Bra blötmat

Det går utmärkt att ge katter råa ben för god tandhälsa om man inte vill köra torrfoder. :) Generellt börjar det ifrågasättas hur stor nytta torrfoder egentligen gör för tandhälsan, särskilt om man jämför med färskfoder.
 
Tack för alla svar!
Jag har börjat ge mina katter blötma 1 gång om dagen från och med idag, (övriga 2 ggr mat per dag är gamla torrfodret, tänker de ska vänja in sig på det nya).
De gillar mjaus, tro det eller ej, de slickar skålen faktiskt, alltså den för kastrerade som jag har skrivit om och har bild på. Så aptiten för den maten är det inget fel på. Nu är bara frågan om innehållet är okej... Kanske sa mejla mjau då, såsom ufot skriver.
Har probelm med hårbollar här med, men ska se till att skaffa en bra borste och borsta oftare. Sen ska blötmat hjälpa att binda har jag läst.
Jag ger catmalt mot hårbollar. Fungerar faktiskt och är värt ett försök, framförallt om du har en långhårig katt.

Har katten ätit whiskas och liknade skittorrfoder kommer du troligtvis att märka en enorm skillnad redan om ett par månader på pälsen. Bra foder gör underverk för pälsen. Har du stora problem rekommenderar jag RC Hair and Skin.

Rå äggula är också jättebra för pälsen. Vitan ska inte ges rå, men går utmärkt att ge kokt.

Själv blandar jag gärna blötmat med kvalitetstorrfoder. Vill du ge så bra torrfoder som möjligt, med så hög kötthalt som möjligt, rekommenderar jag Taste of the wild (dock osäker på om den innehåller fisk).
 
Det går utmärkt att ge katter råa ben för god tandhälsa om man inte vill köra torrfoder. :) Generellt börjar det ifrågasättas hur stor nytta torrfoder egentligen gör för tandhälsan, särskilt om man jämför med färskfoder.
Jag hade jättegärna gett råa ben till katten … om hon hade behagat äta det.

Är själv också tveksam till om torrfoder gör något för tandhälsan. Skitmärkerna gör definitivt inte det. Möjligen kvalitetsmärkena, men jag skulle vilja se mer forskning i ämnet.
 
Jag hade jättegärna gett råa ben till katten … om hon hade behagat äta det.

Är själv också tveksam till om torrfoder gör något för tandhälsan. Skitmärkerna gör definitivt inte det. Möjligen kvalitetsmärkena, men jag skulle vilja se mer forskning i ämnet.
Torrfoder är ju egentligen bara sammanpressade produkter, som en skorpa ungefär. Jag tror inte att de rengör särskilt effektivt.
Det finns såvitt jag vet rätt gott om forskning men eftersom mycket är medvetet vinklat åt endera håll är det lätt att hitta det man Vill läsa, som ofta med djurfoder.
 
Ja du får fundera, om du är rädd för priset, så är orijjen ett bra alternativ på spannmålsfritt torrfoder, till hyfsat pris. :)
Kikade precis, och är oklart vilket foder man ska ge kastrerad katt. Hittade ett "fit & trim" men det är för kastrerade katter som är överviktiga och ska gå ner i vikt står det på ett ställe. Tänker ju mig ett foder som ges även i förebyggande syfte och hela tiden just för kastrerad katt, inte bara när den redan är överviktig.

  • Fler som har erfarenhet av orijjen torrfoder och har rekommendation för kastrerad katt?

  • Sedan funderar jag även på hur ofta jag isåfall ska ge torrfoder respetive blötmat... kanske fortsatt blötmat i gång dag då? Hur gör ni andra som ger både blöt- och torrfoder?
 
Torrfoder är ju egentligen bara sammanpressade produkter, som en skorpa ungefär. Jag tror inte att de rengör särskilt effektivt.
Det finns såvitt jag vet rätt gott om forskning men eftersom mycket är medvetet vinklat åt endera håll är det lätt att hitta det man Vill läsa, som ofta med djurfoder.
Djurfoder är en djungel utan dess like…

Håller på att hitta ett bra torrfoder till min kastrerade 6 månaders valp. Alla säger olika… Funderar på Taste of the Will eller Monster. Hunden äter musch med god aptit. Det är jag som av praktiska skäl vill att hon är van att äta lite torrfoder så att jag lätt kan ta med det på resor och dylikt.

(Det sistnämnda hör hemma på hund. Blir nog en ny tråd där.)
 
Kikade precis, och är oklart vilket foder man ska ge kastrerad katt. Hittade ett "fit & trim" men det är för kastrerade katter som är överviktiga och ska gå ner i vikt står det på ett ställe. Tänker ju mig ett foder som ges även i förebyggande syfte och hela tiden just för kastrerad katt, inte bara när den redan är överviktig.

  • Fler som har erfarenhet av orijjen torrfoder och har rekommendation för kastrerad katt?

  • Sedan funderar jag även på hur ofta jag isåfall ska ge torrfoder respetive blötmat... kanske fortsatt blötmat i gång dag då? Hur gör ni andra som ger både blöt- och torrfoder?
Jag ger blötmat morgon + kväll samt typ fri tillgång på torrfoder (fyller på 1/2 dl varje morgon och det är oftast, men inte alltid, lite kvar).

Kan man inte ge fri tillgång på torrfoder rekommenderar jag att man använder olika typer av aktiveringsskålar så att katten får jobba lite för maten och äter på så sätt långsammare.
 
Kikade precis, och är oklart vilket foder man ska ge kastrerad katt. Hittade ett "fit & trim" men det är för kastrerade katter som är överviktiga och ska gå ner i vikt står det på ett ställe. Tänker ju mig ett foder som ges även i förebyggande syfte och hela tiden just för kastrerad katt, inte bara när den redan är överviktig.

  • Fler som har erfarenhet av orijjen torrfoder och har rekommendation för kastrerad katt?

  • Sedan funderar jag även på hur ofta jag isåfall ska ge torrfoder respetive blötmat... kanske fortsatt blötmat i gång dag då? Hur gör ni andra som ger både blöt- och torrfoder?

Jag vill inte förvirra dig och tvinga dig att ändra något. Det verkar finnas flera här som är duktigare på kattfoder och utfodring av katt, än jag.

Lyssna på dem i stället.

(Min uppfödarmentor och jag har haft kontakt, via telefon, mejl och på utställningar sedan 1989 när min kattuppfödning startade. Men det säger ingenting om mina kunskaper)
 
Jag ger catmalt mot hårbollar. Fungerar faktiskt och är värt ett försök, framförallt om du har en långhårig katt.

Har katten ätit whiskas och liknade skittorrfoder kommer du troligtvis att märka en enorm skillnad redan om ett par månader på pälsen. Bra foder gör underverk för pälsen. Har du stora problem rekommenderar jag RC Hair and Skin.

Rå äggula är också jättebra för pälsen. Vitan ska inte ges rå, men går utmärkt att ge kokt.

Själv blandar jag gärna blötmat med kvalitetstorrfoder. Vill du ge så bra torrfoder som möjligt, med så hög kötthalt som möjligt, rekommenderar jag Taste of the wild (dock osäker på om den innehåller fisk).

Kommer mräka skillnad efter jag bytt till bra foder menar du? eller catmalt?

RC (royal canin?) är det ett bra märke verkligen? hört att det inte ska vara det trots att veterinären rekommenderar det.


Får gärna vara torrfoder/blötmat som inte är alltför dyrt. Såklart det är dyrt om man ska ha det allra bästa, men ni hänger med vad jag menar tror jag.

Men visst verkar det som att mjaus blötmat som jag nämnde i trådstarten är ok?
Lite halvoklart med "animalsika biprodukter" men tänker att man kan ju fråga mjau om det och hoppas på mer info.
 
Jag ger blötmat morgon + kväll samt typ fri tillgång på torrfoder (fyller på 1/2 dl varje morgon och det är oftast, men inte alltid, lite kvar).

Kan man inte ge fri tillgång på torrfoder rekommenderar jag att man använder olika typer av aktiveringsskålar så att katten får jobba lite för maten och äter på så sätt långsammare.
tack för info!
 
Kommer mräka skillnad efter jag bytt till bra foder menar du? eller catmalt?

RC (royal canin?) är det ett bra märke verkligen? hört att det inte ska vara det trots att veterinären rekommenderar det.


Får gärna vara torrfoder/blötmat som inte är alltför dyrt. Såklart det är dyrt om man ska ha det allra bästa, men ni hänger med vad jag menar tror jag.

Men visst verkar det som att mjaus blötmat som jag nämnde i trådstarten är ok?
Lite halvoklart med "animalsika biprodukter" men tänker att man kan ju fråga mjau om det och hoppas på mer info.
Det är foderbyte jag menar. Catmalt är enbart för hårbollar.

Åsikterna om RC går kraftigt isär. Du kommer att höra allt från att det är skit till att det är det bästa fodret.

Jag ger RC om katten har särskilda behov, så som dålig päls (hair and skin), eller dålig mage (Digestive).

Är katten frisk ger jag i första hand Taste of the wild, eller annat spannmålsfritt foder.
 
Kommer mräka skillnad efter jag bytt till bra foder menar du? eller catmalt?

RC (royal canin?) är det ett bra märke verkligen? hört att det inte ska vara det trots att veterinären rekommenderar det.


Får gärna vara torrfoder/blötmat som inte är alltför dyrt. Såklart det är dyrt om man ska ha det allra bästa, men ni hänger med vad jag menar tror jag.

Men visst verkar det som att mjaus blötmat som jag nämnde i trådstarten är ok?
Lite halvoklart med "animalsika biprodukter" men tänker att man kan ju fråga mjau om det och hoppas på mer info.
Be att få veta vad dessa biprodukter är. Är det typ hjärta, lever, njure osv alltså innerorgan är det ett bra foder. Är det annat ospecificerat eller om de säger övriga biprodukter (som de.säger när det inte är bra foder) som oftast är = horn, hovar, fjädrar, fötter är det skit.

Krav en 100% innehållsförteckning!
 
Jag vill inte förvirra dig och tvinga dig att ändra något. Det verkar finnas flera här som är duktigare på kattfoder och utfodring av katt, än jag.

Lyssna på dem i stället.

(Min uppfödarmentor och jag har haft kontakt, via telefon, mejl och på utställningar sedan 1989 när min kattuppfödning startade. Men det säger ingenting om mina kunskaper)
Det är säkert inget ”fel” på orijjen. Jag har personligen ingen erfarenhet av det, men det är definitivt mycket bättre än whiskas.

Jag tror mycket att det är tillfälligheter som gör att man börjar ge ett visst märke.

I mitt fall räddade RC livet på min katt, vilket gör att jag är mer positiv till just det märket.

Andras katter har blivit dåliga på RC, men friska på Hills (nu pratar jag främst om sjuka katter).

Ofta är det uppfödaren som ger ett visst märke, så fortsätter man med det, eller så får man en provpåse av något märke och märker att katten mår bra på det.

Det finns olika märken av en anledning. Ibland måste man pröva sig fram för att hitta det som passar just min katt.

Generellt rekommenderar jag inte RC och Hills till friska katter (däremot till sjuka katter och katter med speciella behov).

Har man en frisk katt brukar jag rekommendera Tast ofta the wild, eller liknande spannmålsfritt foder.
 
Det är foderbyte jag menar. Catmalt är enbart för hårbollar.

Åsikterna om RC går kraftigt isär. Du kommer att höra allt från att det är skit till att det är det bästa fodret.

Jag ger RC om katten har särskilda behov, så som dålig päls (hair and skin), eller dålig mage (Digestive).

Är katten frisk ger jag i första hand Taste of the wild, eller annat spannmålsfritt foder.

1990-1998 gav jag RC fit till mina katter, förutom "blandad våtmat"

När jag fick hem Minnie, var uppfödaren bestämd med att jag var tvungen att ge henne mjau tetra och orijjen INGET annat

När Minnie totalvägrade äta, hon åt möjligen ett par tuggor orijjen om nätterna köpte jag på eget bevåg RC kitten, för jag ville inte svälta min katt och när kattbutiken som hjälpte mig klippa klor, började stirra undrande på mig, trots att rasen ser ut så blev jag ledsen. Alla katter är inte main coon, perser, norsk skogkatt och brittisk korthår, som har "biffigare uttryck". Men butikens ägare som är gammal bukefalist och god vän till mig både på fb och irl, sa att Minnie ser ut så och att hon har energi och bus i sin lilla kropp som räcker åt 3 geparder. Minnie började äta RC med god aptit, Men sen när hon gick över året,försökte jag valla in henne på orijjen igen. Men hon totalvägrade, så jag köpte RC Exigent, för kräsna katter en tid, innan jag på foderträff i butik i Örebro råkade på Carniloves färsktorkade torrfoder, som föll henne på läppen.

Så nu kör vi med 2-3 bullar mush, 1 påse mjau m sås morgon och kväll, samt fri tillgång på Carnilove och det äralltid massor med torrfoder kvar i skålen, även om hon ratar våtmaten den dagen.
 
Senast ändrad:
1990-1998 gav jag RC fit till mina katter, förutom "blandad våtmat"

När jag fick hem Minnie, var uppfödaren bestämd med att jag var tvungen att ge henne mjau tetra och orijjen INGET annat

När Minnie totalvägrade äta, hon åt möjligen ett par tuggor orijjen om nätterna köpte jag på eget bevåg RC kitten, för jag ville inte svälta min katt och när kattbutiken som hjälpte mig klippa klor, började stirra undrande på mig, trots att rasen ser ut så blev jag ledsen. Alla katter är inte main coon, perser, norsk skogkatt och brittisk korthår. Men butikens ägare som är gammal bukefalist och god vän till mig både på fb och irl, sa att Minnie ser ut så. Minnie började äta RC med god aptit, Men sen när hon gick över året,försökte jag valla in henne på orijjen igen. Men hon totalvägrade, så jag köpte RC Exigent en tid, innan jag på foderträff i butik i Örebro råkade på Carniloves färsktorkade torrfoder, som föll henne på läppen.

Så nu kör vi med 2-3 bullar mush, 1 påse mjau m sås morgon och kväll, samt fri tillgång på Carnilove och det äralltid massor med torrfoder kvar i skålen, även om hon ratar våtmaten den dagen.
RC är guld värd till matvägrande katter också.

Behöver katten gå ner i vikt skulle jag så gott som uteslutande ge blötmat och sedan när rätt vikt är uppnått eventuellt fasa in lite torrfoder i aktiveringsleksaker.

Att banta en katt på enbart torrfoder är jättesvårt.
 
RC är guld värd till matvägrande katter också.

Behöver katten gå ner i vikt skulle jag så gott som uteslutande ge blötmat och sedan när rätt vikt är uppnått eventuellt fasa in lite torrfoder i aktiveringsleksaker.

Att banta en katt på enbart torrfoder är jättesvårt.

Jag har aldrig haft katt som behöver banta. Utan mer, tvärtom.
 
Min svarta katt blev sjuk på Hill's, han fick sen Royal Canins veterinärfoder, torrt, och är fortfarande bra. Min fluffkatt tål inte Orijen eller Acana, hon får idag svarta kattens torrfoder men blev mager, hon är gammal, med blötmat från Mjau och Purina Gourmet mousse, så har hon nu börjat att gå upp i vikt. Båda katterna älskar moussen men svarta gillar annars inte blötmat, han föredrar klart sitt torrfoder. Är verkligen inte lätt med foder ibland.
 
Att föda en katt är ett mysterium. Jag vill ge mina djur den bästa maten (sen att jag själv äter skräpmat emellanåt är en helt annan fråga).

Tyvärr har de små kräken (förlåt jag menar den lilla, söta, oskyldiga och inte alls bortskämda kissemissen) egen vilja och äter vad den behagar äta.

Precis som människan föredrar katten (för det mesta) skräpmat framför bra, näringsriktig mat. Jag skulle själv mycket hellre äta pizza varje dag än grönsaker (nu gör jag inte det - då skulle jag rulla fram, men det är så lätt att köpa den där chokladen, eller ta den där kvällsmackan). Katter är precis likadana.

Jag har försökt ge katten så ”ren” mat som möjligt, men misslyckats fullständigt. Nu äter hon RC torrfoder (inte det bästa om man ser till innehållet) och Gourmet blötmat (finns nog bättre allternativ här också). Men katten äter och mår bra och husse blundar för innehållet och lossas som att det regnar.

Jag hade allra helst velat ge mush till katten, men tyvärr är det förgiftad och icke lämplig föda till det håriga kräket.

Haha, åh igenkännings faktor på den! Nu är mina visserligen galna i mush men det blir ett jävla liv när den då och då är restnoterad. 🙈 De övriga kan utan problem tänka sig de andra sorterna men fröken finsmakare fullkomligen vägrar någon annan sort än den gula. 😴

För det mesta brukar de gå att få i henne blötmat av skräpmat variant tills de får in den gula igen, matte måste bara komma ihåg klädnypor till näsan när hon ska tömma lådan sen! 🤢
 
Igenkänning på det! En fördel med lite dyrare men bra kattmat är att man sparar in på kattströ och att det inte stinker lika mycket.

Tänk om jag hade "vetat det" 1990-1998, när jag hade lite fler katter... Det doftade inte halln och rosor. Nu med Minnie, märkar man inte att man har katt, förrän hon sitter med klorna i benen, eller axeln eller kör rally i lägenheten eller bestämt sKa sitta på tangentbordet på laptopen... Så, jaa... jag är invaderad 20 timmar om dygnet ungefär. Men lådan är ett nöje numera.
 
  • Gilla
Reactions: Sel

Liknande trådar

Katthälsa Min ungerska hittekatt är 13 år gammal nu. Kastrerad sedan 6 månaders ålder. Frisk förutom en atopisk dermatit, som hon får kortison...
Svar
11
· Visningar
2 054
Senast: Marvin
·
Hundhälsa Trots försök till att få hunden att vilja äta bättre foder så verkar Doggy original vara det enda han verkligen vill äta och vräker i...
Svar
19
· Visningar
4 737
Senast: snorp
·
Övr. Katt Jag ger gärna blötmat på vintern för annar blir min kastrerade hankatt för tjock. Han håller lagom vikt med blötmaten. Jag vet ju att...
Svar
4
· Visningar
1 225
Senast: raggsock
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp