Ja, det är ju det jag menar.Inte ens när det är en själv som är person X. Det är så normer funkar. Och personer.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja, det är ju det jag menar.Inte ens när det är en själv som är person X. Det är så normer funkar. Och personer.
Jag ville bara ge mitt stöd till din uppfattning.Ja, det är ju det jag menar.
En Thailandsresa släpper ut lika mycket som 1500 mil körning med bensinbil, så det är svårt att slå flyget i klimatpåverkan.
Och om vi flyger så mycket som vi gör idag kommer vi behöva odla upp all jordens tillgängliga odlibgsmark för att klara mängden biodrivmedel till flyget.. Håller tummarna för snabb utveckling av elflyg och en ännu större boom av solkraft.Jag med. Om det inte blir dyrare så kommer vi aldrig att få riktiga satsningar på miljövänliga drivmedel och lösningar för flyget.
Flyget belastar inte bara klimatet utan dess negativa miljöpåverkan sträcker sig längre än så med andra former av utsläpp och inte minst buller.Jag kopplar tillbaks till min förra tråd om ”världens undergång” och funderar på hur ni tänker kring semesterresor i dagens läge? Jag har rest mycket under åren och vill gärna resa mer men det börjar kännas helt olämpligt att belasta klimatet bara för nöjes skull. Just nu har jag en tanke om att iallafall resa mer sällan, men egentligen borde jag sluta helt. Samtidigt är Fb fullt av resebilder från hela vänkretsen...
Hur tänker ni?
Gillaknappen är inte tillräcklig för hur mycket jag instämmerBlir extremt provocerad över att folk inte förstår att nöjesresor borde vara otänkbart. Skulle aldrig falla mig in att flyga.
Reseransonering? Men det låter ju toppen. Typ gamla Sovjet eller Nord-Korea.Ja jag skulle tycka om mer politisk styrning, reseransonering eller liknande - det skulle jag acceptera direkt. Det som skaver är ju att alla andra fortsätter resa friskt även om jag slutar, så det känns lite meningslöst. Även om jag förstås förstår att det resonemanget är fel på flera nivåer.
Dubbelmoral, absolut, men det skulle vara enkelt att sluta nöjesresa om alla gjorde samma sak - och då skulle det även ge märkbar effekt!
Jag har inte heller dåligt samvete. Och tanken på en värld där människor inte rör sig mellan länder och världsdelar, känns för mig direkt skrämmande.Jag reser gärna och har inte särskilt dåligt samvete heller.![]()
Att skylla på att alla andra gör det känns ju lite hållningslöst.
Det är såklart inte helt okomplicerat. Jag håller med, tanken på ännu mer av "Vi och Dom" är mer skrämmande på något vis. Just nu ser jag inte faran med flygning som omedelbar jämfört med mycket annat.Jag har inte heller dåligt samvete. Och tanken på en värld där människor inte rör sig mellan länder och världsdelar, känns för mig direkt skrämmande.
Men jag fattar också att det här flygandet som pågår, och som jag är en del i, inte är hållbart. Antingen måste vi resa mindre, eller så måste resandet kunna företas med betydligt lägre miljöbelastning.