Sv: Är jag en snål, otacksam och grinig morsa???? (långt, varning för gnäll)
...fast TS skrev ju nyss att det inte finns något boende/internat på skolan.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
men det finns ju inackoeringsvidrag å sånt väl?bostadsbidrag, studiebidrag? Det blir nog tufft för din dotter att klara studierna om hon ska pendla så långt och det inte finns så många bussar..
eller sälj hästarna?(eller kanske sälja en?låter kanske lite i överdrift men är inte utbildning viktigare?)
Hon kan inte få en epa då? Då kan hon ju ta sig dit även vid kasst väder. Tänkte på att med en moppe kan man bli rätt blöt
Ang. ersättning när du får skjutsa henne till bussen: När jag och mina syskon gick på gymnasiet hade vi sisådär en 4,5-5mil till skolan och ca 8,5-9km till närmaste busshållplats, vilket innebar att mamma fick skjutsa och då FANNS det ett bidrag man fick söka hos kommunen för detta. Inte jättemkt men i alla fall så det täckte en del bensin kostnader.
Om det nu inte finns internat, det finns inget vandrarhem el. liknande som hon kan bo på? Var bor de andra eleverna? Och beträffande hästarna så får du kanske offra dig den veckan eller ta smällen när de har stått. Det måste ju vara det minsta problemet, dotterns skola går väl ändå före?!
MEN jag tycker att man ska ta diskussionen med skolan om att det är dåligt att denna info inte kommer redan när man söker dit. Och att de borde ha någonstans för pendlande elever att bo under dessa veckor, i alla fall förslag på var de kan bo.
Vet du - jag tycker att du är gnällig.
Då det största problemet verkar vara hästarna hemma.
Gymnasiet är på ett annat vis än Grundskolan.
Där så kan man faktiskt vara tvungen att hjälpa till både praktiskt och ekonomiskt på vissa av linjerna.
Att be att få sova över hos någon klasskamrat under stalltjänstveckorna och erbjuda kamratens familj ersättning för det är väl en bagatell?
Gymnasieskolan är inte serverad.
Övriga familjen är inte inräknad då det gäller gymnasiet.Så det är inte du som skall planera längre - det är gymnasisten.
Gymnasiet är på ett annat vis än Grundskolan.
Där så kan man faktiskt vara tvungen att hjälpa till både praktiskt och ekonomiskt på vissa av linjerna.
Släpp taget - det är inte din buisness längre.
Gymnasister skall stå på egna ben och lösa sina egna problem.
Vem av er har det egentliga ansvaret för hästarna hemma?
Om du motsätter dig att ni gör er av med dem så får du lösa det problemet.
Ni är nu 2 separata individer - vänj dig, för det blir värre.
Det jag menar är att från skolans synvinkel så är det Gymnasisten som är kontaktperson och som måste planera med sin familj om vad som fungerar.
Skolan planerar inte längre tillsammans med föräldrarna på samma vis som under högstadiet.
När det gäller ungdomar skall skolan samverka med hemmen.
Gymnasisten väljer skola och program och måste därför själv se till att det hela fungerar.
Att ni har hästar hemma som Gymnasisten måste hinna med är inte skolans problem. Det är Gymnasistens problem.
Det är också Gymnasistens skyldighet att ta reda på sådana saker som stalltjänst.
Något som jag trodde att alla visste att det ingår i naturbruk.
Jag tycker att du lägger ett ansvar på skolan som skolan inte har.
Om din dotter inte är mogen för att ta det egna ansvaret så är det ett annat problem.
Av normala gymnasister så förväntas det att de kan klara sig själva på annan ort om de nu söker till annan ort.
Om du nu har två äldre döttrar så borde du ju egentligen veta detta.
16-åringar är myndiga på många sätt.
Straffmyndiga, ekonomiskt myndiga och anses kunna ta ansvar för sin sexualitet.
Så att anse att de själva kan ta ansvar för sin skola är inte direkt att överdriva.
Det familjen måste ta ställning till är dock om den kan tillmötesgå gymnasistens önskemål om val av utbildning och utbildningsort.
Det är en fråga för familjen internt och inte skolan.
Ja det här är väl själva grundbulten i problemet hos skolan.Vi, dotter och jag, har varit i kontakt med skolan långt innan dottern sökte dit, och inte en enda gång har det nämnts något om stalltjänst?
Det står inte heller i det infoblad som finns att hämta på skolan eller på nätet.
Normalt utvecklad för åldern.Hur definierar du ordet normal?