Regler man vill skrota/införa i TR

Sv: Regler man vill skrota/införa i TR

Kom på en till regel som bör finnas i TR, nu när utvecklingen kommit så långt.. :angel:

Att preliminära startlistorna bör finnas ute minst en vecka innan tävlingen.
Jag ska tävla på lördag, och håller på att bli galen på att de inte är ute än :D
Blev väl lite bortskämd förra gången antar jag när de var ute låååångt innan :cool:
Så det tycker jag man ska införa! (För de som ändå har hemsidor)

Har inte TR hemma just för tillfället, men jag TROR att det står att man ska ha tillgång till ryttarmedd. samt startnummer en vecka innan.

Nej enligt TR ska tydligen startnummer/startlista finnas senast kl. 18.00 dagen före tävling.

Väldigt dåligt tycker jag personligen, och hoppas det ändras. Lite mer vill jag, tillsammans med vänner, kunna planera :p

RM däremot ska finnas tillgängligt 1 vecka före.

Jaha, my bad.
Man ska inte tro så mkt.

Angående att ha eller inte ha spö inne på banan,

Jag tycker att spö användandet missbrukas av många. Tilllåter man att ha spö inne på banan för att vissa hästar behöer ha en tillsägelse eller nått annat, finns det MÅNGA ryttare som kommer missbruka även denna regeln.

Har funderat på en sak, de rytare som missbrukar spö användandet på tävling/framridning, så att man höjer ögonbrynen o biter sej i tungan..... hur använder de sitt spö hemma när dom tränar??!!??

Säger bara en sak, finns allt för många RANDIGA hästar....

Angående att ha eller inte ha spö inne på banan,

Jag tycker att spö användandet missbrukas av många. Tilllåter man att ha spö inne på banan för att vissa hästar behöer ha en tillsägelse eller nått annat, finns det MÅNGA ryttare som kommer missbruka även denna regeln.

Har funderat på en sak, de rytare som missbrukar spö användandet på tävling/framridning, så att man höjer ögonbrynen o biter sej i tungan..... hur använder de sitt spö hemma när dom tränar??!!??

Säger bara en sak, finns allt för många RANDIGA hästar....

Det brukar jag oxå fundera på, om man inte drar sig för att slå hästen så på tävlingen kan man ju undra vad som händer hemma.:crazy:

Jag skulle vilja att man reglerade så att om bortlottning tillämpas på lokal tävling så ska ryttare från det egna distriktet i första hand beredas plats.

jag tycker inte att man bör förbjuda spö på nått sätt, men istället borde man kanska ha nån som övervakar framridningen soch som kan varna en ryttare om h*n är för energisk med spöt :idea: Precis som man kan göra på hoppbanan.

jag tycker det är fånigt att man inte får ha rakt bett - vf kom man på den regeln?

är ett rakt bett snällt mot hästen ?? undrar bara ?

För min häst är det direkt avgörande ur hållbarhetssynpunkt att jag rider på ett rakt bett. Tidigare, när jag red på tredelat, hade han tydliga förslitningar på främre kindtänderna eftersom han lägger upp bettet på tänderna så fort han får in ett tredelat bett i munnen.... Nu, efter två år på rakt bett, finns förslitningarna inte kvar alls, utan tänderna ser helt normala ut. Hade jag fortsatt på tredelat, hade ju tänderna så småningom slitits ner så mycket att hästen inte gått att rida med bett alls....

Nu tävlar inte jag dressyr, så det är inget problem för mig, men hästar med förslitna tänder är ju inget ovanligt, precis, så det borde ju finnas en del dressyrhästar med dessa problem också....

Jag skulle vilja ändra att man inte får starta en ponny som är startad som häst i riden dressyr (eller hoppning) som ponny i körning sen. Det blir väldiga problem när man har t.ex en fjording (som jag har) och är över 18 år och vill tävla denna i både dressyr och körning, för i dressyr måste jag starta honom som häst (eftersom jag är över 18 år) och i körningen måste jag starta honom som ponny, eftersom dom bara går på måttet där och inte åldern på kusken, (i körning är det ju tillåtet att tävla ponny som vuxen) men det får man inte! Där har dom inte tänkt så långt...

Men... visst får man väl tävla ponnyer bland hästarna även i dressyr och hoppning, om man vill?:confused:

Ja, men har man väl startat en ponny som häst så får man inte gå tillbaka till ponny sen, och det blir ju problem om man vill tävla både dressyr och körning "samtidigt".

Fast ÄR det verkligen så att många i toppen rider med hårt spända nosgrimmor, eller är det bara hörsägen? Och varför isåfall? Är ju lite ot, men blir lite nyfiken.. :)

Titta på ett vanligt fenomen som syns rätt tydligt i eliten, nämligen behovet av ett stötdämpande skydd under spännet på nosgrimman...

Vad säger detta dig?
Att hästen är extremt känslig för skav?
Att nosgrimman är så hårt spänd att den riskerar att lämna märken?
Mig veterligen har jag aldrig upplevt skav av en normalt spänd nosgrimma... och dessutom finns risken att det där skyddet inte ens skulle sitta kvar om man inte spände åt nosgrimman rätt rejält, det skulle antagligen halka bort!

Jag skulle faktiskt vilja se effekten när samma ryttare rider helt UTAN nosgrimma ett pass... vad händer då? Vad är det man känner att man behöver dölja med en sån bred nosgrimma?

Min bebis har väldigt tunn hud och jag räknar med att vara tvungen att använda skydd på tränset. Hon har skydd på sin löst sittande grimma för att inte få skav.

Det är klart att det finns känsliga hästar, men var och varannan häst kan ju inte vara så känslig!
Och varför har just dressyrhästarna drabbats av denna känslighet och måste vadderas?:angel:

Jag håller med flera andra här, inför hårdare kontroller av utrustningen på dressyrtävlingar.

Obligatoriskt spö i ryttartest, helt sjukt :eek:

Men hästen borde väl ändå inte få skav av att ha ett bra passande träns på sig en timme?

Jag räknar då med att du inte har grimma i hagen, eller hästen står i spilta. ?

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
603
Senast: Mli
·
Hemmet Håller på med en badrumsrenovering som dragit ut i evigheter. Nu är äntligen allt nästan klart men plötsligt säger hantverkaren att den...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
3 476
Senast: MiniLi
·
Övr. Katt Hejsan! Har försökt hitta själv, men skriver ut här för lite hjälp och tips från andra kattälskare som kanske har bra koll! Jag söker...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
4 893
Senast: Krålus
·
Samhälle Jag vill diskutera en sak som stör mig väldigt mycket och det är personer som ska lägga upp bilder på sina barn, men som ska maskera...
2
Svar
20
· Visningar
1 763

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025

Hästrelaterat