R
Raderad medlem 68338
En busstråd! Jag älskar det.
Men av nån anledning känns det alltid som att jag ska vara tacksam om jag får åka buss över huvud taget efter att ha läst en sån här tråd.
Hahaha lite så ja
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
En busstråd! Jag älskar det.
Men av nån anledning känns det alltid som att jag ska vara tacksam om jag får åka buss över huvud taget efter att ha läst en sån här tråd.
Intressant läsning. När det var en kraftig vinter i Stockholmsområdet och vi hade problem med både bussar men även spårbunden trafik, så blev en ung man blev rosenrasande för att tåget gick i tid, "för det hade varit sent i två dagar, men nu var det j-la tåget i tid och då missade jag det! "
Där jag tidigare tog bussen på morgonen så är det omöjligt att veta om bussarna är i tid eller inte. Det finns tidtabell men varken den eller de digitala skyltarna har något som helst att göra med när bussarna verkligen kommer, om de stannar eller om de får med alla som väntar. Bussarna går tätt, men eftersom det kan passera mer än en överfull buss så springer man för att hinna med alla som har stannat. (Bra sätt att börja dagen; sätta personbästa på 127 meter i högklackat ). I det läget så överlämnar jag ansvaret på föraren om den ska vänta eller inte. Är den försenad så hoppas jag att föraren inte väntar (även om jag är glad för det). Har de platser kvar så kan det vara så att de har "kommit ikapp" och är lite tidiga mot (den interna) tidtabellen.
@tornblommas erfarenhet har jag också, plötsligt försvinner bara bussen från listan. Det är ett gissel med de digitala skyltar som anger tidtabellstid och inte realtid. Hur ska man som resenär kunna skilja dem från realtidsinfo? Och veta att bussen som ska komma om 2 minuter enligt digital tavla är inställd? Extra förvillande var det under ett snöoväder när skyltarna glatt angav att en massa bussar skulle gå som vanligt, men ingen kom. Gick då in på SL.se och fick veta att alla var inställda .
Realtidsskyltar är inte detsamma som hålltider som gäller för förarna, vilket ytterligare kan ställa till det för resenärerna. Frågade en gång varför föraren körde från en stor bytesterminal trots att bussen, enligt skylten, inte skulle gå förrän om två minuter. Fick då svaret att de skyltarna inte gällde honom. Snopet för dem som fick dörren stängd i ansiktet. Det förklarar också varför man ibland ser bakljusen på bussen trots att det på skylten i T-banan står att man har två minuter på sig.
Så det är inte så lätt för resenärer alltid att veta om de försinkar en sen buss eller inte. Eller när bussen ska gå egentligen.
Absolut. Därav mina försök till personbästa i högklackat . Ser jag en buss vid hållplats kan jag välja mellan att springa för att försöka komma med. Eller så hoppas jag på att jag kommer med nästa istället och tar det lugnt.Vet man inte så kan man ju skynda sig i alla fall? Samt inte försöka stoppa bussen i en korsning eller så för att man absolut ska med. Om bussen startar motorn så är den alla gånger på väg att åka, då skyndar man sig. Och blir man frånåkt så accepterar man det. Är man osäker kan man ringa kundtjänst, där ser dom om bussen åkte för tidigt eller i tid.
Absolut. Därav mina försök till personbästa i högklackat . Ser jag en buss vid hållplats kan jag välja mellan att springa för att försöka komma med. Eller så hoppas jag på att jag kommer med nästa istället och tar det lugnt.
Men har inte varit med om att bussföraren slår av motorn vid hållplats? Eller så är det bara så att det är omöjligt att höra i det allmänna trafikbruset?
Kundtjänst orkar man inte ringa varje dag. Har haft täta kontakter med dem ändå, och det hjälper föga, mycket är upp till entreprenörerna att bestämma. F ö finns det inte alltid hålltider för alla hållplatser, och då kan det vara ännu svårare för resenärerna om det är långt mellan hållplatserna. Vissa linjer går på regularitet, och då finns det heller inga hållplatstider (men det är ändå bättre än tidtabell om det är tätt mellan bussarna).
Det är nästa grej. Teleportering! SL undersöker möjligheten
Jag har funderat på att höra av mig till kundtjänsten och fråga om busstidtabellen är tänkt att stämma med något tåg eller om de kanske kan titta på det, under morgon och kväll går bussarna med 30 min mellan rum, mitt på dagen med en timme. Men jag åker ett tåg som många pendlare åker som även det bara går en gång i timmen men måste åka bussen så att jag får vänta på station 25 - 30 min eftersom nästa buss kommer in exakt samma tid som tåget ska avgå och jag räknar helt kallt med att det ska bli några minuter sent med bussen. Och på vägen hem gäller det omvända, tåget kommer in samma minut som bussen avgår, alltså helt omöjligt att hinna med bussen och jag får då vänta 30 min - en timme på nästa buss. Det blir helt enkelt nästan mer väntetid än vad det skulle ta mig att åka bil själv. Men samtidigt så vet jag ju att bussarna väntar in andra landsortsbussar för att andra människor ska kunna ta sig hem också, så det är inte så enkelt att lägga tidtabeller.
Intressant så är det nästan enbart i stadstrafiken jag ser bussar som väntar in passagerar som kommer springande, vilket gör mig överraskad, oftast går bussarna med 10 min mellanrum.
När det gäller att synas på busshållsplatsen så håller jag med om att reflexväst är det enda vettiga, alla vi som åker buss har även små ficklampor som vi kan vifta med om det är riktigt eländigt att se något. Vi har haft rätt tjock dimma periodvis och då är det svårt att se.