Sjoberga har helt rätt i sin uträkning.
För att en försening ska ackumuleras, behöver passagerare utmed linjen komma stegvis senare och senare till sin hållplats. Det är ändå hyfsat osannolikt att på varje hållplats så kommer passagerarna exakt bara lite senare än vad det står i tidtabellen. Dvs om passagerare n1 är 15 sekunder sen, så *måste* nästa passagerare bli 30 sekunder sen. Är de också bara 15 sekunder sen, så är förseningen kvar på 15 sekunder. Skulle passagerare nr 2 vara 3 minuter sen (vilken buss väntar så länge? Det blir ju minst 200 meter att jogga, hur vet man ens då att de ska med bussen?) så kan följande passagerare vara upp till 3 minuter sena utan att det byggs på. Alltså sena jämförelsevis med tidtabellen.
Jag kan tänka mig att det är faktiskt värre med tät trafik- så tät att när man ska till buss som går ex 12.00, så står den lätt försenade bussen som skulle ha avgått 11.55, men är där vid 11.57 vid busshållsplatsen. Passageraren ser buss, och springer. Den redan försenade bussen inväntar passageraren, och ytterligare 10 sekunder byggs på förseningen. Vid nästa hållplats händer samma sak, dvs, folk som är *tidiga* till bussen, inte sena, springer för att komma med.
Normalt så blir jag inte direkt uppretad av att bussen är sen, förutom när jag pendlade, och det var 25 minuter mellan bussankomst och tågavgång, och bussen har ändå lyckats komma för sent till tåget. Dels så hade man precis inför "inga kontanter på bussen" och alla fick knappa sin kortkod och det tog eeeeevigheter för varje passagerare utan busskort. Inte deras fel, bussen ska ta emot den betalningsmetod de säger att de kan ta emot. Men på vintern blev det i slutändan så att bussen inte kom fram i tid. Det är inte busschaufförens fel givetvis, utan planeringens. Till slut sa satte man in en extrabuss som hoppade över vissa hållplatser (med gymnasieungdomar) och for direkt till tåget.
Jag tycker inte att det är direkt konstigt att man blir irriterad att förbindelser mellan kollektivtrafik inte fungerar. Som passagerare som inte kan ta en tidigare buss (för att den endera går 2 timmar tidigare eller inte alls) som missar sin jobbpendlarförbindelse är det ju en rävsax, när det ser ut att fungera på pappret. Arbetsförmedlingen som anser att man kan pendla kors och tvärs med buss och tåg tittar bara på pappret, och det gör många arbetsgivare också. Då ska man som pendlare lyckas trolla med knäna så bussen går och kommer i tid...