Regler man vill skrota/införa i TR

Sv: Regler man vill skrota/införa i TR

Titta på ett vanligt fenomen som syns rätt tydligt i eliten, nämligen behovet av ett stötdämpande skydd under spännet på nosgrimman...

Menar du den där vita stoppningen? (speciellt på de där grimmorna där man drar tillbaka nosremmen innan man spänner, som när man fäste last förr i tiden)

Jag tycker att det är avskyvärt... hade det bara varit på den ''beniga'' delen på nosen så..men det ligger ju på sidorna och trycker in kinderna mot tänderna, även om grimman är normalt spänd. Kan hästen dessutom lyckas öppna munnen några mm är det ju lätt att den biter sig.. undrar hur många dressyrhästar med sår i munnen det finns.
Någon undersökning visade på 93%, även om det skulle vara lite lägre, så.. hemskt.
Eller var det något annat skydd du menade?
*hamnade väldigt off topic nu..*
Hur är det föresten med att hästen ska vara avslappnad i käken och tugga fram ett fint läppstit (inte ett helt paket raklödder)? Går det ens om grimman är så hårdd att man med nöd och näppe får in två fingrar under remmen (gärna på sidan då där näsborrens luftrör går upp)? 2-3 tjocka fingrar på högkant för min del, om jag ska använda skräpet:P

Hur kommer det sig att nosgrimma är ett krav på dressyr, btw? Det var det ju inte från början för sådär några hundra år sedan..när blev det ett krav och hur tänkte man?
*mycket off topic* *mesta delen av inlägget knapplån* XD

Kan hästen dessutom lyckas öppna munnen några mm är det ju lätt att den biter sig.. undrar hur många dressyrhästar med sår i munnen det finns.
Någon undersökning visade på 93%, även om det skulle vara lite lägre, så.. hemskt.

Hur kommer det sig att nosgrimma är ett krav på dressyr, btw? Det var det ju inte från början för sådär några hundra år sedan..när blev det ett krav och hur tänkte man?
*mycket off topic* *mesta delen av inlägget knapplån* XD

lite rättelse. Det var 93% utav RIDhästar, alltså de flesta grenar.

Sedan ett svar.
Det är betydligt värre för hästens mun om den drar iväg utan nosgrimma:crazy: . Nosgrimmor som aschen håller bettet på plats och lindrar munnen från sådant dragande. Därmed en säkerhet

Sedan det här med stötdämpande extrapadd. Det har blivit en modefluga. Vet många som använder det utan att dom drar åt för kung och fosterland, så alla med det är inte åtdragare. en som har nosgrimma med "vanligt" spänne använder det, annar blir det endast stoppning på ena sidan av underkäken så denne vill ge samma tryck på båda, därmed minska risken för skav - eftersom hon inte drar åt mycket.

Menar du den där vita stoppningen? (speciellt på de där grimmorna där man drar tillbaka nosremmen innan man spänner, som när man fäste last förr i tiden)
Ja, den vita LÖSA vadden man lägger mellan häst och nosgrimma vid spännet på undersidan. Den nya modeflugan inom dressyren.

Jag använder bara tunna nosgrimmor, och åtspända endast så hårt att de tar emot när hästen verkligen gapar för kung och fosterland. Har därför själv aldrig upplevt ett behov att "tryckfördela" nosgrimmans effekt även på undersidan för att motverka skav eller annat. Nosgrimman korrekt åtspänd ska tillåta vanligt tuggande på bettet, och även att hästen kan slappna av i underkäken.

Det är betydligt värre för hästens mun om den drar iväg utan nosgrimma:crazy: . Nosgrimmor som aschen håller bettet på plats och lindrar munnen från sådant dragande. Därmed en säkerhet

Själva meningen med dressyrtävlingar är att visa upp hästens och ryttarens skolningsgrad. På en så pass hög nivå som vi diskuterar åtdragandet av nosgrimmorna så förväntar jag mig faktiskt att hästen är så pass skolad att den Inte drar iväg.

anledninget till att man inte får tävla på hakamore e för att det ger en hävstångsefekt, precis lika dant som på rakt bett ...

anledninget till att man inte får tävla på hakamore e för att det ger en hävstångsefekt, precis lika dant som på rakt bett ...

Pratar du om rakt tränsbett nu?:confused:

Där är det nämligen mycket svårt att få till någon hävstångsinverkan, för att det ska bli det krävs en förlängd skänkel uppåt och nedåt samt en kedja under hakan som mothåll.

Hackamore däremot är en bettlös hävstångsbetsling, ja.;)

Hackamore ger hävstångseffekt, kandar, pelham och kimblewick likaså.

Rakt bett ger ej hävstångseffekt.
En anledning till att man inte får tävla på det kan vara för att man inte kan inverka/förhålla på endast en sida av hästens mun, vilket man kan göra med ett 2 el 3-delat. Fast detta är snarare en nackdel för den som rider, så det är för mig egentligen obegripligt varför TR inte vill tillåta raka bett.

Jag tror att många har skydd på tränset av ren pjoskighet, eller kanske för att man tror att det ser "proffsigt" ut, inte för att kunna dra åt nosgrimman för "kung och fosterland".
Och nej, min dam är så känslig att jag inte är helt säker på att det kommer att fungera utan skydd en timme. Men prova ska jag. :idea:
Fast jag är kanske också pjoskig, det är ju min "bebis", ju. :love: :o

lite rättelse. Det var 93% utav RIDhästar, alltså de flesta grenar.
Faktiskt var där ett par körhästar med ;) Men ok, jag menade inte dressyr hästar heller, utan hästar som brukas med bett. Skulle väl vart tydligare med det.
Sedan ett svar.
Det är betydligt värre för hästens mun om den drar iväg utan nosgrimma:crazy: . Nosgrimmor som aschen håller bettet på plats och lindrar munnen från sådant dragande. Därmed en säkerhet.
Sa jag att man borde förbjuda nosgrimmor (eller antydde det?) Jag tror nog att jag skrev att de skulle vara rätt spända....? :) Men utan stoppning på sidorna, håll det till nosryggen och under hakan där det ligger mot ben och inte enbart hud (kinder).
Sedan köper jag inte att de är där för att stadga bettet, tro det om ni vill men jag tror inte på det. Passar bettet beövs det inte stadgas.
Personligen tror jag inte på säkerhets aspekten heller, har aldrig upplevt att en häst skulle stanna lättare med nosgrimma. Men använd nosgrimmor ni, så länge de är rätt spända (och inte har paddning som trycker in mot kinderna) så gör de ju ingen skada.

Sedan det här med stötdämpande extrapadd. Det har blivit en modefluga. Vet många som använder det utan att dom drar åt för kung och fosterland, så alla med det är inte åtdragare. en som har nosgrimma med "vanligt" spänne använder det, annar blir det endast stoppning på ena sidan av underkäken så denne vill ge samma tryck på båda, därmed minska risken för skav - eftersom hon inte drar åt mycket.
Det är padden i sig snarare än åtdragandet jag inte tycker om. (tycker ännu värre om åtdragandet, men var inte det jag menade på nu iaf) och nämde de där grimmorna med tillbaka gående remmar/spännen enbart för att de brukar ha den där vita stoppningen.
Den där lösa stoppningen har jag ärligt talat aldrig lagt märke till... ska kolla efter det i framtiden.
Men stoppning över kinderna i allmänhet, oavsett orsak, är jag emot. Sitter den bara över nosryggen och under underkäken, men inte på sidorna, så bryr jag mig inte. Fast jag undrar ju hur lös stoppning som inte är fastbunden på något sätt sitter kvar under en normalt spänd nosgrimma (två-tre fingrar på högkant, över nosryggen)...

Ja, den vita LÖSA vadden man lägger mellan häst och nosgrimma vid spännet på undersidan. Den nya modeflugan inom dressyren.

Jag använder bara tunna nosgrimmor, och åtspända endast så hårt att de tar emot när hästen verkligen gapar för kung och fosterland. Har därför själv aldrig upplevt ett behov att "tryckfördela" nosgrimmans effekt även på undersidan för att motverka skav eller annat. Nosgrimman korrekt åtspänd ska tillåta vanligt tuggande på bettet, och även att hästen kan slappna av i underkäken.

Har aldrig lagt märke till den..hur sitter den kvar under en vettigt spänd nosgrimma? O.o

*rider med repgrimma, eller utan nosgrimma. Används nosgrimma så hänger den löst, några cm...mest för syns skull.*

Jag vet inte vad jag fick det ifrån :rofl: det är så många som skrev och jag ville rätta ditt svar så det blev så :crazy: även om svaret nu inte var helt korrekt

Padden har kontakt på båda sidor pga luften den innehar(skumgummi), därför är den kvar.

Det är lugnt :P

Jag vill se hur hårt nosgrimman är spänd innan jag köper det svaret :P

jag har ingen sådan padd själv eftersom jag inte behöver. Men jag har tränsat och spännt nosgrimma själv med padd på annan häst, då har den stannat. Då har det varit pullback knäppning med plattan som medföljer plus den här extrapadden pga skav. Eftersom plattan är på så bör det också bidra till en stadigare effekt.

Jag förstår vad du menar men jag vet inte hur jag ska bevisa saken. :p

Sedan till det är med foder vi kinden/tänderna. Jag kan inte göra annat än att hålla med dig om den saken. Det är ju där såren i munnen kommer ifrån när nosgrimman är för hårt spänd.

Då kom jag och tänka på pullargrimman. Den ligger inte ens emot kinden men fungerar som en aschen (?) men då är den självklart inte tillåten enligt TR :rofl:
och remonten då men den vermar endast över nosen

Jag får väl hitta nån dressyr tant/gubbe och klämma på deras nosgrimmor :idea:

Men jag undrar fortfarande hur det kom sig att nosgrimma blev ett krav enligt TR, när och hur man tänkte..

Så det skulle bli krav i TR pga att hästarna skenade runt på banan/framridningen? Vilka dressyr uppvisningar.. :angel:
(anser fortfarande inte att nosgrimmor gör stor skillnad om hästen blir rädd :rofl: men glöm det :P)

mja. Men om vi tar en händelse som om en häst blir rädd och drar iväg men snubblar så den landar med nosen först. ryttaren har då troligt vis tappat balansen och drar i tyglarna med hela kroppen. Utan nosgrimma då kommer troligtvis käken att brytas eftersom hästen gapar. med, så rullar den över och landar på sidan och blöder troligtvis lite på läppen.

Nu talar jag alltså inte elit. Vi kan ju inte hoppas på att alla har underbara robotar till hästar som eliten, det vore orealistiskt.:angel:

Men eftersom ju högre man tävlar så är hästen mer välutbildad, då bör man tillåta att vara utan nosgrimma där. :idea:

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
601
Senast: Mli
·
Hemmet Håller på med en badrumsrenovering som dragit ut i evigheter. Nu är äntligen allt nästan klart men plötsligt säger hantverkaren att den...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
3 476
Senast: MiniLi
·
Övr. Katt Hejsan! Har försökt hitta själv, men skriver ut här för lite hjälp och tips från andra kattälskare som kanske har bra koll! Jag söker...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
4 893
Senast: Krålus
·
Samhälle Jag vill diskutera en sak som stör mig väldigt mycket och det är personer som ska lägga upp bilder på sina barn, men som ska maskera...
2
Svar
20
· Visningar
1 763

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?

Hästrelaterat