Regler man vill skrota/införa i TR

Sv: Regler man vill skrota/införa i TR

fast snokrem och remont används ju inte samtidigt, och remonten gör ju lika mycket illa den om den spänns fel, precis som snoken.

själv tycker jag inte att remont är särskilt snyggt och fåfäng måste man väl få vara? :angel: då blir det ju engelsk med snok för att hålla bettet på plats.

däremot skulle jag inte se något negativt med kontroll av både bett och nosremmar!

Nej att de inte används samtidigt har jag koll på :p Men jag har för mig att snoken pressar ner bettet mot lanerna medans remonten håller det rakt upp mot öronen. Men det kan vara fel.

Du får leta rätt på en väldigt smal remont i samma färg som hästen:idea:;) För hur än funktionen är så är aachenrem Fult! :o

nej inte fult! passar inte på alla hästar, men inte fult!

remont däremot är alltid fult! :p

men nej, snoken pressar inte ner bettet mot lanerna, såvida du inte har den spänd himla konstigt.

jo du får tävla på ett egg-bett, dvs. bett med fatsa ringar.
nej du får inte tävla på bett med fasta ringar som är utformat som ett D-ringsbett.

Innan fick man väl tävla på D-bett det har jag gjort 3delat D-bett... Vad är det för skillnad egentligen? :crazy:

*Tillåta att leda häst i grimma på tävlingsplatsen

:eek: Aldrig!! På NM 2004, i både hoppning och dressyr på samma plats (ponnyer, juniorer o YR), så lastade hoppryttarna ut sina hästar i grimmorna - var helt j**la livsfarligt!! En kvinna blev allvarligt sparkad har jag för mig och där var enormt många tillbud och obehagliga situationer :eek:

Helt ärligt.. har folk inte bättre koll på sina hästar än att de måste ha bett i munnen och såna ''skarpa'' redskap (skarpare än bara grimma iaf) för att kunna kontrollera dem? O_o

(eller för den delen; inte koll på sig själva så att de vet att de inte kan kontrollera hästen i bara grimma på tävlingsplatser?)

Tävlar du? Vet du hur mkt nerver tävlingshästar (hästar på den nivån) har? De är uppblåsta o nerviga helt enkelt i den här situationen som var där - det är helt naturligt. Man kan ha bra koll på hästarna hemma, men hästar har fortfarande sina instinker i kroppen - de får vi aldrig bort hur mkt vi än avlar (inte för att jag vill ha bort dom). Dressyrhästarna var inte iheller lugna precis... Dessutom var där trångt, stressigt, o så kom det ett par lass med hopphästar nedspringandes från höga lastbilslämmar. Är det överraskande då tycker du att det händer?

Jag ser absolut inget fel i att ha träns, bett, kedjegrimskaft, stigbett whatever, bara man kan bryta eller stoppa en farlig situation, för en häst som känner sig trängd eller hotad tappar fokus på människan vid sin sida, för hästen gäller det då endast att reda ut den farliga situationen - o det är mycket svår att stoppa med en ynka grimma.

Senast ändrad:

Nej, jag tävlar inte. Men jag har sett en hel del nerviga hästar som tränats lugna, trots att de var tävlingshästar. Och ändå fungerat bra på tävling. Och varit med nerviga, heta hästar som kunnat hålla sig lugna på andra stökiga platser än tävlingsplatser.

Till min andra kommentar då: "för den delen; inte har koll på sig själva så att de vet att de inte kan kontrollera hästen i bara grimma på tävlingsplatser?" Ska man tvunget ha en sån nervig häst borde man väl veta att man behöver träns, det ska väl inte behöva vara en regel som måste följas även av de som har koll på sina hästar. I grimma.

Men alla har faktiskt inte begrepp om de verkligen har så bra koll eller ej. Vågar inte ens tänka tanken på hur många som då skulle ge sig ut i grimma, ngt händer o så är faran ett faktum. Hade den regeln funnits på NM så kan jag lovar dig att det inte hade stannat vid en sparkad kvinna...! Även de lugna hästarna kan reagera - de har, som jag sa förut, sina livsviktiga instinkter. O dte är inte så många som är så duktiga som du verkar vara på att få nerviga hästar till filbunkar. Så är verkligheten, o jag hade varit orolig på varje tävling om grimma med vanligt grimskaft varit tillåtet.

:eek: Aldrig!! På NM 2004, i både hoppning och dressyr på samma plats (ponnyer, juniorer o YR), så lastade hoppryttarna ut sina hästar i grimmorna - var helt j**la livsfarligt!! En kvinna blev allvarligt sparkad har jag för mig och där var enormt många tillbud och obehagliga situationer :eek:

Så man får alltså inte lasta ut hästen i enbart grimma? De var ju tal om det för några år sedan sen dess har ingen jag frågat veta hur det riktigt ligger till...
Det är livsfarligt att lasta ut min häst i träns då han ALLTID slänger sig ur transporten när man väl öppnat kan fastna och massa annat... iofs har ci lastat ut med träns på tävlingar ifall att man inte får ha grimma men skulle vara sköt om man fick lasta ut med grimma... Någon som kan förtydliga? Man får alltså inte leda häst med grimma på en tävlingsplats?

Ja, jag är inte superduktig ryttare eller nåt, men jag brukar kunna få hästar lugna runt mig (på några dagar/vecka eller så iaf)..>_>
Och folk borde inte kunna överskatta sin förmåga så mycket, tycker man...
Jag är bara trött på hur många det finns som har noll koll på hästen från marken, och skyller det på att hästen är ''en tävlingshäst'' utan att de ens försökt arbeta med problemet. Märkligt nog studsar hästarna inte när de blir ridna, trots att de är nervvrak med instinkter som inte går att tränas bort.. kan det inte vara så att man helt enkelt har tränat mkt mer ridning med dem så att de lärt sig respektera en ryttare mer än en som leder dem?
(Säger inte att just du är en sån som skyller på det bara för att slippa ta tag i problemet, men tydligen gör många det. Och ok, om de samtidigt överskattar sin förmåga så uppstår väl farliga situationer.)

Jag tycker att man borde införa samma bett regler på ponnydressyr som på ponnyhoppning.
På stor häst, fri betsling.
Friheten att välja vilken sadel man önskar rida i.
Man borde inte vara tvungen att rida med sporrar och nosgrimma.
Alla skulle vara tvungna att rida med hjälm.

Ja, dte är många som är dåliga på att vara lika konsekventa på marken som på ryggen (har fått uppforstra många hästar nu :angel: ), och det gör självklart att hästen inte känner sig hundra trygg med människan, utan att veta var gränserna går o då kunna slappna av. Men även min New Forest som jag hade där, som är 100% cool, gör inte en fluga förnär, men han kände ju också av situationen och kände ju tat han var tvungen att se upp för de bakom honom som trängde på. Mig skulle han aldrig våga springa på, men jag var istället tvungen att stoppa honom så han inte sprang på de framför när han ena gången blev ordentligt trängd av en annan rädd häst.

Vissa överskattar sin förmåga, men oftast litar folk alltför mkt på sin häst på ett naivt sätt o inte har riktig insikt tyvärr. det är dom jag är rädd för, för de blir så överraskade när ngt händer..

Tja, då kan väl en regel vara nödvändig. Men folk borde iaf försöka träna markarbete, från marken altså, mer. >_> I allmänhet.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
601
Senast: Mli
·
Hemmet Håller på med en badrumsrenovering som dragit ut i evigheter. Nu är äntligen allt nästan klart men plötsligt säger hantverkaren att den...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
3 476
Senast: MiniLi
·
Övr. Katt Hejsan! Har försökt hitta själv, men skriver ut här för lite hjälp och tips från andra kattälskare som kanske har bra koll! Jag söker...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
4 893
Senast: Krålus
·
Samhälle Jag vill diskutera en sak som stör mig väldigt mycket och det är personer som ska lägga upp bilder på sina barn, men som ska maskera...
2
Svar
20
· Visningar
1 763

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?

Hästrelaterat