M
Masec 97
Sv: Regler man vill skrota/införa i TR
Ang. domarutbildningen
Sen tycker jag att det vore på sin plats att uppdatera vår tävlingsdräkt precis som i andra sporter, så den blir mer funktionell. Att sitta och rida i en yllekavaj i 25 graders värme är knappast en funktionell tävlingsdräkt. Varför kan inte Ridsportförbundet ta fram en skjorta som även är tillåten inne på banan? Alla som rider dressyr vet att det här med att få tillåtelse av ÖD att rida utan kavaj är ganska svårt ibland. Sen är det inte så vackert heller när ryttare rider runt i urtvättade, skitiga eller genomskinliga linnen då ÖD gett klartecken till att kavaj inte behöver användas. Däremot ger jag blanka f-n i hur man ser ut på framridningen.
Är egentligen inte poängen att man ska ha något vitt/ljust med krage kring halsen? Under sommarhalvåret t.ex. rider både jag och många andra med mig i linne (vissa i bara sport-bh) och sätter bara på plastrong (typ skjortbröst) och kavaj när det är dags att starta. Har aldrig någonsin sett eller hört någon som fått tillsägelse om just den här saken (och det har blivit mycket tävlande genom åren). Har däremot sett en tjej bli diskad pga. att hon inte hade sprund i ryggen på sin kavaj (som var en midjekort yllekavaj) men det är ju en sak som syns väldigt tydligt. Men i teorin menar du alltså att ÖD kan komma fram och kräva att få se vad man har på sig under kavajen...? (Säger inte emot, bara undrar.)
Men jag håller med dig ang. domarutbildningen.
Ang. domarutbildningen
Sen tycker jag att det vore på sin plats att uppdatera vår tävlingsdräkt precis som i andra sporter, så den blir mer funktionell. Att sitta och rida i en yllekavaj i 25 graders värme är knappast en funktionell tävlingsdräkt. Varför kan inte Ridsportförbundet ta fram en skjorta som även är tillåten inne på banan? Alla som rider dressyr vet att det här med att få tillåtelse av ÖD att rida utan kavaj är ganska svårt ibland. Sen är det inte så vackert heller när ryttare rider runt i urtvättade, skitiga eller genomskinliga linnen då ÖD gett klartecken till att kavaj inte behöver användas. Däremot ger jag blanka f-n i hur man ser ut på framridningen.