemvägen. Det åtgärdade ni förvisso men varningstriangeln som jag satte ut då, plockade ni aldrig upp och la in i bilen igen. Den saknas alltså.
Det tog er en hel vecka att åtgärda problemet med det tappade däcket. Ni levererade heller inte bilen under kommande helg som ni lovade. På måndagen fick jag den levererad till Lindesberg. Dagen efter när jag skulle hämta den så startade den inte. Trots ett flertal kontaktförsök med er så har ni inte åtgärdat felet. Jag fick själv låta laga bilen och betala ur egen ficka eftersom jag är i stort behov av bilen. Detta gick på 1728 kronor.
Fram till 9 oktober har jag alltså inte kunnat använda bilen en enda dag.
Med tanke på trygghetsgarantin och att bilen varit sämre än förväntat (konsumentköplagen) så kräver jag följande:
1. En varningstriangel (Skickas till min adress xxxx)
2. Ersättning för verkstadsbesök. 1728 kronor
3. Ersättning för bussresor och hämtning av min granne när bilen inte fungerade. Totalt 340 kronor.
Pengarna kan sättas in på mitt konto i xxx med clearingnummer xxx och kontonummer xxxx.
Jag tvekar inte heller på att dra detta vidare till ARN om ni inte följer er egen trygghetsgaranti.
Hälsningar,
Jag
--
Åsikter om detta?