Regler man vill skrota/införa i TR

Sv: Regler man vill skrota/införa i TR

Är egentligen inte poängen att man ska ha något vitt/ljust med krage kring halsen? Under sommarhalvåret t.ex. rider både jag och många andra med mig i linne (vissa i bara sport-bh) och sätter bara på plastrong (typ skjortbröst) och kavaj när det är dags att starta. Har aldrig någonsin sett eller hört någon som fått tillsägelse om just den här saken (och det har blivit mycket tävlande genom åren). Har däremot sett en tjej bli diskad pga. att hon inte hade sprund i ryggen på sin kavaj (som var en midjekort yllekavaj) men det är ju en sak som syns väldigt tydligt. Men i teorin menar du alltså att ÖD kan komma fram och kräva att få se vad man har på sig under kavajen...? (Säger inte emot, bara undrar.)

Men jag håller med dig ang. domarutbildningen.

Ang. domarutbildningen :bow:
Sen tycker jag att det vore på sin plats att uppdatera vår tävlingsdräkt precis som i andra sporter, så den blir mer funktionell. Att sitta och rida i en yllekavaj i 25 graders värme är knappast en funktionell tävlingsdräkt. Varför kan inte Ridsportförbundet ta fram en skjorta som även är tillåten inne på banan? Alla som rider dressyr vet att det här med att få tillåtelse av ÖD att rida utan kavaj är ganska svårt ibland. Sen är det inte så vackert heller när ryttare rider runt i urtvättade, skitiga eller genomskinliga linnen då ÖD gett klartecken till att kavaj inte behöver användas. Däremot ger jag blanka f-n i hur man ser ut på framridningen.

Överdomaren kan aldrig ge tillstånd att tävla utan kavaj i dressyr, det gäller BARA hoppning.

Överdomaren kan aldrig ge tillstånd att tävla utan kavaj i dressyr, det gäller BARA hoppning.

Nej, det är ju det jag menar! Stackars oss dressyrisar... Sorry om jag var otydlig.
EN GÅNG under mina 15 år på dressyrbanorna har vi fått tillstånd att rida i regnjacka. Men tro inte att jag är motståndare till kavaj nu bara, det är tvärt om! Men vi borde med stöd av TR ha lite fler alternativ utan att det behöver se mindre stilrent ut (se mitt förra inlägg)

Jag anser att:
- Bomlöst bör tillåtas - dock inte alla modeller, men att det ska finnas på papper att bomlöst är rätt i engelskliknande varianter.

Varför bara vissa modeller? (bara nyfiken)

Själv skulle jag vilja ha ändrat

*Bomlösa sadlar
*Bettlöst alternativ (dock ej med hävstångseffekt)
*Bort med dessa snokremmar som tyvärr ofta används att dra åt så mycket det bara går för att hästen inte ska kunna gapa.
*Övervakare på framridning.

Jag vet inte hur Polly_Mulle tänkt men jag tycker det vore dumt att Helt förbjuda nosgrimmor från vissa klasser. Om vi säger att jag skulle rida i WCfinalen i las vegas härom dagen, en obehaglig arena för hästarna utöver den vanliga spänningen osv. I det läget skulle jag tycka det vore obehagligt som tusan att inte ha Nåt stopp utifall att hästen skulle få totalspunk och kasta sig iväg. För det är ju så en korrekt spänd nosgrimma fungerar, den tar stopp om nåt oväntat händer. Däremot är jag hundra procent för frivillighet med nosgrimma och ännu mer för att kolla spänningen samt förbjuda aachenremmar. Så som jag ser det skulle de få farliga händelserna på dressyrtävlingar kunna bli ännu farligare om man förbjöd nosgrimmor.

Jo, sa inte heller att det skulle förbjudas, men att kravet på att ha det skulle bort:P
De borde definitivt vara lösare spända än de ofta är..

Sedan är ju min erfarenhet att nosgrimmor inte hjälper varken till eller från om hästen verkligen vill sticka, oavsett hur lösa eller hårda de är. Men vill man ha det och de inte är för hårt spända så har inte jag något emot dem. Hellre en nosgrimma i onödan som gör att ryttaren känner sig säkrare än en osäker ryttare för att det inte är tillåtet med dem. Så länge de inte missbrukas.

Senast ändrad av en moderator:

Fast som jag har lärt mig (samt faktiskt upplevt en gång) så är en lagom spänd (två till tre fingrar på höjden) nosgrimma till stor hjälp om hästen planlöst kastar sig iväg. Eftersom ryttaren i princip alltid blir efter i rörelsen får hästen ett ryck i munnen, gapar och blir ännu mer upprörd pga smärtan. Utan nosgrimma blir det väldigt svårt att tex göra ett one rein stop eftersom hästen då gapar ordentligt, bettet har ingen verkan. Är den däremot korrekt spänd har man möjlighet att stoppa hästen. Som jag har fått lära mig ska man av säkerhetsskäl alltid ha bettskivor på om man rider utan nosgrimma, just för att kunna stoppa om det händer nåt.

Tror ju inte att det gör mindre ont för att hästen inte kan gapa när ryttaren råkar slita i tyglarna efter ett plötsligt språng..
Menmen, jag tycker som jag tycker och du tycker som du tycker :P

*kl*
Det här angående achennosgrimma, håller med om att det är inte roligt att det finns folk som drar åt för kung och fosterland för att hästen inte ska gapa!, men att förbjuda achennosgrimma tycker jag ändå är fel taktik för att få stopp på det. Det kommer isåfall drabba dom som har hästar som går bäst med achen, kanske den nosgrimman som ger bäst stöd för bettet så det ligger stilla eller att hästen helt enkelt trivs bäst med det - när vi nu vill bredda dressyren, varför då ta bort något som många faktiskt behöver (för att hästen trivs bäst och inte för att spänna stenhårt).

Sen håller jag med Lyrazel i att nosgrimman behövs i sådana situationer. Tänker särskilt på tiollfällen när hästen tex börjar bocka - det är så gott som omöjligt att få upp huvudet o få stopp på det eftersom hästen kommer undan effekten. På senaste tävlingen jag var på hade det varit minst en häst lös om nosgrimman varit totalt förbjuden. Inte bara farligt för ryttaren utan även den lösa hästen och alla runt omkring.

Det gör väl lika ont i båda fallen, bara att med nosgrimma får du stopp och inget farligt händer, medan i andra riskerar du inte få du stopp och det hela utvecklas till en farlig situation?

Men alla hästar är olika och man måste utgå ifrån dom. Med denna hypotes menar jag inte att man inte skulle kunna rida riskfritt utan nosgrimma.

Jag har aldrig i hela mitt liv fått bättre stopp på en häst med nosgrimma än en utan. (eller samma häst med/utan) Eller tvärt om. Det är möjligt att om man inte har nosgrimma kan man ibland få korta tygeln lite mer, men bettet har haft effekt ändå och man behöver inte dra hårdare. Kanske alla de hästar jag ridit är undantagsfall.... -.-

Men jag har aldrig varit emot att förbjuda nosgrimmor helt, bara att ta bort förbudet mot att INTE använda dem.. och att man borde kontrollera hur hårt spända de är; två fingrar på högkant ska gå in enligt mig.
Hade dock gärna sett en dressyrtävling helt utan nosgrimma :P

Sorry, jag skrev utan att tänka... Jag håller med SVEA - att man bör kontrollera hur hårt nosgrimmorna egentligen är dragna...

Jag har inte läst TR. Kan man köpa det eller går det att läsa på nätet? Eller kan man bara läsa det när man tar grönt kort?

Hej!
När jag köpte min häst hade de alltid på honom aachenrem, pessoa och sporrar. Nu rider jag på tränsbet, vanligt träns utan achenrem och inga sporrar och han känns bättre än han gjorde när jag provred.
Konstigt?:confused:
Jag tycker det borde kollas upp lite vad man egentligen behöver på en häst, inte bara på tävlingar. Inte för att det är direkt möjligt men en önskan :bow:

:bow: :bow: Du har så rätt i båda svaren, tänkte inte på det där med stabiliteten. Fast borde inte remont vara stabilare än aachen? Lite ot kanske....

Zab:
Förut var jag medryttare på en häst som hade för vana att kasta sig planlöst ut från ridbanan. På den hästen provade jag allt möjligt, aachen, engelskt och helt utan. Ur bromssynpunkt var aachen och engelskt likvärdigt men helt utan var katastrofalt, bromssträckan blev tre ggr så lång :eek: Inte kul att fara ut från ridbanan fyra gånger under en dressyrträning.... Så nosgrimman gör definitift en skillnad

Jo, remont är ännu stabilare :) . Min ena storhäst var mkt orolig i munnen utan nosgrimma eller med engelsk (nyligen inriden). Men remont och Achen var jätteskillnad, för då låg bettet äntligen stilla.

Kom på en annan sak som jag personligen tycker är en större grej än utrustningsfrågor, nämligen ungponnyreglerna i dressyr!

"Ungponny (4-6 år) får startas i 'vanlig' ponnyklass av överårig ryttare om ekipaget är proportionerligt. Sådant ekipage deltar utom tävlan och startar sist i sin kategori... Om bortlottning tillämpas så ska överårig ryttare tas bort först."
(Stallbacken.com)

För det första förstår jag inte varför avd. B plockades bort. (För visst fanns det en sådan tidigare under något/några få år?) Och för det andra gör det nästan det omöjligt att komma ut med sin ungponny som överårig ryttare i "ponnytäta" områden (t.ex. Skåne och Halland). Detta kan i sin tur hindra möjligheterna att kvala in till ungponnychampionaten (för 5- och 6-åringar). Borde inte reglerna istället underlätta och uppmuntra vuxna ryttare att utbilda ponnyer för att få fram mer välutbildade och väluppfostrade ponnyer till våra barn?!

I hoppningen har man dessutom gått ännu mer åt andra hållet och tillåter vuxna ryttare på ponnyer i alla åldrar i avd. B, vilket jag tycker är ett jättebra initiativ!

Det känns lite som om detta med överåriga ryttare på ponny inte tas riktigt på allvar i Sverige, trots att det egentligen borde ligga i alla intresse eftersom tanken är att ponnyerna sedan ska hanteras och ridas av barn.

Nosgrimma. Ja, vissa drar åt som satan - fel
Att förbjuda nosgrimma kunde vara ett sätt. Men många hästar är väldigt små i munnen, då kan det behövas någos som stabiliserar betet. Då gör ingen nosgrimma/rem mer skada än nytta.

Jag har sett några som har ridit på otillåtna bett (ex. tredelat med platta) men om bettet jag sett enligt mig inte bör påverka minus eller plus så struntar jag i att protestera.

Det behövs istället mer kontroller på utrustningen. så som bett, sporrar och möjligen en koll på om nosgrimman är ok spänd.

Det som jag tycker är "dummast" är att man inte får ha ett rakt bett. Det är en väldigt skillnad när jag rider min häst med tredelat eller rakt. Hon blir mycket lugnare i munnen och det tycker jag att jag har sett på många hästar. Men jag kan ha fel..

Sedan så tycket jag att TR är relativt bra utformat kanske lite luddigt och så, men det är ju inte lätt.

Kom på en annan sak som jag personligen tycker är en större grej än utrustningsfrågor, nämligen ungponnyreglerna i dressyr!

"Ungponny (4-6 år) får startas i 'vanlig' ponnyklass av överårig ryttare om ekipaget är proportionerligt. Sådant ekipage deltar utom tävlan och startar sist i sin kategori... Om bortlottning tillämpas så ska överårig ryttare tas bort först."
(Stallbacken.com)

För det första förstår jag inte varför avd. B plockades bort. (För visst fanns det en sådan tidigare under något/några få år?) Och för det andra gör det nästan det omöjligt att komma ut med sin ungponny som överårig ryttare i "ponnytäta" områden (t.ex. Skåne och Halland). Detta kan i sin tur hindra möjligheterna att kvala in till ungponnychampionaten (för 5- och 6-åringar). Borde inte reglerna istället underlätta och uppmuntra vuxna ryttare att utbilda ponnyer för att få fram mer välutbildade och väluppfostrade ponnyer till våra barn?!

:bow: :bow:

Rakt bett anser jag också borde införas, det verkar ändå vara en viss del som går bättre med det än vanligt vad jag upplevt?

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
603
Senast: Mli
·
Hemmet Håller på med en badrumsrenovering som dragit ut i evigheter. Nu är äntligen allt nästan klart men plötsligt säger hantverkaren att den...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
3 476
Senast: MiniLi
·
Övr. Katt Hejsan! Har försökt hitta själv, men skriver ut här för lite hjälp och tips från andra kattälskare som kanske har bra koll! Jag söker...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
4 893
Senast: Krålus
·
Samhälle Jag vill diskutera en sak som stör mig väldigt mycket och det är personer som ska lägga upp bilder på sina barn, men som ska maskera...
2
Svar
20
· Visningar
1 763

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025

Hästrelaterat