Resor och samvete

Tragedy of the commons problem.

Privat resor varierar, burkade flyga ingenting men har haft både kortare och long haul de senaste åren men efter strapatserna hemma över jul tror jag att jag bara stannar här och slutar flyga hem och träffa familjen :o

I år har jag inte haft tid för semester, så ett flyg från Europa i Januari. Jobb flyg resten av året ( 5, ett av dem long haul). Det går inte att undvika flygen då mina fältplatser ligger på öar och det finns inga färjor. Gör dock mitt bästa för att utveckla teknologi som kan kompensera för människor så att det kanske behövs mindre flyg i framtiden (lokal personal kan sköta utrustningen).

Brukade känna mig skyldig men efter diskussioner med min handledare försvann det rätt effektivt.

Jag har dock ingen bil (det kommer jag aldrig ha råd med här heller, effektivt sätt att minska bilägandet här) så promenerar eller tar buss, cykel eller tunnelbana i vardagslivet. Vet att det antagligen inte kompenserar men det bidrar i alla fall inte mer :) Har inte AC på rummet heller.

Tragedy of the commons problem.

Privat resor varierar, burkade flyga ingenting men har haft både kortare och long haul de senaste åren men efter strapatserna hemma över jul tror jag att jag bara stannar här och slutar flyga hem och träffa familjen :o

I år har jag inte haft tid för semester, så ett flyg från Europa i Januari. Jobb flyg resten av året ( 5, ett av dem long haul). Det går inte att undvika flygen då mina fältplatser ligger på öar och det finns inga färjor. Gör dock mitt bästa för att utveckla teknologi som kan kompensera för människor så att det kanske behövs mindre flyg i framtiden (lokal personal kan sköta utrustningen).

Brukade känna mig skyldig men efter diskussioner med min handledare försvann det rätt effektivt.

Jag har dock ingen bil (det kommer jag aldrig ha råd med här heller, effektivt sätt att minska bilägandet här) så promenerar eller tar buss, cykel eller tunnelbana i vardagslivet. Vet att det antagligen inte kompenserar men det bidrar i alla fall inte mer :) Har inte AC på rummet heller.

Inte AC pa rummet i Singapore? Jag ar mycket imponerad med den varmen och, framfor allt, humiditien. :wtf:

Inte AC pa rummet i Singapore? Jag ar mycket imponerad med den varmen och, framfor allt, humiditien. :wtf:

Jag bor på 21:a våningen just nu så det funkar bra. har vaknat en gång för att det var för varm och vaknat för att det var för kallt rätt många nätter :rofl: Sov över hos en kollega en natt dock en gång och där används inte AC trots att lägenheten är helt hemskt varm :crazy: Det bara rann svett.

Det finns bättre sätt att klimatkompensera, där pengarna istället gör nytta i form av trädplantering, fattigdomsbekämpning och ökad livskvalitet för de som drabbas hårdast av klimatförändringarna. PMar dig en länk.

OBS dock att klimatkompensation ska användas utöver att man gör sitt bästa för att minska sitt carbon footprint. Det ska alltså inte användas för att köpa sig fri sitt dåliga samvete.

OBS dock att klimatkompensation ska användas utöver att man gör sitt bästa för att minska sitt carbon footprint. Det ska alltså inte användas för att köpa sig fri sitt dåliga samvete.

”Ska” - finns det en regel? Nej, knappast. Och då låter det där bara moraliserande vilket är synd, för din länk är säkert ett bra tips.

Reseransonering? Men det låter ju toppen. Typ gamla Sovjet eller Nord-Korea. :up:

Du får väl sluta resa för att föregå med gott exempel? Att skylla på att alla andra gör det känns ju lite hållningslöst.
Jag vet att en del liberalextremister brukar reagera precis så, vad som än är på förslag att regleras.

Jag vet att utsläppsrätter är ett dåligt fungerande system, bl.a. eftersom man gett ut för många sådana, men utsläppsrätter är just en ransonering av koldioxidekvivalenter, och har funnits många år vid det här laget.

Men försök att se det så här istället, till att börja med som ett tankeexperiment:

Först får vi tänka oss att vi finns i en värld där det går att mäta och utvärdera "folks" koldioxid utsläpp, och definiera kriterier.

Sedan räknar kloka och allvisa personer (bara det, sådana personer finns ju inte!) ut hur mycket koldioxidutsläpp som planeten tål per person, och så får varje levande person (inkl små barn och åldringar), tillgång till ett antal ton koldioxid per tidsenhet att förbruka.
Ett fritt val att resa med flyg, köra extra bränsletörstig bil, värma sin bostad till 24+, ha uppvärmd utomhuspool året runt.

Men skulle vi göra så här, så skulle "vi" (i den rika västvärlden) nog inte resa så värst mycket med flyg, i synnerhet inte semester/nöjesresor. "Vi" skulle nog få lägga våra koldioxid utsläpp på saker med mera nytta, som att resa till jobbet och hålla bostaden varm. Någon liten flygresa kanske det blir plats för, om man får spara från år till år t.ex.

Jag älskar att resa, men är ändå glad att mitt nuvarande liv med gård och husdjur gör att vi inte kommer iväg så ofta, eftersom det är en sjuk belastning på miljön.
Jag kör mycket bil, så att addera flygresor på det är ju ingen höjdare för klimatet direkt. Jag tröstar mig med att vi planterar mycket skog och klimatkompenserar till viss del på det viset.

Jag vet att en del liberalextremister brukar reagera precis så, vad som än är på förslag att regleras.

Jag vet att utsläppsrätter är ett dåligt fungerande system, bl.a. eftersom man gett ut för många sådana, men utsläppsrätter är just en ransonering av koldioxidekvivalenter, och har funnits många år vid det här laget.

Men försök att se det så här istället, till att börja med som ett tankeexperiment:

Först får vi tänka oss att vi finns i en värld där det går att mäta och utvärdera "folks" koldioxid utsläpp, och definiera kriterier.

Sedan räknar kloka och allvisa personer (bara det, sådana personer finns ju inte!) ut hur mycket koldioxidutsläpp som planeten tål per person, och så får varje levande person (inkl små barn och åldringar), tillgång till ett antal ton koldioxid per tidsenhet att förbruka.
Ett fritt val att resa med flyg, köra extra bränsletörstig bil, värma sin bostad till 24+, ha uppvärmd utomhuspool året runt.

Men skulle vi göra så här, så skulle "vi" (i den rika västvärlden) nog inte resa så värst mycket med flyg, i synnerhet inte semester/nöjesresor. "Vi" skulle nog få lägga våra koldioxid utsläpp på saker med mera nytta, som att resa till jobbet och hålla bostaden varm. Någon liten flygresa kanske det blir plats för, om man får spara från år till år t.ex.
Spot on. Jag har alltid varit känd för att vara liberalextremist. :up:

Jag reser mer än vad miljön egentligen klarar. Mitt ekologiska fotavtryck är för stort. Men jag är egoist. Jag älskar att resa, älskar att skapa nya minnen på härliga platser med dem jag älskar. Älskar sol, ljus och bad som inte kan fås här hemma.

Reser med flyg på rena semesterturer kanske 3 resor t&är om året, varav en är långdistans, resten inom Europa. Kör tyvärr (för miljöns del) en hel del bil också på semester, bilar gärna i Europa några v på sommaren. Vet inte vad som är värst om jag ska vara ärlig (kör diesel så olika miljöproblem kanske).

Kör en klassisk samvetsrenare, klimatkompenserar med att köpa träd, försöker vara miljömedveten vid inköp av textil, livsmedel osv och minskar min konsumtion så mkt jag kan hela tiden. Men njae, inte uppväger det inte. Egentligen. Jag behöver mina andningshål för att orka ett mkt hektiskt liv och prioriterar mig framför miljö. Som väl så många andra antar jag.

Du har ju en dotter, bryr du dig inte om vilket skick planeten är i när hon växer upp? Eller dina ev barnbarn? Tänker du inget alls på det? Att de får ta reda på all skada mormors generation orsakat på miljön? För att mormors generation var/är så ego?

Du har ju en dotter, bryr du dig inte om vilket skick planeten är i när hon växer upp? Eller dina ev barnbarn? Tänker du inget alls på det? Att de får ta reda på all skada mormors generation orsakat på miljön? För att mormors generation var/är så ego?
Jösses, här drar vi stora växlar. Som sagt var, jag gör en hel del annat för att tillse att min dotter får en bra uppväxt och en bra miljö att leva i när hon blir stor. Våra gemensamma resor är en del av detta och för egen del är jag betydligt mer rädd för den livsmiljö hon riskerar att få leva i pga andra hot än klimathotet. Vi alla prioriterar tänker jag. Resor och hästar är något jag valt att inte prioritera bort. Å andra sidan får det kosta mig lite mer då vad gäller andra aspekter av livet.

Jösses, här drar vi stora växlar. Som sagt var, jag gör en hel del annat för att tillse att min dotter får en bra uppväxt och en bra miljö att leva i när hon blir stor. Våra gemensamma resor är en del av detta och för egen del är jag betydligt mer rädd för den livsmiljö hon riskerar att få leva i pga andra hot än klimathotet. Vi alla prioriterar tänker jag. Resor och hästar är något jag valt att inte prioritera bort. Å andra sidan får det kosta mig lite mer då vad gäller andra aspekter av livet.

Nej det var några enkla frågor baserat på vad du hade skrivit i ditt tidigare inlägg. Om du sen väljer att läsa det i ''stora växlar'' tonfall kan ju inte jag påverka.

@SaraMara skriver att hon gör tre semesterresor, du skriver att du gör en. Går alltså gränsen för när man är ego mot sina barn mellan en och tre? Du kunde ju tänka mer på ditt barn och inte göra den där resan alls. Och byta jobb så att du slipper jobbflygningarna när du ”tyvärr måste vara på plats”.

@SaraMara skriver att hon gör tre semesterresor, du skriver att du gör en. Går alltså gränsen för när man är ego mot sina barn mellan en och tre? Du kunde ju tänka mer på ditt barn och inte göra den där resan alls. Och byta jobb så att du slipper jobbflygningarna när du ”tyvärr måste vara på plats”.

Ja självklart är det skillnad på 1 eller 3. Och japp jag skulle absolut kunna avstå semesterresorna om det var så. Medan @SaraMara skrev att hon behöver sina andningshål som resorna ger. Jobbresorna ger dock tillbaka i ett miljöarbete som kompenserar på lång sikt.

Jag älskar att resa, men är ändå glad att mitt nuvarande liv med gård och husdjur gör att vi inte kommer iväg så ofta, eftersom det är en sjuk belastning på miljön.
Jag kör mycket bil, så att addera flygresor på det är ju ingen höjdare för klimatet direkt. Jag tröstar mig med att vi planterar mycket skog och klimatkompenserar till viss del på det viset.
Jag gör ungefär lika. Kör för mycket bil och har inte plats för att resa med flyg så mycket. Men å andra sidan gillar jag sommarstället väldigt mycket och är väldigt nöjd med att resa sällan. Så jag har tur där, dvs att jag inte är så ressugen så jag känner mig inte duktig utan ickeduktig pga bilkörning.

Men jag tänker nog resa mer i framtiden ändå, för att barnet ska se andra städer. Så någon flygresa inom Europa varannat år eller så kommer det bli. Om SJ gjorde det enkelt att köpa tåg till Europa vore det jättekul att åka så :D

Optimalt vore ju om flyget hittade något sätt att minska sina (uhm våra) utsläpp på.

Jag kopplar tillbaks till min förra tråd om ”världens undergång” och funderar på hur ni tänker kring semesterresor i dagens läge? Jag har rest mycket under åren och vill gärna resa mer men det börjar kännas helt olämpligt att belasta klimatet bara för nöjes skull. Just nu har jag en tanke om att iallafall resa mer sällan, men egentligen borde jag sluta helt. Samtidigt är Fb fullt av resebilder från hela vänkretsen...

Hur tänker ni?

Jag har ju tur...
är inte jätteintresserad av att resa. Det finns ett antal ställen jag gärna skulle besöka, i och för sig, men lever själv på en gård med djur vilket ju hindrar en hel del resande.

Tror dock att minskat utlandsresande skulle vara fördelaktigt för både planet och mänsklighet:
Uppenbarligen en minskning av miljöbelastningen (å andra sidan finns det ett anslag på vår personaltoa där det påpekas att världens internet-användning är lika energislukande som flygresandet vilket ju är intressant).
Dessutom rimligen minskning av antibiotikaresistens genom att man inte "importerar" multiresistenta bakterier.

Så: det finns starka skäl att fundera på sitt flygresande.

Ja självklart är det skillnad på 1 eller 3. Och japp jag skulle absolut kunna avstå semesterresorna om det var så. Medan @SaraMara skrev att hon behöver sina andningshål som resorna ger. Jobbresorna ger dock tillbaka i ett miljöarbete som kompenserar på lång sikt.
Om du kan avstå semesterresorna, varför gör du inte det då? I synnerhet om du ska anklaga andra för att vara ego mot sina barn borde du väl ha ryggen extremt fri.

Om du kan avstå semesterresorna, varför gör du inte det då? I synnerhet om du ska anklaga andra för att vara ego mot sina barn borde du väl ha ryggen extremt fri.

Tja det är väl inget som säger att jag kommer resa nästa år, eller nästnästa osv eller hur? Haha gud, jag sa inte att hon är ego mot sitt barn. Jag skrev att hennes (vår, min) generation är ego mot kommande generation/er. Men om man vill ta allt personligt, så varsågod.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 554
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
1 976
Senast: Edla
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 432
Senast: Johanna1988
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 597
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka