Om fler än jag är nyfikna på bakgrunden till detta (sorry för trådkap @Görel !)
Arlandabanan byggdes på 1990-talet enligt OPS-modell. Ett internationellt konsortium bestående av bland annat svenska NCC stod för bygget och merparten av finansieringen.
När banan var klar överlämnades den i statens ägo men konsortiet fick ensamrätt på banan i 40 år.
Rättigheterna till banan placerades i företaget A-train AB som också driver Arlanda express. A-train ägs i dag av ett annat svenskt bolag som i sin tur ägs av australienska pensionsfonder och kinesiska staten.
I dag måste alla operatörer, som SL och SJ, betala en avgift till A-train för att trafikera Arlandabanan.
Arlandabanan byggdes på 1990-talet enligt OPS-modell. Ett internationellt konsortium bestående av bland annat svenska NCC stod för bygget och merparten av finansieringen.
När banan var klar överlämnades den i statens ägo men konsortiet fick ensamrätt på banan i 40 år.
Rättigheterna till banan placerades i företaget A-train AB som också driver Arlanda express. A-train ägs i dag av ett annat svenskt bolag som i sin tur ägs av australienska pensionsfonder och kinesiska staten.
I dag måste alla operatörer, som SL och SJ, betala en avgift till A-train för att trafikera Arlandabanan.