Resor och samvete

Jag gör färre resor pga miljö. Jag känner att en semester/år är max, och tycker väl egentligen att det skulle kunna vara ''ransonering'' så att man inte fick resa mer än så förutom i jobbet då. Ja sen kan man ju såklart maskera semester som jobbresor eller kombinera, fuska går ju alltid i allt bara man vill. Jag kommer behöver resa i jobbet från nästa år, tyvärr oundvikligt och det tar emot. Försöker in i det längsta köra mail och skype osv men när avtal osv ska göras måste jag vara på plats.

Jag reser väldigt sällan. Är det inom Sverige är det buss och tåg som gäller. Utanför Sverige är jag bara i Europa och då tar jag flyg, men det var väl 4 år sen sist. Jag har kass ekonomi så det blir inte mycket resor, iom det blir det inte att jag tänker överdrivet mycket på den påverkan på klimatet mina resor gör.

Fast här kan jag se tre varianter med olika drivkraft:
- "Man ska" - för andras skull, normer, så gör man - helt ofattbart för mig.
- "Jag ska" - där hamnade jag för en del år sen när jag hade rest väldigt mycket och började identifiera mig som "hon som alltid reser till konstiga ställen". Jag upptäckte att jag inte planerade resor för att jag hade så stor lust, utan för att det började bli länge sen. Då gjorde jag ett långt uppehåll.
- "Jag kan nästan inte låta bli" - där jag är nu, när jag blir alldeles bubblig i kroppen när jag resegooglar (vilket inte inträffar förrän rätt lång tid efter senaste resan, som tur är - jag verkar klara mig ca 1,5 år).

Tyvärr gör det ju ingen skillnad för klimatet vilken drivkraft jag har (men det kanske kan motivera mig att vänta längre mellan gångerna)...

Det krävs ju i princip kontakt med psykolog för att reda ut vilka drivkrafter som ligger bakom vardagsbeteenden... Hela poängen med diskurs är att du inte ser den. Du lever den och reproducerar den oftast av ohejdad vana.

Det som krävs för fysisk överlevnad är varm plats att sova, mat/vatten, och socialt sammanhang. Folk som skriver "jag måste resa" gör det som retorisk överdrift. givetvis måste du inte resa - du dör inte i sjukdomar och näringsbrist för att du inte får två veckor i Bishkek... Men det känns bra, av olika orsaker, och du väljer att göra det pga fördelarna det ger.

Skulle jag inte kunna resa som jag gör idag, så skulle jag nog flytta utomlands. Jag fixar inte riktigt svenska vintrar rent fysiskt, så då hade det blivit nästa alternativ.

Det som krävs för fysisk överlevnad är varm plats att sova, mat/vatten, och socialt sammanhang. Folk som skriver "jag måste resa" gör det som retorisk överdrift. givetvis måste du inte resa - du dör inte i sjukdomar och näringsbrist för att du inte får två veckor i Bishkek... Men det känns bra, av olika orsaker, och du väljer att göra det pga fördelarna det ger.

Precis. Det är som att säga "jag kan inte leva utan hästar". Det är klart att man kan. Man man vill inte, hästar kanske är ens passion. Precis som resande kan vara en passion.

Just resandet är svårt. Det ger mig så mycket glädje och nöje att jag inte vill avstå, men pga miljöskäl så har jag ändrat resemönster och reser (då det krävs flyg) fler veckor i taget och mer sällan. Reser istället inom Sverige och i våra grannländer.

Jag flyger ett par gånger per år och jag ser inte det som något större problem. Jag reste betydligt mer tidigare, men nu med singelekonomin blir det tyvärr inte lika ofta att jag åker utomlands på samma sätt.

Förutom transporter så är jag väldigt miljövänlig och jag tänker att det får kompensera lite.

Jag har inte flugit på 10 år, jag har helt enkelt inte haft råd (eller prioriterat det). Däremot har jag tidigare varit en bensintjuv istället som kört bil överallt. Sen min bil gick sönder så har jag börjat gå/cykla/åka tåg istället, vilket jag ser som en hälsovinst för mig själv och som en vinst ur ett samhälleligt miljöperspektiv. :up:

Jag kopplar tillbaks till min förra tråd om ”världens undergång” och funderar på hur ni tänker kring semesterresor i dagens läge? Jag har rest mycket under åren och vill gärna resa mer men det börjar kännas helt olämpligt att belasta klimatet bara för nöjes skull. Just nu har jag en tanke om att iallafall resa mer sällan, men egentligen borde jag sluta helt. Samtidigt är Fb fullt av resebilder från hela vänkretsen...

Hur tänker ni?
Blir extremt provocerad över att folk inte förstår att nöjesresor borde vara otänkbart. Skulle aldrig falla mig in att flyga.

Jag kopplar tillbaks till min förra tråd om ”världens undergång” och funderar på hur ni tänker kring semesterresor i dagens läge? Jag har rest mycket under åren och vill gärna resa mer men det börjar kännas helt olämpligt att belasta klimatet bara för nöjes skull. Just nu har jag en tanke om att iallafall resa mer sällan, men egentligen borde jag sluta helt. Samtidigt är Fb fullt av resebilder från hela vänkretsen...

Hur tänker ni?
Jag reser mer än vad miljön egentligen klarar. Mitt ekologiska fotavtryck är för stort. Men jag är egoist. Jag älskar att resa, älskar att skapa nya minnen på härliga platser med dem jag älskar. Älskar sol, ljus och bad som inte kan fås här hemma.

Reser med flyg på rena semesterturer kanske 3 resor t&är om året, varav en är långdistans, resten inom Europa. Kör tyvärr (för miljöns del) en hel del bil också på semester, bilar gärna i Europa några v på sommaren. Vet inte vad som är värst om jag ska vara ärlig (kör diesel så olika miljöproblem kanske).

Kör en klassisk samvetsrenare, klimatkompenserar med att köpa träd, försöker vara miljömedveten vid inköp av textil, livsmedel osv och minskar min konsumtion så mkt jag kan hela tiden. Men njae, inte uppväger det inte. Egentligen. Jag behöver mina andningshål för att orka ett mkt hektiskt liv och prioriterar mig framför miljö. Som väl så många andra antar jag.

Jag tänker inte på miljön. Flyger en gång om året åker bil det gör jag bara då jag behöver till jobbet handlar gör jag då jag åker hem från jobbet då coopen ligger mellan jobbet och hemma . kan bli någon fisketur ibland så jag tar bilen. Sopsorterar och har kompost det gör jag inte för jag tänker på miljön utan för att det passar min livsstil

En stor anledning till att jag valt miljövetenskap som karriärsinriktning är att jag under min uppväxt haft möjlighet att resa och se flera delar av världen. Jag har sett vilket fantastiskt liv som finns i de tropiska haven, jag vet hur hisnande det känns att vandra längs istäckta glaciärer och jag har upplevt några av de fantastiska landskapen som finns på jorden. Jag vet hur mycket det finns att bevara och kämpa för.

Jag tror det är viktigt att känna till omvärlden, att lära sig av kulturer och att se vår fantastiska jord med egna ögon. Men vi har verkligen vant oss vid att det är billigt att resa, och vi reser på tok för mycket för att det ska vara hållbart. Tror hållbar turism är en riktig framtidsgrej :)

Jag har numera släkt på olika ställen i Europa som jag flyger till, det skulle vara jättemysigt att åka tåg och båt i sakta mak men den tiden finns inte. Så det blir flyg.

Totalt sett har jag nog bränt mer avgaser på hästeriet än på flygresor. De resorna har jag dragit ner på, tävlar inte längre till exempel. Inte bara på grund av miljön, men delvis.

Nej, drivkraften spelar ju ingen roll för klimatet :D

Men "man ska" på grund av normer, för andras skull - det är ju något som hela tiden klistras på andra, i alla sammanhang. Nästa alla påstår ju att de gör saker för sin egen skull. Vi är rätt få som erkänner att vi t ex rakar benen eftersom normen säger att vi ska. Väldigt många fler säger "men jag gör det för min egen skull".

Jag tror inte att någon utifrån kan avgöra om person X reser pga normer.
Inte ens när det är en själv som är person X. Det är så normer funkar. Och personer.

Jag har numera släkt på olika ställen i Europa som jag flyger till, det skulle vara jättemysigt att åka tåg och båt i sakta mak men den tiden finns inte. Så det blir flyg.

Totalt sett har jag nog bränt mer avgaser på hästeriet än på flygresor. De resorna har jag dragit ner på, tävlar inte längre till exempel. Inte bara på grund av miljön, men delvis.

En Thailandsresa släpper ut lika mycket som 1500 mil körning med bensinbil, så det är svårt att slå flyget i klimatpåverkan.

Jag med. Om det inte blir dyrare så kommer vi aldrig att få riktiga satsningar på miljövänliga drivmedel och lösningar för flyget.
Nej, det är ett gravt underpolitiserat område.

Nu flyger jag till Rom om några veckor. Jag minns inte biljettkostnaden, men för TVÅ vuxna kostar flyg tor plus hotell ganska exakt 6000 kr. Tågbiljett hade kostat något i den stilen per styck.

Det är jag också. Samtidigt: det skulle väl aldrig gå att klimatkompensera fullt ut, så att säga? Det flyget gör för miljön är ju ofattbart dyra skador.
Nej, jag tror egentligen inte på kompensation. Men det är nog bättre än inget.

Jag har inte fattat hur de tekniska förutsättningarna för annan teknik i flyget ser ut, eller ens om de finns.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 553
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
1 976
Senast: Edla
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 428
Senast: Johanna1988
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 562
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka