Textilåtervinning

På tal om återvinning, visste ni att värmeljusens aluminium form ska lämnas som metallskrot? Och inte den vanliga metallåtervinningen.

Det visste jag faktiskt inte! Däremot har jag fått lära mig att en ska ta loss metallbiten som veken sitter i (inte samma metall).

Här samlas det in för tre olika organisationer om det gäller torra, rena textiler, hela eller trasiga. Problemet här har tidigare dock varit att dessa ”tunnor” eller hur jag ska benämna det är överfulla, dvs töms för sällan.

Sist jag storrensade förråd och garderober fick jag ihop 1,5 sopsäck. Detta fick åka i bakluckan i över en månad innan det fanns plats att slänga det. Hoppas de tömmer oftare nu!

Så numera med mina kläder behöver jag alltså tvätta dom och sen lämna till återvinningen för textiler?

Jag ar tidigare alltid slänt mina kläder använda. Använder hittar ett håll på strumpan slänger dom efter jag använt dom är väldigt standard för mig.

Lite trist att man måste tvätta dem. Känns som man sparar el och vatten genom att inte tvätta trasiga kläder...

Jag har lärt mig att man tydligen absolut inte får lägga dem där, men jag har inte gjort så mycket research själv ^^

Alla plastförpackningar ska till insamlingen, oavsett färg. Sen att merparten inte går att återvinna är en annan historia. Men det finns en funktion att lägga dem i insamlingen för att antingen få till en framtida återvinning (visa på behovet) eller för att få till en förändring hos producenterna. Gäller det annan plast än just förpackningar gäller annat. Angående plastgran så när jag slängde en så gick den i metall eftersom stommen var i metall och var mer värt att återvinna enligt återvinningspersonalen.

Jag har lärt mig att man tydligen absolut inte får lägga dem där, men jag har inte gjort så mycket research själv ^^
Det har att göra med att automatsorteringstekniken kan ha svårt att sortera svart plast. Men det beror helt på vilken teknik som används om det fungerar eller inte och nu tror jag de flesta kommuner kan sortera det rätt. Sen om det går att återvinna är som ovan skriver en annan sak.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka