Ta sig från Sturup till Malmö

Ser man ju även på helg kryssningarna från Sverige till Finland och Estland. Vilka kommer med 3 stora resväskor med kläder för en kryssning som startar fredag eftermiddag och är tillbaka i Sverige på lördag kväll....
Jag reste en gång med "unlimited" antal kg på en 1 v resa till Mallorca. Det blev mååånga väskor det. För att jag kunde! Handlade massor med vin, olivolja och andra lokala varor med mig hem. Har också rest till Thailand med barn i 3 v med enbart handbagage. Det gick också bra! Men jag (och många andra uppenbarligen) ser det inte som ett självändamål att ha så lite bagage som möjligt.
 
Förutom att det bildar onödiga köer? Inte ett dugg, men funderar ju på all den tid personen hade kunnat lägga på annat istället för att packa med sig 60 kg kläder för en helgutflykt.
Då vore det väl bättre om du stannade hemma. Köerna blir då kortare och det lär bli betydligt trevligare för alla inblandade.

Jag kan även tycka att det nog är läge att du lämnar denna tråd också då du inte tillför så mycket runt ämnet.

Dina inlägg bidrar dock till som jag ser det vissa tappade hakor och kanske även egentligen viss munterhet om man försöker se dem från "rätt" håll.
 
Jag reste en gång med "unlimited" antal kg på en 1 v resa till Mallorca. Det blev mååånga väskor det. För att jag kunde! Handlade massor med vin, olivolja och andra lokala varor med mig hem. Har också rest till Thailand med barn i 3 v med enbart handbagage. Det gick också bra! Men jag (och många andra uppenbarligen) ser det inte som ett självändamål att ha så lite bagage som möjligt.

Jag ser det mer ur effektivitets synpunkt, hur hindrar jag mina med passagerare minst, och hur hinner jag med den buss (övrigt transport medel) som tillhandahålls. Är det en charterresa? Fine, bussen väntar till alla kommit ombord.
Är det en Affärs resa? Bussen går på utsatt tid, utan att vänta då de inte har någon information om hur många passagerare som kommer med viss flight.
 
@Görel för att komma tillbaka till ämnet tog jag och mina kollegor den flight som jag misstänker att du ska ta för några veckor sedan, vårat flyg var dessutom sent med 15 minuter på grund av strul i Stockholm. Vi hann med flygbussen utan problem, den stannade och väntade. Den åker ju liksom den sträckan just för att folk ska hinna till flygplatsen och sedan hinna med den tillbaka och är anpassad till tiderna. Jag tror du hinner med, annars får du väl ta en taxi till närmsta ställe som har kollektivtrafik om du tycker det är för dyrt att åka hela vägen dit du ska med taxi (jag kan inte Malmö men antar att det inte är så jättelångt till närmsta ställe där det finns möjlighet att ta buss mer centralt).
 
Jag ser det mer ur effektivitets synpunkt, hur hindrar jag mina med passagerare minst, och hur hinner jag med den buss (övrigt transport medel) som tillhandahålls. Är det en charterresa? Fine, bussen väntar till alla kommit ombord.
Är det en Affärs resa? Bussen går på utsatt tid, utan att vänta då de inte har någon information om hur många passagerare som kommer med viss flight.
Okej. Men det blir lite extremt. Ser du verkligen inte det? Oavsett orsak till resa så är det ju inte onormalt att ha incheckat bagage. Sen finns det ju ett rätt stort antal resor som varken är affärsresor eller charter 😉.
 
@Görel för att komma tillbaka till ämnet tog jag och mina kollegor den flight som jag misstänker att du ska ta för några veckor sedan, vårat flyg var dessutom sent med 15 minuter på grund av strul i Stockholm. Vi hann med flygbussen utan problem, den stannade och väntade. Den åker ju liksom den sträckan just för att folk ska hinna till flygplatsen och sedan hinna med den tillbaka och är anpassad till tiderna. Jag tror du hinner med, annars får du väl ta en taxi till närmsta ställe som har kollektivtrafik om du tycker det är för dyrt att åka hela vägen dit du ska med taxi (jag kan inte Malmö men antar att det inte är så jättelångt till närmsta ställe där det finns möjlighet att ta buss mer centralt).

@Görel Om du inte vill ta taxi hela vägen så hade jag kikat i Skånetrafikens reseplanerare hur bussar/tåg går från Svedala eller Bara.
 
@Görel Om du inte vill ta taxi hela vägen så hade jag kikat i Skånetrafikens reseplanerare hur bussar/tåg går från Svedala eller Bara.
Senast jag åkte Sturup-Klågerup var det dyrare än Sturup-Malmö.
Jag tyckte det var orimligt så jag frågade hur det kunde vara dyrare att åka mycket kortare sträcka. Chauffören förklarade det med att han fick räkna med att gå tom tillbaks till flyget eller Malmö för nästa resenärer och det fick jag som resenär kompensera honom för med högre pris.
 
Okej. Men det blir lite extremt. Ser du verkligen inte det? Oavsett orsak till resa så är det ju inte onormalt att ha incheckat bagage. Sen finns det ju ett rätt stort antal resor som varken är affärsresor eller charter 😉.

Resor som inte är charter eller affär går in i samma kategori som affär, om inte transport är beställd på förhand, de väntar alltid till resenären anmäler sig. En Linjebuss som i TS fall kan inte vänta då den har tider att förhålla sig till.
 
Flygbussarna (dvs företaget flygbussarna, som trafikerar ett antal flygplatser) gör ingen vinst i att lämna passagerare strandade på flygplatsen.
Dessutom så stannar bussarna långt efter deras tidtabeller när flyget är försenat.

Gissningsvis så är du inte den enda som reser med incheckat bagage, men kanske den enda som också tar bussen, dock... Ju mindre plan, desto mindre att lasta av, desto fortare går det allt som oftast.

Där jag jobbar så kollar bussförarna av med flygplatsen om det är några kvar efter flyget.
De enda jag någonsin har sett missa bussen är de som fastnar i passkontrollen väldigt länge efter alla alla andra har gått ut och de som stannar på toaletten mer än 20 minuter efter att de har kommit av planet.

Jag kan tänka mig att du kan också höra av dig till Flygbussarnas kundtjänst hur de gör på just denna flygplats, och om de väntar in passagerare eller åker pronto enligt tidtabell.
 
Resor som inte är charter eller affär går in i samma kategori som affär, om inte transport är beställd på förhand, de väntar alltid till resenären anmäler sig. En Linjebuss som i TS fall kan inte vänta då den har tider att förhålla sig till.
Men va? Det beror ju helt på vilket land och vilken flygplats? Det ser helt olika ut beroende på var du är

Flygbussen är ingen linjebuss i den bemärkelsen. Den har mer marginal att vara ungefärliga med tidtabellen. Pga liten flygplats så är bussarna anpassade till avgång och ankomst.
 
Resor som inte är charter eller affär går in i samma kategori som affär, om inte transport är beställd på förhand, de väntar alltid till resenären anmäler sig. En Linjebuss som i TS fall kan inte vänta då den har tider att förhålla sig till.
Konstigt då att bussen faktiskt brukar vänta på Sturup. Chaufförerna brukar också kolla så det inte finns eftersläntrare. De har full koll på vilka (eller vilket) flyg som de ska hämta passagerare från. Är flyget i hyfsad tid och bagaget inte kommit bort så väntar de (det brukar gå en buss mot Lund samtidigt och de brukar hjälpas åt). Det är inte som på Arlanda där bussarna går mest hela tiden och inte passar flygen alls.
 
Resor som inte är charter eller affär går in i samma kategori som affär, om inte transport är beställd på förhand, de väntar alltid till resenären anmäler sig. En Linjebuss som i TS fall kan inte vänta då den har tider att förhålla sig till.
Men snälla lilla människa. Jag åkte denna buss på troligen samma tid för tre veckor sedan, bussen väntade.
 
Instämmer i kören, har aldrig missat bussen trots specialbagage. Flygplatsen är verkligen minimal, så sannolikt hinner du. Är du orolig tycker jag att du ska kontakta flygbussarna för bekräftelse på att bussen väntar in dig.
Jag har alltså råkat ut för att flygbussen på Skurup kört ifrån mig och flera andra. Har åkt flygbuss därifrån två gånger så hittills är det hälften av alla gångerna. De andra gångerna som jag flugit dit har jag hyrt bil eller blivit hämtad. Har alltså varit där rätt många gånger och har koll på hur stort det är,
 

Liknande trådar

Fritid Går det att åka kommunalt från Sturup till Malmö central eller är det bara flygbussar och taxi som gäller?
2
Svar
24
· Visningar
1 156
Senast: warg
·
Juridik & Ekonomi Det här blir ett långt inlägg men jag hoppas att någon här orkar läsa och kan hjälpa mig. Den 15 december flyttade jag och min sambo...
Svar
10
· Visningar
2 777
Senast: nickan1
·
L
Övr. Barn Nu vill jag ha ärliga kommentarer och vettiga synpunkter från er, kloka bukemänniskor :bow: Ni som är trötta på gnälliga inlägg kan...
2
Svar
36
· Visningar
3 574
Senast: Inte_Ung
·
F
Ekonomi & Juridik Skulle behöva lite tips om vad ni skulle göra i min sits.. Vet inte om all bakgrundsinfo är nödvändig, men ska försöka att inte dra ut...
2
Svar
35
· Visningar
4 317
Senast: fredde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp