Resor och samvete

En Thailandsresa släpper ut lika mycket som 1500 mil körning med bensinbil, så det är svårt att slå flyget i klimatpåverkan.

Jag har bara flugit inom Europa. Men visst, det tickar iväg ändå. Hur som helst - kan man inte dra ner på det ena så kan man kanske dra ner på det andra.

Nu hatar jag att resa, så jag är kanske fel person för att svara på detta. De senaste åren har jag flugit inrikes, och jag hatar det! Men vad tusan ska man göra, jag åker från Skåne till Norrbotten/Västerbotten. Det tar minst ett halvt dygn med tåg, vilket är orimligt. Tågresa på 15-19 timmar för att komma till Umeå, när flyget tar 2-3 timmar? Då tar jag flyget trots miljöpåverkan.

Jag med. Om det inte blir dyrare så kommer vi aldrig att få riktiga satsningar på miljövänliga drivmedel och lösningar för flyget.
Och om vi flyger så mycket som vi gör idag kommer vi behöva odla upp all jordens tillgängliga odlibgsmark för att klara mängden biodrivmedel till flyget.. Håller tummarna för snabb utveckling av elflyg och en ännu större boom av solkraft.

Flyger i snitt en gång om året, tur och return. Har inte tid att sitta på tåget alla de timmarna det tar inkl alla byten osv för att komma dit jag ska, inget som bekommer mig. Den sortens flygtrafik jag ser som ett problem är idiottrafiken som inte behövs om folk inte varit så himla lata. Folk som tar flyget t.ex. mellan Göteborg och Stockholm för att de inte orkar sitta på tåget i 2½ timme eller vad det nu kan ta. Inga byten, bara raka rör, men nejdå, man ska flyga för att spara de där 2 timmarna, timmar man ändå lätt bränner på respektive flygplats väntandes på incheckning och bagagehantering.

Jag kopplar tillbaks till min förra tråd om ”världens undergång” och funderar på hur ni tänker kring semesterresor i dagens läge? Jag har rest mycket under åren och vill gärna resa mer men det börjar kännas helt olämpligt att belasta klimatet bara för nöjes skull. Just nu har jag en tanke om att iallafall resa mer sällan, men egentligen borde jag sluta helt. Samtidigt är Fb fullt av resebilder från hela vänkretsen...

Hur tänker ni?
Flyget belastar inte bara klimatet utan dess negativa miljöpåverkan sträcker sig längre än så med andra former av utsläpp och inte minst buller.

Jag är säkert uppe i 10-talet tur-och-returresor mint bara sedan i somras, men det är mitt jobb som kräver det. Problemet är att det inte går att resa speciellt miljövänligt mellan Gotland och fastlandet så jag tar det som är det snabbaste transportmedlet mellan mina arbetsplatser. Reser jag däremot "inom Sverige", alltså på fastlandet, reser jag helst med tåg eftersom jag älskar det transportmedlet och att jag oftast hinner få ganska bra med jobb gjort då. Det samma gäller exempelvis Köpenhamn och Oslo, skulle jag för någon anledning åka dit är det tåget som gäller, så sjukt smidigt!
Nöjesresor utomlands händer kanske... knappt varannan vart tredje år, men nu nöjer jag mig mest med att uppleva vad Sverige har att erbjuda :)

Flygresandet är ett klimatproblem.
Att isolera sig och aldrig resa till andra länder skulle utgöra ett annat.

Världen behöver verkligen inte mer av isolering och avsaknad av förståelse för andra levnadssätt än det egna.

Lösningarna handlar om att utveckla resandeformerna så att de är hållbara. En tydlig politisk styrning som gör det dyrt att smutsa ned och billigt att vara ren. Tydliga politiska satsningar på att utveckla transporter som är mer miljövänliga och i slutändan hållbara.

Ja jag skulle tycka om mer politisk styrning, reseransonering eller liknande - det skulle jag acceptera direkt. Det som skaver är ju att alla andra fortsätter resa friskt även om jag slutar, så det känns lite meningslöst. Även om jag förstås förstår att det resonemanget är fel på flera nivåer.

Dubbelmoral, absolut, men det skulle vara enkelt att sluta nöjesresa om alla gjorde samma sak - och då skulle det även ge märkbar effekt!

För min del känns det helt otänkbart att inte kunna hälsa på släkt och vänner. Jag hade gärna tagit längre vägar till målet, men det är ju jobb/ liv och pengar som styr.

Ja jag skulle tycka om mer politisk styrning, reseransonering eller liknande - det skulle jag acceptera direkt. Det som skaver är ju att alla andra fortsätter resa friskt även om jag slutar, så det känns lite meningslöst. Även om jag förstås förstår att det resonemanget är fel på flera nivåer.

Dubbelmoral, absolut, men det skulle vara enkelt att sluta nöjesresa om alla gjorde samma sak - och då skulle det även ge märkbar effekt!
Reseransonering? Men det låter ju toppen. Typ gamla Sovjet eller Nord-Korea. :up:

Du får väl sluta resa för att föregå med gott exempel? Att skylla på att alla andra gör det känns ju lite hållningslöst.

Jag reser gärna och har inte särskilt dåligt samvete heller. :)
Jag har inte heller dåligt samvete. Och tanken på en värld där människor inte rör sig mellan länder och världsdelar, känns för mig direkt skrämmande.

Men jag fattar också att det här flygandet som pågår, och som jag är en del i, inte är hållbart. Antingen måste vi resa mindre, eller så måste resandet kunna företas med betydligt lägre miljöbelastning.

Jag har inte heller dåligt samvete. Och tanken på en värld där människor inte rör sig mellan länder och världsdelar, känns för mig direkt skrämmande.

Men jag fattar också att det här flygandet som pågår, och som jag är en del i, inte är hållbart. Antingen måste vi resa mindre, eller så måste resandet kunna företas med betydligt lägre miljöbelastning.
Det är såklart inte helt okomplicerat. Jag håller med, tanken på ännu mer av "Vi och Dom" är mer skrämmande på något vis. Just nu ser jag inte faran med flygning som omedelbar jämfört med mycket annat.

Sen, utan att frånta mig själv ansvar, är det en större kollektiv minskning av individuellt flygande som leder till färre flygningar som är en vinst för miljön. Att en flight har en tom stol som inte jag sitter på gör marginellt för miljön. Men jag kan i vardagen göra direkta saker som t ex idag när jag gick till affären och handlade (6 km totalt), bilen fick stå. Jag väljer också hellre tåg än bil i de fall det är möjligt, köper lokalt kött när jag kan osv.

Så tror jag också att vi borde vara mer kreativa. Uppfinna och driva stora inomhusanläggningar med jättelampa i taket, stor pool och buffé med drinkar i plastglas, DJ:s som spelar musik på hög volym och lekledare som skojar med barnen. Plötsligt kan vi minska resandet till såna anläggningar i europa och dessutom för mycket mindre pengar. Win win för alla.

Jag flyger en hel del, både av eget val och av måsten.

Privat gör jag ca 3-4 resor per år. Det är både inom Europa och längre resor till Asien och Nordamerika.
Det berikar mig, jag älskar att resa! På destinationerna hyr jag gärna bil eller reser med buss/tåg. Vissa kanske ser det som miljömässigt idiotiskt, det är okej. För mig är livet till för att upplevas, och resor är en del av upplevelsen.

Sen finns de resor jag helst undvikit, men måste genomföra. Det har med mitt jobb och utbildning att göra. Vissa resor sker med inrikesflyg, andra med tåg, buss, eller bil.

Generellt är jag nog en miljöbov, både privat och yrkesmässigt, mitt yrke anses till del vara kraftigt miljöpåverkande, dock inget som direkt går att styra över.
Jag gör vissa aktiva val, men det är nog inte för miljöns skull, utan av mer politisk karaktär. Men visst, miljöbov är jag nog allt i vissa ögon. Men det får stå för dom, jag lever mitt liv, och andra lever sitt.

// Hon som ikväll genomfört sin 11 tor-resa med flyg i år!

Jag flyger i snitt en gång om året, ibland fler och ibland färre gånger.
Under mörkaste hösten/vintern lyder jag läkares råd och är egoistisk och ser till mitt eget mående - och det gör jag genom att åka till varmare breddgrader.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 554
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
1 978
Senast: Edla
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 438
Senast: Johanna1988
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 602
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025