Regler man vill skrota/införa i TR

Sv: Regler man vill skrota/införa i TR

Ska citera något jag läst senast idag:

"Does One Need a Noseband?

The truth is, no, you ideally shouldn't. The schooled horse will need no such thing as a support from a noseband, since the contact should be very light. The dressage horse runs a very slight risk of falling on his nose in the manege. If he does, I think you need to attend to basic balance, not to shutting the mouth."

Det förklarar vad jag anser om det:P Men även om det var som du säger, så varför är det ett krav? Kan förstå att sådana tankebanor tillåter nosgrimmor..men inte gör det till krav..

Några fler teorier eller rent av fakta?

nej jag tänkte bara på varför det är krav.
Personligen är jag uppvuxen med att ingen nosgrimma är fult, så för mig det är en snygghetsfaktor framför att stänga igen munnen.

Nej det är inte särskillt vanligt att dressyrhästen drar i backen. Då finns det bara en teori kvar och det är att stänga munnen på hästen eftersom det anses vara fult när hästen gapar (vilket det är)
men då bör man tänka om. :rofl: jag förstå ibland inte vart ordet harmoni försvann

Nu ska jag sova, ska på dressyrtävling imorgon och kolla efter störtande ponnysar :rofl:

Godnatt!

Senast ändrad:

ne, de var inga störtande ponnysar :eek: Men där några som hoppa i taket när ett paraply for upp.

Ojoj! :O Trots att de hade nosgrimma? x)

jag tycker inte att man bör förbjuda spö på nått sätt, men istället borde man kanska ha nån som övervakar framridningen soch som kan varna en ryttare om h*n är för energisk med spöt :idea: Precis som man kan göra på hoppbanan.

Varför är spö tillåtet i hoppningen? Ska man generalisera så piskar dom sina hästar alldeles för mycket :eek: jämfört med om det hade varit tillåtet i dressyren där man har en dommare som dömmer ner om det skulle vara så.

Spö bör förbjudas eller ha hårdare krav på i hoppningen och det bör tillåtas i dressyren eftersom det INTE är till för att piska hästen

Jag tycker spölängd regeln borde skrotas. B-ponnyer har väldigt långa spön då jämfört med D-ponnyer

Sporrlängdsregeln bör utökas med 5 cm

Båda reglerna måste förtydligas om hur man mäter också.

Tycker också att man bör bli uppklassad från lokala klasser där vissa bara sitter och vinner och vinner utan hjärta för sina motspelare som är mer lämpade för klassen

Angående bortlottning bör det vara de anmälningar som inkom senast som tas bort. Allt för många fuska och låter sin egna klubbs medlemmar få en säker plats, kanske skönt men inte rättvist

öppning av gammal tråd ..

MEN
Som arrangerande klubb är det ganska självklart att egna ryttare ska få vara med, även om de missat anmäla i tid eller fått ädnrade planer. Om alla klubbar gör likadant är det inte heller något problem. :idea:
Isåfall är det fördel för alla som tvlar för arrangerande klubb och det är ju bra :devil:

Får man inte ha röd rosett inne på banan i dressyr? (ponny)

Får man inte ha röd rosett inne på banan i dressyr? (ponny)

I vissa westernklasser så ska ryttaren hoppa av, ta av tränset och visa att bettet är godkännt, och dommaren går en koll runt hästen och kollar efter avnött hår/sår av tex sporrar osv. (innan hästen lämnat banan)
Kanske ngt för dressyren?

att hästen blir pigg osv på nya platser, då är det väl "bara" att träna skrämsel å lydnad? NH? efter att ha sett alla dessa ko-lugna westernhästar så.. ehm. så har engelskryttare ingen somhelst pli på sina hästar i jämförelse.

Jag tycker att det är alldeles för riskfyllt, Jag skulle inte ens vilja plocka av "min" hästs träns hemma i ridhuset, då han är väldigt "nervig" (det är ingenting som går att träna bort) som väldigt många dressyrhästar är.

Kan inte så mycket om western men de vill väl ha lugna, coola hästar medans dressyren vill ha mer "vassa" hästar.

MEN
Som arrangerande klubb är det ganska självklart att egna ryttare ska få vara med, även om de missat anmäla i tid eller fått ädnrade planer.

Fast enligt förbundet får man inte prioritera sin egen klubbs ekipage, jag har ringt och frågat...Gör man sådant måste det stå i proppen. Likaså om man ta distriktets ekipage i första hand.

*Tillåta att rida utan nosgrimma
*Tillåta att rida utan sporrar
*Tillåta att rida med rödrosett inne på banan
*Tillåta att leda häst i grimma på tävlingsplatsen
*Tillåta att rida bettlöst (sidepull av modell nedan tex, ingen hävstångs-effekt där inte)

*Ha en kontroll (i alla grenarna), där utrustning och dylikt som t ex nosgrimman kontrolleras
*Det som Nussikan tog upp med att tävla körning kombinerat med dressyr på ponny

Lite av vad jag tycker.

"Jag tycker att det är alldeles för riskfyllt, Jag skulle inte ens vilja plocka av "min" hästs träns hemma i ridhuset, då han är väldigt "nervig" (det är ingenting som går att träna bort) som väldigt många dressyrhästar är.

Kan inte så mycket om western men de vill väl ha lugna, coola hästar medans dressyren vill ha mer "vassa" hästar."

Tror att westernhästar är lugna mest genom hanteringen (eller avlar dressyr ryttare på fel hästar? Det är väl skillnad på en explosiv, energisk häst och ett nervvrak? Som dessutom är farliga med eller utan träns, är det något att sträva efter?), western har ju en hel del fartfyllda grenar med, t.ex barrel racing. Jag vet inte mycket om western, men undrar ju lite varför de skulle vilja ha mindre energiska hästar än dressyren. (undantaget western pleasure möjligtvis)
De flesta nerviga hästar jag träffat har kunnat lugna sig relativt snabbt med rätt hantering. Och ändå vara energiska när det krävs. Säger inte att just din kan det, men de flesta.
min lilla tanke.

fast att kunna galoppera fort runt tunnor är inte detsamma som att vara explosiv i dressyrmening.

jag har aldrig sett en westernhäst som kan mäta sig med en bättre dressyrhäst. (men detsamma gäller förståss motsatt också)

Tror att westernhästar är lugna mest genom hanteringen (eller avlar dressyr ryttare på fel hästar? Det är väl skillnad på en explosiv, energisk häst och ett nervvrak? Som dessutom är farliga med eller utan träns, är det något att sträva efter?), western har ju en hel del fartfyllda grenar med, t.ex barrel racing. Jag vet inte mycket om western, men undrar ju lite varför de skulle vilja ha mindre energiska hästar än dressyren. (undantaget western pleasure möjligtvis)
De flesta nerviga hästar jag träffat har kunnat lugna sig relativt snabbt med rätt hantering. Och ändå vara energiska när det krävs. Säger inte att just din kan det, men de flesta.
min lilla tanke.

Jag formulerade mig inte så tydligt. Det jag menade med "Nervig" var explosiv/taggad/"nerverna utanpå kroppen" inte att de är nervvrak. Av det lilla jag vet om western så tror jag inte att de egenskaperna eftersträvas inom aveln.
Hästar som har "nerverna utanpå kroppen" och är explosiva/energiska/taggade anser många ryttare är goda egenskaper på en dressyrhäst för att ge det där lilla extra, så jag tror inte att dressyraveln är ute och cyklar i det blå.

Att plocka av träs mitt under tävlingen låter i mina öron inte så genomtänkt och olycksrisken för stor.

Senast ändrad av en moderator:

Jodå, jag fattar precis vad du menar. Jag håller bara inte med dig utan har en annan åsikt.

Jag vill se en regel där man kontrollerar hur hårt nosgrimmorna är spända. För att det ska bli rättvist så förser man alla tävlingsarrangörer med en plastmojäng som motsvarar två fingrar, kanske 1x3 cm stor. Denna ska gå att föra in mellan nosryggen och nosgrimman för att man ska få starta.

:bow::bow::bow:

(Fast jag tycker egentligen att nosgrimman ska likställas med en hjälptygel och alltså vara förbjuden i dressyr.)

fast som remontgrimmor/snokremmen har ju funktionen att dom håller bettet på plats, vilket underlättar främst för hästen.

Fast snokremmen är ju lite meningslös när som du säger remonten håller bettet på plats ändå. Jag tycker nästan snokremmen ska förbjudas helt eftersom den hindrar andningen så mycket när den spänns fel. Och jag är väldigt mycket för en obligatorisk kontroll av nosgrimman i collecting ring och gärna framridning med en standardiserad kloss.

Det borde vara okej med dekor även på nosgrimman, regeln om att det bara får vara diskret dekor på pannbandet är ju något förlegad. Nu vet jag ju inte hur ofta det efterlevs till punkt och pricka, men så verkar det stå i reglerna.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
601
Senast: Mli
·
Hemmet Håller på med en badrumsrenovering som dragit ut i evigheter. Nu är äntligen allt nästan klart men plötsligt säger hantverkaren att den...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
3 476
Senast: MiniLi
·
Övr. Katt Hejsan! Har försökt hitta själv, men skriver ut här för lite hjälp och tips från andra kattälskare som kanske har bra koll! Jag söker...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
4 893
Senast: Krålus
·
Samhälle Jag vill diskutera en sak som stör mig väldigt mycket och det är personer som ska lägga upp bilder på sina barn, men som ska maskera...
2
Svar
20
· Visningar
1 763

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?

Hästrelaterat