Resor och samvete

Jag är en av de som flyger iaf några ggr per år.
Men jag jobbar främst hemifrån. Jag får all el till hus och i stallet från solpaneler. Så jag vågar ha riktigt varmt inne, tända ridhus etc utan dåligt samvete.
Jag åker oftast buss eller cyklar.
Jag är noggrann med att inte överkonsumera, köpa vettiga saker, undvika plastförpackningar. Sopsorterar.
Det mesta kött jag äter är vilt från skogen bredvid. Resten av vad jag äter är eko så gott det går.
Jag använder miljövänliga produkter så gott det går.

Men ja, jag har häst och jag flyger ett par g per år.

Tja det är väl inget som säger att jag kommer resa nästa år, eller nästnästa osv eller hur? Haha gud, jag sa inte att hon är ego mot sitt barn. Jag skrev att hennes (vår, min) generation är ego mot kommande generation/er. Men om man vill ta allt personligt, så varsågod.
Jaha, så när du skriver ”Du har ju en dotter, bryr du dig inte om vilket skick planeten är i när hon växer upp? Eller dina ev barnbarn? Tänker du inget alls på det? Att de får ta reda på all skada mormors generation orsakat på miljön? För att mormors generation var/är så ego?” - då är det inte riktat mot @SaraMara personligen? Det undgick mig dessvärre.

Jag tror att det är många som slutat att se resande som lyx utan i stället ser utlandsresor som självklarheter.
Så är det åtminstone bland människor jag känner.
Det skulle du nog kunna säga om mig också. Att jag ser mitt utlandsresande som en självklarhet. Men icke desto mindre är det en lyx. Jag ser ingen motsättning.

Jaha, så när du skriver ”Du har ju en dotter, bryr du dig inte om vilket skick planeten är i när hon växer upp? Eller dina ev barnbarn? Tänker du inget alls på det? Att de får ta reda på all skada mormors generation orsakat på miljön? För att mormors generation var/är så ego?” - då är det inte riktat mot @SaraMara personligen? Det undgick mig dessvärre.

Nej det är det inte. Frågorna om hon någonsin tänker på vilket skick planeten är i när barnet växer upp är till @SaraMara ja, konstaterandet att hennes (återigen min, din, vår) generation är ego är inte ''åh herregud du är så ego mot ditt barn, du borde inte få ha barn!!'' utan generationen nu är ego mot kommande generationer för vi prioriterar oss själva före miljö. Jisses. Men återigen, varsågod att ta det personligt om det känns bättre i hjärtat.

Det skulle du nog kunna säga om mig också. Att jag ser mitt utlandsresande som en självklarhet. Men icke desto mindre är det en lyx. Jag ser ingen motsättning.

Men inte blir väl resandet bättre för miljön bara för att de som flyger har tänkt ett par varv extra och är medvetna om att det är en lyx att resa? Om resultatet ändå är att man reser några gånger/år?

Om resultatet av begrundandet är att man reser betydligt mer sällan, typ en resa var femte år i stället för ett par-tre om året så får ju lyx-begreppet en annan ton dock. För mig i alla fall.

Nej det är det inte. Frågorna om hon någonsin tänker på vilket skick planeten är i när barnet växer upp är till @SaraMara ja, konstaterandet att hennes (återigen min, din, vår) generation är ego är inte ''åh herregud du är så ego mot ditt barn, du borde inte få ha barn!!'' utan generationen nu är ego mot kommande generationer för vi prioriterar oss själva före miljö. Jisses. Men återigen, varsågod att ta det personligt om det känns bättre i hjärtat.
Jösses hur du diskuterar :confused:

Men inte blir väl resandet bättre för miljön bara för att de som flyger har tänkt ett par varv extra och är medvetna om att det är en lyx att resa? Om resultatet ändå är att man reser några gånger/år?

Om resultatet av begrundandet är att man reser betydligt mer sällan, typ en resa var femte år i stället för ett par-tre om året så får ju lyx-begreppet en annan ton dock. För mig i alla fall.
Nej, resandet blir självklart inte bättre för miljön för att man ser det som en lyx. Det tror jag inte någon har menat.

Jag älskar att resa, hatar visserligen att flyga men gör det ändå. Men tar det mindre än 8 timmar med tåg så väljer jag det. Har även framtidsplaner på att tågluffa genom Europa med mitt barn och se resan som en del av upplevelsen. Det är verkligen inte lämpligt att så många flyger så mycket, och tråden vimlar av riktigt dåliga ursäkter. Det är absolut inte nödvändigt eller viktigt för barn att flyga, man får inte en bättre förståelse, med internet så har vi redan hela världen ett knapptryck bort. Den enda anledningen att åka på flygsemestrar är för att det är roligt. Och det är ett jävligt högt pris som många fattiga människor kommer få betala för att jag ska roa mig.

Trots detta kommer jag göra två flygresor i år. Men nästa år, när jag ska t o r till Stockholm minst 3 ggr, då blir det tåg. Har verkligen inte samvete med något annat.

Det är verkligen inte lämpligt att så många flyger så mycket, och tråden vimlar av riktigt dåliga ursäkter. Det är absolut inte nödvändigt eller viktigt för barn att flyga, man får inte en bättre förståelse, med internet så har vi redan hela världen ett knapptryck bort. Den enda anledningen att åka på flygsemestrar är för att det är roligt. Och det är ett jävligt högt pris som många fattiga människor kommer få betala för att jag ska roa mig.

Jag skakar lite på huvudet åt inläggen i den här tråden. "Alltså jag måååååste resa, jag kan inte andas annars!!". Jösses. Vilket himla vit-medelklass-ilandstänk. Det är ju andra människor som får sota för vårt ständiga nöjesresande? Men det är klart, ser man inte så finns det väl inte.

Jag skakar lite på huvudet åt inläggen i den här tråden. "Alltså jag måååååste resa, jag kan inte andas annars!!". Jösses. Vilket himla vit-medelklass-ilandstänk. Det är ju andra människor som får sota för vårt ständiga nöjesresande? Men det är klart, ser man inte så finns det väl inte.
Ja om man inte kan andas i Sverige så är det väl enklare att flytta...

Men alltså, är det ngn som faktiskt ursäktar sitt resande? Tycker tvärtom att det är ga många som medger att man, trots tämligen informerade val, väljer att resa ändå. Jag ser ingen som på ngt sätt bortser från sin del i flygproblematiken i tråden så förstår inte vilken dörr du vill slå in riktigt?

Men alltså, är det ngn som faktiskt ursäktar sitt resande? Tycker tvärtom att det är ga många som medger att man, trots tämligen informerade val, väljer att resa ändå. Jag ser ingen som på ngt sätt bortser från sin del i flygproblematiken i tråden så förstår inte vilken dörr du vill slå in riktigt?

Men vad är det för mening med att framställa sig själv som så himla medveten om det miljöavtryck man avger med sitt nöjesresande men ändå fortsätta med det? Och jo, nog tycker jag att det är en ursäkt att mena att man mååååste göra det för att utvecklas som människa och kunna andas i vardagslivet. Well excuse me vita rika människa men ditt identitetsprojekt kanske skulle rikta in sig på något som inte sätter oss alla i skiten och som gör att miljoner människor fattigare än du dör runt om i världen pga utsläpp och global uppvärmning. :meh: "Mitt baaaarn måste se världen!!" vilken tur att ditt eget barn kan göra det medan andra barn dör. :up:

Jag läser in slags "nånannanism" i många av svaren, som är ganska typiskt för när folk käner att deras livsstil ifrågasätts.

"Just mina resor med flyg är så välgenomtänkta, så om inte "de andra" börjar minska sitt flygresande, så behöver inte jag heller göra det. Och för att kompensera så gör just jag (si eller så) något klimatkompenserande."

Samma tänkesätt förekommer inom andra områden också.

Enligt mig är det alldeles för billigt att flyga, och alldeles för dyrt och krångligt att välja t.ex. tåg för resor inom europa.

Och visst skulle politiken kunna styra mot billigare och enklare tågresor inom europa, bl.a. genom att sluta att subventionera flygande och flygplatser.
Men det gör man inte, bl.a. för att nationella flygbolag ses som prestigeföretag...

Jag läser in slags "nånannanism" i många av svaren, som är ganska typiskt för när folk käner att deras livsstil ifrågasätts.

"Just mina resor med flyg är så välgenomtänkta, så om inte "de andra" börjar minska sitt flygresande, så behöver inte jag heller göra det. Och för att kompensera så gör just jag (si eller så) något klimatkompenserande."

Samma tänkesätt förekommer inom andra områden också.

Enligt mig är det alldeles för billigt att flyga, och alldeles för dyrt och krångligt att välja t.ex. tåg för resor inom europa.

Och visst skulle politiken kunna styra mot billigare och enklare tågresor inom europa, bl.a. genom att sluta att subventionera flygande och flygplatser.
Men det gör man inte, bl.a. för att nationella flygbolag ses som prestigeföretag...
Jag ser också nånannanism där andras flygresor fördöms men inte de egna, för de är tyvärr måsten.

Du menar att internet kan ersätta verkliga möten med andra kulturer, med andra människor, med nya erfarenheter?
Jag menar att det kan fungera ja. Du kan ju prata med människor i realtid om du vill och antagligen få en mer rättvis bild än den som målas upp i charterparadisen. Det är givetsvis inte samma sak som att träffa människorna eller uppleva kulturen irl men priset för att varenda västerlänning ska få göra det är helt enkelt för högt. Vi måste börja tänka annorlunda!

Jag menar att det kan fungera ja. Du kan ju prata med människor i realtid om du vill och antagligen få en mer rättvis bild än den som målas upp i charterparadisen. Det är givetsvis inte samma sak som att träffa människorna eller uppleva kulturen irl men priset för att varenda västerlänning ska få göra det är helt enkelt för högt. Vi måste börja tänka annorlunda!
Vem har pratat om charterparadis?

Du säger att man inte behöver resa eftersom allt finns ett knapptryck bort på internet. Det håller jag inte med om. Att skypa med en indier ger mig inte samma upplevelse som att själv befinna mig i vimlet.

Om man anser att internet kan ersätta resande så tror jag inte att man har rest.

Om man anser att internet kan ersätta resande så tror jag inte att man har rest.

För att göra en positiv notering; min bedömning är att Internet redan har reducerat jobbresandet rejält i de branscher jag jobbar i. Skype, WebEx och annat har ersatt många fysiska möten. Det är helt enkelt effektivare att träffas live mer sällan för alla parter.

Likväl går det aldrig att ersätta helt. Utan personliga möten fungerar det inte.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 554
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
1 976
Senast: Edla
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 432
Senast: Johanna1988
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 597
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka