Visbybo sen alla mina 36 år
Backarna i innerstan(=allt innanför ringmuren)ÄR jobbiga och någon som har svårt att gå kommer pinas rejält av att försöka gå upp. MYCKET värt att ta annat färdmedel än apostlahästarna. Ner är betydligt mer njutbart
Kullersten på alla gator så alla skor med klack kräver övning för att gå säkert med.
Adelsgatan är väl värt att gå om man gillar mysiga butiker.
Annars skulle jag ta höger i hästbacken istället, förbi restaurang/klubb Kasai och nerför Smittens backe(mycket brant, finns ledstång till höger att hålla sig i).
Då kommer ni först till Karamellboden som säljer mycket "gammaldags" godis. Fortsätter man på södra kyrkogatan är man efter 50 m på Stora torget. Här finns restauranger(bl a Bakfickan
)och marknad med allt från tingeltangel till kvalitetshantverk.
Domkyrkan som ligger alldeles intill torget är vacker med mycket "stämning". Själv är jag agnostiker men börjar gråta varje gång jag går in där
. Det är också en skön paus, svalt på varma dagar och det finns toaletter. Ofta har de utställning av olika konstnärer i entrén.
Härifrån tycker jag om att strosa nedåt i de små gränderna runt Kruttornet bl a Fiskargränd och Specksgränd där det är alldeles fullt av rosor och annat vackert längs husen.
Äter gör jag gärna på Eden, Vår Fru, Vinäger eller Italienaren. Visby Strand Hotell har en takbar med utsikt över innerstan.
Volaire ska vara bra säger många också.
'Krönet' vet jag inget om maten men det finns en populär utsiktsplats där "alla" turister tar kort
De små tågen är kul som sagt. De stannar dock inte för avstigning utan man kliver av på samma ställe man klev på. Men det är mysigt att åka runt och lyssna på berättaren i högtalaren. Går ett från hamnen och ett från öster port.
Hoppas ni får trevligt!