Regler man vill skrota/införa i TR

Sv: Regler man vill skrota/införa i TR

Ja, men på storhäst tycker jag det är ok.

Värre är det på ponnytävlingar när barnen ofta växer, kanske växer ut stövlarna på ett halvår. Dessutom kanske man inte vet hur länge barnet/ungdomen kommer hålla på. Är man vuxen/rider storhäst så är det nog större chans att man fortsätter en lång tid framöver.

Jag tar iof för givet att man köper ridstövlar i 1500+ klassen, men det behöver man ju inte göra...

Justde:idea: Och på regionala storhästtävlingar är det oftast högre program än för ponny. Så om man som ponnyryttare vill rida en Lb på regional så krävs ju stövlar:mad:. Fast man kan ju alltid ta sina gamla gummiridstövlar!:idea::D:angel:

jag vet massvis med westernryttare som rider med spön.

dessutom känns det lite väl långsökt att jämföra western med dressyr, det är två väldigt olika grenar och ridsättet är HELT annorlunda, liksom kraven på form mm.

fast det står väl ingenstans i TR att man inte FÅR använda hjälm, även i GP-klasser?

Nej, men eftersom man inte får använda hatt i alla klasser vill väl de flesta göra det när de väl får, just för att man får. Precis som med ridfracken :idea: Eller så tycker de bara att det är snyggare med hatt. Vilketsom så är det korkat, säkerhet före stil vill jag ha! Hjälmtvång för alla och gärna obligatorisk säkerhetsväst/stigbygel för barn på ponny, åtminstone på lägre nivå. Ut i fall att liksom. Inte för att det har med dressyr att göra men på hopptävling tycker jag det ska vara obligatoriskt med säkerhetsväst/stigbyglar oavsett, speciellt på ponny...

Olyckor kan hända även på dressyrtävlingar. Jag känner en ridlärare som normalt tävlar St georg som blev avbockad på en lättA6 av en ridskolehäst :angel: Tur hon hade hjälm :idea:

än så länge har jag inte sett ngn som rider med spö :confused: (iof håller jag till i norrland, men sett på allt från nybörjare till Rick Lemay tävla)

Varför e det så stor skillnad på dressyr och western förutom formen/farten/benlyften då? det går ut på att ha en smidig, lydig och lyhörd häst. jag har sett den göra samma saker som vi dressyrare gör, öppnor slutor skänkelvikningar förvänd galopp galoppombyten halter ryggningar mm. man rider ju inte alltid i låg form heller, och man rider i olika tempon, hästen ska ha tyngden på bakdelen, precis som en "vanlig" häst.
och så annorlunda är det inte. håller man om med skänklarna "håll samma tempo" klämmer lite mer "gasa" lätta på skänkeln "sakta ner" osv. sedan att de flesta engelskryttare tror att man ska sitta och luta sig innåt i volterna är ju en annan femma :smirk:
när jag var och provred en westernhäst(hos en godkänd uppfödare) för inte så länge sedan så blev jag tipsad om att kolla på Kyras videos, för att hon har en aktiv sits och hennes "sittbens"lära är bra, så SÅ stor skillnad är det inte.

Senast ändrad av en moderator:

jag har även jag sett allt från nybörjare till landslagsryttare, även internationella ryttare (bla i USA). och de som använt spö är en salig blandning utav dessa.

formen/farten/benlyften är en stor del av dressyren, så det kan man inte bortse ifrån. har man inte tex formen så kan man inte tävla i dressyr vare sig man kan rörelserna eller inte. har man inte gångarterna så kommer man inte kunna hävda sig internationellt. osv.

målet för en westernhäst är inte att gå som tex Briar, liksom målet för Brink inte är att få fram en bra reininghäst.

visst ska dom göra många samma rörelser, men kraven för hur det ska se ut när dom gör dessa rörelser är STOR, vilket även du borde kunna se (annars kan jag lägga in bilder som jämförelse, men det känns lite onödigt).

sen är det ju klart att bägge dicipliner har sina bättre och sämre idéer, och jag är en stor förespråkare för att plocka det man själv tycker är bättre från alla håll och använda det på sig själv och sin häst, men det var väl inte riktigt det vi pratade om?

och jag har nog sett bra många westernryttare som lutat sig inåt i volterna också, men precis som med engelskryttare som gör det, så tänker jag mest bara att dom inte kommit så långt än att det ekipaget klarar det. vad detta har med saken att göra förstår jag dock inte alls.

målet är densamma, att få en lydig och uppmärksam häst.

det jag ville säga var att det är samma rörelser, MEN enligt mina egna erfarenheter så används det inte spö och hjälptyglar i samma utsträckning som dressyr. jag kan tex lära en shettis piaff, men den kommer inte kunna göra en lika fin som briar, men den gör piaff.

jag har tränat för både hippologer, sådana som tränat s:t george mm och alla har sakt att man ska luta sig innåt i volten :confused: fast det har jag aldrig lyckats med, det känns som att man ska välta då.. :crazy:

målet är densamma, att få en lydig och uppmärksam häst.

håller jag verkligen inte med om. jag som ändå är en hobbyryttare som inte ens tävlat en godkänd LB än har bra mycket högre mål än att få en lydig och uppmärksam häst. och jag tror knappast att någon ryttare med lite ambition säger att det är deras mål, snarare den första grundstenen att stå på inför vidare ambitioner.

men ankys häst är ju inte lydig (syftar på när den stack iväg på prisutdelningen)

mitt mål är att ha en så lydig häst att den gör ALLT jag vill. om det så är Piaff eller ett slidingstop (vad säger att ett halvblod inte kan göra ett riktigt bra stop? ) och vara orädd och inte sticka iväg.
nu vet jag inte om vi definerar lydig på samma sätt men. lydig för mig är att hästen gör allt innan jag äns hunnit "be" om det, dvs osynliga hjälper.

min ambitionsnivå är ganska hög, både dressyr och western. har en häst till båda diciplinerna, dock tränar jag inte för dressyrtänare längre då jag inte hittat någon i mitt område som tilltalar mig. Skulle gärna träna för kyra men hon bor så långt bort :D

jag har då aldrig påstått att ett halvblod inte skulle bli en bra westernhäst, så du behöveri nte predika vidare om det.

men ok, då defininerar vi inte lydig på samma sätt.
jag anser inte att han var olydig, utan att han blev rädd och då stack.

jag kommer alltid jobba med min häst för att få den så orädd som möjligt och att lita på mig i alla lägen, men för mig är inte det detsamma som att vara lydig. och jag säger fortfarande att det är grunder, sen hur mycket man vill jobba med det är ju olika från olika personer. det finns både western och engelskryttare som skiter fullständigt i hur "orädd" deras häst är, medans det finns dom som lägger ner all sin tid på just detta.

och om jag nu orkade lägga ner så mycket tid på det att jag hade en helt totalt orädd häst i alla lägen, skulle det ändå inte vara mitt mål. mitt mål skulle alltid vara att vi skulle utvecklas o göra svårare o svårare saker och att göra det vi kan på ett allt bättre sätt.

men ankys häst är ju inte lydig (syftar på när den stack iväg på prisutdelningen)

Att han stack under ärevarvet har ingenting med lydnad att göra, vilken häst som helst kan bli skrämd/uppjagad/stressad - och en häst på den nivån, med så mkt nerver och kondition = lättblockerad. Och en blockerad häst är inte/knappt kontaktbar.

Sj anser jag att det går inte att jämföra western med dressyren, precis som Lizan skriver.

Senast ändrad:

Jag hade gärna sett att det införts särskilda tävlingar där man fått starta med spö. Det är ändå hästar som kommer på att - aha, h*n kommer inte åt mig nu, och lägger ner. det hade ju vatt super at kunna få genomföra ett program och ha med sig ett spö runt. Tex har man det i Tyskland. Även om man inte kan jämföra körning med dressyr så har man ju i dressyrmomentet i körningen spö med sig på banan

Att han stack under ärevarvet har ingenting med lydnad att göra, vilken häst som helst kan bli skrämd/uppjagad/stressad - och en häst på den nivån, med så mkt nerver och kondition = lättblockerad. Och en blockerad häst är inte/knappt kontaktbar.

Sj anser jag att det går inte att jämföra western med dressyren, precis som Lizan skriver.

Det du skriver sist här tycker jag är intresant! Varför går det inte att jämföra western med dressyr? Vad är den stora grundläggande skillnaden tycker du? Är inte ute efter konflikt, vill bara veta då jag tycker det finns många likheter! :)

många likheter ja, men även många väldigt grundläggande skillnader, som jag skrivit förut tex kraven på form.

Jag ser också mycket genensamt med dressyr och western, mer än bara rörelserna. Det är så lätt att fokusera på de skillnader som syns, utrustning med mera så man missar alla likheter. Att rida med små, osynliga hjälper, rida för sätet ha hästen mjuk, liksidig och lyhörd är gemensamt. Att se en reiner göra ett slidstop från full galopp är så häftigt! Snacka om att rida för sätet!
Att kunna ta av tränset på en tävlingsplats för att visa bettet för domaren skulle väl gå bra även på en dressyrträning? Det tycker jag ingår som en del av en lydig häst, inte bara att den är lydig vid ridning. Liksom att kunna ställa hästen lös på ridbanan medan man hämtar bommar eller liknande och hästen står kvar med mera.

kl
Jag tror att alla skulle vinna på om öppenheten mellan olika dicipliner och ridstilar ökade för att lära av varandra istället för att isolera sig inom sin diciplin.

Om vi jämför tex Briar och en framgångsrikt ekipage i western, så är det stora skillnader i tex form, rörelser(inte bara gång utan framförallt grejer som slidestopp, piaff, passage m.m.), målen i grenarna. Jo, där finns likheter också, att man vill ha en lyhörd häst, men vem vill inte det? :D .
En dressyrhäst vill man ska vara byggd i uppförsbacke, medan en westernhäst ofta är tvärtom? Jag vet inte, men alla bilder jag har sett på quaterhingstar så har alla varit högre bak än fram? Bara en tanke som ploppade upp. sen avlas dressyrhästen mkt på nerv medan jag upplever att wetsernhästarna är betydligt coolare och stabilare i psyket?

Pluggar, så blir inte mkt mer utveckling av detta just nu :p

Senast ändrad:

Jo, visst skiljer det i form och rörelser, men även en westernhäst ska ju bära sig bak (även om jag tycker att många spec. plesurehästar går med för mkt vikt fram...) Även stegen skiljer ju precis som du sa, en dressyrhäst "ska" ju ha mycket gest och uttryck, medan westernhästarna har ett mer markbundet, svepande steg som ska vara bekvämt att sitta i.

Trots allt menar jag att det ändå finns likheter mellan western och dressyr och att en ökad öppenhet mellan diciplinerna skulle vara givande för alla... :)

Kika förresten gärna in på cowboydressage.com, där finns, tycker jag, en härlig mix av western och dressyr. Och många fina hästar :love:

fast att det finns likheter är det väl ingen som sagt emot?

men bara för att det finns likheter innebär ju inte det att man kan jämföra de tu. i tex rally och formel 1 kör man bägge tävling i bilar där alla vill vinna, men att jämföra dom känns långsökt ändå.

och sen handlade tråden om vad man tycker om dagens DRESSYR TR! ;)

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
603
Senast: Mli
·
Hemmet Håller på med en badrumsrenovering som dragit ut i evigheter. Nu är äntligen allt nästan klart men plötsligt säger hantverkaren att den...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
3 476
Senast: MiniLi
·
Övr. Katt Hejsan! Har försökt hitta själv, men skriver ut här för lite hjälp och tips från andra kattälskare som kanske har bra koll! Jag söker...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
4 893
Senast: Krålus
·
Samhälle Jag vill diskutera en sak som stör mig väldigt mycket och det är personer som ska lägga upp bilder på sina barn, men som ska maskera...
2
Svar
20
· Visningar
1 763

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025

Hästrelaterat