Regler man vill skrota/införa i TR

Sv: Regler man vill skrota/införa i TR

Har kollat det där med nosludd i nacken med en öd. Det gick bra bara det inte var stort och odiskret. Samma färg som tränset är bra samt att det inte ska vara stort så det står över halva öronen, som sagt så diskret som möjligt

Är det jäääätttestort kan man kanske påverka det där med "nacken som högsta punkt!" :D :angel:

Nirak

Men spöet är ju bara en förstärkning av skänkeln, för att inte behöva sitta och mala med hälen t ex. Och jag tror att de flesta hästar behöver en liten "hörru du" emellanåt. Rider nästan alltid med sporrar och spö, inte för att använda i tid och otid, utan om det behövs kunna ge extrahjälp snabbt.

Jo men det jag syftar på är att på tävling bör man ha kommit så pass långt att spöet inte behövs där. Man bör ju kunna rida utan det de få minuter det är.

Huruvida folk gör på träning är väl upp till dem.

Och det brukar vara ryttaren som behöver det där "hörru du" och inte hästen.. ;)

Undrar återigen om du ridit många dressyrhästar? Har ridit en del som behövt lite "hörrududu" speciellt på tävling då de tenderar att bli lite överladdade.. även med en duktig ryttare på ryggen (syftar nu inte på mig ;) )

Nirak

Nej men jag har ridit många icke dressyrhästar i dressyr.. ;)
Men jag håller ändå fast vid det jag säger, och jag kommer aldrig börja rida med spö :D

Kom på en till regel som bör finnas i TR, nu när utvecklingen kommit så långt.. :angel:

Att preliminära startlistorna bör finnas ute minst en vecka innan tävlingen.
Jag ska tävla på lördag, och håller på att bli galen på att de inte är ute än :D
Blev väl lite bortskämd förra gången antar jag när de var ute låååångt innan :cool:
Så det tycker jag man ska införa! (För de som ändå har hemsidor)

Tycker att alla föreningar som anordnar tävlingar Måste ha hemsida! Och sen gärna preliminär startlista ute senast måndag resp. tisdag beroende på om de har tävling på lördag resp. söndag :D

Borde vara tillåtet att:
ha svanskappa
rida utan nosgrimma
ha rakt bett
rida utan sporrar
ha nackludd

Det här med för hårt spända nosgrimmor borde vara enkelt att kontrollera med en funktionär vid insläppet som kontrollerar nosgimman med en standardiserad plastmojäng som placeras mellan hästen och remmen. Är den för hård finns två alternativ: spänn ut den eller åk hem...

I vissa westernklasser så ska ryttaren hoppa av, ta av tränset och visa att bettet är godkännt, och dommaren går en koll runt hästen och kollar efter avnött hår/sår av tex sporrar osv. (innan hästen lämnat banan)
Kanske ngt för dressyren?

:bow: håller med!

Är det inte hjälmtvång i alla klasser?! :S

Edit: smart, tänkte inte på hatt :P

Tycker man borde få ha en röd rosett även inne på banan, det är ju av säkerhetsskäl man har den. Maxstorleken på rosetten kan enkelt bestämmas så att det inte kan uppfattas som utsmyckning.

varför ska det vara hjälmtvång ?

Håller med om spöt inne på banan, behöver man det inte så tar man inte med det in och tvärtom.

en häst ska vara så skolad att det inte behövs, behövs det tillsägelser i form av spö/sporrar anser jag att hästen ej är redo

Vet en häst som är utbildad och tävlad svår dressyr som slutade att göra piaff och passage inne på banan bara för att han visste att ryttaren inte kunde säga till han.
Då hade det vart bra med ett spö men inte som bestraffning - utan som påminnelse.

Röd rosett, rakt bett och D-bett borde också vara tillåtet.

Hjälmtvång är väl ganska självlart varför folk vill införa; säkerheten..

och alla småtjejjer som ser sina idoler rida utan hjälm och provar hemma på busiga Brunte ;)

är ett rakt bett snällt mot hästen ?? undrar bara ?

jag holler med det är faktiskt VÄLLDIGT bra om start listor kunde komma ut lite tidigare i vissa fall gör dom det men i vissa inte och då kan man bli lite mer spänd för man vet inte när man skall starta i god tid igf. blir jag det :):):)

Men spöet är ju bara en förstärkning av skänkeln, för att inte behöva sitta och mala med hälen t ex. Och jag tror att de flesta hästar behöver en liten "hörru du" emellanåt. Rider nästan alltid med sporrar och spö, inte för att använda i tid och otid, utan om det behövs kunna ge extrahjälp snabbt.

man varför behöver då inte westernhästar spön? de gör ju allt vanliga dressyrhästar gör (galoppöppnor/slutor etc) förutom piaff och passage, och de behöver inte spön. det e faktiskt inte SÅ stor skillnad på dressyr/western förutom tempot och att höga benlyft inte premieras (hästen ska vara lättriden och "oskumpig")

Ja man kan ju gissa varför :smirk:

den dagen du råker ut för något så kommer du att förstå

Vi ryttare har ändå väldigt lite skydd, med tanke på vilka "formel 1 bilar" vi kör. Så att då inte använda det skydd som finns (dvs. hjälm) är bara rena vansinnet. Tack och lov så så måste man ju ha det på tävling. Rider alltid med hjälm hemma, men tävlade min förra häst i de klasserna där man bär hatt. Det säger jag inget om, men jag fick mig en rejäl tankeställare då min häst blev attackerad bakifrån av en annan häst under ett ärevarv. Jag åkte på en rejäl hjärnskakning och fick inte rida på två månader, hela tävlingssäsongen förstörd alltså! Att det inte händer nåt på dressyrtävlingar fick jag bittert ta tillbaka... :cry:

Lite off-topic, sorry! :angel: Men var rädda om er och era små huvuden! :love:

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
603
Senast: Mli
·
Hemmet Håller på med en badrumsrenovering som dragit ut i evigheter. Nu är äntligen allt nästan klart men plötsligt säger hantverkaren att den...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
3 476
Senast: MiniLi
·
Övr. Katt Hejsan! Har försökt hitta själv, men skriver ut här för lite hjälp och tips från andra kattälskare som kanske har bra koll! Jag söker...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
4 894
Senast: Krålus
·
Samhälle Jag vill diskutera en sak som stör mig väldigt mycket och det är personer som ska lägga upp bilder på sina barn, men som ska maskera...
2
Svar
20
· Visningar
1 763

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.

Hästrelaterat