Normalt sett så innehåller torrfoder någon form av kolhydrat, ofta spannmål, medan blötmat normalt inte gör det. Katter behöver inte kolhydrater (varken från spannmål eller från någon annan källa), så ur det perspektivet är blötmat "bättre", särskilt för att hålla vikten nere.
Jag ger Mjau, både torrfoder och blötmat, till mina två katter (hona på 3 år, hane på 10 år, båda steriliserade och båda mestadels innekatter). Jag är inte supernoga med att det är specialmat för kastrerade innekatter, utan nöjer mig oftast med standardvarianten. För mig finns det en stor poäng i att det är svensktillverkat, innehåller till stor del svenska råvaror och att jag har koll på produktionsprocess och de regler som gäller för tillverkningen. Doggy, som tillverkar både Doggy hundmat och Mjau kattmat, är livsmedelscertifierade, dvs de håller samma standard på råvaror, produktionsprocess och spårbarhet som gäller för human livsmedelsproduktion. Vad gäller innehåll av muskelkött kontra övriga animaliska biprodukter, så är mängden avvägd för att ge ett visst närimgsmässigt innehåll, dvs det behövs en viss mängd kött, en viss mängd ben, inälvor, brosk osv för att ge de näringsvärden som anges på förpackningen. Det är alltså inte nödvändigtvis så att "rent kött" är "bättre".