Visbyhjälp!

Tåget går från Österport och strax utanför Visby glass i hamnen.

Jag gillar Visby botaniska då de nästan har ett eget klimat innanför murarna och därför har plantor och träd som inte borde kunna växa där. Mina personliga favoriter är Apskräcken och de träd som liksom ömsar sin bark!
Då kansle man kan gå på tåget där uppe om man ändå tar buss till Österport?
 
2. Bra/mysig lunch? Och vilket ställe ska man absolut undvika?
Vad gillar du och mamma för mat? :) Jag kan tycka det är lite synd att inte äta crêpes/galetter i Visby, t ex Crêperie&Logi är trevligt! Annars finns Bakfickan för fisk och skaldjur, och Shawarma Bar om ni gillar libanesiskt
 
Jag kan tycka att domkyrkan är värd ett besök också, (och då kan ni passa på att spana upp för den vidriga kyrktrappan som leder upp på klinten och som jag tvingades klättra uppför x-antal gånger om dagen med hunden när jag bodde precis intill där. Lite sympatier i efterhand liksom. 😆)

Tycker också att Klinttorget och den pyttelilla brandstationen är värt en titt, så otroligt gulligt! 😍

Annars har du fått himla bra tips redan.

Och som tidigare nämnts, det är GALET backigt och bara stenlagt överallt - så vikten av bra skor kan inte nog understrykas. 😅
 
Ibland finns det shuttle-bussar som går från terminalen till Almedalen (fler stopp?), så kolla om ditt bolag erbjuder det. Eventuellt tror jag man kan köpa sånt på plats. En stor grej när terminalen byggdes var just det: det är långt och det finns inte tillräckligt många bussar på ön. Tror någon räknade ut att om alla behövde shuttle på de största fartygen så skulle alla Gotlands-registrerade bussar behöva köra dessa bussar och all lokaltrafik ställas in. Inte för att det någonsin skulle vara ett alternativ, men avståndet har diskuterats sedan första spadtaget.
Jag var i Härnösand en dag då kryssningsbåten låg där. Stan var då fullkomligt pepprad med röda NG LI-målade bussar. Så dit lastar de uppenbarligen med sig ett rejält gäng på bildäck.

Iofs skilda förutsättningar med en körvänligare stad och inte grundpreppad för samma mängd turister. Men jag undrar om inte det är samma båt som också går till Visby? Värt att kolla i alla fall vad som ordnas av rederiet.
 
Vad gillar du och mamma för mat? :) Jag kan tycka det är lite synd att inte äta crêpes/galetter i Visby, t ex Crêperie&Logi är trevligt! Annars finns Bakfickan för fisk och skaldjur, och Shawarma Bar om ni gillar libanesiskt
Vi äter nog det mesta.
Jag är inte jätteglad i husmanskost oftast.

Vi äter skaldjursbuffé på båten dit, men fisk kan vara intressant
Jag gillar även italiensk mycket.
Libanesiskt går säkerligen ned det också. 😇.
 
Varifrån utgår övre tåget? Såg inget om det på länken iaf. Men jag kan ha varit blind 😅.
Minns inte om det var där förra året eller ej.

Dock hittar jag ingen information som säger att det inte går och guiderösten är bättre på det tåget :) (vi har alltid åkt det övre tåget från Österport :laugh:)
 
Senast ändrad:
Finns det bukefalister som kan Visby?

Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma.
Verkar som båten kommer in 9.30 och avgår 18.00. Men vi vill inte ha för späckat schema utan vara tillbaka i god tid. Får jag blodad tand får jag åka med någon annan vid senare tillfälle. Men jag kan INGET om Visby.

"Kruxet" är att även om mamma kan gå runt en del så är långa sträckor svårt för henne och jag är osäker på gångsträcka hon klarar (totalt) uppdelat på olika tillfällen.
Det är alltså inget vi vill se hela Visby på en dag.
Kan ni hjälpa mig att göra en preliminär plan?
Jag har inget problem att betala för transporter om det inte är hutlöst (tusenlappar)

1. Jag tycker botaniska trädgården låter intressant. Är den något att se?
Det verkar dock vara en bit emellan färjan och den och jag vill inte pressa med för mycket promenader.
Kan det ens funka?
Kan man ta sig emellan på inte för krångligt sätt?
Buss? Taxi ?(om taxi, kan det tänkas komma en inom rimlig tid eller ska det bokas timmar i förväg)?
Kollade lite på hemsidan, men måste vara blind för kan inte sen om den har några öppettider?

Sedan verkar det inte lika långt in till centrala Visby och det borde vara görbart att gå lugnt. Men jag minns inte heller hur backigt Visby är.

2. Bra/mysig lunch? Och vilket ställe ska man absolut undvika?

3. Bra glass?

4. Transport åter till båten från typ glassen?


Det var nog vad jag tänkt på hittills behövs inte mer än så.
Är villig att ändra mig för något annat som kanske är bättre och framförallt enklare.
Däremot vill vi inte ha huvudfokus på fornminnen, borgar eller ruiner.

Någon som kan hjälpa?
Du har redan fått bra idéer!
Ha på riktigt bra gympadojor!

Jag skulle ta viking bussen upp på öster.

Ta tufftuffttåget från Österport runt Visby för att få guidning. Håller med om att den är bäst.

Sen är ni tillbaka vid Österport.
Gå in genom porten, ta en glass i hästbacken, svänga in och bort mot klinten.
Ta kyrktrappan ner och gå in på kyrkan
Där finns toaletter!

Sen in på stora torget och tillbaka mot båten. Haffa bästa restaurang som lockar
 
Du har redan fått bra idéer!
Ha på riktigt bra gympadojor!

Jag skulle ta viking bussen upp på öster.

Ta tufftuffttåget från Österport runt Visby för att få guidning. Håller med om att den är bäst.

Sen är ni tillbaka vid Österport.
Gå in genom porten, ta en glass i hästbacken, svänga in och bort mot klinten.
Ta kyrktrappan ner och gå in på kyrkan
Där finns toaletter!

Sen in på stora torget och tillbaka mot båten. Haffa bästa restaurang som lockar
Håller helt med! Tänkte precis föreslå det samma. Men från torget är det inte långt att avsluta i botaniska. Det är en vacker trädgård, där framför allt träden är unika. Det milda klimatet med havet utanför den skyddande muren gör att träd som inte klarar sig på andra ställen i Sverige finns där. Avsluta med en promenad till Kruttornet och ta en taxi tillbaka till båten. Det finns ett mysigt litet fik mellan botaniska och kruttornet. Annars tycker jag att Rosas (kan ha bytt namn), på St Hans gatan är det mysigaste i stan. Bäst kaffebröd tycker jag Norrgatt har, men det ligger lite off. Siesta på Östercentrum har också gott kaffebröd.
 
Visbybo sen alla mina 36 år🖐🏻

Backarna i innerstan(=allt innanför ringmuren)ÄR jobbiga och någon som har svårt att gå kommer pinas rejält av att försöka gå upp. MYCKET värt att ta annat färdmedel än apostlahästarna. Ner är betydligt mer njutbart😁
Kullersten på alla gator så alla skor med klack kräver övning för att gå säkert med.

Adelsgatan är väl värt att gå om man gillar mysiga butiker.
Annars skulle jag ta höger i hästbacken istället, förbi restaurang/klubb Kasai och nerför Smittens backe(mycket brant, finns ledstång till höger att hålla sig i).
Då kommer ni först till Karamellboden som säljer mycket "gammaldags" godis. Fortsätter man på södra kyrkogatan är man efter 50 m på Stora torget. Här finns restauranger(bl a Bakfickan👌🏻)och marknad med allt från tingeltangel till kvalitetshantverk.

Domkyrkan som ligger alldeles intill torget är vacker med mycket "stämning". Själv är jag agnostiker men börjar gråta varje gång jag går in där😇. Det är också en skön paus, svalt på varma dagar och det finns toaletter. Ofta har de utställning av olika konstnärer i entrén.
Härifrån tycker jag om att strosa nedåt i de små gränderna runt Kruttornet bl a Fiskargränd och Specksgränd där det är alldeles fullt av rosor och annat vackert längs husen.

Äter gör jag gärna på Eden, Vår Fru, Vinäger eller Italienaren. Visby Strand Hotell har en takbar med utsikt över innerstan.
Volaire ska vara bra säger många också.
'Krönet' vet jag inget om maten men det finns en populär utsiktsplats där "alla" turister tar kort😊

De små tågen är kul som sagt. De stannar dock inte för avstigning utan man kliver av på samma ställe man klev på. Men det är mysigt att åka runt och lyssna på berättaren i högtalaren. Går ett från hamnen och ett från öster port.

Hoppas ni får trevligt!
 
Visbybo sen alla mina 36 år🖐🏻

Backarna i innerstan(=allt innanför ringmuren)ÄR jobbiga och någon som har svårt att gå kommer pinas rejält av att försöka gå upp. MYCKET värt att ta annat färdmedel än apostlahästarna. Ner är betydligt mer njutbart😁
Kullersten på alla gator så alla skor med klack kräver övning för att gå säkert med.

Adelsgatan är väl värt att gå om man gillar mysiga butiker.
Annars skulle jag ta höger i hästbacken istället, förbi restaurang/klubb Kasai och nerför Smittens backe(mycket brant, finns ledstång till höger att hålla sig i).
Då kommer ni först till Karamellboden som säljer mycket "gammaldags" godis. Fortsätter man på södra kyrkogatan är man efter 50 m på Stora torget. Här finns restauranger(bl a Bakfickan👌🏻)och marknad med allt från tingeltangel till kvalitetshantverk.

Domkyrkan som ligger alldeles intill torget är vacker med mycket "stämning". Själv är jag agnostiker men börjar gråta varje gång jag går in där😇. Det är också en skön paus, svalt på varma dagar och det finns toaletter. Ofta har de utställning av olika konstnärer i entrén.
Härifrån tycker jag om att strosa nedåt i de små gränderna runt Kruttornet bl a Fiskargränd och Specksgränd där det är alldeles fullt av rosor och annat vackert längs husen.

Äter gör jag gärna på Eden, Vår Fru, Vinäger eller Italienaren. Visby Strand Hotell har en takbar med utsikt över innerstan.
Volaire ska vara bra säger många också.
'Krönet' vet jag inget om maten men det finns en populär utsiktsplats där "alla" turister tar kort😊

De små tågen är kul som sagt. De stannar dock inte för avstigning utan man kliver av på samma ställe man klev på. Men det är mysigt att åka runt och lyssna på berättaren i högtalaren. Går ett från hamnen och ett från öster port.

Hoppas ni får trevligt!
Tack
Det blir nog buss både upp till stan och ned till båten (man kunde köpa till dagsbiljett av kryssningsföretaget). Den lämnar och hämtar vid Österport.
Borde bli smidigt att hoppa på tåget där också då.
 
Nu så är jag snart på väg. Eller ja, jag är faktiskt på väg till Stockholm redan, skankäka lunch nånstans också är planen.

Blåsigt så det räcker och blir över men ska lugna sig under kvällen och fartygen är stabila så jag oroar mig inte. Ingen av oss har anlag för sjösjuka.
Åker ju mycket inomskärs i början också.

Det kan ju blåsa ur sig nu så vi får finare i Visby imorgon. Annars får nog min tänkta glass stryka på foten till förmån för annat fika.

Ska läsa igenom alla tips sen när vi är ombord och göra en plan 😀.
Tänkte försöka fånga tåget ganska direkt när vi kommit till Österport.
Sedan har jag inte tänkt nåt mer än.
Eller jo, kanske blir det fisk till lunch. Vi får se.
 
Vi missade "typ" muren, fast alla sa att vi inte kunde missa den xD Skulle nog ha åkt det där tåget så vi fått se ordentligt, för där vi var så såg det då inget speciellt ut vilket var tråkigt. Vi lyckades iaf gå till Kränku och Yllet, men maken har problem med ett knä så det blev inget mer, backarna tog död på honom. Också hade vi hundarna med och det var tooo much folk för vår del. Blev glass på det där glasstället nere vid hamnen, Gelato och herregud så gott det var! Vi åt också lunch på Mel`s Diner efter tips från en Visbybo och maken var helt ok nöjd med burgaren.
Hoppas ni får en fin dag!
 
Angör Visby strax, vad vill du veta om fartyget?
Uhm hur var hytterna? Hade ni en extravagant eller normal? Var det mycket att göra på båten? Fanns butiker? ok att äta och inte för dyrt? Fanns mysiga ställen att sätta sig och läsa på eller var det bara proppfullt av fulla människor som knuffades :D Såg ni Mariehamn mer än från relingen?
 
Vi missade "typ" muren, fast alla sa att vi inte kunde missa den xD Skulle nog ha åkt det där tåget så vi fått se ordentligt, för där vi var så såg det då inget speciellt ut vilket var tråkigt. Vi lyckades iaf gå till Kränku och Yllet, men maken har problem med ett knä så det blev inget mer, backarna tog död på honom. Också hade vi hundarna med och det var tooo much folk för vår del. Blev glass på det där glasstället nere vid hamnen, Gelato och herregud så gott det var! Vi åt också lunch på Mel`s Diner efter tips från en Visbybo och maken var helt ok nöjd med burgaren.
Hoppas ni får en fin dag!
Jag kan verkligen förstå hur man kan missa muren! Enda riktigt rimliga sättet att se den på är att gå norrut från Österport, eller rent av köra på vägen där, då ser man den mäktigaste biten och bara fält omkring. Insidan av den är ju nice men full av söta små hus och annat. Delen längs havet är urgullig men inte lika mäktig.
 
Uhm hur var hytterna? Hade ni en extravagant eller normal? Var det mycket att göra på båten? Fanns butiker? ok att äta och inte för dyrt? Fanns mysiga ställen att sätta sig och läsa på eller var det bara proppfullt av fulla människor som knuffades :D Såg ni Mariehamn mer än från relingen?
Jag hade tagit utsideshytt långt fram. Den var helt ok/bra tycker jag. Försöker komma ihåg att ta foto ikväll.
Fanns bra med ställen att sitta på tycker vi.

Vi åt ju den lite lyxigare skaldjursbuffén kostade drygt 700 inkl efterrätt. Men det var ju ett aktivt val.

Frukostpaket med macka, youghurt, juice, kaffe kostade knappt en hundring, 89 tror jag.

Frukostbuffé förbokade jag för imorgon. 145kr.
Vanliga buffén äter vi inte, så minns inte pris.

Taxfreen kändes lagom stor.
Fanns en typ klädbutik också.

En bit ned här finns länkar till Viking Lines info med länkar till info om olika saker på båten.
https://www.vikingline.se/hitta-resa/kryssningar/dygnskryssningar/nojeskryssa-birka-gotland/

Ska käka nåt ikväll med på en drop in resturang. Kan återkomma om det och vad man roar sig med.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp