Rund duschdraperistång - risk att den ramlar?

Fast nä, 90% av all basket spelas utan dunkar och häng. Det förekommer knappt på högst nivå i Sverige.

Det spelar egentligen ingen roll hur frekvent det är, en basketkorg är designad för att hålla för det. En duschdraperistång ska kunna bära sin egen vikt och ett duschdraperi.

Vi har en L-formad stång utan takfäste (eftersom ett takfäste helt skulle förstöra poängen med den; att kunna dra draperiet hela vägen runt badkaret utan stopp), och det finns inte en chans att den skulle hålla för att hänga något tungt på. Det är inte det den är till för, och aldrig i mitt 40-åriga liv har jag sett ett behov av att kunna hålla mig i duschdraperiet. Gissningsvis skulle ringarna det hänger i gå sönder innan stången rasar, men ändå.

Men det är ju en viss skillnad i åverkan på ett badrum, om man råkar dra med sig en fjäderstång eller hela kakelväggen. Tycker jag.

Tillägg: eller om bara ringarna i gardinen går sönder, men stången snällt sitter kvar.

Ja, det svåra här verkar ju vara att väggen bakom inte är tillräckligt mycket att fästa i för den här typen av stång. Om jag vore @MiniLi hade jag varit väldigt irriterad på hantverkaren ifråga, eftersom man gett besked om att det ska funka men sen inte förberett för det. Att konstruktionen är mer krävande gör den inte per automatik idiotisk, men den kanske inte är lämplig överallt.

Den jag har är skruvad och limmad (enligt instruktion från tillverkaren), hänger rakt och snyggt, och håller utan problem för sitt syfte. Dock har vi bärande betongvägg bakom, så förutsättningarna är inte likadana.

Ja, det svåra här verkar ju vara att väggen bakom inte är tillräckligt mycket att fästa i för den här typen av stång. Om jag vore @MiniLi hade jag varit väldigt irriterad på hantverkaren ifråga, eftersom man gett besked om att det ska funka men sen inte förberett för det. Att konstruktionen är mer krävande gör den inte per automatik idiotisk, men den kanske inte är lämplig överallt.

Den jag har är skruvad och limmad (enligt instruktion från tillverkaren), hänger rakt och snyggt, och håller utan problem för sitt syfte. Dock har vi bärande betongvägg bakom, så förutsättningarna är inte likadana.

Ett sätt att "lösa" problement skulle också kunna vara (alltså för konstruktören), att se till att vid eventuell snabb last så går själva infästningen sönder innan den drar med sig kaklet.

Min mormor och morfar satte in en sån när dom renoverade sitt badrum för sådär en 10+ år sen, den sitter stabilt på plats än idag :)
Minns dock ej om dom har något takfäste, får kika nästa gång jag är där!

Det enda jobbiga är dock att när man duschar så sugs duschdraperiet in mot kroppen från alla håll och kanter 😅
Jag har tänkt köpa ett jättelångt duschdraperi som ska räcka ut mot kanterna på hela badkaret. Så att man antingen kan ha det på utsidan, eller iaf blöta det mot karets kanter så det klistras fast där istället. Har tänkt att det annars kommer sugas in och klistra sig på en direkt 😅

Hur många är det av dess köpare som av estetiska skäl valt bort takfästet, som är nöja ett år efter installationen?
Ingen aning. Hur skulle jag kunna veta det?
Men om den här typen av duschstång (som ändå har funnits på marknaden länge) haft sönder badrummet hos folk är jag kanske säker på att det hade framkommit på något sätt. Recensioner eller typ artikel i expressen🤷‍♀️

Fast nä, 90% av all basket spelas utan dunkar och häng. Det förekommer knappt på högst nivå i Sverige.
Jag kan ingenting om basket, men min sambo har spelat mycket och tittar väldigt aktivt. Han har visat videos på riktiga katastroftillfällen när korgen kollapsat vid spel och orsakat skador på spelare. Det spelar nog ingen roll hur ofta det dunkas eller hängs, korgarna måste tåla det. Alltså inte det minsta jämförbart med en duschdraperistång.

Jag har förövrigt aldrig varit med om att jag ramlat i badrummet och behövt hugga tag i något så som folk beskriver skulle kunna hända. Hade aldrig låtit en sådan minimal risk påverka val av inredning i badrummet.

Jag kan ingenting om basket, men min sambo har spelat mycket och tittar väldigt aktivt. Han har visat videos på riktiga katastroftillfällen när korgen kollapsat vid spel och orsakat skador på spelare. Det spelar nog ingen roll hur ofta det dunkas eller hängs, korgarna måste tåla det. Alltså inte det minsta jämförbart med en duschdraperistång.

Jag har förövrigt aldrig varit med om att jag ramlat i badrummet och behövt hugga tag i något så som folk beskriver skulle kunna hända. Hade aldrig låtit en sådan minimal risk påverka val av inredning i badrummet.
Jag tror inte att den ska ha sönder väggen, jag tror att den kommer börja hänga framåt.

Jag har tänkt köpa ett jättelångt duschdraperi som ska räcka ut mot kanterna på hela badkaret. Så att man antingen kan ha det på utsidan, eller iaf blöta det mot karets kanter så det klistras fast där istället. Har tänkt att det annars kommer sugas in och klistra sig på en direkt 😅
Aaah! Ja smart! Morföräldrarna har bara dusch dom, men det effektiviserade tiden där i duschen för mig iaf 😄 alltid nåt!

Ok blev för nyfiken så ringde och frågade mormor, dom har den bara fäst i väggen, ej något takfäste. Och som sagt, sitter stabilt efter alla år :) vet ju dock ej hur det ser ut med eventuella reglar och grejer bakom kaklet

Senast ändrad:
Jag tror inte att den ska ha sönder väggen, jag tror att den kommer börja hänga framåt.
Hantverkarens initiala råd var att sätta upp den i vägg, och komplettera med takfäste senare om man skulle se att den börjar hänga. Det tyckte jag lät rimligt, men nu får det bli takfäste direkt eftersom hantverkaren ändrat sig..

Aaah! Ja smart! Morföräldrarna har bara dusch dom, men det effektiviserade tiden där i duschen för mig iaf 😄 alltid nåt!

Ok blev för nyfiken så ringde och frågade mormor, dom har den bara fäst i väggen, ej något takfäste. Och som sagt, sitter stabilt efter alla år :) vet ju dock ej hur det ser ut med eventuella reglar och grejer bakom kaklet
Tack för info!

Mina kompisar har en sån, den har väl suttit uppe snart tio år utan olyckor. Den sitter dock inte i deras "vardagsdusch" utan över badkaret. Och de har inte någon kaklad vägg den är fastsatt i utan antingen målat eller våtrumstapet, jag minns inte vilket. Huset har stabila träreglar att borra i minns jag iallafall, för jag hjälpte till att sätta upp den.

Kan uppdatera med att hantverkaren äntligen kom hit idag för att sätta upp stången. Tanken var ju att takfästet skulle upp, men när han väl skruvat upp stången tyckte han att den satt så stadigt att det inte behövdes. Ändring igen alltså, vi var helt förvirrade men nu slutade det med att vi skippade takfästet ändå. Man får ju lita på att en erfaren hantverkare vet vad han pratar om :)

Hantverkaren sa iaf att den var betydligt mer stadig när den väl satt på plats än han hade trott. Han tyckte också att skruvarna fäste så bra de bara kan göra i underlaget och att risken för att den skulle rasa eller knäcka kakelplattor var minimal:up:

Kan uppdatera med att hantverkaren äntligen kom hit idag för att sätta upp stången. Tanken var ju att takfästet skulle upp, men när han väl skruvat upp stången tyckte han att den satt så stadigt att det inte behövdes. Ändring igen alltså, vi var helt förvirrade men nu slutade det med att vi skippade takfästet ändå. Man får ju lita på att en erfaren hantverkare vet vad han pratar om :)

Hantverkaren sa iaf att den var betydligt mer stadig när den väl satt på plats än han hade trott. Han tyckte också att skruvarna fäste så bra de bara kan göra i underlaget och att risken för att den skulle rasa eller knäcka kakelplattor var minimal:up:

Härligt! Jag har blivit besatt av din duschdraperistång och att få tummen ur med badrummet här…

Liknande trådar

Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 917
J
Hästmänniskan Jag har en häst til salu. Hade en supertrevlig tjej ute för ett par veckor sedan, verkade vara precis vad jag har tänkt mig och sökt...
2
Svar
32
· Visningar
4 024
Senast: Sambeon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Den perfekta sällskapshunden
  • Annonsera mera hundar 2